Skærme
Fijala 3554
HP w2408h: Farveforskel øverst nederst
Fra : Bjarne K.

Dato : 31-03-08 17:54

Hvis jeg har valgt orange som baggrundsfarve på mit Vista skrivebord, er
farven øverst på skærmen nærmest rødbrun, og orange nederst på skærme, og
hvis jeg vælger en helt lys farve, så er skærmen næsten hvid nederst

Det er selvfølgelig en glidende overgang.

Regner ikke med at det er noget man kan justere sig ud af, så min spørgsmål
er, om denne farveforskel fra øverst til nederst plejer at være nok, til at
man kan få en ny skærm eller udbedret problemet på garantien.

Bjarne K.

Fra : Lars

Dato : 31-03-08 21:01

Bjarne K. skrev:
> [...]
>
> Det er selvfølgelig en glidende overgang.
>
> Regner ikke med at det er noget man kan justere sig ud af,

Har du prøvet at skrue ned for lysstyrken?

så min
> spørgsmål er, om denne farveforskel fra øverst til nederst plejer at
> være nok, til at man kan få en ny skærm eller udbedret problemet på
> garantien.

Måske - men der er ikke nødvendigvis tale om en egentlig fejl, men
derimod blot et panel i en prisklasse, hvor man ikke kan forvente, at
baggrundslyset og dermed farverne er ensartet over hele skærmen.
Det er et ret udbredt fænomen på LCD-skærme.

lars

Fra : Bjarne K.

Dato : 31-03-08 23:07

"Lars" <jubija@yahoo.dk> wrote in message

> Har du prøvet at skrue ned for lysstyrken?

Ja, der er en indebygget lyssensor der skruer op og ned alt efter hvor
lyst/mørkt der er i rummet.
Selv hvor der er skruet længst ned for lyset, er der en stor forskel på
øverst og nederst.

> [...]
> baggrundslyset og dermed farverne er ensartet over hele skærmen.
> Det er et ret udbredt fænomen på LCD-skærme.

OK, jeg kan jo prøve at fejlmelde og se hvad der sker. Måske de afviser mig
på stedet.
Ville bare lige høre om andre havde været ude for noget lignende.

Bjarne K.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 01-04-08 21:24

Bjarne K. wrote:
> Hvis jeg har valgt orange som baggrundsfarve på mit Vista skrivebord, er
> farven øverst på skærmen nærmest rødbrun, og orange nederst på skærme,
> og hvis jeg vælger en helt lys farve, så er skærmen næsten hvid nederst

http://www.prad.de/en/guide/screen4140.html

Din skærm har et billigt panel af TN typen.
Denne type panel udmærker sig ved at have lav responstid, på bekostning
af farve-præcisionen, og har desuden store forskellige i farverne, alt
efter hvorfra den betragtes, især på den lodrette akse. At den synes
mørkere i bunden ift. toppen skyldes altså at dine øje ikke står i samme
vinkel ud fra skærmens top og bund. Vip skærmen opad, så du ser den nede
fra, og fænomenet bliver tydeligere...

http://www.behardware.com/articles/677-6/the-samsung-245b-the-1st-tn-24-tn-vs-24-pva-mva.html

Man får hvad man betaler for, der er en grund til at nogle 24" koster
2-3K og andre koster 4-5k...

Fra : Bjarne K.

Dato : 03-04-08 12:16

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> wrote in message

> [...]
>
> Man får hvad man betaler for, der er en grund til at nogle 24" koster 2-3K

Tak for en god forklaring. Skærmen koster nu 4kkr, men jo, det er stadig i
den billige ende når vi tale om 24"

Jeg havde faktisk prøvet at ændre vinklen på skærmen, og syntes også det
udjævnede forskellen lidt.

Bjarne K.