Skærme
Fijala 3554
Skærm blinker på Siemens AMILO La 1703 (Bæ~
Fra : Leif Langgaard

Dato : 31-03-08 10:29

Hej

Datterens bærbare er begyndt at skabe sig, skærmen viser fint billede, men
flimre i lysstyrken.

Fejlen forsvinder når der køres på batteriet!

Hvad kan der være galt?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Gert Nielsen

Dato : 31-03-08 12:34

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> flimre i lysstyrken.
>
> Fejlen forsvinder når der køres på batteriet!

Det lyder som fejl i bagbelysningen.
Når den kører på batteri nedsættes lysstyrke. Den kan du også nedsætte i
bios ved netdrift.

Men backlight lever ikke uendeligt, og denne er nok ved at nå alderen.
Gert

Fra : Leif Langgaard

Dato : 31-03-08 14:22

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som fejl i bagbelysningen.
> Når den kører på batteri nedsættes lysstyrke. Den kan du også nedsætte i
> bios ved netdrift.
>
> Men backlight lever ikke uendeligt, og denne er nok ved at nå alderen.

Ok, men er den noget at gøre ved det, eller skal den ellers gode maskine
smides ud?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Gert Nielsen

Dato : 01-04-08 09:44

> "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, men er den noget at gøre ved det, eller skal den ellers gode maskine
> smides ud?

Du kan som sagt nedsæte styrken, så den fortsat kan køre ved netdrift.
Men den går nok på et tidspunkt i sort.

En ny skærm koster ca 1000- og er relativ let at skifte. (Hvis man ved,
hvordan den er samlet)
På værksted skal du regne med et tudse ekstra.
Er PC'en ellers i orden er det da billigere end en ny.
Gert

Fra : Leif Langgaard

Dato : 01-04-08 10:43

> [...]
> hvordan den er samlet)
> På værksted skal du regne med et tudse ekstra.
> Er PC'en ellers i orden er det da billigere end en ny.

Tak for informationerne, men det underlige er at maskinen ikke reagerer når
jeg skruer op for lysstyrken (ikke i biosen), kun ved at den blinker meget
ved "lav" lysstyrke og ikke blinker ved max lysstyrke, dog er der hele tiden
samme lysstyrke på skærmen, hvis du forstår!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Gert Nielsen

Dato : 01-04-08 11:25

> [...]
> meget ved "lav" lysstyrke og ikke blinker ved max lysstyrke, dog er der
> hele tiden samme lysstyrke på skærmen, hvis du forstår!

Tja, tjo tror jeg nok
Backlight er en fluorescerende lampe, der gerne skal give et konstant lys.
Blinker den, er det fordi den går ud ind imellem, og skal skiftes.

Dårlig forbindelse til selve displayet kan også give blink, men det er
normalt "kun" en del af skærmen, der påvirkes, med et lyst eller mørkt bånd.

Men det er reelt ligegyldigt, for begge dele kræver en ny enhed.
Gert