Importere Excel tabel i Firebird
Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 10:57

Hej.

Er det muligt pen nem måde fr nybegyndere at konvertere en Excel tabel med
ca. 100-200 rækker og 7 kolonner over i en Firebird database evt. via
IBExpert?

Bedste hilsener og på forhånd tak.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 30-03-08 13:45

"Michael Sørensen" <.> writes:

> Er det muligt pen nem måde fr nybegyndere at konvertere en Excel tabel med
> ca. 100-200 rækker og 7 kolonner over i en Firebird database evt. via
> IBExpert?

Man kan muligvis finde et eller andet datapumpe-program, som kan
udføre opgaven direkte, men det har jeg ingen personlige erfaringer
med, så jeg kan ikke lige pege på et konkret program.

Alternativt kan du eksportere dine Excel-data til en tekstfil med
fast kolonnebredde og så definere denne tekstfil som en "external
table" i din Firebird-database.

Det gøres f.eks. med:

CREATE TABLE "Ekstern-tabel" EXTERNAL FILE '<navn-på-tekstfil>' (
"Kolonne1" CHAR(10),
"Kolonne2" CHAR(20),
"Kolonne3" CHAR(30),
"Linjeskift" CHAR(2));

Ovenstående forudsætter så, at kolonne 1 har en bredde på 10 tegn,
kolonne 2 har en bredde på 20 tegn, etc. Den sidste kolonne
benævnt "Linjeskift" har til formål at spise de to tegn, som
anvendes til linjeskift i filen (ASCII 13 og 10 på et Windows-
system). Hvis vi befinder os på en Linux-kasse eller en anden
Unix-art, så skal "Linjeskift" være en CHAR(1) i stedet (der er
kun en ASCII 10 på Unix).

Når man således har gjort sine data synlige i Firebird i denne
eksterne tabel, så kan de derfra flyttes over i en anden
tabel, hvor man undervejs konverterer til mere velegnede
datatyper end CHAR (VARCHAR eller NUMERIC eller hvad ens data
nu kræver).

Bemærk at adgang til eksterne tabeller kræver, at man tillader
dette i firebird.conf (parameteren ExternalFileAccess). Fra
Firebird 1.5 og nyere er denne parameter ikke sat som standard,
da det potentielt giver et sikkerhedsproblem, at database-
serveren kan pille i vilkårlige filer på systemet.

--
-- Torben.

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 30-03-08 17:08

Michael Sørensen wrote:
> Er det muligt pen nem måde fr nybegyndere at konvertere en Excel tabel med
> ca. 100-200 rækker og 7 kolonner over i en Firebird database evt. via
> IBExpert?

Jeg tror at det nemmeste var at linke FireBird tabellen i Access og
så copy paste fra Excel til Access.

Arne