Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
automatisk opstart af windows via hdmi ?
Fra : tastatur@skærm.inval~

Dato : 28-03-08 19:48

jeg har nu sat min computer til mit lcdtv via et dvi-kabel, og når jeg
starter computeren på knappen, starter skærmen automatisk op, og når
jeg slukker windows via startmenu/luk computeren med musen, så slukker
skærmen ned.
Og nu mit spørgsmål når jeg snart skal købe en ny fladskærm her til
stuen vil jeg godt have det til at virke på samme måde, så jeg ikke
skal bruge nogen fjernbetjening, men har også lagt mærke til at alle
fladskærmstv har hdmi indgange og kan de så det samme som mit gamle
med dvi indgang, altså starte op og lukke ned med windows uden brug af
fjernbetjening ?

jeg har tænkt mig at købe en adapter fra dvi til hdmi, er der stor
forskel på kvaliteten af dem ?

jeg har slet ikke brug for hdmi da jeg har digital lyd ud fra
computeren , og bruger aldrig højtalerne i tvet

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-03-08 20:34

tastatur@skærm.invalid wrote:
> [...]
> fladskærmstv har hdmi indgange og kan de så det samme som mit gamle
> med dvi indgang, altså starte op og lukke ned med windows uden brug af

Det kommer an på hvordan dit kommende TV er lavet, det lyder som om det
nuværende fungerer ligesom de fleste PC skærme, og dermed går i standby
når der ik er signal på indgangen der er valgt. Om dit kommende TV kan
det samme, kan du nok kun finde ud af ved at læse i manualen, på
producentens hjemmeside, der står sikkert noget om at det kan lukke ned
når der ikke er signal, og blive aktiveret når igen er signal.

> jeg har tænkt mig at købe en adapter fra dvi til hdmi, er der stor
> forskel på kvaliteten af dem ?
>
> jeg har slet ikke brug for hdmi da jeg har digital lyd ud fra
> computeren , og bruger aldrig højtalerne i tvet

HDMI er bare et stik som kombinerer signalerne i DVI-D (single link) og
S/PDIF, i ét kabel.

Dvs. HDMI er akkurat lige så godt til dit formål som DVI.