Udlevere materiale til kunder
Fra : Sika

Dato : 26-03-08 14:38

Hej gruppe,

Hvis man tidligere har lavet noget for en kunde - eks. tryksager eller
websites - har man så pligt til at udlevere evt. filer, man har liggende
lokalt, eller gemme dem i en vis periode efter, at
leverandør/kundeforholdet er ophørt?

Websites ligger naturligvis på kundens webhoteller, hvorfra de
efterfølgende kan hente det hele ned på egen computer, hvis de ønsker
det, men hvad med f.eks. originalbilleder til websitet eller en fil, der
har været brugt til at trykke brochurer ud fra?

Jeg har tidligere brugt det, at jeg har gemt alt, men efterhånden som
antallet af kunder stiger, stiger mængden af filer, jeg har liggende på
computeren, støt, og det vil være rart at få ryddet ud i noget af det.
Men som sagt.. hvad har jeg pligt til at gemme/udlevere til kunderne,
før jeg sletter det fra min egen computer (hvis jeg har pligt til noget)?

/ Sika

Fra : Holst

Dato : 26-03-08 14:49

Sika wrote:

> [...]
> Men som sagt.. hvad har jeg pligt til at gemme/udlevere til kunderne,
> før jeg sletter det fra min egen computer (hvis jeg har pligt til noget)?

Du har kun pligt til det i det omfang, du har indgået aftale derom.

Noget andet er så, hvad kunden måske forventer. Og det er jo i høj grad
noget, som har noget at gøre med kundens tilfredshed med dig som leverandør.

Hvis jeg var dig, hvilket jeg jo ikke er, så ville jeg blot brænde
tingene ned på en cd eller dvd. Så er de væk fra computeren, men kan
findes frem, såfremt det måtte være nødvendigt.

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-08 18:05

> [...]
> som sagt.. hvad har jeg pligt til at gemme/udlevere til kunderne, før jeg
> sletter det fra min egen computer (hvis jeg har pligt til noget)?

Du har ingen PLIGT til at gemme et færdiggjort job, medmindre du har en
skriftlig aftale med kunden derom. MEN det er GOD KOTYME at gemme en backup
på DVD eller whatever permanent. Jeg har alle mine jobs liggende på CDer og
DVDer i en af de hersens aluminium-kasser, man kan købe.