Bare nysgærig: Hvorfor køber man en
Fra : Fietsenmaker

Dato : 23-03-08 09:43

Jeg undrer mig over at der i denne gruppe bliver talt meget om at folk
køber router.
Jeg har Cybercity router og 2 switch hvorpå der kører 5 maskiner og en
printerserver.
Det har kørt fint i mange år.
Det der undrer mig er, at der er mange spørgsmål om køb af routere.
Det kunne være at der var nogen som kunne fortælle fordelen ved at have
sin egen router.

Fra : Ole C

Dato : 23-03-08 10:46

Fietsenmaker skrev blandt andet:

> [...]
> Det der undrer mig er, at der er mange spørgsmål om køb af routere.
> Det kunne være at der var nogen som kunne fortælle fordelen ved at

Det hurtige svar er, at Cybercitys kunder med tilhørende router ikke
tæller voldsomt i statistikken
Men du bruger jo selv en router, så du kender jo fordelene ved sådan
en(?)
For dem der har en enkelt IP-adresse fra udbyderen og gerne vil have
koblet et antal maskiner på, er en router en klar fordel, da de kan
nøjes med en enkelt IP-adresse og så koble flere computere på via
routerens indbyggede switch - sædvanligvis med fire udgange. Og hvis der
er tale om en en trådløs router, kan der yderligere kobles mange på ad
den vej.
Udover det er der den sikkerhedsmæssige fordel ved at lade en router
"skille" computerne "bag" den fra nettet.

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-03-08 11:05

Fietsenmaker skrev:

> Det kunne være at der var nogen som kunne fortælle fordelen ved at have
> sin egen router.

Det er fordelen ved overhovedet at have en router der er
relevante. Hvorfor tror du at alle andre er koblet op som dig?
Der er masser af opkoblinger der ikke automatisk involverer en
router.

--
Bertel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-03-08 11:37

Fietsenmaker skriver:

> Jeg undrer mig over at der i denne gruppe bliver talt meget om at folk
> køber router.
> Jeg har Cybercity router

Du spørger hvorfor folk køber en router - startede du med at spørge dig
selv, hvorfor du købte en ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Nicolai

Dato : 23-03-08 15:32

> Du spørger hvorfor folk køber en router - startede du med at spørge dig
> selv, hvorfor du købte en ?

Hvorfor læser du ikke hvad han skriver?

Han har fået en router fra cybercity og så spørger han om, grundet årsager
her i gruppen, hvorfor folk køber deres egen router. Så han spørger efter
forskellen på den medleverede udbyder router og det at købe sin egen.

Ligesom min router fra cybercity fulgte med og som cybercity ejer, så har
han vel heller ikke købt sin.

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Nicolai

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-03-08 16:11

Nicolai skrev:

> Hvorfor læser du ikke hvad han skriver?

Det har han nok gjort.

> Han har fået en router fra cybercity

Nej, han har købt den i en samlet pakke. Jeg kan f.eks. ikke få
en router af Cybercity.

> og så spørger han om, grundet årsager
> her i gruppen, hvorfor folk køber deres egen router.

Ja. Han tror åbenbart at alle har fået en router forærende.

--
Bertel

Fra : Nicolai

Dato : 23-03-08 17:55

> Det har han nok gjort.

Det virker ikke sådan.

> Nej, han har købt den i en samlet pakke. Jeg kan f.eks. ikke få
> en router af Cybercity.

Min router skal da afleveres tilbage til cybercity. Den er da ikke noget jeg
har købt i en pakke. Hvor får du det med "købt i en samlet pakke" fra?

> Ja. Han tror åbenbart at alle har fået en router forærende.

Ja. Hvilket, uvidenhed taget i betragtning, er naturligt nok, da han,
ligesom jeg, har fået en router stillet til rådighed af cybercity. Derfor
tror han vel, at samme gælder for andre og er derfor nysgerrig for, om der
er noget specielt der gør sig gældende for "sin egen" router.

> --
> Bertel

Nicolai

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-03-08 18:50

Nicolai skriver:

> Hvorfor læser du ikke hvad han skriver?

Det er netop det jeg har gjort.

> Han har fået en router fra cybercity og så spørger han om, grundet årsager
> her i gruppen, hvorfor folk køber deres egen router.

Nej, læs indlægget igen.

> Ligesom min router fra cybercity fulgte med og som cybercity ejer, så har
> han vel heller ikke købt sin.

Sonofon er vel nærmest "ejer" af min router og den jeg har på
garageloftet er vel TDC's ejendom. Ingen af dem gider at have den
tilbage.

Fra : Nicolai

Dato : 23-03-08 19:31

> Nej, læs indlægget igen.

Tja, det hjælper ikke noget, for sådan forstod jeg det. :)

> Sonofon er vel nærmest "ejer" af min router og den jeg har på
> garageloftet er vel TDC's ejendom. Ingen af dem gider at have den
> tilbage.

Jeg har nu flere gange afleveret routere tilbage til udbyderen. Til Tiscali,
Tele2 og Stofa (modem). Modemmet fra Stofa var også et brugt et jeg fik
udleveret (altså, tidligere returneret), så hvordan du automatisk
konkluderer ovenstående, er jeg ikke helt med på.

Men pointen, som jeg ser den, er at han ikke har købt sin router (hvilket du
så åbenbart heller ikke har), så hvorfor spørge ham om "startede du med at
spørge dig selv, hvorfor du købte en ?". Det har han jo netop ikke gjort, og
han er måske ikke klar over hvorfor andre køber routere, deraf spørgsmålet.

:)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-03-08 19:55

Nicolai skriver:

> Tja, det hjælper ikke noget, for sådan forstod jeg det. :)

Han spørger hvorfor folk køben en router, ikke hvorfor de køber en
_anden_ router.

> [...]
> udleveret (altså, tidligere returneret), så hvordan du automatisk
> konkluderer ovenstående, er jeg ikke helt med på.

Modems har jeg fået lov til at sende retur, men TDC er så vidt jeg ved
ikke interessret i dem længere. Derfor har jeg også et ekstra sæt
modem+skillefilter "på lager", fra en velig person der ikke skulel bruge
det længere og hvor TDC ikek ville have det retur

> Men pointen, som jeg ser den, er at han ikke har købt sin router (hvilket du
> så åbenbart heller ikke har)

Jo, da jeg skiftede min første router ud (Speedstream 2601) til noget
der kunne køre wireless, købte jeg selv en. Den har min mor stor glæde
af nu....

> så hvorfor spørge ham om "startede du med at
> spørge dig selv, hvorfor du købte en ?". Det har han jo netop ikke gjort, og
> han er måske ikke klar over hvorfor andre køber routere, deraf spørgsmålet.

Hmmmmmmm - okay.

Hvorfor jeg så har købt en router har jeg så lige svaret på

Fra : Nicolai

Dato : 23-03-08 22:05

> [...]
> modem+skillefilter "på lager", fra en velig person der ikke skulel bruge
> det længere og hvor TDC ikek ville have det retur

Jeg kommer lige til at tænke på, at jeg kender en som skiftede fra Tele2 et
eller andet, til Tele2 noget andet. Vist nok med fri telefoni, og skulle
derfor have nyt udstyr. De gad heller ikke have det gamle retur. Gad vide om
porto og administration (tjek om det er komplet og virker) bare overstiger
prisen for produktet.

> Hmmmmmmm - okay.
>
> Hvorfor jeg så har købt en router har jeg så lige svaret på

Det ender jo med, at OP bliver helt klog.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-03-08 23:14

Nicolai skriver:

> [...]
> porto og administration (tjek om det er komplet og virker) bare overstiger

Slet ingen tvivl.....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-08 08:46

Nicolai skrev:

> Gad vide om porto og administration (tjek om det er komplet og virker)
> bare overstiger prisen for produktet.

Glem ikke udgifter til lager.

--
Bertel

Fra : Fietsenmaker

Dato : 24-03-08 06:38

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Fietsenmaker skriver:
>
> Du spørger hvorfor folk køber en router - startede du med at spørge dig
> selv, hvorfor du købte en ?
>

> Klaus
Jeg har ikke købt en router, den blev leveret af Cybercity.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-03-08 07:05

Fietsenmaker skriver:

> Jeg har ikke købt en router, den blev leveret af Cybercity.

Gad vide om ikke du har betalt for den alligevel......

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-03-08 08:30

On Mon, 24 Mar 2008 07:04:37 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Gad vide om ikke du har betalt for den alligevel......

Med "købe" mener man normalt en aktiv handling, hvor man selv får et
ejerforhold over genstanden, og det er ikke tilfældet med routere på
Internet-linier fra CyberCity, hvor det hverken er en aktiv handling
eller tale om et ejerforhold.

Pointen er imidlertid noget andet; at OP ikke selv aktivt har taget
stilling til, at han havde brug for en router. Han har bestilt en
forbindelse og fået leveret den forbindelse med en router.

Jeg kan ikke se nogen fornuftig grund til at latterliggøre OP for at
gøre sig overvejelser om 1) hvilken funktion routeren udfører og 2)
hvorfor nogen køber routere selv og sætter dem på forbindelser, hvor
der evt. allerede er en router.

Så spar lige lidt på sarkasmen.

-A

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-03-08 09:22

Asbjorn Hojmark skriver:

> [...]
> gøre sig overvejelser om 1) hvilken funktion routeren udfører og 2)
> hvorfor nogen køber routere selv og sætter dem på forbindelser, hvor

Jeg latterliggør aldeles ikke nogen !

Fra : Nicolai

Dato : 23-03-08 15:35

"Fietsenmaker" <fietsen@maker.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det der undrer mig er, at der er mange spørgsmål om køb af routere.
> Det kunne være at der var nogen som kunne fortælle fordelen ved at have

Som Bertel er lidt inde på, så er der også mange opkoblinger som foregår vha
et modem. Typisk kan den slags udstyr kun bruges af en computer ad gangen,
hvorved at en router så giver de fordele som du selv oplever.

Så folk køber typisk deres egen router af 2 grunde. 1. fordi at de måske
ønsker noget specielt i deres router, features eller lign. og 2. fordi at de
har en opkobling uden router og ønsker flere maskiner på.

Nicolai

Fra : Jan Erik Hansen

Dato : 26-03-08 00:05

Nicolai skrev:
> [...]
> ønsker noget specielt i deres router, features eller lign. og 2. fordi at de
> har en opkobling uden router og ønsker flere maskiner på.

Nå ja og så giver en NAT router tit lige en ekstra funktionalitet:
Firewall. Ikke jordens mest effektive men den virker da...

Derudover anskaffede jeg mig en router første gang fordi TDC ville bonne
mig for 2 dynamiske ip adresser hvis jeg skulle have 2 maskiner på
nettet fra samme kabel forbindelse. Min Stofanet forbindelse er lidt
anderledes. Her MÅ jeg ikke anvende min egen router (om det reelt er et
problem vd jeg ikke ?), men da jeg mener Stofas / Telias hardware
stinker har jeg valgt min egen router.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-08 11:38

Jan Erik Hansen skrev:

> nettet fra samme kabel forbindelse. Min Stofanet forbindelse er lidt
> anderledes. Her MÅ jeg ikke anvende min egen router

Hvorfor ikke? Jeg er ikke bekendt med at det ikke skulle være
tilladt. For længe siden havde de et krav om at der kun måtte
være én maskine på pr. opkobling, men det er flere år siden de
opgav det.

--
Bertel