Skærme
Fijala 3554
Søger en ordentlig WUXGA skærm (E
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-03-08 01:28

Hej Gruppe

Jeg har haft en Dell 2005FPW de sidste 3 år og har været ganske tilfreds
med den, men nu vil jeg gerne have mig en 24" (eller i hvert fald noget
med WUXGA, dvs. 1920x1200) at stille ved siden af. Kvaliteten skal være
mindst på højde med min nuværende skærm som har S-IPS panel.

Efter en masse research på prad.de kan jeg se at alle skærme til under
ca. 4000 kr bruger billige TN paneler med skod-farver...

Tilbage er så skærmene i prisgruppen 4-6000 kr, hvor jeg lige nu ser at
Dell's 2408WFP er på tilbud til ca 4600 kr. Denne er så vidt jeg kan se
den bedst udrustede skærm i klassen, mht. tilslutninger mv. (4 digitale
og 4 analoge) og ser ud til at bruge samme panel som alle de andre i
klassen.

Jeg har også prøvet at lave en søgning på prad.de efter S-IPS skærme med
WUXGA opløsning og har kun fundet Apple's 23" og så NECs dyre WUXi
serie, samt en masse modeller som er udgået fra markedet.

Så til mit spørgsmål:
Er der nogen grund til at S-IPS ikke længere er standarden for de dyrere
skærme? Jeg har lidt på fornemmelsen at det S-IPS panel der sidder i
Apples 23" og i alle de andre 23" som nu er udgået, er af lidt ældre
dato. Er de nye S-PVA og lign. simpelthen blevet så gode at de kan hamle
op med de gamle S-IPS paneler? Jeg vil nødig sidde et dårligere billede
på min kommende 24", som skal stå ved siden af min nuværende 20"...

Nogen der har praktisk erfaring på området? Jeg lægger vægt på at
farverne er gode og at skærmen kan ses fra siden osv. uden at billedet
ændrer alt for meget karakter.

Og til sidst, er der nogen der har praktisk erfaring med Dell 2408WFP,
og som kan anbefale eller fraråde den?

Fra : Janus

Dato : 27-03-08 09:29

Esben von Buchwald den 27-03-2008 01:27:
> [...]
> ændrer alt for meget karakter.
>
> Og til sidst, er der nogen der har praktisk erfaring med Dell 2408WFP,

Jeg var tidligt ude og fik en Dell 2408WFP
Der var ingen pixelfejl på den og der medfulgte 4 års Dell garanti.

Mit første indtryk:
Gys for nogle farver!
Fabriksindstillingerne brænder dine øjne af men når brightness og farver
i RGBmode er sat ned begynder det at kunne gå.

MEN Det er ikke muligt helt at kalibrere overdrevne farver væk.
Skærmen har grundlæggende et problem med farver syns jeg.
I mit tilfælde er rød og orange = RØD! og ORANGE!

Skærmen har en række presets og især 'Desktop' og 'sRGB' gør fænomenet
tåleligt. Sidstnævnte gør dog det overordnede billede for vissent.

Det er et S-PVA panel der sidder i (Samsung) Jeg har ladet mig fortælle
at det nok er High Color panelts ikke justerbare lysstyrke som
forårsager det.

Jeg har forsøgt mig med en Spy3Pro hardware kalibrator og fik faktisk et
bedre billede end jeg kunne manuelt med med onscreen og gfx kort settings.

En ildevarslene tråd om skærmen finder du her
(bemærk at du dumper ind i midten af den):
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1264046&page=16

På flatpanels.dk´s forum er der efterhånden nogle erfaringer med
skærmen. - vistnok mestendels gode omend det med farverne er en fælles
oplevelse.

Jeg blev så skuffet over skærmen efter de første dage at jeg rent
faktisk satte den til salg.

Jeg har nu senere konstateret at min skærm decideret er defekt og ikke
(nødvendigvis) skyldes mine manglende evner til at kalibrere en skærm.

I mit tilfælde er der en 2/3 plamage midt på skærmen + højre side som
har et blå/grønt skær som forstyrrer læsning af tekst da baggrunden
skifter imellem dette og så den almindelige hvide 6500K farve.

Jeg var igennem en længere, imødekommende, teknisk supportsag med Dell
og venter nu på leveringen af en ny skærm - jeg kunne dog ikke få oplyst
om der er kommet en revision af panelet - mit er Rev00 fra Tjekkiet.

Jeg er stødt på tråde hvor andre oplever dette skær jeg har.
I mit tilfælde har jeg som sagt fået min ombyttet på det grundlag
- dog sagde supporteren at han ikke havde fået /den/ reklamation tidligere..

I øvrigt syns jeg den bliver ret varm i toppen af bagbeklædningen men
jeg har ikke haft andet en TN paneler før og på max 22" så jeg ved ikke
om det er normalt for disse skærme(n).
- har fundet tråde hvor andre beklager sig over det.

Betragtningsvinklen er en del bedre end på mine TN paneler dog skal du
ikke tage det med de horisontale 178 grader alt for bogstaveligt.
Farverne ændrer sig altså..

Jeg har den tilsluttet via nogle hundedyre svenske DVI-kabler og min
stationære.

Den gengiver sort aldeles fremragende i windowsxp
- ved bla. Boot kan man godt se lystunger fra siderne af panelerne -
især fra oven.

Jeg har ikke oplevet problemer med hvid tekst med farvegenskær.
Men jeg har nu i forvejen vænnet mig til at bruge ClearType som jo er
lidt derhenad.

På visse tekst og grafik elementer har jeg dog bemærket det men det er
hver gang forsvundet når den overordnede farveindstilling er blevet sat.

Der er i øvrigt en tråd på flatpanels.dk hvor diverse brugere oplyser om
deres indstillinger af skærmen.

Grundlæggende vil jeg sige at såfremt problemet med den misfarvning
bliver løst ved en ombytning, tror jeg at jeg ender med at blive glad
for den.

Jeg har efter lidt over 1 måneds tid sammen med den, kombineret med mine
personlige indstillinger, nået en situation hvor jeg har vænnet mig til
de lidt heftige farver.

Held og lykke med dit valg

Fra : J

Dato : 27-03-08 12:56

On Thu, 27 Mar 2008 09:28:48 +0100, Janus
<janus@tekstfyld.contumacious.net> wrote:

>Jeg blev så skuffet over skærmen efter de første dage at jeg rent
>faktisk satte den til salg.

Hold da op en svada !

ikke fordi, jeg ikke tror på det.

Hvis den Dell ikke er en god skærm, så ved jeg ikke. Jeg har også
bemærket at Apple skærme er s-ips, og de er skam for flotte. Jeg så
lige nogle i singapore lufthavnen.

Nyere skærme synes at være s-pva. Man kan dog få en god p-pva skærm
fra acer: al2423w hedder den

http://www.prad.de/guide/screen2951.html

Dem har vi et par stykker af her på job, og de forekommer mig rimelige
i farverne.

Måske var det en ide med sådan een på 14 dages prøve.

mvh

John

Fra : Svend

Dato : 02-04-08 08:40

Janus wrote:
> Mit første indtryk:
> Gys for nogle farver!
> Fabriksindstillingerne brænder dine øjne af men når brightness og farver
> i RGBmode er sat ned begynder det at kunne gå.

Argh, jeg har netop bestilt skærmen. Der var tilbud (20%) og jeg lod mig
friste....

--
Svend

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 02-04-08 16:39

Svend wrote:

> Argh, jeg har netop bestilt skærmen. Der var tilbud (20%) og jeg lod mig
> friste....

Hvis du havde ringet ind, havde du fået 25% rabat... de var nemlig
kommet til at love 25% på deres website frem til 30. april men har
trukket i land. :p

Jeg sidder lige nu og venter på at fragtmanden kommer med den, de burde
have været her for længst, men hvis folk ik kan lide skærmens farver er
det jo nok fordi de ik har kalibreret den.

Jeg har læst en del tests, og alle 24" skærme i den kvalitet og
prisklasse bruger samme panel, så du får ik noget bedre for den pris.
Men man skal op i NEC's WUXi skærme hvis man skal have noget bedre, og
de koster 8-9K

Fra : Janus

Dato : 02-04-08 17:45

Esben von Buchwald den 02-04-2008 17:38:

> ... men hvis folk ik kan lide skærmens farver er
> det jo nok fordi de ik har kalibreret den.

Min ombytningsskærm nr 2 kom i dag og problemet er nærmest endnu værre
på denne. De rødlige områder tv er tiltaget og det giver en kedelig
effekt når den anden halvdel tilmed er blevet grønnere.

Dog er misfarvningerne af blå/grønt placeret i plamagen midtfor en
anelse mere blege..

Jeg har benyttet hardwarekalibrering men den slags inhomogenitet er
umuligt at kalibrere sig ud af.

Desværre er jeg langt fra den eneste med disse erfaringer med den skærm.

Fra : Svend

Dato : 11-04-08 20:58

Janus wrote:
> [...]
> umuligt at kalibrere sig ud af.
>
> Desværre er jeg langt fra den eneste med disse erfaringer med den skærm.

Jeg har heldigvis ikke lagt mærke til noget endnu....

Fed Skærm.

--
Svend

Fra : Janus

Dato : 12-04-08 01:01

Svend den 11-04-2008 21:58:

> Jeg har heldigvis ikke lagt mærke til noget endnu....
>
> Fed Skærm.

Tak for din melding, på dine og egne vegne glæder det mig meget at høre.

Undervejs i forløbet, hvor jeg nu venter på skærm nr 3, havde jeg læst
om manges erfaringer mage til mine og var derfor så småt begyndt at
tvivle på om den skærm overhovedet fandtes i brugbar udgave.

Fra : Svend

Dato : 14-04-08 14:41

Janus wrote:
> [...]
> om manges erfaringer mage til mine og var derfor så småt begyndt at
> tvivle på om den skærm overhovedet fandtes i brugbar udgave.

Kan du give mig et link til et testprogram der afslører defekterne ?

(Eller skal jeg helst lade være med at teste og forblive i lykkelig
uvidenhed

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 14-04-08 14:50

Janus wrote:
> [...]
> om manges erfaringer mage til mine og var derfor så småt begyndt at
> tvivle på om den skærm overhovedet fandtes i brugbar udgave.

Jeg testede farverne med iiyama test værktøj og der var intet at
bemærke. der var rød grøn og blå.

ingen døde eller lysende pixels iøvrigt.

--
Svend