Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Ekstra grafikkort?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 27-01-08 22:29

På min gamle pc med Windows XP sidder der et grafikkort: NVIDIA
GeForce4 MX440 med AGP8x. Jeg kan ikke helt huske, om det er et jeg
har installeret selv eller om det sad i, da jeg købte pc'en for 5 år
siden. Der er flere indgange på kortet, og med et lille
forbindelseskabel (jeg ved ikke hvad det hedder) kan jeg nemt
tilslutte en ekstra skærm.

Nu har jeg købt en ny Acer Aspire M1100 4600 med Windows Vista Home
Premium. Heri sidder der onboard et ATI Radeon Xpress X1250
grafikkort. Til forskel fra de fleste grafikkort, jeg har set, er der
ikke nogen ekstra indgang til endnu en skærm. Æv.

Hvad gør jeg nu? Kan jeg købe et lille billigt kort og sætte i til
skærm nummer 2? Det skal ikke bruges til spil. Jeg kunne naturligvis
flytte det gamle kort, men det er næsten synd, for så kan den pc jo
slet ikke bruges.

Jeg vil ikke ofre mere end allerhøjst nødvendigt.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe 4652
http://www.varpelev.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-01-08 07:38

Kirsten Bjorneboe wrote:

> [...]
> slet ikke bruges.
>
> Jeg vil ikke ofre mere end allerhøjst nødvendigt.

Tag låget af og se om der er et frit PCIe x16 slot.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:PCIExpress.jpg
Det er nr. 2 og 4 oppefra. I såfald køber du bare et nyt PCIe grafikkort med
2 udgange. Det har de så godt som allesammen. Hvis ikke må du over i
markedsgruppen og finde et brugt PCI kort. Om der skal være et ATI kort for
at de kan køre sammen ved jeg ikke.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : David T. Metz

Dato : 28-01-08 15:19

Kirsten Bjorneboe wrote:
> Der er flere indgange på kortet,

Der er UDgange (de sender et signal UD).

> [...]
> grafikkort. Til forskel fra de fleste grafikkort, jeg har set, er der
> ikke nogen ekstra indgang til endnu en skærm.

Det er ikke beskrevet på acers side, men er du sikker? Er der ikke både
et vga og et dvi-stik? Et dvi ser sådan ud:
http://www.ngohq.com/images/articles/7800gtx/Pictures/Dual%20DVI.JPG
(De to stik til højre)

> Hvad gør jeg nu? Kan jeg købe et lille billigt kort og sætte i til
> skærm nummer 2?

Nej. Køb et kort og sæt begge skærme til det.

> Jeg kunne naturligvis
> flytte det gamle kort,

Nej, din nye maskine har ikke agp. Den har pci-e.

David

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 29-01-08 17:44

On Mon, 28 Jan 2008 15:19:24 +0100, "David T. Metz" <dtm@tdcadsl.dk>
wrote:

>Der er UDgange (de sender et signal UD).

Selvfølgelig

>Det er ikke beskrevet på acers side, men er du sikker? Er der ikke både
>et vga og et dvi-stik? Et dvi ser sådan ud:
> [...]

Jeg er HELT sikker. Der er et eneste stik til en helt almindelig
skærm.

>Nej. Køb et kort og sæt begge skærme til det.

Ok. Det bliver så løsningen. Ærgerligt - flere penge op af lommen. Det
tænkte jeg ikke på, da jeg købte den. Men jeg er utrolig glad for at
arbejde med to skærme, så det vil jeg ikke undvære. Jeg taster bl.a.
ind fra skannede bøger (håndskrevne kirkebøger), og så er det rart med
bogsiden på den ene skærm og dataformularen på den anden.

>Nej, din nye maskine har ikke agp. Den har pci-e.

Mange tak for nogle fine svar på mine spørgsmål.

Bortset fra de to stik, hvilke specifikationer skal jeg så holde øje
med?

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : David T. Metz

Dato : 29-01-08 23:38

Kirsten Bjorneboe wrote:

> Bortset fra de to stik, hvilke specifikationer skal jeg så holde øje
> med?

Ikke noget specielt, vil jeg mene. Ethvert kort med pci-e og to udgange
vil opfylde dine behov.

Det eneste du bør overveje er hvad dine to skærme kræver. Har de begge
to kun analog (vga) indgang, så skal du sikre dig at kortet kan håndtere
det. Hvis kortet ikke kan, så er du nødt til at benytte både dit onboard
og det nye, og det er ikke optimalt.

Et kort som det her kan det hele:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2104636

David

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 30-01-08 00:19

On Tue, 29 Jan 2008 23:38:08 +0100, "David T. Metz" <dtm@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>to kun analog (vga) indgang, så skal du sikre dig at kortet kan håndtere
>det. Hvis kortet ikke kan, så er du nødt til at benytte både dit onboard

Det vil jeg finde ud af. Jeg aner det faktisk ikke. Det er to
fladskærme, den sekundære er en Neovo F-15, og den primære er en
Medion 19" fra Aldi, Flat-Pro står der.

Hvordan finder man ud af, om det er analoge indgange? Som tidligere
fortalt har jeg faktisk et lille snedigt konverter-konverter-kabel, så
en af skærmene kan bruge en anden udgang/stik. Det har fungeret fint i
flere år.

>Et kort som det her kan det hele:
>http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2104636

Tak! Det lyder jo ikke særlig afskrækkende

Kirsten

Fra : David T. Metz

Dato : 30-01-08 09:57

Kirsten Bjorneboe wrote:

> Hvordan finder man ud af, om det er analoge indgange?

Neovoen har vga (analog). Det er ikke til at sige med Medion.

> Som tidligere
> fortalt har jeg faktisk et lille snedigt konverter-konverter-kabel,

Ja, det er sikkert en dims der sættes i en dvi-i (se tidligere link med
billede) på en pc. Det er fordi "dvi-i" indeholder både analog og
digital signalstandard.

Humlen var engang at selvom et kort havde fx to dvi-stik så kunne det
måske kun levere analogt signal i en ad gangen, da det afhænger af anden
elektronik på kortet. Jeg ved ikke om det problem stadig eksisterer
eller om alle kort med to stik kan levere to analoge signaler.

Men jeg vil gætte på medion'en også bruger vga. Du kan se bag på om der
er et stik der ligner dvi. Hvis der ikke er stik, men kun et fast kabel,
så se på dets stik.

> Tak! Det lyder jo ikke særlig afskrækkende

Muligvis kan man finde et ældre kort billigere, men jeg tvivler på det
er besparelsen værd.

David

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 05-02-08 14:42

wrote:

> [...]
>to kun analog (vga) indgang, så skal du sikre dig at kortet kan håndtere
>det. Hvis kortet ikke kan, så er du nødt til at benytte både dit onboard

Hej David

Nu har jeg omsider fået mit grafikkort. Jeg fandt det rigtige (slot?)
og fik det sat i. Og satte den primære skærm til (har ikke rørt den
anden endnu). Kortet blev straks genkendt af Acer/Vista, og diverse
ekstra funktioner blev installeret. Og der var fint skærmbillede på,
dog skulle det vist justeres.

Men ikke VGA-driver. Her fik jeg besked fra Vista om, at det
mislykkedes. Naturligvis har jeg sat den medfølgende cd i og har
prøvet at hente driver derfra, men nej, det må jeg tilsyneladende ikke
for det ATI-Catalyst Control Center, der er installeret på pc'en (af
Acer eller Vista).

Jeg prøvede at flytte min skærm til det oprindelige onboarde kort, men
så blev der sort skærm (selvfølgelig med nedlukning af pc og reboot
ind i mellem).

Jeg har nu pillet det nye kort ud, og heldigvis kan jeg så sætte
skærmen til det oprindelige, og alt kører som før.

Men det kort du anbefalede, og som jeg købte, ser ud til at være
præcis det, jeg har brug for. Der følger oven i købet et konverterstik
med, at så man kan sætte skærm nr. 2 til dvi-udgangen.

Er der nogen her, der har en god ide?

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 05-02-08 21:26

On Tue, 05 Feb 2008 14:42:10 +0100, Kirsten Bjorneboe
<varpelev-delete@tdcadsl.dk> wrote:

>Er der nogen her, der har en god ide?

Det havde jeg så selv I stedet for den anbefalede
ekspres-installation valgte jeg den manuelle og fumlede mig vej gennem
cd'en med en masse forkerte valg, men til sidst pegede jeg det rigtige
sted, og derefter kørte det.

Selv skærm nr. to har jeg møjsommeligt fået i gang også. Så nu er jeg
glad.

Tak for hjælpen, drenge! Det er et udmærket kort, David

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : sls\(2770\)

Dato : 28-01-08 14:33

"Kirsten Bjorneboe" <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skærm nummer 2? Det skal ikke bruges til spil. Jeg kunne naturligvis
> flytte det gamle kort, men det er næsten synd, for så kan den pc jo

Du kan ikke flytte det gamle kort over i den nye, medmindre der er AGP port,
og det er der nok ikke.

// Sid