Vil ikke ligge på maven
Fra : Kawa Rider

Dato : 18-03-08 18:32

Vores 10 uger gamle pige vil ikke ligge på maven og nu er hun ved at blive
lidt flad i baghovedet da hun jo så for det meste ligger på ryggen.

Når vi ligger hende på maven bliver hun sur og løfter armene ud til siden,
istedet for at prøve at bruge armene til at løfte over kroppen og hovedet.

Er der nogen gode råd til hvordan man kan træne mavelægning med hende.

Fra : Carina

Dato : 18-03-08 21:01

"Kawa Rider" :

> [...]
> istedet for at prøve at bruge armene til at løfte over kroppen og hovedet.
>
> Er der nogen gode råd til hvordan man kan træne mavelægning med hende.

Læg et spejl foran hende, eller noget andet hun gerne vil have fat i. Læg
jer selv overfor hende på maven og syng for hende.

Rul et håndklæde eller en stofble sammen og læg under hendes bryst, så hun
bliver hævet lidt op og kan se noget. Evt. op på en ammepude, hvis I har en
sådan.

Og medmindre hun er meget utilfreds ville jeg lade hende ligge

VH
Carina

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-08 00:25

"Kawa Rider" <Spam@Spam.com> skrev i en meddelelse news:47dffc76$0$90273

> Er der nogen gode råd til hvordan man kan træne mavelægning med hende.

Smid jer på sofaen og læg hende på maven ovenpå jeres mave- det plejer de
godt at ville.

Nu anbefaler man jo heller ikke, at børn lægges på maven mere, så i kan
lægge hende på siden, med noget støtte i ryggen og skift side ofte.

Fra : Wilstrup

Dato : 19-03-08 07:59

"Kawa Rider" <Spam@Spam.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> løfte over kroppen og hovedet.
>
> Er der nogen gode råd til hvordan man kan træne mavelægning

Der er ingen særlig grund til at hun ikke skulle ligge på
ryggen, udover hvis hun er ved at kløjs i noget - og i de
fleste tilfælde vil de vende sig selv.

Hvis det at ligge på ryggen er naturligt for hende, så lad
hende. Og hvad angår hovedformen: hun bliver ikke fladhovedet
permanent af den grund, líge så lidt som hun bliver skeløjet
ved at "lege skeløjet" (mest når de er en hel del ældre) når
vinden vender.

Der er mange myter og ammestuehistorier i omløb- dette er en
af dem.

Vores to døtre lå altid på ryggen, og ingen af dem kan i dag
(hhv.18 og 24 år) bruges som bor.

Fra : Torben

Dato : 19-03-08 13:17

"Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> [...]
> angår hovedformen: hun bliver ikke fladhovedet permanent af den grund,
> líge så lidt som hun bliver skeløjet ved at "lege skeløjet" (mest når de

Jo, man kan godt blive permanent fladhovedet. I min omgangskreds findes der
to sådanne tilfælde!

mvh
Torben

Fra : Bettina Hansen

Dato : 19-03-08 13:19

Torben wrote:
> Jo, man kan godt blive permanent fladhovedet. I min omgangskreds findes der
> to sådanne tilfælde!

Jeps - jeg har også en nevø (ud af tre) som kun ville ligge på ryggen
som lille. Og han er den dag i dag (som 19-årig) meget fladhovedet :(
Det er faktisk rigtig synd :(

Mvh Bettina

Fra : Wilstrup

Dato : 20-03-08 10:51

"Bettina Hansen" <beh@chin.dk> skrev i meddelelsen

> Jeps - jeg har også en nevø (ud af tre) som kun ville ligge
> på ryggen som lille. Og han er den dag i dag (som 19-årig)
> meget fladhovedet :( Det er faktisk rigtig synd :(

Jeg tvivler på at det er en følge af rygligningen. I så fald
ville man også blive fladpandet, hvis man lå på maven.

Jeg ser gerne en videnskabelig undersøgelse af dette - eller
blot en tilnærmelsesvis forklaring.

Det svarer til myten om "tapotement". I mange år mente
forældre til cystisk fibrosebørn at man skulle banke børnene
på ryggen for at ryste slimen løs og få den ud -
videnskabelige undersøgelser viste det modsatte, for man kan
ikke banke slim der sidder eksternt til at komme internt. Men
selv længe efter den undersøgelse fortsatte selv læger med den
anbefaling - også fordi nogle forældre jo havde gjort det i
årevis og derfor nok ikke var modtagelige for at gøre noget
andet.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 20-03-08 12:33

Wilstrup skrev:
> Jeg tvivler på at det er en følge af rygligningen. I så fald
> ville man også blive fladpandet, hvis man lå på maven.

Hvis man ligger på maven vil man jo typisk dreje hovedet til den ene
eller den anden side så man ikke ligger med ansigtet lige ned i
puden/madrassen.

Min nevø drejede ikke hovedet til siden når han lå på ryggen men lå med
ansigtet pegende opad - derfor blev han flad i nakken. Han var ikke
fladnakket da han blev født, det kom langsomt i løbet af det første års
tid. Lægen og sundhedsplejersken sagde også at det var derfor og at
forældrene ikke måtte ligge ham på ryggen, men drengen kunne/ville ikke
sove på anden måde.

> Jeg ser gerne en videnskabelig undersøgelse af dette - eller
> blot en tilnærmelsesvis forklaring.

Jeg har ingen videnskabelige undersøgelser at henvise til, men
forklaringen er vel at børns kranier er bløde når de bliver født. Man
ser jo også at børn som kun eller primært ligger på den ene side bliver
skæve i kraniet. Det der derfor at man skal sørge for at dreje barnets
hoved skiftevis til højre og venstre når det ligger på ryggen, så det
ikke får en "favoritside".

Mvh Bettina

Fra : Patruljen

Dato : 19-03-08 07:45

On 19 Mar., 13:18, Bettina Hansen <b...@chin.dk> wrote:

> Jeps - jeg har også en nevø (ud af tre) som kun ville ligge på ryggen
> som lille. Og han er den dag i dag (som 19-årig) meget fladhovedet :(
> Det er faktisk rigtig synd :(

Gad vide om man også kan blive permanent - fladpandet - på den måde ?

Fra : Torben

Dato : 19-03-08 20:19

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Gad vide om man også kan blive permanent - fladpandet - på den måde ?

Har du ligget meget på maven?

mvh
Torben

Fra : Patruljen

Dato : 20-03-08 08:08

On 20 Mar., 10:51, "Wilstrup" <n...@invalid.com> wrote:

> [...]
> anbefaling - også fordi nogle forældre jo havde gjort det i
> årevis og derfor nok ikke var modtagelige for at gøre noget

Hvis kraniekassen forandrer sig markant vil det uværgeligt påvirke en
kortex i udvikling -

Det lyder i mine ører ret usandsynligt.
Eller jeg er ret sikker på, at vedkommende ville dukke op på en
institution for psykisk udviklingshæmmede.

Fra : Wilstrup

Dato : 20-03-08 18:09

[...]

Jeg finder også påstanden om fladnakkethed som følge af liggen
på ryggen som en myte - en af de mange. At nogle læger også
tror på det, skyldes måske at de ikke rigtig har fulgt med i
videnskabelige artikler sådan som de skal, hvis de
samvittighedsfuldt skal kunne virke som læge.

Som jeg nævnte var der adskillige hospitalslæger der mente at
forskerne tog fejl vedr. tapotement, og da jeg - som arbejde
som stud. med. på nogle børneafdelinger tillod mig at mene
noget andet, blev jeg kanøflet, for jeg skulle ikke gå imod
reservelægernes opfattelse, uanset jeg havde belæg for det jeg
sagde. Sådan er lægeverdenen -også.

Prøv at se i lægehistorien på den læge der hævdede at
barselsfeber kunne nedbringes hvis lægerne vaskede hænder -
Semmelweiss hed han. Han blev nærmest udstødt af lægeverdenen,
og faktisk var det Rusland der i sin tid var det første land
der fordomsfrit valgte at følge hans anbefalinger, hvor man i
Vesten stædigt fastholdt at barselsfeber enten skyldtes noget
i luften (spongostan eller noget lignende) og at kvinderne
havde ført et usædeligt liv. At de ikke kunne forklare at
kvinderne på fødeafdelingerne af det bedre borgerskab
hyppigere fik barselsfeber end på de almindelige
almuehospitaler hvor det ikke var læger, men oftest jordmødre
der tog mod børnene, er et kapitel for sig.

Sagen var jo netop den at en læge der skulle vise omverdenen
at han var en erfaren læge, gik rundt med et forklæde af
lærred. Dette lærred skulle helst være sået til af levret blod
fra dissektioner af lig, som man hentede fra "strandvaskere"
og andre dødsfald, så lægerne og de studerende kunne studere
organerne. Når der så skulle hjælpes ved en fødsel, tørrede
lægerne simpelthen de blodige hænder de havde fået fra ligene
af i forklæderne og gik op - uden at vaske hænder - for at
hjælpe til med fødslen og dermed overførte de bakterierne til
de fødende overklassekvinder der følgelig fik barselsfeber.

De uformuende patienter der ikke kunne føde hjemme, blev
hjulpet af jordemødre der ikke arbejdede med lig, og her var
der næsten ingen barselsfeber.

Det fandt Semmelweiss ud af og befalede sine underlæger at
vaske hænder, men nogle af lægerne satte sig imod det og
gjorde ham livet surt. Og den eneste afdeling han blev leder
for havde en overlæge over ham der var villig til at acceptere
håndvasken sålænge han ikke modsagde teorien om "spongostan"
og andre forældede teorier.

Ligger et barn på ryggen, vil baghovedet for en periode blive
lidt fladere end andre babyers, men det fortager sig igen.

At et barn med fladt hovede skulle have taget skade af at
ligge på ryggen, er simpelthen udokumenteret og imho vås. Men
jeg vil gerne bøje mig for gedigne undersøgelser af fænomenet.

Men når det er sagt, så må vi også erkende at babyer i de
første tre måneder af deres levetid har bløde knogler og
derfor kan en insisteren på at de udelukkende skal ligge på
ryggen og hvile med deres baghovede i sengen, babyliften etc.
formentlig skabe nogle unaturlige stillinger og skade barnet
på sigt.

At lægge det på siden kan være en løsning, men at tro at alle
børn ligger stille under søvnen med næsen i vejret uden at
dreje hovedet, vidner nok ´mere om uvidenhed omkring netop små
børn. Og man kan sagtens dreje hovedet til en af siderne når
baby sover. Så undgår man i hvert fald en mistanke om at de
får flade baghoveder permanent.

Fra : Patruljen

Dato : 20-03-08 13:43

On 20 Mar., 18:09, "Wilstrup" <n...@invalid.com> wrote:
> [...]
> børn. Og man kan sagtens dreje hovedet til en af siderne når
> baby sover. Så undgår man i hvert fald en mistanke om at de

Ærlig talt - det må være en urban legend :)

Selvfølgelig vil en kraniekasse, der forandres pga ydre påvirkninger -
fladpandethed - udvikle skader i cortex. Og det samme vil gøre sig
gældende i baghovedet for en cerebrum og cere`bellum, der vokser og er
i udvikling.

Fra : Wilstrup

Dato : 20-03-08 20:56

[...]

-Det vil jeg ikke skråsikkert skrive under på, for så skulle
det skade barnet at blive født. Her presses hovedet også
sammen under fødslen, og det uden hjerneskader.

Men igen: jeg giver udtryk for min opfattelse af at jeg ikke
tror at et barn tager skade af at ligge på ryggen, hverken
hjernemæssigt eller kraniemæssigt. Det kan godt være at et
barn der er spændt fast på et bræt som vi ser det hos visse
indianere i Sydamerika eller andre steder, får kegleformede
hoveder, men jeg tror ikke at de bliver hjerneskadede af den
grund. Men naturligvis er det kun min opfattelse. Jeg kan ikke
underbygge det videnskabeligt -endnu.

Fra : Patruljen

Dato : 20-03-08 18:05

On 20 Mar., 20:56, "Wilstrup" <n...@invalid.com> wrote:
> [...]
> det skade barnet at blive født. Her presses hovedet også
> sammen under fødslen, og det uden hjerneskader.

Jo. men sammenpresningen er ikke permanent. Barnets kranie er ikke
lukket og er derfor fleksibelt. Og efterfølgende vokser og udvikler
hjernen sig kontinuerligt..

Formentlig er der ikke foretaget så vældigt mange forsøg :)
Lad os antage at kraniekassen udvikler en anderledes form. Vil du så
mere at hjernen tilpasser sig kraniets anderledes form, får en
anderledes form og derved undgår skader ?

Jeg tror virkelig ikke, vi kan forvente cortex flytter plads fra
panden til tindingen fordi, der nu er opstået mere plads der istedet -

> [...]
> hoveder, men jeg tror ikke at de bliver hjerneskadede af den
> grund. Men naturligvis er det kun min opfattelse. Jeg kan ikke

He. findes der virkelig indianere der spænder brædder på hovedet af
ungerne ? Der må være begræsninger :)
Tror du hjernen antager en alternativ form efter det kegleformede
hoved ?

Fra : Bettina Hansen

Dato : 19-03-08 13:29

Kawa Rider wrote:
> [...]
> istedet for at prøve at bruge armene til at løfte over kroppen og hovedet.
>
> Er der nogen gode råd til hvordan man kan træne mavelægning med hende.

Vi havde samme problem med vores søn. Han blev vildt sur når man lagde
ham på maven. Da jeg (og sundhedsplejersken) var bange for at han skulle
blive fladhovedet endte det med at jeg købte en mavegynge til ham. Den
synes han var ret sjov og på den måde vænnede han sig hurtigt til at
ligge på maven. Jeg kan ikke huske hvor gammel han var da han fik
gyngen, men den skulle kunne bruges fra de er helt små. Gyngen hedder
Wingbo og er desværre ikke helt billig :( Men hvis du kan købe brugt
eller i udlandet kan du nok spare noget.

Mvh Bettina

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 19-03-08 20:44

Kawa Rider wrote:
> [...]
> og hovedet.
> Er der nogen gode råd til hvordan man kan træne mavelægning med hende.

vores 6 uger gamle pige vil gerne ligge lidt på maven - men vi fik det råd
af vores sundhedsplejerske at efter HVERT bleskift lige at vende hende på
maven og så lade hende blive der til hun løfter hovedet... det er en rigtig
god ting for det styrker ryg og nakkemuskler og hun er faktisk allerede ret
god til selv at holde hovedet...

vi har også fået at vide at når hun er vågen skal vi starte med at lægge
hende på maven indtil hun selvfølgelig ikke vil det mere... f.eks. på
legetæppet, hvis i har et sådant...

prøv at hjælpe hende til at løfte overkroppen ved at hendes arme er langs
siden eller under hendes brystkasse og så med hænderne fremad...
jeg synes i skal hjælpe hende med det og få hende til det, da det som sagt
er ret vigtigt for ryg- og nakkemuskler...

Rasmus

Fra : ML6000

Dato : 20-04-08 15:38

> [...]
> istedet for at prøve at bruge armene til at løfte over kroppen og hovedet.
>
> Er der nogen gode råd til hvordan man kan træne mavelægning med hende.

Min søn ville nu godt ligge på maven, men vi havde problemer med, at når han
skulle sove, ville han kun dreje hovedet mod højre. Det resulterede i en
lille skøvhed (set oppefra), konstanterede sundhedsplejersken. Vi prøvede
med forskellige triks, så som at ligge en stofble under højre skulder når
han skulle sove, så hovedet automatisk lå mere behageligt til venstre, men
det lykkedes ham altid at få møvet sig lidt væk så han kom til at ligge i
sin yndlingsstilling igen. Den dag i dag (2 år gammel) har han stadig
skævheden. Men den er langt fra tydelig.

Men prøv stofble-trik'et.

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-04-08 16:54

Prøv engang at læse denne artikel. Det er ikke helt ufarligt at
lægge sit spæde barn på maven når det skal sove.:

http://www.farmorogborn.dk/artikler/artikel.asp?id=9

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-04-08 17:14

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> Prøv engang at læse denne artikel. Det er ikke helt ufarligt at lægge
> sit spæde barn på maven når det skal sove.:
>
> http://www.farmorogborn.dk/artikler/artikel.asp?id=9

Nej, men de skal helst ligge noget på maven når de er vågne, så de kan
få trænet nakke- og rygmuskulatur.

Vores sundhedsplejerske sagde, at hun gerne må lige på maven på vores
mave og sove lidt om morgenen og aftenen, for så opdager vi jo hvis
hun stopper med at trække vejret.

Vi er heldige med Ellen, hun ligger selv hovedet skiftevis til højre
og venstre og løfter gerne hovedet - man skal jo kunne følge med. :)

Mvh Trine, som vist har fået et _meget_ nemt barn - endnu!

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-04-08 17:32

> Nej, men de skal helst ligge noget på maven når de er vågne, så
> de kan få trænet nakke- og rygmuskulatur.

Det er nemlig helt rigtigt. Helst meget på maven i vågen tilstand,
det råd fik jeg også fra min sundhedsplejerske for temmelig mange år
siden.

> Vores sundhedsplejerske sagde, at hun gerne må lige på maven på
> vores mave og sove lidt om morgenen og aftenen, for så opdager vi
> jo hvis hun stopper med at trække vejret.

Det er da også helt fint, for så er Ellen jo under opsyn hele tiden.

> Vi er heldige med Ellen, hun ligger selv hovedet skiftevis til
> højre og venstre og løfter gerne hovedet - man skal jo kunne
> følge med. :)

Ja, de er vakse de små størrelser.

> Mvh Trine, som vist har fået et _meget_ nemt barn - endnu!

Hvis hun er lige så nem som mine (nu meget voksne) børn var da de
var små, så skal du bare prise dig lykkelig. Jeg har tre børn, og
jeg havde aldrig problemer med manglende nattesøvn, det må da siges
at være heldigt.