Fullrate: Ordre annulleret grundet manglen~
Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-03-08 15:05

Lang historie kort, jeg bestilte bredbånd hos Fullrate, men
blev afvist med "Ordre annulleret grundet manglende kobber".

" Etableringen er desværre afvist, som følge af mangel på
ledige kobberforbindelser på den samlede strækning mellem
din bolig og telefoncentralen. "

Siden har jeg ringet rundt til TDC, Cybercity og Fullrate for
dels at få en forklaring på hvad det ville sige, dels at høre
om mine muligheder.

For god ordens skyld skal jeg lige sige, at jeg på væggen har
en lille fin stikdåse til et af de små telefonstik (RJ-14?).
Ovenover står 'TDC'. Så helt uden forbindelse er jeg ikke.
Jeg har ikke haft fastnet/bredbåndsforbindelse her før. Jeg
ved ikke hvad den forrige beboer har haft.

Cybercity sagde jeg kunne prøve at bestille hos dem, men han
ville ikke love noget. Måske ville der være større chance for
success, hvis jeg kun bestilte 1Mbit i stedet for 2.

Hos TDC var begge supportere uforskammede, arrogante og
usammenhængende. Hvad jeg dog i første omgang nåede frem til
var, at jeg var nødt til at betale et sted mellem 950 og 1600
for overhovedet at få en forbindelse ind til mig. Derefter
var jeg bundet til abonnement hos dem i 6 måneder til helt
vanvittige priser. Jeg fik dog også af den ene at vide, at
jeg kunne bestille via Fullrate - jeg skulle bare alligevel
betale de 950,- for at få en forbindelse.

De to jeg snakkede med fra Fullrate sagde begge at de ikke
kunne gøre noget, da der ingen ledig forbindelse var. Min
eneste chance var, så vidt jeg forstod, hvad TDC også først
foreslog: Bøde og 6 måneders afsoning hos TDC.

Hvad er mine muligheder? Skal jeg satse på at Cybercity kan
levere en 1Mbit-forbindelse eller skal jeg bide smerten i
mig, købe godt ind af pasta og oksekød, cykle til studiet og
bestille hos TDC?

Fra : Grev Dracula

Dato : 11-03-08 16:56

On Tue, 11 Mar 2008 15:05:21 +0100, Lars Stokholm
<lars.stokholm@gmail.com> wrote:

> [...]
>levere en 1Mbit-forbindelse eller skal jeg bide smerten i
>mig, købe godt ind af pasta og oksekød, cykle til studiet og

'Manglende kobber' er desværre ofte standardsvaret fra TDC, når der
ikke er en fungerende telefon på adressen.

Hvis den udbyder, du vil have din internetforbindelse igennem, ikke
har gode forbindelser i TDC (det har de sjældent, da de er dødelige
konkurrenter), eller er energisk nok til at komme ud til dig på
adressen for at checke, om det TDC siger kan være rigtigt (hvilket det
sjældent er), og derefter tage hen til cetralen og banke og danse
mazurka på den lokale TDC-boss' skrivebord, indtil han indrømmer, at
der rent faktisk er kobber nok, så er der ikke meget andet du kan
gøre.

TDC har leveringspligt, så eneste alternativ, hvis du vil have en
kabelbåret internetforbindelse, er at oprette en fastnettelefon på
adressen, som du derefter nedlægger/overfører til Fullrate efter den
medfølgende 6 måneders tvangsperiode.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-03-08 18:02

> 'Manglende kobber' er desværre ofte standardsvaret fra TDC, når der
> ikke er en fungerende telefon på adressen.

Det er ikke tilnærmelsesvist korrekt. Der er tale om meget få procent af de
rå kobber bestillinger, som sendes til TDC, som afvises pga. "Ingen RK i
sekundært kabel" eller "Ingen RK i stikledning."

> Hvis den udbyder, du vil have din internetforbindelse igennem, ikke
> har gode forbindelser i TDC (det har de sjældent, da de er dødelige
> konkurrenter),

Vi har et meget fint samarbejde med TDC Branchesalg, der ikke som sådan er
en konkurrent. Branchesalg lever af at udleje accessnettet til forskellige
formål på wholesalebasis - ikke af at sælge bredbåndsforbindelser. Jovist,
Branchesalg er i familie med en af vores konkurrenter - men vi konkurrerrer
ikke med dem direkte.

> eller er energisk nok til at komme ud til dig på
> adressen for at checke, om det TDC siger kan
> være rigtigt

Hvordan vil du have os til at tjekke dette fra kundens adresse?

> (hvilket det sjældent er),

Igen må jeg stille mig uforstående overfor dine udtalelser. Har du
dokumentation? Hvis du har, er vi mange i branchen, som ville være
interesserede i den. Branchesalg skal selvfølgelig ikke lyve overfor deres
kunder.

> TDC har leveringspligt,

På telefoni, ikke på rå kobber. Det ville være fedt hvis de havde, men sådan
er reglerne desværre ikke. Derfor er TDC berettiget til at afvise en
bestilling på rå kobber, hvis der ikke er kapacitet på en given
(del)strækning.

> så eneste alternativ, hvis du vil have en
> kabelbåret internetforbindelse, er at oprette en fastnettelefon på
> adressen, som du derefter nedlægger/overfører til Fullrate efter den
> medfølgende 6 måneders tvangsperiode.

Det er desværre korrekt. Vi kan godt overtage en ledningsvej før der er gået
6 måneder - men han vil stadig hænge på de 6 måneders abonnement.

--
Mvh. Jesper
Som arbejder for Fullrate, men udtaler sig for egen regning.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-03-08 18:18

Jesper Nielsen wrote:
> [...]
> er reglerne desværre ikke. Derfor er TDC berettiget til at afvise en
> bestilling på rå kobber, hvis der ikke er kapacitet på en given

Hvordan lyder dommen så? Vil Cybercity ligesom Fullrate bestille
rå kobber hos TDC og er det derfor spild af tid for mig, at prøve
en bestilling hos dem?

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-03-08 23:00

> Hvordan lyder dommen så? Vil Cybercity ligesom Fullrate bestille
> rå kobber hos TDC og er det derfor spild af tid for mig, at prøve
> en bestilling hos dem?

Når du ikke har fastnet i dag, vil Cybercity bestille nøjagtigt samme
produkt, som vi gør - og vil derfor højst sandsynligt også blive afvist. Der
er selvfølgelig mulighed for, at en delstrækning er blevet ledig i
mellemtiden - hvis du er heldig.

Men er dommen ingen rå kobber, er der desværre ikke så meget andet at gøre,
end at bestille en fastnettelefon.

--
Mvh. Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-03-08 23:15

Jesper Nielsen wrote:
> [...]
> mellemtiden - hvis du er heldig.
>
> Men er dommen ingen rå kobber, er der desværre ikke så meget andet at gøre,

Okay, tak. Er 'rå kobber' det samme som 'ledig kobber'?

Er det billigste jeg kan gøre så at oprette telefon OG Internet hos
TDC? Eller kan jeg kombinere telefonen fra TDC med Internet fra en
anden udbyder eller gøre nogetsomhelst andet?

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 12-03-08 09:48

> Okay, tak. Er 'rå kobber' det samme som 'ledig kobber'?

En rå kobber er et telefonkabel, som - i vores tilfælde - kun anvendes til
ADSL. Den kan også anvendes til andre ting, f.eks. G.SHDSL.

> Er det billigste jeg kan gøre så at oprette telefon OG Internet hos
> TDC? Eller kan jeg kombinere telefonen fra TDC med Internet fra en
> anden udbyder eller gøre nogetsomhelst andet?

Du behøver ikke bestille internet fra TDC - du kan også vælge en udbyder,
som kan levere på delt kobber; dvs. en ADSL forbindelse, som leveres ovenpå
din telefonlinje. ADSL og telefonsignalet adskilles så med et skillefilter.

Cybercity kan levere på delt kobber.

--
Mvh. Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-03-08 11:36

Jesper Nielsen wrote:
> [...]
> din telefonlinje. ADSL og telefonsignalet adskilles så med et skillefilter.

Okay, det lyder som om det kunne være interessant for mig.

Hvilke TDC produkter er det jeg skal kigge efter hvis jeg skal have
telefon OG Internet hos dem (Internet > Bredbånd og telefoni?)? Og
hvilke skal jeg kigge efter hvis jeg skal have telefon hos dem og
Internet hos Cybercity (Telefoni > Fastnet?)?

Jeg har ikke brug for hvert 'vis nummer' er noget andet af alt det
fine, bare en Internetforbindelse på ca. 1Mbit download. Det er
prisen der er altafgørende.

TDCs side er vanvittigt svær at skabe mening af, synes jeg.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-03-08 11:56

Lars Stokholm wrote:
> Hvilke TDC produkter er det jeg skal kigge efter hvis jeg skal have
> telefon OG Internet hos dem (Internet > Bredbånd og telefoni?)?

Jeg klikkede mig frem til denne side:
http://privat.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_p_tel_fn_bb

Og klikkede så på "Se aktuelle tilbud":
http://privat.tdc.dk/element.php?dogtag=f5_p_int_bb_akt

4Mbit er for meget så jeg klikkede på "1 Mbit/s TDC Bredbånd
for 194 kr./md." i en forventning om at jeg kunne komme til
at læse præcis hvad dét handlede om. Men nej, jeg kommer
direkte videre til en bestillingsformular:
http://privat.tdc.dk/internet/bredbaand/bestil/index.php?broadband%5Bspeed%5D=1024_128

Den har jeg dog udfyldt og ender med følgende:

Pr. måned
Bredbånd 1024/128 Kbit/s 239 kr.
TDC Basislinje 45 kr.
I alt 284 kr.

Engangsbeløb
TDC Basislinje oprettelse 950 kr.
Online Rabat -100 kr.
Bredbånd oprettelse 695 kr.
Online Rabat -695 kr.
I alt 850 kr.

Mon ikke det er det billigste jeg kan håbe på?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-03-08 12:11

Lars Stokholm wrote:
> [...]
> Online Rabat -695 kr.
> I alt 850 kr.
>
> Mon ikke det er det billigste jeg kan håbe på?

ARGH! Men mister jeg så min basislinje hvis jeg opsiger
mit abonnement efter 6 måneder? Hvad gør jeg så?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-03-08 14:16

Lars Stokholm wrote:
> ARGH! Men mister jeg så min basislinje hvis jeg opsiger
> mit abonnement efter 6 måneder?

Jeg kan så svare mig selv, igen, efter at have ringet til
TDC, igen. Svaret er ja, jeg mister min basislinje og så
er jeg lige vidt.

> Hvad gør jeg så?

Pas.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 13-03-08 20:21

On Thu, 13 Mar 2008 14:15:59 +0100, Lars Stokholm
<lars.stokholm@gmail.com> wrote:

>Jeg kan så svare mig selv, igen, efter at have ringet til
>TDC, igen. Svaret er ja, jeg mister min basislinje og så
>er jeg lige vidt.

Du kan ringe til TDC og få nummeret på din basislinje (et EN-nummer
vist). Med det kan din udvalgte udbyder få overdraget basislinjen og
herefter opsige dit abonnement for dig.

/Jarlskov

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-03-08 20:30

> EN-nummer vist

EM nummer når vi snakker basislinjer - bare for at fluekneppe
EN numre er for rå kobber og delt kobber. EB er bitstream access.

--
Mvh. Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-03-08 20:34

Lasse Jarlskov wrote:

> Du kan ringe til TDC og få nummeret på din basislinje (et EN-nummer
> vist). Med det kan din udvalgte udbyder få overdraget basislinjen og
> herefter opsige dit abonnement for dig.

Den mulighed er jeg slet ikke blevet informeret om hos TDC.
Tværtimod var de meget afvisende for, at jeg kunne få noget
andet, den dag jeg opsagde min forbindelse.

Er du *helt* sikker? Jeg vil naturligvis ringe til dem igen
og konfrontere dem med det du siger.

Men hvad betyder det helt præcis? Jeg har set at jeg er
blevet spurgt om TLF/EN-nummer ved oprettelse hos andre
udbydere. Bliver mit basislinjegebyr hos TDC så flyttet til
f.eks. Cybercity eller slipper jeg helt for at betale det?

Og hvis det forholder sig som du siger, hvorfor kan jeg så
ikke bare få den ordning hos en anden udbyder lige nu?

Det var mange spørgsmål, jeg håber nogen kan besvare dem.
Tusind tak for jeres hjælp indtil videre.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 18-03-08 14:47

On Thu, 13 Mar 2008 20:33:42 +0100, Lars Stokholm
<lars.stokholm@gmail.com> wrote:

>Den mulighed er jeg slet ikke blevet informeret om hos TDC.
>Tværtimod var de meget afvisende for, at jeg kunne få noget
>andet, den dag jeg opsagde min forbindelse.

Den mulighed har en kundeservice-medarbejder i TDC ikke behov for at
vide noget om, da den ikke har værdi for TDC eller TDC-kunder.

>Er du *helt* sikker? Jeg vil naturligvis ringe til dem igen
>og konfrontere dem med det du siger.

Ja, det er jeg. Men ring hellere til din udvalgte nye udbyder, som
f.eks. Cybercity eller Fullrate og spørg til deres procedurer i den
forbindelse.
Hvis de skal overtage kundeforholdet, må det også være dem der
underviser kundeservicepersonalet i de nødvendige procedurer.

>Og hvis det forholder sig som du siger, hvorfor kan jeg så
>ikke bare få den ordning hos en anden udbyder lige nu?

Den linje du vil overdrage findes ikke (har du fået besked på). Du
skal først have den oprettet ved at bestille et produkt med
forsyningspligt hos udbyderen med forsyningspligt og betale den
medfølgende oprettelsesafgift plus de 6 måneders abonnement for
ulejligheden.

/Jarlskov

Fra : Grev Dracula

Dato : 18-03-08 15:31

On Tue, 18 Mar 2008 14:47:13 +0100, Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk>
wrote:

> [...]
>forsyningspligt hos udbyderen med forsyningspligt og betale den
>medfølgende oprettelsesafgift plus de 6 måneders abonnement for

Jep - og der er så her, TDC helt åbenlyst lyver over for kunden.

For hvis du bestiller et produkt med forsyningspligt hos dem (TDC), så
er der nemlig i de fleste tilfælde lige pludselig kobber nok både i
jorden og ude hos kunden, til at forbindelsen kan oprettes inden for
ganske få dage, uden at TDC har været ud at grave eller trække kabler
i kundens ejendom. Man skal bare tilslutte det fremsendte udstyr i det
allerede på adressen forefindede telefonstik.

Meget, meget mystisk ikk'? - når der iflg. selv samme TDC: "[...] er

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-03-08 19:16

"Grev Dracula" skrev i meddelelsen
> Jep - og der er så her, TDC helt åbenlyst lyver over for kunden.

Nej - stop nu det bavl.

Tdc har i modsætning til alle de andre selskaber forsyningspligt og SKAL
kunne levere en ledning når som helst, den bestilles.

Derfor har Tdc ret til at sige nej til andre, hvis der er meget lidt
kobber til adressen/kvarteret og reservere de sidste ledninger til eget
brug.

Det er ikke nok, at der stik i huset - det siger intet om der er kobber
hele vejen til centralen, da forbindelsen sættes sammen af mange stumper
mellem fordelingsskabe mellem adressen og centralen - og "manglende rå
kobber" han være hvor som helst på den strækning.

Tdc har fosyningspligt på telefoni (men IKKE på ADSL) - og det betyder,
at hvis du bestiller telefon hos Tdc, så skal de grave nyt kobber ned,
hvis der mangler - det har de ikke pligt til hvis du bestiller gennem
andre udbydere.

Jan

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-03-08 20:41

Jan Vestergaard wrote:
> [...]
>
> Derfor har Tdc ret til at sige nej til andre, hvis der er meget lidt
> kobber til adressen/kvarteret og reservere de sidste ledninger til eget

Du får det til at lyde som om at det er helt i orden, at de
reserverer kobber til egen forretning. Det er jo MIG der skal
betale, selvom jeg slet ikke ønsker at være TDC-kunde.

At de har forsyningspligt burde betyde at de var nødt til at
grave nye kabler ned om nødvendigt - IKKE at de kan reservere
kobber på alle andres bekostninger end deres egen.

TDC tjener sikkert rigeligt penge på den forsyningspligt.
Derfor er det også kun rimeligt at det er dem der har
udgifterne til den.

Jeg kan slet ikke forstå at det er lovligt.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-03-08 20:58

On 2008-03-18, Lars Stokholm <lars.stokholm@gmail.com> wrote:

> At de har forsyningspligt burde betyde at de var nødt til at
> grave nye kabler ned om nødvendigt - IKKE at de kan reservere
> kobber på alle andres bekostninger end deres egen.

Hvorfor skulle det kun være TDC, der skulle grave kobberkabler ned? Hvad
med de andre operatører?

--
Andreas

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-03-08 21:26

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Hvorfor skulle det kun være TDC, der skulle grave kobberkabler ned?
> Hvad med de andre operatører?

Er det ikke TDCs kabelnet? - og betaler konkurrenterne ikke for
at benytte det? Hvis nej, hvordan fungerer det så?

Jeg faldt forresten over denne artikel:
http://www.cybercity.dk/presse/pressemeddelelser/tidligere_pressemeddelelser/tdc_erkender_forskelsbehandling_af_konkurrenter/index.aspx

Hvad blev der af det?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-03-08 21:37

On 2008-03-18, Lars Stokholm <lars.stokholm@gmail.com> wrote:

> Er det ikke TDCs kabelnet? - og betaler konkurrenterne ikke for
> at benytte det? Hvis nej, hvordan fungerer det så?

Jo, men du har stadig ikke forklaret hvorfor det betyder at TDC skal
levere til konkurrenterne uanset omkostningerne for TDC. TDC har netop
ikke monopol på televirksomhed længere, så det står alle frit for at
etablere deres eget kobbernet.
Vi er enige i at det er forkert at afvise andre operatører, hvis der er
ledigt kobber, men jeg mener ikke på nogen måde at TDC skal grave for at
levere når der ikke er ledigt kobber.

--
Andreas

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-03-08 22:26

Andreas Plesner Jacobsen wrote:
> Vi er enige i at det er forkert at afvise andre operatører, hvis der er
> ledigt kobber, men jeg mener ikke på nogen måde at TDC skal grave for at
> levere når der ikke er ledigt kobber.

Så er vi helt enige. Hvis det viser sig at TDC skal grave for
at levere Internet til mig, så er alt i orden. Men hvis de kan
levere uden videre, og de har afvist Fullrate og Cybercity, så
er der noget galt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-08 18:46

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Vi er enige i at det er forkert at afvise andre operatører, hvis der er
> ledigt kobber

Det er ikke desto mindre både lovligt og nødvendigt for at overholde
forsyningspligtsbekendtgørelsen.

Artiklen på Cybercitys hjemmeside omtaler en (klart) uheldig situation hvor
TDCs forretningsområder (tilsyneladende, jeg kender ikke sagen) har blandet
tingene sammen. Det er OK at reservere kobber til forsyningspligttjenester,
og sådant kobber kan ikke udlejes som RK.

Der er mig bekendt ikke kommet en afgørelse der endeligt siger om sådant
reserveret kobber må bruges til ydelser som ikke forhindrer leverancen af
forsyningspligtydelsen.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 18-03-08 21:06

Lars Stokholm <lars.stokholm@gmail.com> wrote:

> TDC tjener sikkert rigeligt penge på den forsyningspligt.
> Derfor er det også kun rimeligt at det er dem der har
> udgifterne til den.

TDC er sjovt nok ikke enig

Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"I think that's a lot of buffalo-bagels." -- Col. Potter

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 18-03-08 22:51

Hej

Lars Stokholm <lars.stokholm@gmail.com> wrote:

>TDC tjener sikkert rigeligt penge på den forsyningspligt.
>Derfor er det også kun rimeligt at det er dem der har
>udgifterne til den.

Nej, faktisk så koster det dem adskillige millioner, og som man i disse
dage kan se i dagspressen er det måske snart helt slut med TDC's
forsyningspligt på telefoni !...
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-08 18:41

"Lars Stokholm" <lars.stokholm@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Du får det til at lyde som om at det er helt i orden, at de
> reserverer kobber til egen forretning. Det er jo MIG der skal
> betale, selvom jeg slet ikke ønsker at være TDC-kunde.

Det nemmeste/pæneste ville klart være hvis de øvrige udbydere tilbød at købe
den nødvendige ekstra infrastruktur hos TDC og viderefakturere.. Det er der
bare _ingen_ der vil betale for, og derfor accepteres den underlige
konstruktion med midlertidig bestilling af forsyningspligtydelser

> At de har forsyningspligt burde betyde at de var nødt til at
> grave nye kabler ned om nødvendigt - IKKE at de kan reservere
> kobber på alle andres bekostninger end deres egen.

Sådan er aftalen ikke lavet med ITST.. Og hvis den var lavet sådan ville
pligten være meget dyrere for skatteyderne.

> TDC tjener sikkert rigeligt penge på den forsyningspligt.

Hvordan kan en pligt til noget være en fordel?
Det er bestemt ikke særligt indbringene at levere telefoni til de danske
småøer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-08 18:38

"Grev Dracula" <gamma@praxinfo.dk> skrev i en meddelelse
> Jep - og der er så her, TDC helt åbenlyst lyver over for kunden.

Nej..

> [...]
> er der nemlig i de fleste tilfælde lige pludselig kobber nok både i
> jorden og ude hos kunden, til at forbindelsen kan oprettes inden for

Ja, det kræver forsyningspligtbekendtgørelsen jo.

> Meget, meget mystisk ikk'? - når der iflg. selv samme TDC: "[...] er
> mangel på ledige kobberforbindelser på den samlede strækning mellem
> din bolig og telefoncentralen."

Mangel betyder ikke 0
Der reserveres tilstrækkelig kapacitet til at man kan overholde den aftale
der er indgået med den danske stat.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-03-08 17:29

> [...]

> lille fin stikdåse til et af de små telefonstik (RJ-14?). Ovenover
> står 'TDC'. Så helt uden forbindelse er jeg ikke.

At der er et stik hjemme ved dig selv er langtfra det samme som at der
kan laves en kobberforbindelse hele vejen fra centralen frem til dig.
Der kan godt være et stykke undervejs, hvor der ikke er noget ledigt.

Jeg har dog flere gange set, at selvom man får nej ét sted, kan man
godt få ja et andet (eller samme) sted, hvis man spørger igen. Prøv fx
at bestille hos CyberCity, Telia og/eller Ventelo.

Men ja, hvis der virkelig ikke er nogen forbindelse, er det kun ved at
bestille en hos TDC, at du kan få en. Der er ingen af de andre, der
trækker kobberkabler rundt i landskabet. Og det er vel ikke særlig
overraskende, at TDC gerne vil holde på dig et stykke tid, hvis de
skal trække kabler for dig?

Har du ikke andre muligheder, der hvor du bor? 3G, Wimax, fiber eller
andet?

-A

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-03-08 18:13

Asbjorn Hojmark wrote:
> Jeg har dog flere gange set, at selvom man får nej ét sted, kan man
> godt få ja et andet (eller samme) sted, hvis man spørger igen. Prøv fx
> at bestille hos CyberCity, Telia og/eller Ventelo.

Okay. Hvad er den generelle opfattelse af Cybercity Solo? Jeg har
aldrig haft brug for support til 'almindelige' ting, men jeg har
da haft brug for dem i flere tilfælde, bl.a. hvor det viste sig
at routeren var gået i stykker, at forbindelsen var gået død osv.

Det virker da helt urimeligt hvis man i sådanne tilfælde ikke kan
gøre noget som helst. Er der noget jeg har misforstået?

> [...]
> trækker kobberkabler rundt i landskabet. Og det er vel ikke særlig
> overraskende, at TDC gerne vil holde på dig et stykke tid, hvis de

De får jo også deres 950-1600kr. :) Det synes jeg er alt rigeligt.

> Har du ikke andre muligheder, der hvor du bor? 3G, Wimax, fiber eller
> andet?

Jeg tror det ikke. Jeg har undersøgt nogle stykker af den slags,
men ingen af dem dækker her.

Jeg bor i Nr. Herlev, 3400 Hillerød, så hvis der er nogen forslag
tager jeg da imod dem med kyshånd. Nr. Herlev er ikke ligefrem
Hillerød centrum - det er nok dér problemet ligger. :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-08 18:19

Lars Stokholm skrev:

> Okay. Hvad er den generelle opfattelse af Cybercity Solo?

Det ved jeg ikke.

> Jeg har aldrig haft brug for support til 'almindelige' ting, men jeg har
> da haft brug for dem i flere tilfælde, bl.a. hvor det viste sig
> at routeren var gået i stykker, at forbindelsen var gået død osv.

Det er mangler ved en vare. De skal udbedres uden udgift og uden
væsentlig ulempe for kunden. Det kræver købeloven, så det har
intet med support at gøre. Den ret er ufraskrivelig for en
forbruger.

--
Bertel

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-03-08 18:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> væsentlig ulempe for kunden. Det kræver købeloven, så det har
> intet med support at gøre. Den ret er ufraskrivelig for en

Jo, det har noget med support at gøre, det fik jeg måske bare
ikke udtrykt så klart: Jeg ved jo ikke hvor fejlen ligger før
jeg har ringet til dem og de har konkluderet at forbindelsen
skal genstartes eller at routeren er død.

Jeg kan sidde og bakse med netkort, ledninger, opsætninger,
stik og alt muligt andet, uden nogensinde at komme frem til
at der er et problem mellem mig og centralen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-08 18:49

Lars Stokholm skrev:

> [...]
> jeg har ringet til dem og de har konkluderet at forbindelsen
> skal genstartes eller at routeren er død.

Når man køber en internetforbindelse, så skal den fungere, og det
skal sælger sørge for. De samtaler der er nødvendige i den
anledning, må sælger acceptere.

Man kan ikke sælge en tjenesteydelse eller en vare til en
forbrugerkunde og så forbyde denne at henvende sig oftere.

Jeg ved dog ikke hvordan CC stiller sig i praksis.

--
Bertel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-03-08 20:51

On Tue, 11 Mar 2008 18:19:25 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> væsentlig ulempe for kunden. Det kræver købeloven, så det har
> intet med support at gøre. Den ret er ufraskrivelig for en

Ja, men loven siger ikke noget om, hvordan afhjælpningen skal foregå.
Når man vælger CC Solo, vælger man samtidig, at al afhjælpning (A.K.A.
support) skal foregå via mail.

-A

Fra : Mads

Dato : 11-03-08 21:13

On Tue, 11 Mar 2008 20:50:56 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Ja, men loven siger ikke noget om, hvordan afhjælpningen skal foregå.
>Når man vælger CC Solo, vælger man samtidig, at al afhjælpning (A.K.A.
>support) skal foregå via mail.

Hvordan sender du en mail når Internet forbindelsen er nede ?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-03-08 22:21

On Tue, 11 Mar 2008 21:12:36 +0100, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

> Hvordan sender du en mail når Internet forbindelsen er nede ?

Ja se, det er den gordiske knude, kunderne først skal løse...

Morsomt nok siger CC selv (http://tinyurl.com/3923dp), at "Hvis det
viser sig, at Solo Bredbånd ikke virker, fordi der er noget galt med
selve forbindelsen, kan du undtagelsesvist kontakte Cybercity
telefonisk."

-A

Fra : Mads

Dato : 11-03-08 23:45

On Tue, 11 Mar 2008 22:20:50 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>viser sig, at Solo Bredbånd ikke virker, fordi der er noget galt med
>selve forbindelsen, kan du undtagelsesvist kontakte Cybercity

Ja, og det er jo så også det jeg har gjort de par gange der
har været problemer. CC havde intet imod at hjælpe mig,
selvom jeg "kun" har et Solo abb.

mvh Mads

Fra : Mads

Dato : 11-03-08 20:48

On Tue, 11 Mar 2008 18:13:29 +0100, Lars Stokholm
> [...]

>Det virker da helt urimeligt hvis man i sådanne tilfælde ikke kan
>gøre noget som helst. Er der noget jeg har misforstået?

Jeg har haft en 8Mbit Solo forbindelse siden januar, sidste år og
jeg har været godt tilfreds med både forbindelse og support.

1. Da jeg jo selv skulle tilslutte den tilsendte router var der ikke
hul igennem. Jeg ringede til CC support som dog ikke kunne se
nogen problemer med linien, men efter at have prøvet flere ting
kontaktede CC så TDC som sendte en tekniker ud næste dag.
Det viste sig at mit telefonkabel ikke var sluttet til i
fordelerskabet, længere henne af gaden. ( huset var nyt og jeg
havde ikke fastnet telefon )
TDC besøget kostede mig ikke en krone.

2.Sidste sommer røg forbindelsen totalt og efter en kedelig weekend
ringede jeg igen til support. Igen måtte CC sparke bolden videre til
TDC der igen kom forbi dagen efter. TDC fandt efter en del roden
en løs forbindelse i kablet og der blev skiftet til et andet sæt
ledere. Egentlig lidt underligt at et 1 år gammelt kabel kan være i
så dårlig stand, men det er vel bygherren og ikke TDC der har
lagt kablerne ud.
Nå, men igen blev det ordnet uden udgifter for mig.

3. Flere gange er mine emails til familie i USA kommet retur fordi en
amerikansk server har fået den opfattelse at emails fra Cybercity.dk
er SPAM. Dette problem har jeg så hver gang fået ordnet ved at
kontakte CC pr email. Jeg går ud fra at de kontakter den amerikanske
udbyder ( Comcast ) og får lukket op igen.

Hver gang der har været et problem har CC hjulpet så hurtigt de
kunne. Også selvom jeg "kun" har CC Solo

mvh Mads

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-03-08 22:32

Mads wrote:
> Jeg har haft en 8Mbit Solo forbindelse siden januar, sidste år og
> jeg har været godt tilfreds med både forbindelse og support.

Okay, tak for din erfaring, nu er jeg ikke helt så mange for
Solo mere. :) Men nu vil jeg lige se hvad Fullrate siger til
mit andet bestillingsforsøg og så står spørgsmålet stadig
åbent, om det kan betale sig at bestille hos Cybercity eller
om de ligger under for præcis de samme begrænsninger som
Fullrate og resultatet derfor vil være det samme.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 11-03-08 22:32

> [...]
> tager jeg da imod dem med kyshånd. Nr. Herlev er ikke ligefrem
> Hillerød centrum - det er nok dér problemet ligger. :)

Hvis jeg har søgt rigtigt skulle der være mulighed for Turbo 3G fra Sonofon
i hvert fald i dele af byen, søg evt. selv på
http://www.sonofon.dk/privat/kundeservice/daekning/daekningskort/ - det
kunne dog godt se ud til at være i udkantsområdet af mastens dækning, så
hvis du kender du nogen der har Sonofon mobil med 3G kan det muligvis være
en ide at invitere dem på kaffe for at få en ide om hvad de evt. lokale
geografiske forhold (bakke/dal/træer/tykke betonvægge) betyder.

Hvis det skulle blive aktuelt findes produktet her
http://www.sonofon.dk/privat/abonnementer/internet/mobilt_bredbaand/index.aspx -
det kunne da måske være et forsøg værd og så prøve at bestille Fullrate/CC
el. lign. om et halvt år og se om der er blevet ledige forbindelser til den
tid.

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 11-03-08 20:06

"Lars Stokholm" <lars.stokholm@gmail.com> skrev i en meddelelse news:47d691a1$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> levere en 1Mbit-forbindelse eller skal jeg bide smerten i
> mig, købe godt ind af pasta og oksekød, cykle til studiet og

Hej Lars..
Jeg oplevede det samme for 1 år siden..
Du kan læse om det her:
http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.udbydere.xdsl/browse_frm/thread/c5f9852086813c28/49199f9d5aa4a47e?lnk=st&q=morten+fjendbo+fullrate+kobber#49199f9d5aa4a47e

Men for at gøre en lang historie kort, kan jeg fortælle at, da jeg bestilte ved fullrate anden gang, kunne de godt "finde fri kobber" til mig..
Så jeg kan kun anbefale dig at prøve at bestille igen...
Held og lykke med det..

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-03-08 22:29

Morten Fjendbo wrote:
> Hej Lars..
> [...]

Andet end at Martin Højriis Kristensen virker som en arrogant
idiot på højde med en TDC-ansat, kunne jeg ikke bruge det til
så meget. Sjovt derefter at klikke på hans hjemmeside og
erfare at manden faktisk ER ansat hos TDC.

Det er som om at det er en gylden regel hos TDC at få andre
mennesker til at se så uvidende ud som muligt, ved på en
kryptisk måde at give halve sandheder og så lade folk falde
i vandet på dem. Det må være små mennesker der er ansat hos
TDC. Ja, jeg beklager at min harme skulle vise sig her.

Nå, men tak for linket alligevel. :)

> Så jeg kan kun anbefale dig at prøve at bestille igen...
> Held og lykke med det..

Det er hermed forsøgt. Tak skal du ha'.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-03-08 07:27

On Tue, 11 Mar 2008 22:28:48 +0100, Lars Stokholm
<lars.stokholm@gmail.com> wrote:

> Ja, jeg beklager at min harme skulle vise sig her.

Ja, det er temmelig beklageligt. Martin hjælper spørgeren i den tråd,
så at svine ham til er temmelig idiotisk.

-A

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-03-08 11:58

Asbjorn Hojmark wrote:
> Ja, det er temmelig beklageligt. Martin hjælper spørgeren i den tråd,
> så at svine ham til er temmelig idiotisk.

Ja, det var en stressende dag, jeg gik over stregen. Beklager.

Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 14-03-08 12:27

Hvad med ClearWire
http://www.clearwire.dk/

Ja, hastighederne er ikke noget at råbe hurra for.

Eller hvad med 3?

Kjeld

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-03-08 18:12

Kjeld Olesen [2000] wrote:
> Hvad med ClearWire
> http://www.clearwire.dk/

Ingen dækning.

> Eller hvad med 3?

Dækker, har jeg fundet ud af, men da jeg ikke kører Windows
må jeg slippe 1699,- eller noget i den stil for en router.

Fra : Martin Vollert

Dato : 18-03-08 02:24

Lars Stokholm havde fået den ide at fortælle:

> Ingen dækning.

> Dækker, har jeg fundet ud af, men da jeg ikke kører Windows
> må jeg slippe 1699,- eller noget i den stil for en router.

Er det ikke bare det 3 usb moden ??
Jeg var i samme sitiuation som dig, at fullrate først sagde god for min
forbindelse og så blev nød til at annullerer den Pga. maglene kobber, da jeg
prøvede TDC ville de bare se kassen (1000kr for en basislinine som jo
allerede var i huset = røveri) så kiggede jeg mig om og fandt det trådløse
ved 3 og det virker fint her ved mig (romalt ved Randers) 6 md binding ja
men jeg har også en 4mb forbindelse indtil mit fiber kommer i slutningen af
året.
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-08 18:32

"Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> skrev i en meddelelse
> TDC ville de bare se kassen (1000kr for en basislinine som jo allerede var
> i huset = røveri)

Medmindre du bor i en centralbygning giver ovenstående ikke mening.
En basislinje er ikke den sidste stump kobber du kan se, men allokeringen af
kobber på samtlige kabelstræk mellem dig og centralen.

> så kiggede jeg mig om og fandt det trådløse ved 3 og det virker fint her
> ved mig (romalt ved Randers)

Jeg ville også meget nødig undvære mit abo fra 3, trods diverse firmabetalte
produkter.