Hvor længe er et tilbud gældende?
Fra : Karina

Dato : 29-02-08 18:28

Findes der nogle "standard-regler" for, hvor længe et tilbud normalt er
gældende? Her tænkes ikke på bygge- og anlæg, men et tilbud mellem to
virksomheder, hvor købet er en ydelse - og selvfølgelig, hvor der ikke
på forhånd står noget nedskrevet i selve tilbuddet.

Mvh
Karina

Fra : alexbo

Dato : 29-02-08 18:48

"Karina" skrev

> [...]
> virksomheder, hvor købet er en ydelse - og selvfølgelig, hvor der ikke på
> forhånd står noget nedskrevet i selve tilbuddet.

Et tilbud et stort set her og nu, med den forsinkelse som følger af
kontaktmediet.
Et tilbud med post fra Kina har længere frist, end hvis naboen stikker
hovedet ind med et godt tilbud.

Aftaleloven:

§ 3. Gøres tilbud i brev eller telegram, uden at der fastsættes nogen frist
for antagelse, må antagende svar være kommet frem til tilbudsgiveren inden
udløbet af det tidsrum, som ved tilbudets afgivelse af ham kunne påregnes at
ville medgå. Ved beregningen af dette tidsrum forudsættes, når ikke andet
følger af omstændighederne, at tilbudet kommer frem i rette tid, samt at
svaret afsendes uden ophold, efter at den, til hvem tilbudet er rettet, har
haft rimelig betænkningstid, og at det ikke forsinkes undervejs. Er tilbudet
gjort i telegram, skal antagelsen sendes telegrafisk, hvis den ikke på anden
måde kommer lige så tidligt frem.
Stk. 2. Tilbud, som fremsættes mundtlig uden at give frist for
antagelse, må antages straks.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karina

Dato : 29-02-08 19:54

> Et tilbud et stort set her og nu, med den forsinkelse som følger af
> kontaktmediet.
> Et tilbud med post fra Kina har længere frist, end hvis naboen stikker
> hovedet ind med et godt tilbud.

Hvad så, når man - som man jo ofte gør nu om dage - sender tilbuddet per
mail? Vil en passende tidsfrist (gyldighed for tilbuddet) så være et par
timer, et par dage, et par uger eller et par måneder??

Mvh
Karina

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-02-08 20:05

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> wrote in message

> Hvad så, når man - som man jo ofte gør nu om dage - sender tilbuddet per
> mail? Vil en passende tidsfrist (gyldighed for tilbuddet) så være et par
> timer, et par dage, et par uger eller et par måneder??

Hvis du har tænkt dig at skrive x dage i tilbuddet, så bør du lade fristen
afspejle hvor kompleks beslutningsprocessen er for kunden og om dine
udgifter forbundet med at løse opgaven kan tænkes at stige markant i den
nærmeste fremtid.

Fra : Karina

Dato : 29-02-08 20:23

> [...]
> afspejle hvor kompleks beslutningsprocessen er for kunden og om dine
> udgifter forbundet med at løse opgaven kan tænkes at stige markant i den

Det sidste er sådan set ikke tilfældet... Det er primært websites, men
det er rart at vide, hvor længe vi bør forvente, at folk kan melde
tilbage og sige ja tak, for vi agter nemlig at hæve priserne en smule
indenfor et vis tidsrum, fordi vi har fået ekstra udgifter til nye/bedre
servere m.m.

Hvis så alle de tilbud, vi sender ud nu, først bliver accepteret, når vi
har hævet priserne, er det jo lidt bittert at skulle arbejde "til gammel
løn".

Mvh
Karina

Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-03-08 15:21

> Hvis så alle de tilbud, vi sender ud nu, først bliver accepteret, når vi
> har hævet priserne, er det jo lidt bittert at skulle arbejde "til gammel
> løn".

Kan I ikke sende en opfølgende mail med at de er trukket tilbage og
erstattes af et nyt med ny pris?

Fra : claus b.p.

Dato : 06-03-08 22:59

Karina wrote:

> [...]
>
> Hvis så alle de tilbud, vi sender ud nu, først bliver accepteret, når
> vi har hævet priserne, er det jo lidt bittert at skulle arbejde "til

Da det jo åbenbart er dig (jer) der udfærdiger tilbudende, er det jo
indlysende at I må sætte en tidsfrist på, for ikke at risikere at komme i
konflikt med kunderne allerede i tilbudsfasen. I kan jo også på den måde

/Claus

Fra : Karina

Dato : 07-03-08 10:50

> Da det jo åbenbart er dig (jer) der udfærdiger tilbudende, er det jo
> indlysende at I må sætte en tidsfrist på, for ikke at risikere at komme i
> konflikt med kunderne allerede i tilbudsfasen. I kan jo også på den måde

Det er sandt

Vi har snakket lidt frem og tilbage og valgt altid at sætte en frist på
tilbuddene - som dog så vil variere lidt afhængig af opgavens størrelse
og kompleksitet.

Tak for diverse råd og vejledning

Mvh
Karina

Fra : alexbo

Dato : 29-02-08 21:33

"Karina" skrev

> Hvad så, når man - som man jo ofte gør nu om dage - sender tilbuddet per
> mail? Vil en passende tidsfrist (gyldighed for tilbuddet) så være et par
> timer, et par dage, et par uger eller et par måneder??

Hvis det er et tilbud til en andelsforening om et nyt antenneanlæg vil jeg
give 3 mdr.
Når grønthandleren skriver 8 æbler 20 kr. gælder tilbuddet til han fjerner
skiltet.

Som Uffe skriver skal kunden have den nødvendige tid til at gennemse og
overveje tilbuddet.
Der vil nogle tilbud være meget komplekse og tager tid, andre er ganske
simple og kan besluttes med det samme.

Du spurgte om reglerne, de står i den citerede aftalelov, mere nøjagtigt får
du det ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 29-02-08 23:18

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mail? Vil en passende tidsfrist (gyldighed for tilbuddet) så være et par
> timer, et par dage, et par uger eller et par måneder??

I dit sted ville jeg simpelthen skrive i selve tilbudet, at det er gældende
i xx-antal dage, f.eks. 30 dage, som man ofte ser.

Drejer det sig om et tilbud, hvor priserne - f.eks. vekselkurser, eller
anskaffelse af materialer eller andre omkostninger til at færdiggøre en
ordre eller levere en ydelse, hopper op og ned som en elevator i et højhus,
så vil det nok være nødvendigt at sætte en tidligere gyldighedsdato i
overensstemmelse hermed.
Karsten H. (7870)

Fra : Idé-Sign.dk

Dato : 02-03-08 08:21

> Hvis så alle de tilbud, vi sender ud nu, først bliver accepteret, når vi
> har hævet priserne, er det jo lidt bittert at skulle arbejde "til gammel
> løn".

Det løser du ved at skrive i tilbudet at priserne stiger pr. XX dato.
Det kan også få nogen til at "bide på krogen"

Søren

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 02-03-08 16:57

"Idé-Sign.dk" <info@ide-sign.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Det løser du ved at skrive i tilbudet at priserne stiger pr. XX dato.
Det kan også få nogen til at "bide på krogen"

....eller simpelthen at tage forbehold for evt. pristigninger. Det gør langt
de fleste som en standard desuagtet der er bekræftet med et specifik
forbehold for f.eks. udefra kommende prisstigninger - specielt hvis der er
tid - lang eller kort - fra ordrebekræftelse og til levering.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (piet Hein)