Engelsk dato
Fra : Eva Madsen

Dato : 03-03-08 21:42

Hej NG

Jeg forsøger at skrive en makro, der indsætter dags dato i en
dialogboks, og hvis sprogkoden er engelsk, skal den (selvfølgelig)
skrive datoen på engelsk. Men hvordan får jeg den til at skrive
månedsnavnene på engelsk?
Min kode ser således ud:

If Selection.LanguageID = wdEnglishUK Then
aDato = Format(Date, "MMMM d, yyyy")
txtDato.Value = aDato
Else: txtDato.Value = (Format(Date, "d. MMMM yyyy"))
End If

Håber nogen kan hjælpe...

--

/eva

Fra : senn

Dato : 06-03-08 15:54

"Eva Madsen (slet AM07W)" <evamads@AM07Whotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> aDato = Format(Date, "MMMM d, yyyy")
> txtDato.Value = aDato
> Else: txtDato.Value = (Format(Date, "d. MMMM yyyy"))

Jeg kender ikke til VBA. Der er vist en egen
newsgroup til VBA.
Vil blot opmærksomgør, at wdEnglishUK er
ligesom det danske: Det skrives "DD.MM.YYYY"
Det er US der skriver det "MM.DD.YYYY"

Skriv ikke Else: .......
Men,
ElseIf
End If

Fra : Benny Andersen

Dato : 08-03-08 03:44

On 6 Mar., 15:53, "senn" <s...@homeplace.com> wrote:

> Skriv ikke Else: .......
> Men,
> ElseIf
> End If

Else if kommer slet ikke på tale i Eva's selection - den bruges når
der yderligere underbetinges som i:

Function eq3(tal)
If tal > 3 Then
eq3 = 1
ElseIf tal = 3 Then
eq3 = 0
Else
eq3 = -1
End If
End Function

Kolon, som statement seperator, har fulgt basic helt fra starten -
specielt ved afslutning af indlejrede kontrolstukturer, gør den koden
mere kompakt:
Sub foo()
For i = 0 To 10
For j = 0 To 10
If i = j Then Debug.Print i * j 'intet end if her!!
Next: Next
End Sub

Forskellige andre 'mekanismer', gør det sjovere - her udnyttes at en
funktion returner empty hvis der ikke tildeles værdi til
funktionsnavnvariablen.

Function xtal(tal, radix)
If tal >= 1 Then xtal = xtal(Int(tal / radix), radix) &
Mid("0123456789ABCDEF", 1 + radix * (tal / radix - Int(tal / radix)),
1)
End Function

--
Benny Andersen

Fra : senn

Dato : 08-03-08 15:06

"Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

If tal >= 1 Then xtal = xtal(Int(tal / radix), radix) &
Mid("0123456789ABCDEF", 1 + radix * (tal / radix - Int(tal / radix)),

Det var ikke dét, der er Evas problem.
Men der er andre landebestemte måder at opstille datoerne
på end dansk og us. For eksempel fransk canadisk er en
tredie måde at gøre det på. Det er nok nærmest derfor, jeg
brugte ElseIf - for at få de andre muligheder med.
Men når man bruger Else: som Eva gør, så er man nød til
at afslutte med "End If" på næste linie, mener jeg at huske.
Så Evas måde at skrive det på er ikke forkert.
Hvis man ikke afslutter med End If, når man bruger Else:
så mener jeg også at huske, at Else: skal angives på samme
linie som sådan: If ..... Then Else: ........

Skulle jeg huske forkert, så slår jeg det op i Online Help,
når det skal bruges.