Skærme
Fijala 3554
Samsung 204B farveproblem
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-03-08 15:09

Jeg har lige fået en 20" 4:3 Samsung lcd men farverne er syge at
se på. Jeg har prøvet flere timer at justere dem, men det er ikke
lykedes. Kan farverne justeres ordentlig. Jeg havde en Samsung
crt 959 nf med skønne farver. Jeg kræver ikke det helt vilde, men
det kræver måske et nyt grafikkort ?
mvh Ebbe

XP pro SP2
bundkort ASUS P5DVC-MX
integreret grafikkort

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-03-08 15:10

Ebbe Hansen skriver:

> [...]
> lykedes. Kan farverne justeres ordentlig. Jeg havde en Samsung
> crt 959 nf med skønne farver. Jeg kræver ikke det helt vilde, men

Nej, det er bare en Samsung, som deres LCD tv...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-03-08 15:29

On Fri, 07 Mar 2008 15:09:57 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Ebbe Hansen skriver:

>Nej, det er bare en Samsung, som deres LCD tv...
>

>Klaus
Tak for svar, men jeg forstår ikke rigtigt, mener du at det ikke
kræver noget særligt grafikkort ?
Jeg skiftede over fra en CRT med gode farver, og til denne LCD
uden at røre noget, det var elendigt, alt er hvidt og lysegråt,
jeg har så prøvet en masse, men det er ikke blevet bedre
billeder har ingen rigtige farver.
mvh Ebbe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-03-08 15:33

Ebbe Hansen skriver:

> Tak for svar, men jeg forstår ikke rigtigt, mener du at det ikke
> kræver noget særligt grafikkort ?

Ja. En skærm få rikek bedre farver af et nyt grafikkort.

> [...]
> uden at røre noget, det var elendigt, alt er hvidt og lysegråt,
> jeg har så prøvet en masse, men det er ikke blevet bedre

Velkommen til den lyksagelige verden af LCD.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-03-08 15:43

On Fri, 07 Mar 2008 15:32:33 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
klip

>Ja. En skærm få rikek bedre farver af et nyt grafikkort.

>Velkommen til den lyksagelige verden af LCD.
>

>Klaus
OK, jeg prøver igen, ellers må den returneres
det her kan jeg ikke leve med
mvh Ebbe

Fra : sls\(2770\)

Dato : 07-03-08 16:29

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
> klip

> OK, jeg prøver igen, ellers må den returneres

Nu har du sat den i højeste opløsning, ik?

// Sid

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-03-08 17:18

On Fri, 7 Mar 2008 16:29:26 +0100, "sls\(2770\)"
<sls@FJERNsol.dk> wrote:
Klip

>Nu har du sat den i højeste opløsning, ik?
>
>// Sid

Det er en 20" så den skal køre i 1600x1200, og det gør den, men
den er også skarp og fin, det er kun farverne der er blege f.eks.
i Photoshop, og Photoshop Album, til tekst kan det gå, der kan
man justere baggrund og rammer m.m.
mvh Ebbe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-03-08 17:23

Ebbe Hansen skriver:

> [...]
> den er også skarp og fin, det er kun farverne der er blege f.eks.
> i Photoshop, og Photoshop Album, til tekst kan det gå, der kan

Har du prøvet at skrue ned for lyset ?

Fra : jama

Dato : 07-03-08 15:55

> [...]
> lykedes. Kan farverne justeres ordentlig. Jeg havde en Samsung
> crt 959 nf med skønne farver. Jeg kræver ikke det helt vilde, men

Du skal "omgående" bytte den, så dårlig er "LCD skærme" heller ikke. Selvom
Klaus siger De er ringe, nej du skal/må omgående ned med skærmen, og enten
bytte den, få en anden, eller måske få pengene tilbage og luk nu kassen op
og prøv farverne på den anden skærm, hvis du bytter den !!!
Mvh.Jama

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-03-08 17:29

jama skriver:

> Du skal "omgående" bytte den, så dårlig er "LCD skærme" heller ikke.

Det kan de være. Specielt Samsung er fra TV verdenen l´kendt for
"alternative" farver...

> Selvom Klaus siger De er ringe

Sammenlignet med en god CRT er der langt til en mellem-prissat LCD

Selv købte jeg en ViewSonic VX2025wm på grund af dens kompromis mellem
rimelige farveegenskaber og hastighed på panelet.

Til gengæls skal man ikke meget "off axis" før farverne bliver helt i
skoven - specielt set i forhold til min gamle Samsung CRT som døede en
langsom død.

Men man kan da læse lidt om 204b her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1141249357&archive=&start_from

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 07-03-08 17:03

Ebbe Hansen wrote:
> [...]
> lykedes. Kan farverne justeres ordentlig. Jeg havde en Samsung
> crt 959 nf med skønne farver. Jeg kræver ikke det helt vilde, men

Den lyder defekt i mine ører, jeg har 2 af samme model på arbejdet og
synes at de har glimrende farver.

Muligvis er LCD dårligere end CRT, men ikke SÅ meget dårligere.
Bruger du VGA eller DVI ?

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-03-08 17:20

On Fri, 07 Mar 2008 17:02:43 +0100, Jesper Hartoft
<news1@hartoftUD.net> wrote:
klip

>Den lyder defekt i mine ører, jeg har 2 af samme model på arbejdet og
>synes at de har glimrende farver.
>
>Muligvis er LCD dårligere end CRT, men ikke SÅ meget dårligere.
>Bruger du VGA eller DVI ?

Jeg bruger VGA
mvh Ebbe

Fra : Mads

Dato : 07-03-08 20:40

On Fri, 07 Mar 2008 17:20:13 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>Jeg bruger VGA
>mvh Ebbe

Har du tjekket at Windows ikke er hoppet over i 16 bits
farver eller mindre ?

Og at VGA kablet sidder ordenligt i stikkene i begge ender ?

mvh Mads

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-03-08 20:51

Ja, helt sikkert
mvh Ebbe

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 07-03-08 19:48

On Fri, 07 Mar 2008 15:08:36 +0100, Ebbe Hansen wrote:
> [...]
> lykedes. Kan farverne justeres ordentlig. Jeg havde en Samsung
> crt 959 nf med skønne farver. Jeg kræver ikke det helt vilde, men

Er der farveprofiler med til skærmen.
Har du loadet dem.
Ellers lån dig frem til en farvekalibrator og få din kombination af
skærm og skærmkort kalibreret.
/hjj

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-03-08 20:55

On 07 Mar 2008 18:48:13 GMT, Hans Jørgen Jakobsen <hjj@wheel.dk>
wrote:

>Er der farveprofiler med til skærmen.
>Har du loadet dem.
>Ellers lån dig frem til en farvekalibrator og få din kombination af
>skærm og skærmkort kalibreret.
>/hjj
Det overstiger vist mine mini evner, men jeg har forbindelse med
en kender, så der kommer nok et resultat
mvh Ebbe

Fra : Rune Zedeler

Dato : 10-03-08 23:35

Ebbe Hansen skrev:
> Det overstiger vist mine mini evner, men jeg har forbindelse med
> en kender, så der kommer nok et resultat

Husk at fortælle i gruppen, hvad det ender med.

-Rune

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-03-08 09:12

On Mon, 10 Mar 2008 23:35:15 +0100, Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk>
wrote:

>Husk at fortælle i gruppen, hvad det ender med.
>
>-Rune

Ja, den er netop på vej retur, den halter langt bag efter min
gamle CRT Samsung 959NF, i hvert fald hvad farver angår. Så jeg
venter på udviklingen, eller en Lottogevinst.
mvh Ebbe

Fra : Harald

Dato : 11-03-08 17:06

> Ja, den er netop på vej retur, den halter langt bag efter min
> gamle CRT Samsung 959NF, i hvert fald hvad farver angår. Så jeg
> venter på udviklingen, eller en Lottogevinst.

Jeg kikker næsten dagligt på 10-11 forskellige LCD skærme (19" og 22") og de
har alle flotte farver og tekst står perfekt. De fleste af dem er de helt
billige skærme, dvs. ca. 1600,- for en 19" men også disse har et godt
billede. Den ene er faktisk en erstatning for en Samsung 959 og den daglige
bruger af skærmen er meget tilfreds.

/H

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-03-08 17:16

On Tue, 11 Mar 2008 17:06:09 +0100, "Harald" <noname@nomail.dk>
wrote:
Klip

> [...]
>billige skærme, dvs. ca. 1600,- for en 19" men også disse har et godt
>billede. Den ene er faktisk en erstatning for en Samsung 959 og den daglige

Ja, vi opfatter jo forskelligt, jeg var i hvertfald skuffet.
mvh Ebbe

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-03-08 09:14

wrote:

>Husk at fortælle i gruppen, hvad det ender med.
>
>-Rune
Forresten, Jeg fik en erfaren tekniker til at gennemgå systemet,
og sætte den op, så det ikke var mig der fjumrede, for det var jo
ellers en dejlig skærm.
mvh Ebbe