MSSQL IFNULL eller ISNULL??
Fra : Leif Neland

Dato : 27-02-08 13:00

Det er godt nok forvirrende... Hedder det IFNULL eller ISNULL???

Skriver jeg queriet i asp, hedder det isnull(felt,nullværdi) ellers får jeg
fejlen
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e14'

'ifnull' is not a recognized function name.

Går jeg derimod på SQL Server Enterprise Manager, hvor jeg kan bygge queriet
i en grafisk editor, må det vel hedde, så hedder det ifnull(felt,nullværdi),
ellers får jeg fejlen

[Microsoft][ODBC Sql Server Driver][SQL Server]'ISNULL' is not a recognized
function name.

IIS kører på en Win2K og taler med databasen på en anden Win2K

Det gør det godt nok lidt besværligt at udvikle queriet "interaktivt" og så
bruge det i asp bagefter.

Hvad er grunden til denne uoverensstemmelse?

Der er i øvrigt også problemer med datoformatet, jeg skal skrive dd-mm-yy i
asp, men mm-dd-yy i Enterprise manager.

Kan man sætte SQL Server Enterprise Manager i samme "sprogtilstand" som asp?

Leif

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-02-08 19:46

Leif Neland wrote:
> [...]
> i en grafisk editor, må det vel hedde, så hedder det ifnull(felt,nullværdi),

Måske du kan få mere glæde af COALESCE. Jeg mener også at den findes i
MS SQL.

Mvh. Michael.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-02-08 16:49

"Leif Neland" wrote

> Det er godt nok forvirrende... Hedder det IFNULL eller ISNULL???

På MSSQL hedder det ISNULL (også i Ent Man)
IFNULL findes slet ikke i online hjælpen MSSQL (Books OnLine)

> Skriver jeg queriet i asp, hedder det isnull(felt,nullværdi) ellers får
> jeg
> fejlen
> Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e14'

Korrekt - bemærk at her bruger du en native OLE DB driver

> [...]
> ifnull(felt,nullværdi),
> ellers får jeg fejlen
>
> [Microsoft][ODBC Sql Server Driver][SQL Server]'ISNULL' is not a

Bemærk forskellen her
Af en eller anden grund bruger du en generel Open DataBase Connectivity
(ODBC) driver når du connecter til databasen via Ent Man
Det er ikke alle MSSQL "specialiteter" du kan bruge via den driver

Hvordan connecter du til din database?
Bruger du Enterprise Manager på samme maskine eller en anden maskine
Hvilke netværksprotokoller er aktiveret? - Du kan tjekke vha Client Network
Utils

> [...]

> asp, men mm-dd-yy i Enterprise manager.
>
> Kan man sætte SQL Server Enterprise Manager i samme "sprogtilstand" som

Svjh så er Ent Man afhængig er settings i OS, mht asp så er det din locale
indstillinger på siden der bestemmer datoformattet

- Peter