Laser-skæring og gravering af tekst
Fra : Lars

Dato : 22-02-08 10:15

Hej, jeg er ved at lave en lille rutine til Inventor, hvor teksten fra part.. no (filnavn), skal
graveres/ skæres ned i plade-parter.

Mit ? går primært på laser-skære maskinerne.
Mig bekendt accepterer de fleste skære maskiner kun det gamle R12 dxf-format (AutoCAD R12
version, 1992).
Er dette tilfældet ender jeg op med en simplex-font, som de gamle AutoCAD jo udelukkende havde.

Idet dxf-filen jo er en flad 2D tegning, hvorledes identificerer en skære-maskine dybden af
graveringen? Jeg kunne forestille mig at jeg skal bruge et bestemt lag/ farve, for omtalte
tekst? Er der noget generelt der?

--
Best regards

Lars Sandberg
www.CADCon.dk

Fra : P.C.

Dato : 22-02-08 09:55

On Feb 22, 10:14 am, Lars <nom...@none.com> wrote:
> [...]
> graveringen? Jeg kunne forestille mig at jeg skal bruge et bestemt lag/ farve, for omtalte

Hvad mener du med skære maskiner ?
Jeg havde fat på en Roland fræser engang, og den havde det som som en
Plotter , idet text fonds var indbyggede, man kunne så sende standard
koder der mindede meget om HP standard -- man kunne sætte den til
parlell porten og direkte skrive hvor "skærehovedet" skulle flytte
sig til , eller generere kooerdinater fra AutoCAD entities og "skrive
dem til fil" , hvor filen blot var Lpt1 . Så hvad mener du med
skæremaskine, har den ikke en manual med beskrivelse af koderne og
hvilket format ?
Dxb synes jeg er lidt problematisk i de ældste versioner, måske er
ver12 lidt bedre hvad angår overlappende vektorer, , men det findes
der jo både applikationer der kan hjælpe med og såvidt jeg husker ,
også sysvars der begrænser antallet af overlappende vektorer.
Men som spurgt ; hvad mener du mes skæremaskiner ?

Fra : Lars

Dato : 23-02-08 01:36

In article <2972e700-71f4-4b8e-a2c6-fcd23b5b221f@e60g2000hsh.googlegroups.com>,
per.corell@privat.dk says...
> Hvad mener du med skære maskiner ?

Google evt. laser / plasma cutting

> sig til , eller generere kooerdinater fra AutoCAD entities

Jeg vil mene at de færreste maskiner kan arbejde med AutoCAD's spline kurver, der var
supporteret fra AutoCAD R13 og dermed DXF R13
Derfor er generering af R12 DXF nødvendig, hvor spline-kurver konverteres til multipoint poly-
lines. Heldigvis kan Inventor 2008 "refine" disse til en løs tolerance så antallet af punkter
reduceres.

> Så hvad mener du med
> skæremaskine, har den ikke en manual med beskrivelse af koderne og
> hvilket format ?

Formatet er som nævnt DXF, men der må være en layer fortolkning, formentlig konfigureret af
operatøren??
Jeg er sikker på at operatøren får leveret en manual til maskinen, men lad os holde os til
trådens emne.

> Dxb synes jeg er lidt problematisk i de ældste versioner, måske er
> ver12 lidt bedre hvad angår overlappende vektorer

I de nyere AutoCAD versioner er der medfølgende værktøjer til at klare dette, evt. suppleret af
Mechanical Desktop's surface-modul, som indeholder nogle stærke værktøjer for wireframe
håndtering.

--
Best regards

Lars Sandberg
www.CADCon.dk

Fra : P.C.

Dato : 22-02-08 09:56

On Feb 22, 5:54 pm, "P.C." <per.cor...@privat.dk> wrote:

> [...]
> også sysvars der begrænser antallet af overlappende vektorer.
> Men som spurgt ; hvad mener du mes skæremaskiner ?

Dxf selvfølgelig, det er lige om at huske forskellen.

Fra : P.C.

Dato : 23-02-08 05:12

On Feb 23, 1:36 am, Lars <nom...@none.com> wrote:
> [...]
> Mechanical Desktop's surface-modul, som indeholder nogle stærke værktøjer for wireframe

Jeg tror jeg forstår problemet -- altså væsentligst , at ældre
maskiner på det nærmeste kun forstår vektorer og simple vektor
parametre --- for at andre kan følge med ; at kurver skal defineres
som en række små lige liniestykker , fordi maskinen når den bevæger
skæreværktøjet kun kan bevæge sig i lige linier --- , den måde man
sædvanligvis løder problemet på, er med en post processor ,der
somregel er et stykke software der "kigger" på de kuvede linier og
laver dem om til små sammenhængende liniestykker , og efter denne
oversættelse, sender post processoren så de oversatte instruktioner
til maskinen , som så fryser fordi den kun har en 5 Kb. buffer.;))

I mere moderne maskiner , ligger disse udregninger ikke som software,
men er indeholdt i Firmware chippen som konkrete hardware funktioner ,
og jo mere moderne en firmware , jo flere entities ( splines,
forskellige ovaler, text fonts, osv.) er så programeret ind i firmware
chippen så det går både hurtigere og mere præcist og uden riciko for
data owerflow .

-- Jeg ville kigge på interfacen og er den en paralell interface,
altså en printerport, ville jeg overveje at skrive en lille post
processor hvor du udpeger de entities der kan retunere kooerdinater --
evt. omregnet til det arbejdsplan maskinen råder over, det er jo
rimeligt overskueligt og AutoCAD giver jo adgang til de almindelige
"skriv til fil" funktioner i vist alle de sprog der kan evalueres ,så
at sige "inde i AutoCAD " altså medens tegningen er på skærmen og man
kan sende besked via enten tastatur eller køre et script, eller en
applikation (post processoren).

Så manualen er nødvendig , fordi man skal kende arbejdsplanet og
hvilke pinde i paralell interfacen der skal aktiveres , for at
maskinen læser hulkortet ;))

Kan noget af dette overhovedet bruges ?

Fra : Lars

Dato : 24-02-08 12:46

In article <155e7a6f-5419-4d62-b3d3-30cc23549af1@u69g2000hse.googlegroups.com>,
per.corell@privat.dk says...
> den måde man
> sædvanligvis løder problemet på, er med en post processor ,der
> somregel er et stykke software der "kigger" på de kuvede linier og
> laver dem om til små sammenhængende liniestykker

Jeg tror du mixer tingene. En post-processor anvendes til CNC fræsere for at oversætte
koordinat-punkter/ cirkelbuer til NC-ISO kode incl. valg af værktøjer.

Konvertering af evt. NURBS-splines/ ellipser til multipunkt polylinier, sker fra Inventor, når
der exporteres til DXF (R12 format), her angives således også en "refine" parameter for
reduktion af punkter ud fra given tolerance.

> , og efter denne
> oversættelse, sender post processoren så de oversatte instruktioner
> til maskinen , som så fryser fordi den kun har en 5 Kb. buffer.;))

Nej P.C., for data transmission til CNC fræsere anvendes DNC software.
Jeg har i min fortid arbejdet lidt med både post-processor programmering, samt DNC software.

Iøvrigt, kommer vi væk fra trådens emne.
Så hvis nogen kan besvare mit oprindelige spørgsmål, vil dette være rart

--
Best regards

Lars Sandberg
www.CADCon.dk

Fra : P.C.

Dato : 23-02-08 05:31

On Feb 23, 1:11 pm, "P.C." <per.cor...@privat.dk> wrote:

> [...]
>
> Så manualen er nødvendig , fordi man skal kende arbejdsplanet og
> hvilke pinde i paralell interfacen der skal aktiveres , for at

Ps.
Dxf var jo meget populært som "flattern" funktion i sin tid -- og
bliver stadig anbefalet hvis man kan finde ud af at sætte en "dxf
plotter" op Bagsiden ved DXF er så de overlappende vektorer ; altså
at der kan være 10 ens linier oven i hinanden, hvilket kan betyde at
en skæremaskine 10 gange vil udføre det samme linie stykke igen og
igen ,selvom det jo blev skåret første gang -- men jeg husker da at
jeg også måtte skrive en applikation, til at løse det problem ,et
"problem" man ret nemt kan definere og altså løse ved at slette de
overskydende liniestykker I den 2D tegning som bliver resultatet, når
man loader en DXF fil. Højde oplysninger og indkørings rutiner burde
være til at løse også , blot man kender maskin instruktionerne og
hvordan de "oversættes" til parlell port , altså Ascii tegn
instruktioner. , men der kan jo opstå uforudsete problemer. F.eks. at
når skæreværktøjet er startet i den ene ende og har arbejdet sig
gennem instruktionerne, at det så "husker" at løfte sig væk fra emnet
når instruktionerne er udført, og ikke blot går i en lige linie fra
slutpunkt til startpunkt og derved skærer emnet midt over !

Jeg troede aldrig at jeg skulle beskæftige mig med DXF igen ;))

Fra : Lars

Dato : 24-02-08 12:37

In article <6acc4f1e-92b9-45d6-a8d2-a7613392ff53@e10g2000prf.googlegroups.com>,
per.corell@privat.dk says...
> plotter" op Bagsiden ved DXF er så de overlappende vektorer ; altså
> at der kan være 10 ens linier oven i hinanden,

Som nævnt er der værktøjer til at klare dette.

--
Best regards

Lars Sandberg
www.CADCon.dk