Mangler æ ø å
Fra : jens rasmussen

Dato : 10-02-08 19:14

Hejsa i gruppen
Efter jeg har taget backup af Mysql basen og efterfølgende opgraderet min
server med en ny linux dis.
Mangler jeg æ ø å under søg på min hjemme side
http://www.haandbrygforum.dk/search.php
Jeg kan ikke regne ud hvad der kan være galt, jeg håber meget I kan hjælpe.

Mvh.
Jens

Fra : jens rasmussen

Dato : 10-02-08 19:19

Altså jeg kan ikke søge efter evt. færdig, undergær, overgær, gær, øl. Osv.

Jens

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-02-08 02:03

jens rasmussen wrote:

> Altså jeg kan ikke søge efter evt. færdig, undergær, overgær, gær, øl.
> Osv.

Søge - jo, finde - nej :)

Jeg tjekkede lige HTTP transmissionen fra dit link.
Begge veje kører det fint iso-8859-1, så det er ikke der.

Din gamle server har muligvis kørt med iso-8859-1(?) og den nye dist(?).
Kig efter ændringer i karaktersæt i forhold til opsætning af Linux, PHP og
µSql.

Stig Johansen

Fra : jens

Dato : 12-02-08 10:18

Æøå mangler ikke i PHP delen, som I kan se på siden.
Det er kun i søge delen den er gal, her kan man erstatte med eks. vis : gær

Jeg har en mistanke om at det er her det er galt :

character_sets_dir /usr/share/mysql/charsets/

collation_connection latin1_swedish_ci

collation_database latin1_danish_ci

collation_server latin1_swedish_ci

Men hvordan pokker laver jeg det om ?

Mvh.
Jens

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-02-08 06:40

jens wrote:

> Æøå mangler ikke i PHP delen, som I kan se på siden.
> Det er kun i søge delen den er gal, her kan man erstatte med eks. vis :
> gær

Det er UTF8 tegnsæt.

> Men hvordan pokker laver jeg det om ?

Det kan jeg desværre ikke hjælpe med, kender ikke PHP.
Men som nævnt bliver 'gær' sendt som 'gær' ned over linien til din Apache
server.

Prøv evt at udskrive hvad du får ind i, hedder det $GET[] $POST[], og se
hvad du får ind der.

Et eller andet sted i dit PHP må du bygge en SQL streng, prøv evt at
udskrive den.

Det er også muligt, at det er databasen, der er sat op til at køre UTF8, det
vil passe nogenlunde med hændelsen - hvis nye data står som 'gær'.

Du behøver ikke at kigge på generel opsætning af karakterset.
Det her er udelukkende et mellemværende mellem Apache,PHP og mySQL.

Jeg bruger ikke selv PHP og mySQL, men jeg tror jeg ville lede i nogle
config filer.

Jeg vil nok anbefale dig at finde ud af hvor og hvad der er galt i stedet
for at prøve sig frem.

Men mit bedste bud ud fra din beskrivelse er, at mySQL nu kører UTF8 og de
gamle data ligge i iso-8859-1 fra backup'en.

Hvus det er tilfældet burde det være nok at sætte mySQL til iso-8859-1 eller
Ansi, som det også bliver kaldt, og indlæse backup'en igen.

Stig Johansen

Fra : jens

Dato : 13-02-08 12:29

Jeg takker for din hjælp, men fejlen lå i selve PHP delen i search.php som
netop kørte med utf8