MySQL vs MSSQL?
Fra : JoeX

Dato : 07-02-08 15:10

Ikke at jeg står med et projekt her og nu, hvor jeg skal vælge imellem enten
MySQL eller MSSQL men alligevel synes jeg det er ret interessant at kende
forskellen på de to.

Jeg ved man kan købe en MySQL udgave ($600-$5000/årligt) og jeg antager, at
den er mere a'la MSSQL end den gratis udgave af MySQL?
Hvordan mht. features imellem de to databaser - hvem kan mest?
Det er selvfølgelig meget et spørgsmål om hvad man har brug for men det
behov er, for mig, p.t. ukendt.

Hvordan mht. administrering af de to - jeg har kun erfaring med den gratis
udgave af MySQL men synes den er nem og ligetil. Man kan endda tage backup
af de flade filer mens databasen køre (prøv lige dét på en MSSQL uden
special software). Performance tuning synes jeg også er forholdsvist
overskueligt på en MySQL mens MSSQL mærkelige 2GB regel og licenséring
forvirre mig.

MSSQL er en éngangs investering mens MySQL er løbende udgifter - kan man
løbende skifte mellem MySQL support aftaler? F.eks. man tager en måned med
Basic support eller man tager en måned med Platinum support? Det ville være
dejligt fleksibelt, men sikkert ikke noget man kan?

Personligt sværger jeg til MySQL men mit tidligere arbejde kørte rent MSSQL.

Fra : Jesper

Dato : 08-02-08 01:31

Det lyder til at du har kendskab til MSDE version af MSSQL 2000, hvilket
ikke er den du bør kigge på. Dit alternativ er SQL Server 2005 Express
Edition. Jeg vil personligt selv vælge denne med mindre du arbejder med et
tool der har dyb integration med MySQL, eller bedre kan lide SQL syntaksen
som MySQL bruger.

En kort reklame overview for SQL Server 2005 Express Edition:

- Gratis at downloade og bruge.
- Kommer med SQL Server Management Studio Express.
- SQL 2005 EE er nok en smule tungere at installere på en klient PC end
MySQL, men deres performance er generelt meget ens.
- Du har ret i at SQL Server ikke tillader direkte rå kopiering af database
filen hvis den er online, men det er helt med vilje. Du kan alligevel nemt
lave en fuld backup uden afbrydelse af tilgængelighed både via en SQL
kommando, og grafisk via det medfølgende Studio Express, så jeg synes ikke
det er noget argument imod SQL Server.
- Markant bedre integreret med Visual Studio (som også er tilgængeligt i
gratis versioner).
- Begræsninger i forhold til fuld version er "Udnytter max 1 CPU, 1 Gb Ram,
og Max DB Size 4 Gb". Den har ikke kunstigt nedsat performance som den gamle
MSDE 2000.
- Eventuel opgradering til Standard eller Enterprise version er triviel,
idet engine er præcist den samme. Der er ingen konvertering. Enterprise
versionen er meget dyr, men hvis du skal bruge den, tror jeg næppe dette
spørgsmål ville være stillet.

Jesper

Fra : Martin

Dato : 08-02-08 11:18

JoeX wrote:
> [...]
> special software). Performance tuning synes jeg også er forholdsvist
> overskueligt på en MySQL mens MSSQL mærkelige 2GB regel og licenséring

Så er det fordi du bruger den lidt "mindre funktionsdygtige" MyISAM type
til dine tabeller - hvis du bruger InnoDB (som også har diverse foreign
keys og transactions osv.) så kan dette ikke lade sig gøre :)

MyISAM er hurtig - den skulle efter signende være hurtigere end alt
andet - dog så er der en bagdel ved MyISAM - det er at den låser hele
tabellen hvis man laver en operation (UPDATE eller INSERT), og det er
ikke altid særlig godt - især ikke når vi snakker om kæmpe databaser og
mange operationer på 1 gang.

Her er lidt om de 4 der kan vælges at bruges i MySQL
<http://dev.mysql.com/tech-resources/articles/storage-engine/part_3.html>

Fandt sørme også denne danske artikel med en kort gennemgang mellem de
forskellige tabel typer
<http://www.udvikleren.dk/Database/Article.aspx/299/>

Så vidt jeg lige husker kan du også finde en inde på eksperten, under
artikler.

Her er en lille kort reklame for MySQL (næsten som Jespers, har bare
udeladt en masse)

- Gratis at downloade og bruge.
- Der kan downloades helt gratis software (Administration og backup)
- MySQL er integreret i ret mange programmer efterhånden, især i PHP
programmmer.
- Ingen begrænsninger i MySQL, heller ikke i den gratis udgave

Hvis man ikke synes man kan alt i MySQL, så findes der en anden gratis
DBMS - postgreSQL, som kan en hel del mere

Anyway - i mine 8 års korte erfaring, har jeg endnu ikke haft nogle
grund til at bruge andet end MySQL og MyISAM/InnoDB tabeller. Men det
skal lige siges at det først er efter MySQL 5, at det hele er blevet
meget sjovere.

Hvis man kun snakker MySQL 4 og MSSQL - så tror jeg at jeg ville vælge
MSSQL, da MySQL 4 er lidt bagud.

> [...]
> Basic support eller man tager en måned med Platinum support? Det ville være
> dejligt fleksibelt, men sikkert ikke noget man kan?

Du kan se her hvad du egentlig får for de penge
<http://www.mysql.com/products/enterprise/features.html>

Det som nok er den største post i prisen er at du kan ringe/emaile til
MySQL supporten og få hjælp. Det kan man ikke med den gratis, der skal
man spørge i et forum, eller ringe til en ven :)

> Personligt sværger jeg til MySQL men mit tidligere arbejde kørte rent MSSQL.

Jeg tror egentlig at idag er det hip som hap hvad man nu vælger, hvis
man er van til MSSQL, så tror jeg bare man skal holde sig til den, og
omvendt.

Kort fortalt - tror ikke man kan finde et projekt hvor MySQL 5 og InnoDB
ikke kan det samme som MSSQL

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-02-08 00:58

JoeX wrote:

> mens MSSQL mærkelige 2GB regel og licenséring
> forvirre mig.

Det er et par år siden jeg sidst kiggede på MS SQLServer.
Men da var det ikke en 'regel'.
Man havde 2 udgaver, standard edition og enterprise edition.
principielt er det samme database, men begrænsningen (pga prisen) var
_udnyttelse_ af max 2 GB RAM.
Dvs. havde man 4 GB RAM brugte den max 2 GB.
En anden begrænsning var, at den ikke kunne køre på wolfpack, der skulle man
have enterprise versionen.

Licensmæssigt havde man 2 typer:
1) processor license - høj pris, ubegrænset antal brugere.
2) server + per seat - lave pris for serveren, men kræver en CAL pr bruger.

Hvis den skulle eksponeret på i*nettet såvel direkte som indirekte skulle
der en processor license til.

Med Version 2K blev det en licens pr cpu, og ikke pr. server.
Kørte man aktiv-aktiv på wolfpack'et, skulle der betales for alle cpu'er i
begge maskiner.

Stig Johansen