[MySQL] SUM funktion
Fra : Søren

Dato : 07-02-08 14:28

I min kunde tabel har jeg også informationer om de enkelte kunders
indkøb målt i kr. Jeg ønsker at kende alle mine kunders samlede køb og
kan se, at jeg vist skal bruge sum. Jeg tænker på følgende forespørgsel:

SELECT sum(distinct bill) as "total"
FROM kunde;

Tabellen hedder kunde og i bill har jeg den enkelte kundes køb og det er
alle de køb jeg vil have lagt sammen til et totalt beløb for alle mine
kunder. Men jeg er i tvivl om mine forespørsel er rigtig som noget at
arbejde videre med ud fra min søgning på internettet og den litteratur
jeg har.

Søren

Fra : Martin

Dato : 08-02-08 16:01

Søren wrote:
> [...]
> indkøb målt i kr. Jeg ønsker at kende alle mine kunders samlede køb og
> kan se, at jeg vist skal bruge sum. Jeg tænker på følgende forespørgsel:

Jeg vil gætte på

SELECT
SUM(bill) AS total,
kunde_id
FROM
kunde
GROUP BY kunde_id

Fra : Martin

Dato : 08-02-08 16:02

Martin wrote:

> Jeg vil gætte på
>
> SELECT
> SUM(bill) AS total,
> kunde_id
> FROM
> kunde
> GROUP BY kunde_id

og yderligere for at fjerne de kunder som ikke har købt for noget
Tilføj således

HAVING
bill > 0

Efter GROUP BY

Fra : Michael Zedeler

Dato : 09-02-08 17:14

Hej Søren.

Søren wrote:
> [...]
> kunder. Men jeg er i tvivl om mine forespørsel er rigtig som noget at
> arbejde videre med ud fra min søgning på internettet og den litteratur

Hvad sker der når du prøver forespørgselen?

Mvh. Michael.