-det tangerer omsorgssvigt
Fra : Pernille

Dato : 05-02-08 11:05

TV2 Tekst TV skriver i dag, tirs 5. feb, side 128:

"Skoleuro skyldes søvnmangel.
Børn i alderen 6-11 år har svært ved at falde i søvn. Hvert 5. barn er bange
for at sove i mørke, og hvert 12. barn bruger mere end en halv time på at
vende og dreje sig, før de sover.

Det viser den første danske undersøgelse, der præcist kortlægger børns
søvnvaner, skriver Kristeligt Dagblad.

Det betyder, at børnene bliver overtrætte og har koncentrationsproblemer i
skolen, siger eksperter. Børnelæge Vibeke Manniche mener, det tangerer
omsorgssvigt, når forældre
ikke sætter grænser og får børnene lagt i seng."

Jeg mener, at der er nogle helt bestemte ting, der spiller ind.
Det er helt sikkert, at det er omsorgssvigt, når forældre ikke søtter
grænser og får børnene lagt i seng.
Men hverdagen, iøvrigt, spiller også ind.

Hvis man tænker på børnenes kost, så får børn idag alt for meget usundt at
spise. Her tænker jeg på slik, is, chokolade, chips og sodavand. Børn kan
ganske enkelt ikke falde til ro, fordi de har spist og drukket disse usunde
ting både i løbet af dagen og om aftenen.

Forældre ville gøre sig selv og deres børn en tjeneste, hvis de indførte, at
slik, is, chokolade, chips og sodavand kun er noget man får fredag aften og
evt. lørdag. Forældre skal lære at gøre forskel på hverdag og fest. Ved
festlige lejligheder er det ok at spise usundt, men i hverdagen er det ikke.
Det betyder så meget, hvad det er at børn fylder sig med. Det er
videnskabeligt bevist, at sukker gør børn urolige. Hvordan skal et barn
falde i søvn, når det har spist en masse sukker i løbet af dagen. Sodavand
indeholder også sukker.

En anden ting er TV-kikkeriet.
Børn bruger for meget tid på tv. Mange forældre aner ikke, hvad deres børn
ser i tv.
Børn i alderen 6-12 år burde ikke have tv på deres værelse.
Børn har brug for at være sammen med deres forældre/familie. Det nytter ikke
noget, at alle i familien isolerer sig fra hinanden.
Forældre lærer jo knap nok deres egne børn at kende. I stedet for at sidde i
hver sit rum, burde de bruge tid sammen.
Hvis børn absolut skal se tv, så lad det være sammen med forældrene. Se
børne-tv eller en HYGGELIG film. Al den uhygge som børn i dag er omgivet af,
skal da gøre enhver mørkeræd.
For slet ikke at tale om TV-avisen. Den er uegnet for børn, - ganske
enkenlt. Ingen børn under 10 år burde, efter min mening, nogensinde have set
en TV-avis.

Forældre burde, igen efter min mening, inddrage barnets mobiltelefon (hvis
barnet har sådan en) når der bliver sagt God Nat. Mange børn ligger, efter
sengetid og sender sms'er. Det fremskønner heller ikke søvnen.

Gør jer selv og hinanden en tjeneste: Find ud af, hvordan en familie
fungerede inden det blev almindeligt at alt det usunde blev dagligkost, og
inden mobiltelefoner og fjernsyn blev gennemsnitsbarnets eje.

Det er misforstået godhed, når forældre ikke har mod på at være skrappe og
sætte grænser.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 05-02-08 13:14

On 05/02/08 11:05, in article
47a834e1$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Pernille" <Hovedst@den>
wrote:

> [...]
> inden mobiltelefoner og fjernsyn blev gennemsnitsbarnets eje.
>
> Det er misforstået godhed, når forældre ikke har mod på at være skrappe og

Hørt!:)
Selv kom jeg nærmest op at skændes med min mor til jul, fordi hun absolut
ville forære min søn et tv der skulle stå på hans værelse. Det nedlagde jeg
veto mod og det mente hun ikke jeg skulle bestemme. Men det skulle jeg...
Sukker og sengetider er selvfølgelig også de voksnes ansvar - der er jo en
grund til, at børn først er myndige når de er 18...

Fra : Pernille

Dato : 05-02-08 14:03

"Fr ø ken Jensen" <cdjjura@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sukker og sengetider er selvfølgelig også de voksnes ansvar - der er jo en
> grund til, at børn først er myndige når de er 18...

Jeg ser, at vi er helt enige!
Godt, at du kunne stå fadst i forhold til din mor. Hun er nok en af de mødre
der har misforstået, hvad godhed er.
Det, som mange børn hungrer mest efter, er nærhed. Voksenkontakt.
Held og lykke med din lille familie!

Fra : Holst

Dato : 05-02-08 14:06

Pernille wrote:

> Jeg ser, at vi er helt enige!
> Godt, at du kunne stå fadst i forhold til din mor.

Ja, er man ikke i stand til at stå fast over for sit barn, er det jo
godt, man kan det over for en ældre dame.

Og kunne I måske begge lære at klippe lidt i jeres citater?

Fra : Pernille

Dato : 05-02-08 14:33

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i en meddelelse news:47a85f4b$0$2102>
> Og kunne I måske begge lære at klippe lidt i jeres citater?

Jeg vil da forsøge...
Var det bedre?

Fra : Frøken Jensen

Dato : 05-02-08 15:47

On 05/02/08 14:06, in article 47a85f4b$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote:

> Ja, er man ikke i stand til at stå fast over for sit barn, er det jo
> godt, man kan det over for en ældre dame.

Jeg tror min mor vil blive meget ked af, at blive kaldt for en "ældre" dame
- uagtet hun da ER ældre end mig. Jeg ved ikke hvorfor du ikke tror jeg står
fast overfor mit barn eller hvorfor du ikke mener man kan bevare sin
holdning overfor både en "ældre dame" og et barn, men du har sikkert en
grund til at mene som du gør. Det ville være lettere at forstå, hvis du have
oplyst om denne grund.

> Og kunne I måske begge lære at klippe lidt i jeres citater?

Jeg klipper ikke, når det er hele indlægget jeg citerer.

Fra : Holst

Dato : 05-02-08 15:58

Frøken Jensen wrote:

> [...]
> grund til at mene som du gør. Det ville være lettere at forstå, hvis du have

Sikkert. Ligeledes har du jo heller ikke oplyst, hvorfor din mor ikke
måtte forære din søn et tv.

> Jeg klipper ikke, når det er hele indlægget jeg citerer.

Suk.

Fra : Pernille

Dato : 05-02-08 16:04

> Sikkert. Ligeledes har du jo heller ikke oplyst, hvorfor din mor ikke
> måtte forære din søn et tv.

Når du skriver som du gør, så tror jeg ikke, at du selv har børn. Eller, du
er måske en af de der Dum-gode forældre, som ikke tør sætte de nødvendige
grænser?
Der er mange grunde til at børn ikke skal have tv i deres værelse. Den ene
kunne være, at det forhindrer børnene i at være sammen med resten af
familien.
Den anden kunne være, at forældrene ikke aner, hvad barnet ser på tv.
Den tredje kunne være, at børnene ser fjernsyn, efter sengetid, så de er
trætte om dagen, når de skal lære noget i skolen.
Jeg kan godt komme med flere.

Fra : Holst

Dato : 05-02-08 16:17

Pernille wrote:

> [...]
> Den tredje kunne være, at børnene ser fjernsyn, efter sengetid, så de er
> trætte om dagen, når de skal lære noget i skolen.

Ja, sådan en masse grunde kan jeg da også opremse.

Men i bund og grund drejer det sig jo om, at forældrene sætter nogle
grænser for, hvad og hvornår børnene ser fjernsyn - og naturligvis
efterfølgende sørger for, at disse bliver overholdt.

Jeg har både oplevet børn, som har brugt stort set hele deres tid foran
fjernesynet på deres værelse, ligesom jeg har oplevet børn, som trods
fjernsyn på værelset kun så ganske lidt, fordi forældrene her formåede
at sætte regler.

Formår forældrene ikke at sætte grænserne over for deres børn og sørge
for, at de efterleves, så er det naturligvis nemmere at sætte grænserne
over for bedsteforældrene.

Fra : Pernille

Dato : 05-02-08 16:48

> [...]
>
> Formår forældrene ikke at sætte grænserne over for deres børn og sørge
> for, at de efterleves, så er det naturligvis nemmere at sætte grænserne
Og alt det vælger jeg slet ikke at kommentere.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 05-02-08 16:00

On 05/02/08 15:58, in article 47a8797e$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote:

> Sikkert. Ligeledes har du jo heller ikke oplyst, hvorfor din mor ikke
> måtte forære din søn et tv.

Fordi min søn ikke skal sidde alene inde på sit værelse og se tv.
Han har ej heller udtrykt noget ønske om det. Jeg mener ikke at børn på 8 år
har behov for tv på værelset. Derfor. Jeg troede det fremgik af det indlæg
jeg citerede.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 05-02-08 14:42

On 05/02/08 14:03, in article
47a85e9a$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Pernille" <Hovedst@den>
wrote:

> [...]
> der har misforstået, hvad godhed er.
> Det, som mange børn hungrer mest efter, er nærhed. Voksenkontakt.

Min mor er god nok - hun synes bare noget andet end mig :)
Tak og i lige måde.

Fra : Brian K

Dato : 07-02-08 02:52

> [...]
> Sukker og sengetider er selvfølgelig også de voksnes ansvar - der er jo en
> grund til, at børn først er myndige når de er 18...

Hej Frk. Jensen

Det er vel engtligt ikke det at et barn har et TV på værelset - men nærmere
reglerne for at bruge det.

Min datter har et 21" fladskærms tv hængende på sin væg.

Jeg vil anslå at hun bruger det 20 - 30 minutter hver anden dag - typisk når
hun kommer hjem fra skole og gerne vil ligge lidt og slappe af.

Hvis hun skulle begynde at bruge det mere - så vil jeg sige "nope - min
lille pige - den går ikke".

Jeg finder det selv afslappende at se TV når jeg er stresset eller "lidt"
træt i hovedet - så hvorfor skulle hun ikke have lov til det samme.

Men jeg har efterhånden "luret" dig - så jeg er sikker på at vi i bund og
grund er ret enige om børneopdragelse

Min datter er iøvrigt 10 1/2 år

Min søn på snart 7 - gider slet ikke se TV. (men elsker sin PC)

Mvh
Brian

Fra : Frøken Jensen

Dato : 07-02-08 03:37

On 07/02/08 2:51, in article 47aa6437$0$90270$14726298@news.sunsite.dk,
"Brian K" <spam@noway.dk> wrote:

> [...]
> grund er ret enige om børneopdragelse
>
> Min datter er iøvrigt 10 1/2 år
>
> Min søn på snart 7 - gider slet ikke se TV. (men elsker sin PC)

Ja, jeg tror også vi som regel er ret enige :)
Jeg er da også enig i at tv er afslappende osv. - men hvorfor ikke se det
inde i stuen ? Hvis det kun er en halv time hver anden dag, kan det næppe
falde sammen med at du/lillebror skal se noget andet.
Jeg synes ikke det er nogen katastrofe med det tv på værelset, omvendt kan
jeg heller ikke få øje på hvorfor det skulle være en god ide.
Nå, men jeg vender tilbage når min søn engang giver udtryk for, at han gerne
vil have tv på værelset - og fortæller om argumenterne begge veje :)