Hvordan ser en rykker ud?
Fra : Jens Thomsen

Dato : 03-02-08 00:24

Jeg har en kunde, som ikke betaler og ikke vil tale med mig.

Min plan er at sende en første rykker med gebyr på, så en anden 10 dage
efter med ekstra renter, og 10 dage efter, en tredie og derefter enten sælge
fordringen eller tage kontakt til et advokatfirma.

Men... jeg har aldrig sendt en rykker før og aner ikke hvordan de ser ud og
hvad der skal/må være på dem.

Har fundet nogen på nettet man kan købe, men mon ikke det kan klares uden?

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 03-02-08 10:57

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
> og hvad der skal/må være på dem.
>
> Har fundet nogen på nettet man kan købe, men mon ikke det kan klares uden?

Der er utallige måder at angribe sagen på alt afhængig hvor "træt" man er af
kunden etc., men prøv at google. På 0,17 sek. fik jeg 17900 hits.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (Piet Hein)

Fra : claus b.p.

Dato : 03-02-08 12:00

> [...]
> og hvad der skal/må være på dem.
>
> Har fundet nogen på nettet man kan købe, men mon ikke det kan klares uden?
Det enkleste er at sende en kopi af fakturaen, hvorpå der skrives at der
rykkes for denne fordring.
Du kan også skrive et brev, hvori du gør opmærksom på at den pågældende
regning ikke er betalt.

Det er IMO vigtigt hvordan du formulerer dig i en rykker, af hensyn til
hvordan du ønsker at blive opfattet som leverandør. Er det en kunde du ikke
ønsker at se igen kan du selvfølgelig skrue bissen på, men der er desværre
også en del virksomheder der af princip først betaler efter 3. rykker, og
ikke anerkender rykkergebyrerne, i håb om at leverandøren ikke gider sende
en fordring på et par hundrede kroner til inkasso. Endelig er der de kunder,
som bare er for sløve til at betale til tiden, men som vil blive fornærmede
over en for skarpt formuleret rykker, og derfor ikke henvender sig igen.
Kan der iøvrigt være en tvist om ydelsen eller beløbet på fakturaen?
Det er værd at kigge på de nye regler for inkasso, for der er nu meget
enklere og billigere procedurer for en fogedsag.
Men du skal selvfølgelig først følge proceduren med rykkere, afsluttende med
et anbefalet brev om at fordringen sendes til inkasso, - eller - som jeg har
haft held med, at møde op personligt hos kunden og forlange pengene kontant.
Når du når så langt er kunden alligevel afskrevet...

/Claus

Fra : Ralph

Dato : 03-02-08 12:24

> [...]
> Jeg har en kunde, som ikke betaler og ikke vil tale med mig.
> Men... jeg har aldrig sendt en rykker før og aner ikke hvordan de ser ud

Jeg plejer bare at sende et kontoudtog eller tre, ca. med een måneds
mellemrum, dernæst tager jeg telefonen og ringer. Jeg har vel ca. 700 faste
kunder som handler i gennemsnit 3 gange årligt, det gi'r mig den fordel at
hvis de har skyldt 3-4 måneder fra sidste ordre så får de ikke den nye før
begge er betalt.

Jeg har afskrevet een kunde (ca. 17000,-) de sidste 10 år.

--
Ralph

Fra : alexbo

Dato : 03-02-08 12:41

"Jens Thomsen" skrev ´

> Jeg har en kunde, som ikke betaler og ikke vil tale med mig.

Hvis han ikke vil tale med dig, er det nok lige meget hvad du skriver.

Jeg synes at en personlig rykker er bedre end en standard, et kortfattet
brev om at hvis ikke der er kommet en aftale om faktura 1234 inden den xx/xx
vil næste skridt være et inkassovarsel.
Du kan også sende inkassovarslet med det samme, enten selv eller gennem
inkassobureau eller advokat.

Man behøver ikke at sende rykkere før inkassovarslet, det eneste loven
kræver er en påkravsskrivelse, en skrivelse der fortæller at hvis ikke der
er betalt inden 10 dage, går kravet direkte til inkasso.

Inkassoloven:
Henvendelser til skyldneren
§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med
henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en
påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3
nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.

Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.

Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken
skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger,
hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være
mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 03-02-08 17:23

> Jeg synes at en personlig rykker er bedre end en standard, et kortfattet
> brev om at hvis ikke der er kommet en aftale om faktura 1234 inden den
> [...]

Enig - Jeg valgte et standardbrev så jeg var sikker på at formalia var
overholdt og lagde et personligt brev ved, sammen med kravspecifikationen og
highlightede de passager han havde misset og som han troede var en del af
tilbuddet.

Imidlertid er han jo af den opfattelse at jeg ikke har leveret det ønskede
og jeg kan vel så ikke sende ham til inkasso?

Trinene må være tre rykkere og derefter fogedretten?

Beløbet er bare på under 5.000 så det kan hurtigt blive en dyr affære for at
få småpenge igen :-/

Fra : alexbo

Dato : 03-02-08 17:38

"Jens Thomsen" skrev

> Imidlertid er han jo af den opfattelse at jeg ikke har leveret det ønskede
> og jeg kan vel så ikke sende ham til inkasso?

> Trinene må være tre rykkere og derefter fogedretten?

Måske, men hvad bygger du det på?
Hvorfor tre rykkere?
Hvis kunden ikke mener han har fået det aftalte, hvad skal fogedretten så
gøre?
Og hvordan vil du få ham derhen?
Det er som regel en inkassosag der får debitor i fogedretten.

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/gaeld/forenkletinkasso/Pages/default.aspx

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 03-02-08 20:04

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Jens Thomsen" skrev

> Måske, men hvad bygger du det på?
> Hvorfor tre rykkere?

At han jo ikke vil tale med mig overhovedet.

> Hvis kunden ikke mener han har fået det aftalte, hvad skal fogedretten så
> gøre?

Afgøre hvem der har ret?

> Og hvordan vil du få ham derhen?

Skal man ikke møde op hvis man er stævnet?

> Det er som regel en inkassosag der får debitor i fogedretten.

Jo, men siger inkassoloven ikke at man ikke må sende folk til inkasso, hvis
de nægter at anerkende beløbet?
Eller er det kun RKI man ikke kan sende dem til?

> http://www.domstol.dk/saadangoerdu/gaeld/forenkletinkasso/Pages/default.aspx

Jo, den må jeg jo vel så igennem :-/

Tak for svaret

Fra : alexbo

Dato : 03-02-08 20:53

"Jens Thomsen" skrev

> At han jo ikke vil tale med mig overhovedet.

Så hjælper det da ikke at rykke, det er bedre at finde en udvej på jeres
uenighed end at rykke for et beløb, han ikke vil betale alligevel.

> Afgøre hvem der har ret?

Det har de ikke noget med at gøre, de skal bare kradse penge ind, men de
kan sende dig videre til byretten.

> Skal man ikke møde op hvis man er stævnet?

Jo, men han svarer bare at han ikke skylder noget, du har ikke leveret det
aftalte.

> Jo, men siger inkassoloven ikke at man ikke må sende folk til inkasso,
> hvis de nægter at anerkende beløbet?

Nej ,for så kunne man bare nægte at man skyldte noget,
hvis du kan bevise han skylder dig pengene, så kan du godt sende ham til
inkasso.

> Eller er det kun RKI man ikke kan sende dem til?
Du kan ikke sende nogen til RKI bare fordi de skylder.

Jeg undrer mig så lidt over at du bare spørger om en rykker, når problemet i
virkeligheden er at kunden ikke mener du har leveret varen.

Det er jo ikke et spørgsmål om at få nogle penge hjem du har tilgode, det
handler om en uenighed mellem dig og kunden om den levere ydelse.

Jeg synes at et brev med nogle highlightede passager er en meget tynd måde
at redegøre hvordan du ser på sagen.
Skriv en redegørelse for hvordan du har opfattet jeres aftale og du efter
din mening har opfyldt denne aftale, men du selvfølgelig gerne vil drøfte en
fornuftig løsning, hvis han har opfattet det anderledes.
Een ting er hvad der står, en anden ting kan være hvordan kunden har
opfattet tingene, et "det klarer jeg" efterfulgt af en ordrebekræftelse med
mange ord og alle mulige undtagelser er ikke en god aftale.

mvh
Alex Christensen

Fra : claus b.p.

Dato : 03-02-08 18:12

> [...]
>
> Imidlertid er han jo af den opfattelse at jeg ikke har leveret det ønskede
> og jeg kan vel så ikke sende ham til inkasso?

Han er da nødt til at tale med dig eller på anden måde give sin holdning til
kende, ellers kan du godt tage ham i fogederetten. Selv hvis I er uenige kan
du vælge at tage ham i fogedretten, hvis du mener dit krav er berettiget. Er
der tvivl om dette er der muligheden for at få en uvildig til at lave syn og
skøn.
Hvis I kan blive enige om hvad i er uenige om, kan I vel også nå til en form
for enighed om hvad en alternativ løsning skal være, fx. at du fjerner det
der er lavet, som ikke var en del af det oprindelige tilbud, og så betaler
han kun for det tilbuddet indeholdt. Det er nok lidt mere besværligt, men
også den bedste løsning i enden. Netop arbejder der ligger ud over et tilbud
er det der oftest giver anledning til tvister, fordi man ikke får lavet
ordentlige aftaler om det. Og skylden er lige så meget leverandørens som
kundens.

/Claus

Fra : Jens Thomsen

Dato : 03-02-08 20:07

> Han er da nødt til at tale med dig eller på anden måde give sin holdning
> til kende

Ja det mener jeg jo også
Det gjorde han også i et par mails, men så har han ignoreret alle
henvendelser og tilbud om alternative betalingsmuligheder, som ellers var
meget favorable for ham.

> der tvivl om dette er der muligheden for at få en uvildig til at lave syn
> og skøn.

Lyder som en god ide, hvis man har med pragmatsike personer at gøre, men vi
er vel ude over det stadie når kunden nægter at tale med mig, hvorfor en
uvildig persons vurdering nok ikke gør den store forskel.

Fra : claus b.p.

Dato : 03-02-08 23:45

> [...]
> vi er vel ude over det stadie når kunden nægter at tale med mig, hvorfor
> en uvildig persons vurdering nok ikke gør den store forskel.

Vi er vel nået så langt som vi kan, hvis vi ikke kan få mere at vide om
tvisten. Hvis du mener at have lavet en levering eller ydelse som er af en
kvalitet du kan stå inde for, og taget en betaling der er rimelig, kan jeg
ikke se hvorfor du ikke skulle tage sagen i fogedretten. At prøve at sælge
en fordring der er tvist om er vist ikke særlig højt i kurs. Mon du kan få
mere end 10%? Er der derimod tvist om arbejdets kvalitet, eller er det ikke
gjort færdigt som aftalt, er det nok bedre at droppe det helt.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-08 21:11

> Beløbet er bare på under 5.000 så det kan hurtigt blive en dyr affære for
> at få småpenge igen :-/

Tjaeh, men det drejer sig om pincippet.
Jeg sender ud til debitorer uanset beløbet.

/karsten

Fra : Ralph

Dato : 03-02-08 23:43

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i en meddelelse
> Jeg har en kunde, som ikke betaler og ikke vil tale med mig.

Som Alex skriver, forklar!!
Hvad skulle du levere?
Hvad synes kunden ikke han har fået?
Hvad er din holdning til hans forklaring?

Eksempelvis har jeg købt en labelprinter til 20K og labels for 40K,
Labelsene er næsten umulige at adskille pga. for dårlig perforering, jeg kan
IKKE få en klipper (til 3K) til labels med perforering da den er for
upræcis.
Det var jeg ikke klar over, så nu sliber jeg perforeringerne med en
båndsliber så de kan adskilles, men det var heller ikke noget jeg spurgte om
ved køb, så jeg æder den selv. Jeg er en flink mand, men hvis sælger ikke
informerer nok, og køber ikke spørger nok, så beder I (vi) jo selv om
problemer.

--
Ralph

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-02-08 14:38

Afhængig af beløbsstørrelse så kan du overveje en advokat. Det koster ikke
så meget.

Rykkede selv første gang uden held. Anden gang advokat, med trussel om
inkasso. Gebyr blev lagt oven i. Vupti, pengene faldt promte.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.