egen virksomhed med én ansat - hvad man
Fra : Kristian Vilmann

Dato : 30-01-08 19:36

Jeg får måske brug for at oprette en virksomhed og ansætte min hustru.
Selv vil jeg ikke arbejde i virksomheden.

Virksomheden vil være en ren konsulentvirksomhed, så der vil ikke skulle
anskaffes meget andet end telefon og laptop. ADSL-linien vil nok også
ryge derover, da den er nødvendig til arbejdet.

Kunden (og der er kun én) har pengene. Der vil formentlig blive tale om
en tidsbestemt ordning. Fx året ud.

Vi har i forvejen særeje, og firmaet skulle derfor kunne oprettes i mit
navn alene.

Skat, moms og pension har jeg styr på.
Jeg forventer at benytte danløn eller noget lignende til lønudbetaling.

Men jeg har brug for at danne mig et overblik over hvilke omkostninger
jeg skal regne med i virksomheden.
Indtil videre er jeg nået frem til:
- Der skal selvfølgelig sættes lidt af, så der er til feriepenge når hun
engang får et andet job.
- Der er en lovpligtig forsikring, men måske bør den udvides lidt. Hvad
bør man gøre, og hvilket prisleje ligger den slags i?
- En revisor - jeg vil mene at 10.000 kr/år er rigeligt

Kan man forestille sig afgifter af en eller anden art til kommunen?

Regnskabet bliver næppe mere indviklet end at et regneark kan gøre det.
Jeg vil, og kan, selvfølgelig kunne føre regnskab i hånden.
Men bør man have et decideret program til det?

Hvad jeg har overset..... ?

Fra : NewsGroups

Dato : 30-01-08 20:37

"Kristian Vilmann" < > skrev i en meddelelse
> Jeg får måske brug for at oprette en virksomhed og ansætte min hustru.
> Selv vil jeg ikke arbejde i virksomheden.
> Hvad jeg har overset..... ?

Pas På! med at have ansatte - specielt når det er familie - de kan risikere
at stille det ene krav efter det andet..... har du en plan B hvis din
ansatte beder om Barselsorlov fx. *smil*

Fra : claus b.p.

Dato : 30-01-08 22:35

"Kristian Vilmann" <lists@vilmann.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil, og kan, selvfølgelig kunne føre regnskab i hånden.
> Men bør man have et decideret program til det?

Er du er selvstændig i forvejen? Ellers er der nogle overvejelser om akasse,
efterløn, ophør af virksomhed, afskedigelse af medarbejder mv du skal gøre
dig nogle tanker om. Som selvstændig er man som udgangspunkt uden
nogensomhelst form for rettigheder, indtil man likviderer sit firma. Den
ansatte har derimod mange rettigheder og krav. Fx.sygedagpenge, betaling af
karensdage ved afsked mm.
Med ansatte kommer også regler om arbejdsmiljø.
Nogle kommuner opkræver en renovationsafgift for alle virksomheder, skrald
eller ej.
Skat kan have nogle betænkeligheder om ansættelse af ægtefælle, arbejde for
kun een kunde mm.
Afhængig af hvad i skal lave kan der være specielle krav om tilsyn, fx. hvis
der er fødevarer eller kemikalier involveret.
Søg oplysninger på skat.dk, virk.dk, Det lokale iværksættercenter.

/Claus

Fra : k

Dato : 30-01-08 23:19

claus b.p. wrote:
> [...]
> ansatte har derimod mange rettigheder og krav. Fx.sygedagpenge, betaling af

Jeg har et fint job og er ikke selvstændig, og jeg planlægger at beholde
mit job, og vil dermed ikke udføre arbejde for mit eget firma.

> [...]
> eller ej.
> Skat kan have nogle betænkeligheder om ansættelse af ægtefælle, arbejde for

Det er klart at skattefar skal tages i ed.
At der kun er én kunde bør ikke være problem. Jeg kender kundens økonomi
ganske fint. Er der ikke penge nok til 8-9 måneders fakturering, kaster
jeg mig slet ikke ud i det.

> Afhængig af hvad i skal lave kan der være specielle krav om tilsyn, fx. hvis
> der er fødevarer eller kemikalier involveret.

Det er heldigvis ren tankevirkesomhed. Måske der skal bruges en
sprittusch :)

> Søg oplysninger på skat.dk, virk.dk, Det lokale iværksættercenter.

Iværksættercentret lyder rigtigt.

/k

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-01-08 00:14

"k" <k@none.world> wrote in message

> At der kun er én kunde bør ikke være problem.

Spørgsmålet er hvorvidt Skat overhovedet ser det som selvstændig virksomhed,
hvis der kun er én kunde. Ikke om kunden kan betale.

Hvorfor denne besværlige konstruktion?

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-08 14:57

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen
> "k" <k@none.world> wrote in message

> Spørgsmålet er hvorvidt Skat overhovedet ser det som selvstændig
> virksomhed, hvis der kun er én kunde. Ikke om kunden kan betale.

Nemlig - SKAT ser på det som et ansættelsesforhold istedet for. Man skal
virkelig passe på der!

--
/HB

Fra : claus b.p.

Dato : 01-02-08 00:11

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "k" <k@none.world> wrote in message

> Spørgsmålet er hvorvidt Skat overhovedet ser det som selvstændig
> virksomhed, hvis der kun er én kunde. Ikke om kunden kan betale.

Det var netop det jeg sigtede til. Der står lidt om det på Skats hjemmeside,
hvor der er en del oplysninger til iværksættere. Jeg tror det lyder som om
du skal kontakte dit lokale skattecenter og få en garanti fra dem på at din
virksomhedskonstruktion er i orden. Eller hvad der skal til for at de vil
godkende den.
Et par potentielle argumenter for at de måske vil afvise dig:
* Den mest nærliggende: Der er tale om én person der arbejder for én
virksomhed, altså er der tale om et ansættelsesforhold.
* Din kone kan selv oprette og drive virksomheden, og er dermed ude af evt.
a-kasse system, samt tager den fulde risiko.
* Hvis du er arbejdsgiver for din kone kan der laves dagpengesvindel.
* Din kone er i virkeligheden medarbejdende ægtefælle i jeres fælles
virksomhed. Dette er der også retningslinier for. (Tror ikke der er nogen
skelen til om der er særeje, da dette kun er et økonomisk forhold.)
* Hvis særejet skyldes din kones gæld, fx. fra tidligere konkurs, er det
omgåelse af dette, for det er reelt hende der driver virksomheden.

Jeg kan selvfølgelig ikke vide om nogen af ovenstående påstande ligner
virkeligheden, men det er ting som de måske vil spørge til.

/Claus

Fra : Bjarne K.

Dato : 31-01-08 16:28

"Kristian Vilmann" <lists@vilmann.net> wrote in message

> Hvad jeg har overset..... ?
>
> mvh

Hørte et eller andet om at Vejle Kommune (tror jeg det var, og måske andre
også) opkræver en speciel stor renovations afgift fra virksomheder, også
selv om der kun er en ansat.

Bjarne K.

Fra : Hm

Dato : 31-01-08 16:59

>Nemlig - SKAT ser på det som et ansættelsesforhold istedet for. Man >skal
>virkelig passe på der!

jeg mener også dette kan blive et problem.

Hanne