Kasseapparater
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-01-08 09:47

Hej

Jeg står med to brugte kasseapparater, Sharp ER-A570, som jeg ved har
kørt med dankort-terminaler opkoblet indtil november 2007.
Jeg har købt apparaterne brugt og skal nu have en ny
chip-dankortterminal koblet til disse.

Men den danske importør af sharp siger at disse apparater slet ikke er
godkendt til dankort.

Nu ved jeg ikke så meget om hvordan det fungerer, men jeg gik da
egentlig ud fra at kasseapparatet kun ved et tryk overfører beløbet til
dankort-terminalen, og derfra står terminalen for hele transaktionen.

Kan det virkelig passe at også kasseapparatet skal godkendes til
'dankortbrug', bare for at kunne overføre et beløb til en terminal?
Og kan det passe at denne sharp-model ikke kan bruges med nye
chip-terminaler?

(Vi er vant til at bruge en manuel terminal med papirstrimmel og
underskrift).

Jeg gik, lidt naivt måske, ud fra at nu hvor man skulle have
chip-terminaler, så var det "bare" et spørgsmål om at købe ny terminal
og sætte i sit nuværende setup, og så virkede det. At de nye
chipterminaler skulle 'snakkes med' på samme måde som de gode
gammeldags, rent softwaremæssigt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-08 15:09

> [...]
> Kan det virkelig passe at også kasseapparatet skal godkendes til
> 'dankortbrug', bare for at kunne overføre et beløb til en terminal?

Ja.

> Og kan det passe at denne sharp-model ikke kan bruges med nye
> chip-terminaler?

Hvis importøren siger det, skal det sikkert nok passe.

> (Vi er vant til at bruge en manuel terminal med papirstrimmel og
> underskrift).

Køb en ny (se evt. et løsningsdiagram på http://www.gp.dk/Dankort.htm) og ja
det er noget jeg handler med

--
mvh Karsten Madsen / Als IT
SummaSummarum 3 www.alsit.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-01-08 15:30

On Mon, 21 Jan 2008 15:09:11 +0100, "Karsten Madsen" <km hos alsit i
danmark> wrote:

>Ja.

Ved du så hvorfor?
I mine ører lyder det nemlig lettere tåbeligt - skal alle personer som
taster beløb ind på en gammeldags terminal så også godkendes til
'dankortbrug'?

>Hvis importøren siger det, skal det sikkert nok passe.

Muligvis - de virkede nu langt mere interesseret i at sælge nogle nye
kasseapparater, i stedet for at komme med gode forklaringer eller råd.

>Køb en ny (se evt. et løsningsdiagram på http://www.gp.dk/Dankort.htm) og ja
>det er noget jeg handler med

Vi _skal_ jo netop have nye terminaler til dankort.
Kasseapparaterne er købt i et konkursbo, og kan en hel masse som vi vil
få god brug for. Men vi gik da også ud fra at man "bare" kunne sætte en
chip-terminal til, trykke en tast på kassen hvis kunden vil betale med
dankort, og så kom beløbet frem i terminalens display. I og med at de
tidligere har kørt med dankort-terminaler på den måde, regnede jeg med
at der var en fælles standard for "snak" mellem kasseapparat og
dankortterminal. Det er der så åbenbart ikke - eller også er den blevet
opdateret ifbm. chipterminalerne.

Trist.
Men tak for hjælpen, og en smule hjælp fik jeg da ud af din side
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-08 16:29

> Ved du så hvorfor?
> I mine ører lyder det nemlig lettere tåbeligt - skal alle personer som
> taster beløb ind på en gammeldags terminal så også godkendes til
> 'dankortbrug'?

Det lyder også tåbeligt i mine øren. I dk-term er der en programversion,
denne programversion skal kunne supportere de enheder som sættes til
dk-term. Det er den simple grund.

Personer som taster beløb ind, bruger en godkendt ekspedientdel (evt.
godkendt kasseapparat) - Derfor skal den enkelte person ikke godkendes.

> Muligvis - de virkede nu langt mere interesseret i at sælge nogle nye
> kasseapparater, i stedet for at komme med gode forklaringer eller råd.

Muligvis er dette også tilfældet Jeg kender ikke sharp.

> Men tak for hjælpen, og en smule hjælp fik jeg da ud af din side

/karsten