enkeltmandsvirksomhed
Fra : Peter K

Dato : 18-01-08 19:51

Hej

min kone starter en enkeltmandsvirksomhed, og i forbindelse med det skal
hun købe nogle ting: laptop, software, og lidt kontorartikler.

Når man køber som privatperson har man visse rettigheder mht reklamation,
og med internetkøb har man to-ugers returret. Men hvordan er det som
virksomhed - er der nogle "faldgrubber"?

Jeg har fået at vide at ting som reklamationsret og returret faktisk ikke
eksisterer med såkaldte B2B-handler. Hvad gør man så for at sikre at man
får hvad man betaler for, og at hvis tingene går i stykker bliver de
repareret? Er det så en selv der skal betale, og det er bare surt hvis
computer'en går i stykker 2 dage efter man har købt den?

mvh,
Peter

Fra : alexbo

Dato : 18-01-08 20:03

"Peter K" skrev

> [...]
> repareret? Er det så en selv der skal betale, og det er bare surt hvis
> computer'en går i stykker 2 dage efter man har købt den?

Køb tingene som privatperson, få det sendt til en privatadresse, det har
ingen regnskabsmæssig betydning.
SKAT er ligeglad med om din kone køber sine firmating hos en grossist eller
i Bilka, det der betyder noget er at indkøbene nu også er til firmaet.
En faktura udstedt til Susanne Jensen er lige så gyldig i regnskabet som en
faktura udstedt til Susanne's tøjbutik.
Man behøver ikke engang en faktura en bon er nok.
Momsen trækker man bare selv ud, har man en bon fra Coop på 1500 kr. er de
300kr. moms, momsbeløbet behøver ikke at fremgå af bonen.
Som ny selvstændig får hun måske at høre hvor vanskelig SKAT og
myndighederne i øvrigt er, men det er det rene sludder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-01-08 20:17

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Momsen trækker man bare selv ud, har man en bon fra Coop på 1500 kr. er de
> 300kr. moms, momsbeløbet behøver ikke at fremgå af bonen.

Jeg er enig med dig i resten, men måske ikke lige denne detalje. Sørg for at
momsen fremgår af regningen. Især hvis det er større beløb. Altså noget
større end 300 kr moms.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-01-08 20:51

> Man behøver ikke engang en faktura en bon er nok.

Det er kun korrekt, hvis beløbet er under 1000 kr, så det er i hvert fald
ikke tilstrækkeligt når Peter´s kone skal ud for at købe en notebook.
Ved køb over 1000 kr. er en kassebon ikke dokumentation nok. Der skal
skrives en særskilt faktura indeholdende sælgers navn, adresse og CVR-nr.
samt købers navn og adresse + beløbets størrelse.

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-08 22:07

> "Peter K" skrev
momsbeløbet behøver ikke at fremgå af bonen.

Det er jeg ikke enig i.

Hvordan vil du skelne mellem to bon'er hvoraf den ene er indeholdt moms og
den anden ikke er indeholdt moms, hvis der ikke står noget om moms på
fakturaen/bon'en med moms?

Der skal stå momsbeløb eller at beløbet er inkl. moms, hvis det skal kunne
trækkes fra.

Fra : alexbo

Dato : 18-01-08 23:17

"Vint" <vint> skrev

> Der skal stå momsbeløb eller at beløbet er inkl. moms, hvis det skal kunne
> trækkes fra.

Ja, det jeg skriver er at momsbeløbet ikke behøver fremgå.
For øvrigt fremgår momsbeløbet af de forskellige boner jeg har liggende, men
tidligere stod der bare total incl. moms.

mvh
Alex Christensen