Fradrag for ting der også kan bruges priva~
Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-12-07 20:06

Jeg laver DVD'er på hobbyplan og har købt diverse udstyr til dette.
Videograbber, højkvalitets videomaskine, Adobe Encore mm.

Jeg vil gerne eksperimentere med at lave ordentlig 5.1 lyd og påtænker at
investere i et sæt gode højttalere og sætte dem op i stuen, da det er det
eneste sted de kan være.
De koster i alt ca 20.000

Mit problem er, at de jo også kan bruges til at se alm. film på.

Kan man ikke lave et split mellem firma og privat så T&S ikke brokker sig
helt så meget?

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-12-07 20:47

Jens Thomsen skrev den 08-12-2007 20:05:
> [...]
>
> Mit problem er, at de jo også kan bruges til at se alm. film på.
>
> Kan man ikke lave et split mellem firma og privat så T&S ikke brokker sig

Du kan kun trække din erhvervsrelaterede udgifter fra!

Det set-up du beskriver lyder som: hobby!

og din hobby kan du ikke trække fra.

Det kan "vi andre" heller ikke.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : alexbo

Dato : 08-12-07 20:47

"Jens Thomsen" skrev

> [...]
>
> Mit problem er, at de jo også kan bruges til at se alm. film på.
>
> Kan man ikke lave et split mellem firma og privat så T&S ikke brokker sig

Hvis det hele er på hobbyplan kan jeg slet ikke se hvad SKAT har med det at
gøre.
Jeg ved så heller ikke hvordan man ser film ved hjælp af højtalere.

Men hvis det du mener er, at du har et firma der producerer DVD'er, og
udstyret er beregnet til firmaet, og indtægterne rigeligt overstiger
udgiften til udstyret, er der ikke noget problem, uanset hvor du placerer
dine produktionsmaskiner.

Det du kan risikere er at SKAT erklærer hele molevitten for en hobby uden
erhvervsmæssigt indhold.
Der er et spørgsmål om hvorvidt du driver en forretning, eller bare har en
sjov og dyr hobby.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-12-07 15:23

> Hvis det hele er på hobbyplan kan jeg slet ikke se hvad SKAT har med det
> at gøre.

Forkert ordvalg, det jeg mente med hobbyplan er at jeg er ved at lære det og
ikke er super professionel til det
Jeg optager f.eks. diverse stævner og laver DVD'er til videresalg igennem
min virksomhed.

> [...]
> udstyret er beregnet til firmaet, og indtægterne rigeligt overstiger
> udgiften til udstyret, er der ikke noget problem, uanset hvor du placerer

Det er klart at der er et stykke vej til indtægterne langt overstiger
udgifterne når man køber kvalitetsudstyr og er i opstartsfasen.

Men hellere gøre det rigtigt første gang man køber udstyr end at købe
bililgt og opgradere i en uendelighed.

> Det du kan risikere er at SKAT erklærer hele molevitten for en hobby uden
> erhvervsmæssigt indhold.

Jo, fair nok, hvad er boden udover at tilbagebetale den fratrukne moms og
skat?

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-07 18:02

> [...]
> og ikke er super professionel til det
> Jeg optager f.eks. diverse stævner og laver DVD'er til videresalg igennem

Hobbyvirksomhed er når du har anden (hoved-)indtægt.

> Jo, fair nok, hvad er boden udover at tilbagebetale den fratrukne moms og
> skat?

Straffen er:
Tilbagebetaling af afgifter
2 x tilbagebetaling af afgifter i bod samt typisk en bøde på mellem kr.
800,- og 50.000,- afhængig af hensigten eventuel hæfte eller fængsel.

Sagt på en anden måde : Gør det ikke. De har ret gode inddrivningsmetoder.

/karsten

Fra : alexbo

Dato : 09-12-07 19:36

"Jens Thomsen" skrev

> Jo, fair nok, hvad er boden udover at tilbagebetale den fratrukne moms og
> skat?

Der er ikke nogen bod eller straf, også SKAT ved at det er en vanskelig
afvejning, hvor skatteyder ikke nødvendigvis har gjort noget ulovligt, men
blot ikke opfylder SKAT's krav til en erhvervsvirksomhed.
SKAT ved godt at en ny forretning kan have underskud i nogle år, der er
store opstartudgifter og knap så store indtægter i begyndelsen.

Dit problem er eller kan blive at underskud på DVD butikken skal fratrækkes
din alm. indkomst.
Det ser mindre erhvervsmæssigt ud end hvis du ved hjælp af lån eller
opsparing havde startet en DVD butik, som bare ikke kunne løbe rundt til at
begynde med.

Hvis du laver et split på dit nyindkøb vil det ikke være anderledes end hvis
du deler dit elforbrug, hvis det er reelt sådan tingene hænger sammen, kan
det godt godkendes.
Du skal bare være forberedt på en snak med SKAT.
Det er ikke i sig selv skræmmende, slet ikke hvis du er indstillet på at
fradragene måske bortfalder.

Der vil altid være mulighed for at tage det op igen, hvis forretningen
senere viser sig at kunne bære vil dine gamle indkøb kunne aktiveres.

Du kan finde forskellige afgørelser på SKAT.
Her en om en frimærkehandler.
http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1537789&vId=0

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-12-07 22:39

> [...]
> SKAT ved godt at en ny forretning kan have underskud i nogle år, der er
> store opstartudgifter og knap så store indtægter i begyndelsen.

Præcis, jeg plejer nu også at rådføre mig med min revisor om større indkøb.
De siger nok det samme som dig.

> Dit problem er eller kan blive at underskud på DVD butikken skal
> fratrækkes
> din alm. indkomst.

Jo, altså, jeg er fuldt ud selvstændig. Ingen andre indtægter.

> [...]
> Du skal bare være forberedt på en snak med SKAT.
> Det er ikke i sig selv skræmmende, slet ikke hvis du er indstillet på at

Klart, måske man kan kontakte dem på forhånd og få en vurdering?
Man kan få bindende svar i andre tilfælde.
Det må undersøges!

Fantastisk, tak

Fra : urlex

Dato : 08-12-07 16:34

On 8 Dec., 21:05, "Jens Thomsen" <j...@nej.nej> wrote:
> [...]
>
> Mit problem er, at de jo også kan bruges til at se alm. film på.
>
> Kan man ikke lave et split mellem firma og privat så T&S ikke brokker sig

Du skulle læse denne afgørelse fra SKAT http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1716565&vId=0
godtnok ikke om højtalere men Stutteri, underskud, udlejning, heste,
hestebokse, samlever, hobby, erhvervsmæssig
T h i k e n d e s f o r r e t
Sagsøgte, Skatteministeriet, frifindes.
Sagsøgeren, (dem der havde "hobby-heste"), skal betale sagens
omkostninger til Skatteministeriet med 20.000 kr.

Fra : René Andreasen

Dato : 19-02-08 14:08

Jens Thomsen <jt@nej.nej> skrev:
>Jeg laver DVD'er på hobbyplan og har
> [...]

Hej Jens, du kan evt sende mig en mail omkring dine spørgsmål
hvis du har brug for noget hjælp, jeg har en hjemmeside
www.economicz.dk, så kan vi se på det. Det skal ikke koste dig
noget, bare en hjælp, da jeg kan se du har mange indlæg her for
tiden

MVH

/Rene