CVR-nummer til forening
Fra : Marianne

Dato : 02-12-07 15:31

Hej

Jeg er kasserer for en lille forening, hvor vi nu er begyndt at udgive vores
egne bøger. Vi planlægger ca. 5 om året, men da der er tale om
speciallitteratur, forventer vi ikke det store salg.

I den forbindelse har vi søgt optagelse i boghandlerdatabasen, men de
skriver tilbage til os, at optagelse er betinget af et CVR-nummer. Og så er
vi inde i noget momsregistrering, ikke?

For os (og især for mig som kasserer) er springet til momsregistrering
stort. Det forudsætter et system og et apparat, som vi slet ikke har, men da
alle vores aktiviteter er baseret på fritidsaktiviteter, er jeg betænkelig.
Omvendt vil vi gerne ud med vores udgivelser, såe ....

Er der nogen, som kan give mmig/os et råd?

Pft

mvh
Marianne

Fra : Holst

Dato : 02-12-07 15:39

Marianne wrote:

> [...]
>
> I den forbindelse har vi søgt optagelse i boghandlerdatabasen, men de
> skriver tilbage til os, at optagelse er betinget af et CVR-nummer. Og så er

Nej, du kan sagtens få et CVR-nummer.

Har du digital signatur, kan du fluks gå ind og få et nummer. Du skal
bare sørge for, at din lille forening er registreret som "Frivllig
forening".

Som frivillig forening skal man vist én gang om året bekræfte, at
foreningen fortsat eksisterer.

For nylig har alle spejdergrupper og lignende skulle have et CVR-nummer,
for ellers kunne man ikke fortsat modtage de tilskud, som kommunerne
yder til børne- og ungdomsarbejde. Det er spejdergrupperne ikke blevet
til momsregistrerede virksomheder af.

Fra : Holst

Dato : 02-12-07 15:42

Holst wrote:

> Som frivillig forening skal man vist én gang om året bekræfte, at
> foreningen fortsat eksisterer.

Søgte lige på et par spejdersider og fandt:

http://news.dds.dk/index.php?id=1249&type=3

som du sikkert også kan drage nytte af.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-12-07 15:39

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote in message

> Jeg er kasserer for en lille forening, hvor vi nu er begyndt at udgive
> vores egne bøger. Vi planlægger ca. 5 om året, men da der er tale om
> speciallitteratur, forventer vi ikke det store salg.

Overvej "print-on-demand":
http://www.underskoven.dk/printondemand.html

Jeg har ingen erfaring med leverandører af ydelsen, men googlede bare.

Så slipper I måske også for moms-registrering?

hilsen
Uffe

Fra : Holst

Dato : 02-12-07 15:42

Uffe Kousgaard wrote:

> Overvej "print-on-demand":
> http://www.underskoven.dk/printondemand.html
>
> Jeg har ingen erfaring med leverandører af ydelsen, men googlede bare.
>
> Så slipper I måske også for moms-registrering?

Det hjælper dem da ikke, hvis de gerne vil registreres i en
boghandlerdatabase.

Fra : Marianne

Dato : 02-12-07 15:49

> Overvej "print-on-demand":
> http://www.underskoven.dk/printondemand.html

Selve trykningen af bøgerne går OK. Med PoD hjælper os ikke med at sælge
bøgerne.

> Så slipper I måske også for moms-registrering?

Ja, måske - jeg kan ikke rigtig finde noget om betingelserne for at skulle
betale moms.

Jeg må se på det.

mvh
Marianne

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-12-07 15:55

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote in message

> Selve trykningen af bøgerne går OK. Med PoD hjælper os ikke med at sælge
> bøgerne.

Det var nok fordi jeg havde www.lulu.com i tankerne. De tager sig af både
tryk og salg, men leverer desværre ikke til DK.

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 02-12-07 18:33

Uffe Kousgaard wrote:
> "Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote in message
>
> Det var nok fordi jeg havde www.lulu.com i tankerne. De tager sig af både
> tryk og salg, men leverer desværre ikke til DK.

Hvorfor skulle de dog ikke det? Jeg har da bestilt hos dem uden
problemer...

Fra : Nicolai Lang

Dato : 02-12-07 19:45

On Sun, 2 Dec 2007 15:54:32 +0100, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

>Det var nok fordi jeg havde www.lulu.com i tankerne. De tager sig af både
>tryk og salg, men leverer desværre ikke til DK.

Vi har fået levert bøger fra dem til København ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : alexbo

Dato : 02-12-07 15:39

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev

> I den forbindelse har vi søgt optagelse i boghandlerdatabasen, men de
> skriver tilbage til os, at optagelse er betinget af et CVR-nummer. Og så
> er vi inde i noget momsregistrering, ikke?

Ikke nødvendigvis, man kan godt have CVR nr. uden at være momsregistreret.

prøv at kigge på webreg.dk generelt og nedenstående link.

http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/guide-til-oprettelse-af-frivillig-forening.pdf

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Malmberg

Dato : 05-12-07 00:09

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betænkelig. Omvendt vil vi gerne ud med vores udgivelser, såe ....
>
> Er der nogen, som kan give mmig/os et råd?

Hej

Prøv at kikke lidt på www.bod.dk
Det er et tysk selskab,der har en afdeling i danmark.
De har flere muligheder for tryk af bøger.
Min svigerfar har udgivet sine erindringer igennem dem, de har en løsning,
hvor bogen får isbn nummer og bliver registreret i boghanderlens database.
Jeg ved ikke hvad andre forlag tager, men priser er overkommelig.
--
Venlig hilsen/Best regard.
Kim Malmberg