Advarsel webhandel fra udlandet.
Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 22-11-07 20:59

Hejsa

jeg har en større webshop www.lavpris-laase.dk hvor vi dagligt gennemfører
mange handler med stort set alle kredit kort typer.

Igår fik vi en forespørgsel fra Singapore om vi også sendte til østen og om
de kunne betale med kreditkort.

selvfølgelig kan vi det og ja butikken tager kreditkort.

MEN idag lagde de så en ordre på 40.000, varer som jeg ved en googling kan
se at de kan købe i både nabolandet kina og også i selve singapore til 1/3
af den pris vi tager for varen.

varene er betalt med et Mastercard som ejes af en person i USA.......

for at sikre mig ringede jeg til PBS og de havde ikke umiddelbart nogen
forhistorie på denne fremgangsmåde men som de sagde at hvis en person gjorde
indsigelse inden for 3 mdr på en Mastercard transaktion så skulle de føre
pengene tilbage igen, og så ville vi stå med aben og de mistede varer.

så det er nok fidusen, få sendt varen, meld kortet stjålet og få pengene
ført tilbage.

Vi har meddelt kunden at vi på grund af beløbets størrelse imødeser en
bankoverførsel istedet, og dette reagerer de sikkert ikke på og så er den
sag slut.

Dette var en lille advarsel fra mig.

Thomas

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-11-07 00:38

"Thomas Duus Jürgensen" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af den pris vi tager for varen.
>
> varene er betalt med et Mastercard som ejes af en person i USA.......

Den slags oplever jeg også tit i min webshop.
Forud sender "kunden" næsten altid en mail, hvor de spørger om jeg modtager
CreditCard og om varen kan sendes med et kurrerfirma. Ikke et ord om hvad de
egentligt ønsker at købe, hvilket altid får mine alarmklokker til at ringe.
Efterfølgende kommer der en unormal stor order, hvor der er betalt med
CreditCard.

> [...]
> gjorde indsigelse inden for 3 mdr på en Mastercard transaktion så skulle
> de føre pengene tilbage igen, og så ville vi stå med aben og de mistede

PBS er ikke til nogen som helst hjælp i den slags sager.
En enkelt gang har jeg prøvet at kontakte dem for at få hjælp til at checke
om en betaling var foretaget med et stjålet kort. Det ville de ikke, og
svaret fraPBS var at det var op til mig at afgøre om jeg turde sende varen
og efterfølgende risikere at betalingen blev tilbageført.

> så det er nok fidusen, få sendt varen, meld kortet stjålet og få pengene
> ført tilbage.

Det kan du være ret sikker på.
Jeg er en enkelt gang selv blevet fuppet. Beløbet var ikke så stort og
leveringsadressen var et stort universitet i Singapore.
Efterfølgende tilbageførte PBS betalingen fordi der var brugt et stjålet
CreditCard, og jeg kom tilmed også til at betale 500 Kr. i indsigelsesgebyr.
Da kontaktede jeg også PBS for at få at vide hvordan jeg skulle have sikret
mig mod svindel i den sag, svaret var at det kunne jeg ikke gøre mere end
jeg allerede havde gjort, men jeg skulle aligevel betale 500 Kr. i gebyr for
en "berettiget indsigelse".

> Vi har meddelt kunden at vi på grund af beløbets størrelse imødeser en
> bankoverførsel istedet, og dette reagerer de sikkert ikke på og så er den
> sag slut.

Har jeg også gjort flere gange, og så hører man "sjovt" nok ikke mere.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 23-11-07 00:49

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> jeg allerede havde gjort, men jeg skulle aligevel betale 500 Kr. i gebyr for

Lige da der var kommet kreditkorthandel via PBS i Danmark oplevede jeg
på førstehånd hvordan en stor mobiltelefondistributør "solgte" ti
splinternye Nokia 9000 (det hed de dengang) til omkring 10.000 kroner
stykket - betalt med et stjålet kreditkort.

Da de ekspederede ordren faldt det dem slet ikke ind at det var lidt
mystisk at skulle sende for 100.000 kroner mobiltelefoner til Polen.

....man undres...

Mvh. Michael.

Fra : Leonard

Dato : 23-11-07 08:49

On Fri, 23 Nov 2007 00:37:34 +0100, Allan Soerensen wrote:

> [...]
> Efterfølgende kommer der en unormal stor order, hvor der er betalt med

Fremgår det ikke tydeligt på webshoppen, at der kan betales med
kreditkort?
Når (udenlandske) kunder spørger om helt indlysende ting, så bør
alarmklokker vel altid ringe og mon ikke det næsten er en standard mail
de sender afsted hver gang?

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-11-07 09:48

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Fremgår det ikke tydeligt på webshoppen, at der kan betales med
> kreditkort?

Jo, naturligvis gør det det. Det er jo et krav fra PBS.

> Når (udenlandske) kunder spørger om helt indlysende ting, så bør
> alarmklokker vel altid ringe og mon ikke det næsten er en standard mail
> de sender afsted hver gang?

Jeps.

Fra : Johannes

Dato : 25-11-07 15:04

Hej,

Den har jeg selv prøvet dog med et stjålet VISA kort,
og tabte 8000 DKK på det

Det var en person fra Sverige der købte fra min netbutik,
via PayPal(VISA / Mastercard), og jeg fik pengende som normalt - og sendte
til Sverige.
(Kreditkortet han brugte ser ud til at være fra USA - måske en medskyldig!,
stjålet kort, eller stjålet nummer feks)

Ca 1 måned efter får jeg en besked fra PayPal om at de har trukket 8000 DKK,
indtil "casen" er løst - man kan gøre indsigelser - men jeg får ikke
medhold.
(Tror kun det er deres robot der autosvarer i den sag!)

PBS gør det samme - og tager endda vist en gebyr på 500,00 DKK per gang!

Ja, det er sælger det går ud over...derfor er kreditkort en ret usikker måde
at handle med som sælger - men næsten den eneste :-/

Jeg får tit henvendelser om folk der vil købe ca 100-1000stk af mine
produkter fra alle mulige lande,
de stopper næsten altid med at svare tilbage, når man beder om betaling via
bankkonto..

Har *hørt* at bankoverførsel faktisk også kan trækkes tilbage inden for en
hvis tid, fra nogle lande.

Nogen der iøvrigt har en ide om hvordan jeg kan få mine penge igen?, spore
personen?
Jeg har IP adresse+adresse i sverige jeg sendte til.(Stockholm)

PS.
Problemet er at tyven ligeså godt kunne være fra Danmark!,
men det er selvfølgelig nemmere for tyven at gemme sig i udlandet..

--
Med Venlig Hilsen
Johannes - www.SkyPilot.dk - Alt i FPV flyvning.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-11-07 15:27

Johannes wrote:
> [...]
>
> Ja, det er sælger det går ud over...derfor er kreditkort en ret usikker måde
> at handle med som sælger - men næsten den eneste :-/

Hvad med COD?

JonB

Fra : Allan Soerensen

Dato : 25-11-07 16:55

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med COD?

Der er rigtig mange lande, hvor COD ikke er mulig.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-11-07 19:07

Allan Soerensen wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
>
> Der er rigtig mange lande, hvor COD ikke er mulig.

Heller ikke via TNT/UPS/FEDEX/... ?

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 25-11-07 18:48

Lige en update i vores sag.

Jeg har annuleret handlen og sendt alle relevante oplysninger til Politiets
internetsektion, ikke at jeg forventer at der kommer noget ud af det men
måske kan det hjælpe med til at skabe fokus på et åbenbart voksende problem.

Samtidig vil jeg mandag tage en snak med PBS om garanti beløbet på
betalinger fra udlandet..

thomas

Fra : Leonard

Dato : 25-11-07 18:56

On Sun, 25 Nov 2007 18:47:42 +0100, Thomas Duus Jürgensen wrote:

> Lige en update i vores sag.

Hvilken sag?

Det er en uskik at begynde en ny tråd med et nyt emne, det gør et ret
svært at finde ud af, hvad der egentlig skrives om.

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 25-11-07 19:02

jeg er da stadig i samme tråd ???

Fra : Leonard

Dato : 25-11-07 19:06

On Sun, 25 Nov 2007 19:02:16 +0100, Thomas Duus Jürgensen wrote:

> jeg er da stadig i samme tråd ???

Ikke hos mig.
Du har skiftet emnet ud og dermed har du startet en ny tråd.

Fra : Holst

Dato : 25-11-07 20:37

Leonard wrote:

> Ikke hos mig.
> Du har skiftet emnet ud og dermed har du startet en ny tråd.

Måske skulle du så overveje at finde en ordentlig nyhedslæser. Kan den
ikke klare lidt ændring af teksten i emnefeltet uden at placere
indlægget i en ny tråd, så er den bare ikke god nok.

Fra : Leonard

Dato : 25-11-07 22:49

On Sun, 25 Nov 2007 20:36:54 +0100, Holst wrote:

> Måske skulle du så overveje at finde en ordentlig nyhedslæser. Kan den
> ikke klare lidt ændring af teksten i emnefeltet uden at placere
> indlægget i en ny tråd, så er den bare ikke god nok.

Og hvilken vil du foreslå?

Fra : Holst

Dato : 26-11-07 09:02

Leonard wrote:

> Og hvilken vil du foreslå?

Jeg bruger Thunderbird, men prøv at spørg i
news:dk.edb.internet.software.mail+news, hvor du sikkert kan få mange
andre gode forslag.

Fra : Holst

Dato : 25-11-07 19:07

Leonard wrote:

> Det er en uskik at begynde en ny tråd med et nyt emne, det gør et ret
> svært at finde ud af, hvad der egentlig skrives om.

Ja, lidt uskik, men så længe han da i det mindste poster i den samme
tråd, så er det da ikke helt galt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-11-07 21:39

Leonard skrev den 25-11-2007 18:56:

> Hvilken sag?
>
> Det er en uskik at begynde en ny tråd med et nyt emne, det gør et ret
> svært at finde ud af, hvad der egentlig skrives om.

Thunderbird er din ven.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Leonard

Dato : 25-11-07 22:48

On Sun, 25 Nov 2007 21:39:05 +0100, Carsten Riis wrote:

> Thunderbird er din ven.

Sgutte til news.

Fra : Kim Jensen

Dato : 25-11-07 23:21

Leonard wrote:
> Sgutte til news.

Ork jo da.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-11-07 23:49

Leonard skrev den 25-11-2007 22:48:

> Sgutte til news.

tjo, den er ikke særlig nidkær over ændringer i emnelinjen.

Og siden de glade Netscape-dage har jeg kun i korte perioder brugt
andet, men hver gang gået tilbage til Netscape/Thunderbird fordi det
simpelthen ikke findes bedre.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 25-11-07 23:43

"Thomas Duus Jürgensen" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse

> Samtidig vil jeg mandag tage en snak med PBS om garanti beløbet på
> betalinger fra udlandet..

God fornøjelse.
Først 1/2 times ventetid i telefonkø, blot for at få en medarbejder i røret,
som er skide ligeglad. Jeg er 99,9% sikker på at du får at vide at det er
dit eget problem og PBS kan/vil ikke hjælpe dig på nogen måde.

Hvis du får bare en lille smugle konstruktivt ud af et opkald til PBS, må du
endelig informere her i tråden

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-11-07 15:57

Allan> "Thomas Duus Jürgensen" <thomas@4701.dk> skrev i en
Allan> meddelelse
Allan> news:4749b537$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Allan> God fornøjelse. Først 1/2 times ventetid i telefonkø, blot
Allan> for at få en medarbejder i røret, som er skide
Allan> ligeglad. Jeg er 99,9% sikker på at du får at vide at det
Allan> er dit eget problem og PBS kan/vil ikke hjælpe dig på nogen
Allan> måde.

Allan> Hvis du får bare en lille smugle konstruktivt ud af et
Allan> opkald til PBS, må du endelig informere her i tråden

Det samme med politiet.

Best regards
Martin Jørgensen