Spænding på ADSL-forbindelse?
Fra : sunebeck@gmail.com

Dato : 25-01-08 10:32

Hej

På en PSTN-linje kan man måle en hvilespænding på 48V, ISDN 96V.

Hvad kan man måle, hvis der alene sidder en DSLAM i den anden ende?

--
Sune Beck

Fra : Lasse Jensen

Dato : 26-01-08 00:58

sunebeck@gmail.com wrote:

> Hej
>
> På en PSTN-linje kan man måle en hvilespænding på 48V, ISDN 96V.
>
> Hvad kan man måle, hvis der alene sidder en DSLAM i den anden ende?

Telefonlinjen fungerer jo stadig som en analog PSTN linje, så burde det ikke
være 48v?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Sørensen

Dato : 26-01-08 07:37

"Lasse skrev >
> Telefonlinjen fungerer jo stadig som en analog PSTN linje, så burde det
> ikke
> være 48v?

Nej det gør den jo ikke hvis man kun har en bærelinie, Jeg tror næppe man
vil kunne måle noget, linien starter først op når modemet kommer på, og så
vil der ligge nogle frekvenser mellem 100 k hz. og 4 megahertz som du næppe
kan måle med et alm multimeter.

vh.
Sørensen

Fra : Steen

Dato : 26-01-08 03:53

On 25 Jan., 18:32, "suneb...@gmail.com" <suneb...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> På en PSTN-linje kan man måle en hvilespænding på 48V, ISDN 96V.
>
> Hvad kan man måle, hvis der alene sidder en DSLAM i den anden ende?

Der er ikke en DC hvilespænding som sådan på linien hvis det
udelukkende er xDSL. Den resulterende spænding fra et xDSL-signal når
linien er i SHOWTIME er svær at beskrive præcist, idet det er et
stokastisk signal. Men hvis vi kigger på det som en effekt-betragtning
og tager udgangspunkt i ADSL specifikationen er den maksimale effekt
-40 dBm/Hz på linien. Idet båndbredden for en enkelt tone er 4312,5 Hz
kan man beregne den maksimale effekt per tone til 10*log10(4312,5
Hz)-40dBm/Hz = -3,65 dBm. Antager vi nu at alle 256 toner benyttes vil
den maksimale effekt afsat på linien kunne beregnes til
10*log10(256)-3,65 = 20,4 dBm. Omregnet til Watt: 10^(20,4 dBm/10)*1mW
~ 110 mW

Liniens karakteristiske impedans er 100 Ohm og signalets amplitude
afhænger af linietrafoens turnsratio (1:2), og er i omegnen af 3-4 V
RMS. Peak værdien afhænger af signalets crest faktor som typisk for
ADSL angives til 5,3, hvorved man kan komme frem til at du maksimalt
kan måle omkring 18Vp-p på linien.

-Steen Enevoldsen

Fra : sunebeck@gmail.com

Dato : 26-01-08 10:59

On Jan 26, 11:53 am, Steen <stee...@gmail.com> wrote:

> [...]
> udelukkende er xDSL. Den resulterende spænding fra et xDSL-signal når
> linien er i SHOWTIME er svær at beskrive præcist, idet det er et

Tak for uddybende svar.

Jeg gætter så, at der ikke er en nemmere måde at detektere en DSL-
linje end at prøve at sætte modemmet på hver enkelt linje og vente
nogle minutter på at det forsøger at traine.

Problemet er nemlig, at her er over 50 linjer (og bl.a. en PBX), og
jeg ved ikke hvilken en af dem, DSL-udbyderen har koblet mig på.

Er det noget med at det tager længere tid at traine første gang?

--
Sune Beck

Fra : Sørensen

Dato : 27-01-08 09:18

<sunebeck> skrev

Jeg gætter så, at der ikke er en nemmere måde at detektere en DSL-
linje end at prøve at sætte modemmet på hver enkelt linje og vente
nogle minutter på at det forsøger at traine.

Som sagt starter linien ikke før den får signal fra modemet, `nogle af TDC`s
montøre har prøvetelefoner der kan se om der er en Dslam på linien, men De
arbejder jo ikke gratis, de kan også på anden måde se hvor linien kommer
(ved at lægge et trace-signal på linien) men igen du skal op med pungen.

Problemet er nemlig, at her er over 50 linjer (og bl.a. en PBX), og
jeg ved ikke hvilken en af dem, DSL-udbyderen har koblet mig på.

Er det noget med at det tager længere tid at traine første gang?

Ikke mig bekendt men nogle udbyderes modem/router laver en selvtest ved
opstart som tager tid.

vh.
Sørensen

Fra : Steen

Dato : 27-01-08 04:53

On 26 Jan., 18:59, "suneb...@gmail.com" <suneb...@gmail.com> wrote:

> Tak for uddybende svar.

Du er velkommen.

> Jeg gætter så, at der ikke er en nemmere måde at detektere en DSL-
> linje end at prøve at sætte modemmet på hver enkelt linje og vente
> nogle minutter på at det forsøger at traine.

Det er korrekt - Der er ikke umiddelbart nogen bedre metode, desværre.
Og iøvrigt var det foregående skriv om hvilket signal du kan måle på
linien udelukkende i det tilfælde hvor linien allerede er i showtime!
Hvis der ikke er et modem tilsluttet kan du overhovedet ikke måle
noget, idet det er modemmet som initierer forbindelsen så vidt jeg
husker.

> Problemet er nemlig, at her er over 50 linjer (og bl.a. en PBX), og
> jeg ved ikke hvilken en af dem, DSL-udbyderen har koblet mig på.
>
> Er det noget med at det tager længere tid at traine første gang?

Det tager den samme tid at træne hver gang. Men du behøver ikke vente
på at modemmet går i SHOWTIME. De fleste ADSL modemmer er indrettet
således at 'link'-lampen blinker når linket initialiseres, og lyser
konstant når linien er i SHOWTIME. Så lidt afhængigt af hvilket modem
du har burde det være nok at tilslutte modemmet til linien og hvis
'link'-lampen ikke blinker efter 30 sekunder (linket skal i henhold
til TR-067 komme op på højst 30 sekunder - så lampen burde blinke
allerede efter 5-10 sekunder) er der ikke en DSLAM tilsluttet linien.
Husk dog som også skrevet af en anden at tidsangivelsen er fra
modemmet er færdig-bootet.

-Steen Enevoldsen