Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Ekstern skærm til laptop - lidt hjæ
Fra : Mathias Vinther

Dato : 24-01-08 21:31

Hej

Jeg ejer en IBM T60
(http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=1251) med disse
specs, bortset fra ram er opgradet til 2 GB og Harddisk er 7200 rpm.

Jeg vil så gerne have en ekstern skærm og helst ikke lavere en 22'.
Gerne i Wide, da jeg tit vil bruge den til at se film på. Der udover
skal jeg bruge den til almindeligt arbejde og lidt spil.

Hvilke skærme kunne være muligheder. Jeg vil maks bruge 3000.

Jeg hør meget godt om Samsung vil sådan en her være god?

Samsung 2232BW
http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/TFT-Skaerme/-2232BW_(Wupti).html

Samsung 245B

eller en ViewSonic

Er det en god ide af købe med tv-tuner indbygget, kunne jo være rart at
blive fri for to skærme på et lille kollegie værelse?

LG
http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/TFT-Skaerme/M228WA-BZ-_(Wupti).html

Vil det derudover være en god ide at investere i sådan en her:
http://www.laptops.dk/product_info.php?cPath=50_52&products_id=887

Har den ikke dvi udgang så man kan få et godt billed?

Nu siger jeg max. 3000, men mindre er selvfølgelig kærkommen hvis bare
kvaliteten er ok. Jeg kan se at alle de skærme har højere opløsning en
mit grafikkort, har det noget at sige? Vil jeg overhovdet kunne bruge
skærmene, og vil de ekstra tomme give noget når opløsningen ikke bliver
bedre? Er lidt grøn så ved ikke helt hvordan det her fungere?

På forhånd vil jeg gerne sige tak for enhver hjælp

Mvh
Mathias Vinther

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-08 21:40

Mathias Vinther skriver:

> Er det en god ide af købe med tv-tuner indbygget, kunne jo være rart at
> blive fri for to skærme på et lille kollegie værelse?

Det kommer jo an på, hvilke krav du har til at se tv og hvilke krav du
har til at køre med din computer, et tvkort til din computer kunne jo
også være løsningen.

> Vil det derudover være en god ide at investere i sådan en her:
> http://www.laptops.dk/product_info.php?cPath=50_52&products_id=887

Kun, hvis du da mener at de 1500 kr ikke er bedre brugt på en bedre
skærm, og at du kan leve med at du selv skal sætte stikkene i hele
tiden.

> Har den ikke dvi udgang så man kan få et godt billed?

Spørgsmålet er jo om den tager RGB fra computeren og laver om til DVI.
Kan skærmen ikek lige så godt gøre det ?

> Nu siger jeg max. 3000, men mindre er selvfølgelig kærkommen hvis bare
> kvaliteten er ok. Jeg kan se at alle de skærme har højere opløsning en
> mit grafikkort, har det noget at sige?

Dit grafikkort kan sikkert godt køre højere opløsning på en eksterne
skærm, på den interne vil den altid køre skærmens opløsning, ellers
bliver billedet meget ringe. Det samme på en ny LCd skærm, kører du ikek
fuld opløsning skal skærmen til at regne ud, hvad de enkelte pixels skal
have af farver ind i mellem og det bliver noget junk.

> Vil jeg overhovdet kunne bruge
> skærmene, og vil de ekstra tomme give noget når opløsningen ikke bliver
> bedre? Er lidt grøn så ved ikke helt hvordan det her fungere?

Jeg har valgt en 19" med samme opløsning, da den kun skal bruges til PC
(billedbehandling, spil osv), tv klares i en anden ende af huset......

> På forhånd vil jeg gerne sige tak for enhver hjælp

Overvej lige:
Vil du kun bruge den eksterne skærm, når du har den sluttet til?

Har man først 1 gang kørt dual screeen er det eddog noget svært at vænne
sig af med igen

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Mathias Vinther

Dato : 24-01-08 22:24

> Det kommer jo an på, hvilke krav du har til at se tv og hvilke krav du
> har til at køre med din computer, et tvkort til din computer kunne jo
> også være løsningen.

Hmm.. ja så er det nok smartere med et tv også.. Kan jo trods alt ikke
putte et tv-kort i min laptop.

>Du kan leve med at du selv skal sætte stikkene i hele
> tiden.

Kan jeg nok ikke :D

> Spørgsmålet er jo om den tager RGB fra computeren og laver om til DVI.
> Kan skærmen ikek lige så godt gøre det ?

Troede DVI var noget digital ligesom HDMI og sådan, men så kan det være
at det kunne være lige så godt med denne dock:

http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwPartnumLookup/_250510W?OpenDocument

Kan nogen sige mig hvad fordelen er ved den dyrere?
http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwPartnumLookup/_39T4588?OpenDocument

Ideén er jo lidt at når man kommer hjem fra en lang dag på Uni lige at
kunne smække laptoppen i dockken så alle kabler, med eksterne højtalere,
ny mus, ekstern keyboard, skærm og usb ting var køreklar. Er det muligt
med den billige portreplikator til 895,-?

> Har man først 1 gang kørt dual screeen er det eddog noget svært at vænne
> sig af med igen

Der har du vist fat i noget, har godt nok aldrig prøvet det men det ser
da godt ud når man sidder med 2 skærme foran sig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-08 22:44

Mathias Vinther skriver:

> Hmm.. ja så er det nok smartere med et tv også.. Kan jo trods alt ikke
> putte et tv-kort i min laptop.

Jo, med USB eksempelvis.....

> Kan jeg nok ikke :D

Så skal du have en dock

> Troede DVI var noget digital ligesom HDMI og sådan,

Jo, men hvor kommer de digitale signaler fra ?

> [...]
>
> http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwPartnumLookup/_250510W?OpenDocument
>
> Kan nogen sige mig hvad fordelen er ved den dyrere?

Pas - spørgsmålet er jo om den får DVI fra grafikchippen via
dockingstikket, eller ved at bruge VGA signalet og lave det om til DVI.

> [...]
> ny mus, ekstern keyboard, skærm og usb ting var køreklar. Er det muligt
> med den billige portreplikator til 895,-?

Jeps

> Der har du vist fat i noget, har godt nok aldrig prøvet det men det ser
> da godt ud når man sidder med 2 skærme foran sig.

Det er yderst praktisk, jeg har sågar brugt 23 skærme i et stykke tid.
Arbejdede med support på nogle "havlstore maskiner". Programmet til
fjernovervågning kørte på den ene skærm, så jeg kunne se hvad maskinen
gjorde, når jeg bad montørene gør et eller andet, diagrammer på den
anden skærm og et loggerprogram program på den sidste, så jeg kunne
logge fejlsituationer.....

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-01-08 14:13

> [...]
>
> Pas - spørgsmålet er jo om den får DVI fra grafikchippen via
> dockingstikket, eller ved at bruge VGA signalet og lave det om til DVI.

Jeg er ret sikker på at den sender "rigtig" DVI ud via docken. Ved ihf. at
T61 gør.

- Martin

Fra : Mathias Vinther

Dato : 25-01-08 16:46

> er ret sikker på at den sender "rigtig" DVI ud via docken. Ved ihf. at
> T61 gør.
>
> - Martin

Så det kan godt betale sig at købe den mere avancerede dock..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-01-08 16:57

Mathias Vinther skriver:

> Så det kan godt betale sig at købe den mere avancerede dock..

Højst sandsynligt - ja.