Skærme
Fijala 3554
Hjælp til TFT / LCD
Fra : Jens Johansen

Dato : 09-12-07 11:56

Tillader at krydsposte mit spørgsmål til dk.edb.hardware.baerbar,
dk.edb.hardware.skaerm, dk.teknik.tv+video

Jeg har en bærbar PC hvor skærmen ser ud til at lide døden.
Inden jeg køber et nyt display, har jeg brug for lidt hjælp fra en der ved
noget om LCD/TFT

Prøv at se dette billede af fejlen:
http://www.sitecenter.dk/jensjohansen/scrapbog/view_alone.nhtml?profile=scrapbog&UID=10002

Det startede med at den nederste 1/3 del af skærmen _periodevis_ faldt ud.
Ved at trykke på skærmkanten kunne jeg få billedet tilbage igen.

- Jeg har haft skærmen skilt ad - også selve displayet, for at tjekke løse
forbindelser - kan ikke finde nogen.

- Jeg har prøvet at rykke lidt i / klemme fladkablet til skærmen samt
demontere/montere det, men mener at kunne udelukke dette
! Nu er fejlen konstant.

- VGA ud fungerer 100%, så det er ikke grafikkortet

Displayet er et 15,4" 1280x800 LG/Philips LP154W01
Hvad forslår I ? En ny skærm koster 1.200-1.500 kr. alt efter hvad jeg kan
finde af substitutter.

--
Venlig hilsen
Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-12-07 12:02

On Sun, 9 Dec 2007 11:55:42 +0100, "Jens Johansen"
<Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mailadresse.dk> wrote:

>Jeg har en bærbar PC hvor skærmen ser ud til at lide døden.
>Inden jeg køber et nyt display, har jeg brug for lidt hjælp fra en der ved
>noget om LCD/TFT

...cut

>Displayet er et 15,4" 1280x800 LG/Philips LP154W01
>Hvad forslår I ? En ny skærm koster 1.200-1.500 kr. alt efter hvad jeg kan
>finde af substitutter.

Tja, Når du ikke får repareret maskinen på garantien må den jo have et
par år på bagen...

Du kan selvfølgelig vælge at købe en ny skærm - Men personligt jeg gå
efter en ny maskine...

<mlr>

Fra : Jens Johansen

Dato : 09-12-07 12:11

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> par år på bagen...
> Du kan selvfølgelig vælge at købe en ny skærm - Men personligt jeg gå

Det er korrekt, men den er (bortset fra skærmen) meget velfungerende og
opdateret med ram etc. + jeg har et par gode 9 cellet batterier til den (og
de koster jo lidt)
Jeg stiller ikke så store krav til hardwaren, så jeg vil gerne ofre de
penge.
Jeg har brug for at vide om det lyder realistisk at en TFT kan stå 1/3 del
af...
Det lyder lidt mystisk, men "signal fødes" en TFT i 3 segmenter?
/Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-12-07 12:23

On Sun, 9 Dec 2007 12:11:20 +0100, "Jens Johansen"
> [...]

> penge. Jeg har brug for at vide om det lyder realistisk at en TFT kan stå 1/3 del

Det er helt klart skærmen, der har problemer...

<mlr>

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-07 13:02

Jens Johansen skriver:

> Tillader at krydsposte mit spørgsmål til dk.edb.hardware.baerbar,
> dk.edb.hardware.skaerm, dk.teknik.tv+video

Og jeg sætter FUT til tv+video

> Prøv at se dette billede af fejlen:
> http://www.sitecenter.dk/jensjohansen/scrapbog/view_alone.nhtml?profile=scrapbog&UID=10002

Aaaaaaaavvvv - nyt LCD panel.

> [...]
> Ved at trykke på skærmkanten kunne jeg få billedet tilbage igen.
>
> - Jeg har haft skærmen skilt ad - også selve displayet, for at tjekke løse

Nej, for det er forbindelsen mellem styreprint og selve LCD panel (der
består af tynde fladkablet limet på skærmen) der er gået i stykker.
Sandsynligvis har limen sluppet oppe ved selve LCD panelet.

> Displayet er et 15,4" 1280x800 LG/Philips LP154W01
> Hvad forslår I ? En ny skærm koster 1.200-1.500 kr. alt efter hvad jeg kan
> finde af substitutter.

Ny skærm.

Eller ny notebook.

Klaus (der er køber af en_billig_ notebook med defekt skærm).
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-12-07 13:27

Hej!

Jens Johansen wrote:

> Tillader at krydsposte mit spørgsmål til dk.edb.hardware.baerbar,
> dk.edb.hardware.skaerm, dk.teknik.tv+video

Kan du ikke poste i _een_ gruppe istedet for i fremtiden? Ihvertfald i det
mindste huske en FUT . Nu generer kommer der en tråd i alle tre grupper og der
findes personer som holder dem alle :(¨

> Hvad forslår I ? En ny skærm koster 1.200-1.500 kr. alt efter hvad jeg kan
> finde af substitutter.

Panelfejl. Køb et brugt i news:dk.marked.privat.edb.intern ... Hvis du kan finde
et andet med samme stik, opløsning og format giver jeg det gode chancer for at
det vil virke. Har efterhånden skiftet paneler i nogle bærbare og det er indtil
videre gået godt.

XFUT dk.teknik.tv+video
--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 09-12-07 17:40

Du skal nok passe på med at bruge ca. 2000 på et nyt panel ( det er ca.
prisen - nogle paneler er en del dyrere )

En ny PC (aBook uden OS) koster ca. 2600 - eller f.eks. en Acer 14" med OS
til ca. 3200.

Så - det skal virkelig være en god PC, for at det er værd at bruge +2K på et
nyt panel - som *måske* er den eneste fejl.

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedefra og op.

Fra : Rainman

Dato : 09-12-07 17:51

Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.) wrote:
>MVH Anders (8900)
>Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedefra og op.
>Hvorfor skal man skrive svaret under det man svarer ?

Fordi sådan er reglerne for usenet bare. Hvis du mener at det er rigtigt
at køre i venstre side af vejen, vil du også hurtigt finde ud af at du
generer en del mennesker ved det. Og påregn ikke at en nullitet som dig
kan ændre på en hel verdens adfærd. Dum-petere af din skuffe er ret
irriterende for vi andre der ikke bare er på tværs for at være på tværs.

Fra : Ole C

Dato : 09-12-07 18:18

Rainman skrev blandt andet:

> [...]
> nullitet som dig kan ændre på en hel verdens adfærd. Dum-petere af
> din skuffe er ret irriterende for vi andre der ikke bare er på tværs

Der er godt nok en der lever op til sit nickname.....

--
vh
Ole C

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 09-12-07 18:41

<nospamfilterforsex002@BotNak.dk> skrev :

>Hvorfor skal man skrive svaret under det man svarer ?

fordi historikken bevares - simple as that !

--
Jan_stevns

Fra : Per Nielsen

Dato : 09-12-07 19:16

Jo, det kan da nogle gange være rigtigt nok.

adr.)"<nospamfilterforsex002@BotNak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>god PC, for at det er værd at bruge +2K på et nyt panel - som *måske* er

Så ovenfor, eller nedenfor ovenstående...

Det kan både fås billigere og dyrere.

Fra : Jens Johansen

Dato : 09-12-07 19:56

> [...]
> Du skal nok passe på med at bruge ca. 2000 på et nyt panel ( det er ca.
> prisen - nogle paneler er en del dyrere )

Et nyt originalt LG/Philips display koster ca. 135 GBP inkl. VAT og
forsendelse fra UK
Det vil jeg gerne ofre, selvom det er surt
En billig Acer eller lign. kan jeg ikke forliges med, da jeg bruger min PC
rigtig meget.

/Jens

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 10-12-07 10:29

"Jens Johansen" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mailadresse.dk> skrev
i en meddelelse news:475c39f5$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> Det vil jeg gerne ofre, selvom det er surt
> En billig Acer eller lign. kan jeg ikke forliges med, da jeg bruger min PC

Det er en ærlig sag - bare du som sagt er sikker på det kun er displayet. og
ikke fordi du f.eks. også har fået beskadiget fladkablet eller der er en
fejl på grafik kredsløbs chippen.

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedefra og op.
Hvorfor skal man skrive svaret under det man svarer ?
..

Fra : Jens Johansen

Dato : 10-12-07 20:43

> [...]

> og ikke fordi du f.eks. også har fået beskadiget fladkablet eller der er
> en fejl på grafik kredsløbs chippen. MVH Anders (8900)

Jeg har nu købt et "nyt" display i England
Pris 75GBP eller ca. 790 DKK inkl. forsendelse
Det er et originalt LG Philips som den der sidder i maskinen
Displayet er nyt men med en mindre produktionsfejl
(tynd stribe i højre side)
Til gengæld er prisen 1/3 af nyprisen hos DELL
Grafikchip og fladkabel er ok.
/Jens

Fra : 8270

Dato : 10-12-07 22:48

Jens Johansen wrote:

> [...]
> Displayet er nyt men med en mindre produktionsfejl
> (tynd stribe i højre side)
> Til gengæld er prisen 1/3 af nyprisen hos DELL

Ved du så hvor man kan købe dele til selv at bygge en bærbar?

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : Jens Johansen

Dato : 10-12-07 23:06

"8270" <""mdm\"@(8270)webspeed.dk"> skrev i en meddelelse
> Ved du så hvor man kan købe dele til selv at bygge en bærbar?
> Morten Dybdal

Hej

Næhh, det synes jeg ikke lige at have set...
Du kan selvfølgelig købe MB, RAM, Grafikkort mv. på EBAY
Men hvad med kabinet der passer til køling mv.
Jeg tror ikke det kan svare sig -
hvorfor vil du gerne lave det selv?
Vh. Jens

Fra : Bo Bergholt

Dato : 12-12-07 16:46

På dit billede kan man se at det er en Dell, men jeg kan ikke se hvilken.
Hvis der er tale om "The purple line of death" (Inspiron 8600 mfl.), som
det dog ikke helt ligner, så har Dell repareret skærme udenfor
garantien, fordi der har været tale om en konstruktionsfejl.

Prøv at spørge Dell, inden du køber en ny skærm.

/Bo

Fra : Jens Johansen

Dato : 12-12-07 19:17

"Bo Bergholt" <bobSPAM@SPAMdadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det dog ikke helt ligner, så har Dell repareret skærme udenfor garantien,
> fordi der har været tale om en konstruktionsfejl. Prøv at spørge Dell,

Interessant, min er en DELL Inspiron 6000 med en LG PHILIPS 15,4"
Nu er maskinen 2 år og et par måneder gammel, så jeg orker ikke at forsøge
mig med DELL.
Jeg har købt et billigt nyt display med en mindre fejl.
Så må den køre så lang tid den kan.
Vh. Jens

Fra : Bo Bergholt

Dato : 13-12-07 22:12

Jens Johansen skrev:

> [...]
> mig med DELL.
> Jeg har købt et billigt nyt display med en mindre fejl.

Inspiron 6000 er omfattet (af problemet med lodrette linier på skærmen)
indtil 3 år efter købsdato. Hvis du har købt direkte hos Dell burde du
også have fået besked. De skiftede min LCD on-site lige så hurtigt jeg
kunne være hjemme til det. Til gengæld ventede jeg et halvt år på, at de
kom til den erkendelse.
mvh Bo