Hvornår er et barn gammelt nok til at være~
Fra : Martin

Dato : 21-01-08 20:11

Fx hvis man lige skal til købmanden efter en liter mælk som tager 10 min?

Og hvis barnet har fri fra skole 3 timer før man selv har fra arbejde?

Og hvad stiller man egenligt op i skolernes sommerferie? De har 7 uger - en
alm arbejder typisk maks 3 (og ikke nødvendigvis i samme periode) - og det
er ikke lige alle som har bedsteforældre som kan "nappe" dem ugevis ad
gangen.?

Det samme gælder egenligt juleferie og vinterferie og de såkaldte
"lukkedage".

Kan man gøre andet end: 1 hyre en barnepige, eller 2 melde sig selv syg?

Barnepiger er svære at skaffe.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-01-08 20:57

"Martin" <jadahva@hotmail.com> writes:

> Kan man gøre andet end: 1 hyre en barnepige, eller 2 melde sig selv syg?

3/ Melde barnet ind i skolefritidsordningen, dussen eller hvad det nu
hedder der hvor I bor?

Mvh Trine

Fra : Martin

Dato : 21-01-08 21:10

> 3/ Melde barnet ind i skolefritidsordningen, dussen eller hvad det nu
> hedder der hvor I bor?

De holder ikke åbent til 19-20 stykker som man arbejder til som
butiks-ansat.

Fra : Holst

Dato : 21-01-08 21:17

Martin wrote:

> De holder ikke åbent til 19-20 stykker som man arbejder til som
> butiks-ansat.

Næh, men det gør skolen jo heller ikke vel.

Fra : Brian K

Dato : 21-01-08 23:48

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> De holder ikke åbent til 19-20 stykker som man arbejder til som
> butiks-ansat.

Hej

Så ville det måske havde været "nemmere" at få en hund eller en kat ?

At være butiksansat og have børn, sjældent en ret god kombination!

mvh
brian

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 28-01-08 16:40

Martin wrote:

> De holder ikke åbent til 19-20 stykker som man arbejder til som
> butiks-ansat.

Det problem gælder da vist hele året.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-01-08 01:07

Trine Kornum Christiansen wrote:

> 3/ Melde barnet ind i skolefritidsordningen, dussen eller hvad det nu
> hedder der hvor I bor?

4) spørge venner / bekendte om ikke nogen af dem kunne have "lyst" til at
passe barnet...
sådan er jeg selv blevet passet og det var mæægtigt hyggeligt kan jeg
huske...

Rasmus

Fra : Holst

Dato : 21-01-08 21:19

Martin wrote:

> Fx hvis man lige skal til købmanden efter en liter mælk som tager 10 min?

Meget små.

Men sådant er jo altid svært at sætte en præcis alder på. Det kommer jo
meget an på barnets modenhed mm.

Ligesom du nok ikke lige render ti minutter til købmanden og lader en
6-årig alene hjemme i den tid, hvis kartoflerne samtidig står og koger
på komfuret.

> Og hvis barnet har fri fra skole 3 timer før man selv har fra arbejde?

3 timer er lang tid, så noget ældre. Igen er det svært at sætte alder
på. Sådan noget skal vel så at sige trappes op.

Men starter med de 5-10 minutter alene hjemme, mens man er henne hos
købmanden, og så arbejder man op derfra.

Fra : me and me

Dato : 21-01-08 22:13

http://avisen.dk/boern-skal-vaere-alene-hjemme-er-10-aar-251107.aspx

Vil henvise til en glimrende artikel der var bragt for noget tid siden - jeg
giver dem fuldstændig ret !

Fra : Holst

Dato : 21-01-08 22:30

me and me wrote:

> http://avisen.dk/boern-skal-vaere-alene-hjemme-er-10-aar-251107.aspx
>
> Vil henvise til en glimrende artikel der var bragt for noget tid siden - jeg
> giver dem fuldstændig ret !

Ja, 10-årsalderen er nok også omkring det niveau, hvor det nok vil være
rimeligt at lade børn være alene hjemme i længere tid.

Men vi skal jo stadig passe på ikke at blive for hysteriske.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 22-01-08 01:55

On 21/01/08 22:13, in article 47950b02$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"me and me" <ingenmail@ingen.dk> wrote:

> http://avisen.dk/boern-skal-vaere-alene-hjemme-er-10-aar-251107.aspx
>
> Vil henvise til en glimrende artikel der var bragt for noget tid siden - jeg
> giver dem fuldstændig ret !

Jeg er også enig.
Jeg orkede ikke at besvare det oprindelige indlæg, for jeg har før i denne
gruppe har diskuteret hvorvidt en 6-årig bør være alene hjemme. (I mine øjne
en vanvittig diskussion:))
Jeg blev overrasket over at mange lader børn i denne alder være alene
hjemme, så det er da rart at høre nogle børne eksperter tale imod dette.

Fra : Torben

Dato : 22-01-08 06:37

"Fr ø ken Jensen" <cdjjura@hotmail.com> wrote in message

> Jeg blev overrasket over at mange lader børn i denne alder være alene
> hjemme, så det er da rart at høre nogle børne eksperter tale imod dette.

Jeg er enig med Dem frøken!

mvh
Torben

Fra : Frøken Jensen

Dato : 22-01-08 06:38

On 22/01/08 6:36, in article 479580f3$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> wrote:

> "Fr ø ken Jensen" <cdjjura@hotmail.com> wrote in message

> Jeg er enig med Dem frøken!
>
> mvh
> Torben

Det er rart, tak for det.

Fra : Iben Holst

Dato : 22-01-08 08:45

> Jeg er enig med Dem frøken!

Ditto!

Iben

Fra : Frøken Jensen

Dato : 23-01-08 05:17

On 22/01/08 8:44, in article 47959fd9$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
"Iben Holst" <iben@holst.mail.dk> wrote:

> Ditto!
>
> Iben

Det er godt at vide :)

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-01-08 22:45

Martin wrote:
> Fx hvis man lige skal til købmanden efter en liter mælk som tager
> 10 min?

Som altid med den slags spørgsmål er det voldsomt afhængigt af barnet
og forholdene. Vores treårige er nogen gange alene når jeg går over og
vasker (5-10 minutter), mens vores seksårige meget nødigt vil have at
vi stikker hovedet udenfor døren uden at hun er med. At hun så ikke har
noget problem med at rende rundt alene udenfor er lidt spøjst.

Menaltså, hvis ikke lige hun selv var imod det, ville jeg ikke have
noget problem med at tage op efter mælk med hende alene i huset.

> Og hvis barnet har fri fra skole 3 timer før man selv har fra
> arbejde?

Der er vi ikke nået til endnu, men det er en noget sværere opgave.

> [...]
> uger - en alm arbejder typisk maks 3 (og ikke nødvendigvis i samme
> periode) - og det er ikke lige alle som har bedsteforældre som kan

En alm. arbejder med 37 timer om ugen har lovmæssigt krav på 5 ugers
ferie om året og krav på at de 3 skal være sammenhængende.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30062 §14

> Kan man gøre andet end: 1 hyre en barnepige, eller 2 melde sig
> selv syg?
>
> Barnepiger er svære at skaffe.

Hvad med at finde nogen i samme situation og skiftes til at passe
børnene?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Sabina H.

Dato : 22-01-08 22:58

"Martin" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> Fx hvis man lige skal til købmanden efter en liter mælk som tager 10 min?

kommer an på barnet... jeg vil vurdere et sted mellem 6 og 8 år....

> Og hvis barnet har fri fra skole 3 timer før man selv har fra arbejde?

her er jeg lidt mere krakilsk, et sted mellem 9 og 12.....

> [...]
> det er ikke lige alle som har bedsteforældre som kan "nappe" dem ugevis ad

det planlægger man sig ud af... SFO kan tage en del af løftet, derefter kan
man sørge for at få bedsteforældre, onkler/mostre og lign til at tage nogle
dage hist og pist...

> Det samme gælder egenligt juleferie og vinterferie og de såkaldte
> "lukkedage".

igen, man planlægger sig ud af det... og bruger alle de muligheder man har
til rådighed... når enlige forældre kan gøre det, så kan du også ;)

> Kan man gøre andet end: 1 hyre en barnepige, eller 2 melde sig selv syg?

ja, planlægge.... ofte betyder det at være forud for sin tid nogle måneder
eller sådan, men sådan er det når man har børn, især mens de er små....

> Barnepiger er svære at skaffe.

men ikke umulige... prøv at sætte et opslag op i det lokale supermarked,
spørg venner og bekendte, eller alle de teenagere du kender... der er uden
tvivl nogen der kender nogen der kan hjælpe... og hvis alt andet fejler, så
spørg en lærer på skolen, de ved somregel hvis der er nogen der mangler et
fritidsjob...

--
Knus,
Sabina