Nanoteknologi?
Fra : Marianne

Dato : 20-01-08 05:19

Hej

På byens reklamesøjler optræder i øjeblikket et produkt, som angiveligt kan
sikre tekstil (møbler) mod snavs.

Det er jo en forjættende tanke, hvis man kan det! Især med småbørn i huset.

Men tør man overhovedet bruge sådan noget? Er disse produkter tjekket mht
hvordan de fx trænger gennem huden? Eksisterer der krav til nanoteknologiske
produkter mht dokumentation af sundhedsskadelige virkninger?

mvh
Marianne

Fra : Henning

Dato : 20-01-08 12:03

On Sun, 20 Jan 2008 05:19:00 +0100, "Marianne"
<handel@fjerndettelundbak.dk> wrote:

> [...]
>hvordan de fx trænger gennem huden? Eksisterer der krav til nanoteknologiske
>produkter mht dokumentation af sundhedsskadelige virkninger?

Det blev testet i et forbrugerprogram for noget tid siden, resultatet
var lig nul...

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 20-01-08 12:28

> Det blev testet i et forbrugerprogram for noget tid siden, resultatet
> var lig nul...

Det var Rabatten der testede det. Testen kan ses/læses her:
http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2007/0222104353.htm

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-01-08 12:06

Marianne wrote:

> Men tør man overhovedet bruge sådan noget? Er disse produkter tjekket mht

Jeg har tætnet et sæt regntøj med sådan noget. Man skal blot undgå at
komme i kontakt med det sålænge det er en aerosol.

> hvordan de fx trænger gennem huden? Eksisterer der krav til nanoteknologiske
> produkter mht dokumentation af sundhedsskadelige virkninger?

Nanoteknologi er et spørgsmål om hvordan tingene bliver sat sammen i
produktionsfasen og ikke hvordan de ser ud når de er færdige. De vand og
smudsafvisende overflader er typisk en kopi af lotusblomstens bladoverflade.

Jesper Poulsen

Fra : Marianne

Dato : 20-01-08 12:23

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har tætnet et sæt regntøj med sådan noget. Man skal blot undgå at
> komme i kontakt med det sålænge det er en aerosol.

Siger ???? producenten?

> [...]
> produktionsfasen og ikke hvordan de ser ud når de er færdige. De vand og
> smudsafvisende overflader er typisk en kopi af lotusblomstens

Ja, klart. Men er det ikke rigtig forstået, at en del tænkes anvendt netop
til behandling af overflader, hvorved overfladen får den ene eller den anden
egenskab? Og at får påført noget fremmed? Det samme kan man selvfølgelig
hævde sker i mange allerede kendte processer.

Denne 'kopi' af XXX - jeg erindrer for ikke så længe siden at have læst en
artikel om optagelse af fremmede kemikalier i menneskers kroppe. Selv unge
mennesker havde adskillige. Har vi ikke også at gøre med et kemikalie her i
'kopien' (det er vel lige meget, hvad det er en kopi af. Det er det forhold
at det ER en kopi.)

mvh
marianne

Fra : Carsten Jensen

Dato : 20-01-08 12:34

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mennesker havde adskillige. Har vi ikke også at gøre med et kemikalie her
> i 'kopien' (det er vel lige meget, hvad det er en kopi af. Det er det

Nano er meget små partikler og dermed farlige både at indånde og få på
huden. Der er ingen der ved om det er farligt endnu, men hvis du ikke vil
løbe risikoen så lad være at bruge det.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 20-01-08 12:45

> Nano er meget små partikler og dermed farlige både at indånde og få på
> huden. Der er ingen der ved om det er farligt endnu, men hvis du ikke vil
> løbe risikoen så lad være at bruge det.

Først siger du at de er meget farlige, og derefter, at ingen endnu ved om
det er farligt. Kan du blive enig med dig selv?

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Carsten Jensen

Dato : 20-01-08 13:09

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> skrev i en meddelelse

> Først siger du at de er meget farlige, og derefter, at ingen endnu ved om
> det er farligt. Kan du blive enig med dig selv?
>
> --
> Jeppe Vestergaard, Roskilde

Hvis du bruger din sunde fornuft i stedet for tasterne, tror du så ikke det
er farligt at indånde så små partikler. Det er dog ikke bevist endnu.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-01-08 13:55

"Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> writes:

> Hvis du bruger din sunde fornuft i stedet for tasterne, tror du så ikke det
> er farligt at indånde så små partikler. Det er dog ikke bevist endnu.

Øhh. Iltatomer er ret små, men hvis ikke du indånder dem, så har du et
problem.

At partikler er farlige fordi de er små er da noget af det mest
uvidende jeg nogen sinde har hørt om. Næ, tag nu sådan noget som
dihydrogenmonoxid, som er overalt - det er farligt!

Mvh Trine

Fra : Carsten Jensen

Dato : 20-01-08 14:11

> Øhh. Iltatomer er ret små, men hvis ikke du indånder dem, så har du et
> problem.

Iltatomer er store i forhold til nanopartikler, men det er nemmere at slynge
sådan en ud end undersøge sagen.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-01-08 14:20

"Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> writes:

> Iltatomer er store i forhold til nanopartikler, men det er nemmere at slynge
> sådan en ud end undersøge sagen.

Nanopartikler er vel definderet som partikler mellem 1 og 100 nm. Et
iltatom har en radius på ca. 60 pm, det er ca. 0,06 nm.

Nanoteknologi går ud på at placere atomer og molekyler "rigtigt" i
forhold til hinanden. Og hvis man sådan lige husker tilbage til
folkeskolen, så vil man erindre, at ilt består af noget der ligner 8
positroner, 8 neutroner og 8 elektroner. Der er ca. 15 atomer der er
mindre end iltatomer.

Så jeg ved ikke lige hvilke nanopartikler det er der er meget mindre
end iltatomer - men belær mig endelig!

Mvh Trine

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-01-08 15:28

Trine Kornum Christiansen wrote:
> Så jeg ved ikke lige hvilke nanopartikler det er der er meget
> mindre end iltatomer - men belær mig endelig!

Trine, Trine, Trine... Vi ved jo godt allesammen at nano er helt vildt
småt, så det er selvfølgelig de særlige nanoatomer der er tale om.
I modsætning til de naturlige og gode atomer er nano-atomer fremstillet
ad 100% kunstige quarker med inferiøre kernekræfter og reducerede
nucelus (atomerne okke quarkerne). Elektronernes langsomme spin
tillader dem at trænge uskadte gennem naturlige atomer og direkte ind
til centrum af kroppen, hvor de stoppes af førnævnte dihydrogenmonooxid
og udøver deres skadelige virkning.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-01-08 15:48

Den 20-01-08 15.28 skrev Toke Eskildsen følgende:

> [...]
> tillader dem at trænge uskadte gennem naturlige atomer og direkte ind
> til centrum af kroppen, hvor de stoppes af førnævnte dihydrogenmonooxid

Nej, nej dihydrogenmonooxid forstærker den skadelige virkning. Utroligt,
at det stof ikke forlængst er blevet forbudt! Mere om faren ved
dihydrogenmonooxid (også kendt som DHMO) i linket i signaturen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://polimiken.dk/index.php?side=92

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-01-08 17:01

> Nej, nej dihydrogenmonooxid forstærker den skadelige virkning. Utroligt,
> at det stof ikke forlængst er blevet forbudt! Mere om faren ved
> dihydrogenmonooxid (også kendt som DHMO) i linket i signaturen.

Hold nu op, please. Jeg får ondt i maven af alt det grineri.

Mvh Maria
- der sidder og klukker helt for sig selv.

Fra : Rado

Dato : 20-01-08 23:25

On Sun, 20 Jan 2008 17:01:12 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Mvh Maria
>- der sidder og klukker helt for sig selv.

- som en å fuld af dihydrogenmonooxid...

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Rado

Dato : 21-01-08 09:32

On Sun, 20 Jan 2008 12:05:51 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Jeg har tætnet et sæt regntøj med sådan noget.

Nu vil man også til at tætne kartofler:

http://jp.dk/nyviden/article1234285.ece