Matematik i 5 kl svær opgave
Fra : Kim

Dato : 12-01-08 16:52

Min datter har en opgave jeg ikke kan huske.

Man skal lave et "sildeben" og skrive den ind i et
koordinatsystem med en X og Y akse.ud fra formlerne:

(X,X -5 ) er nem den ser sådan ud:

X | 6 | 8 | 10 | 12 |
-----------------------------------
X -5 | 1 | 3 | 5 | 7 |

Så den svære
(X,-X + 4 )

X | 2 | 4 | 6 | 8 |
-------------------------------
-X + 4 | | | | |

Kan nogen her venligst fortælle mig hvordan den regnes ud ?

Mvh Kim

Fra : Holst

Dato : 12-01-08 17:02

Kim wrote:

> Så den svære
> (X,-X + 4 )
>
> X | 2 | 4 | 6 | 8 |
> -------------------------------
> -X + 4 | | | | |
>
> Kan nogen her venligst fortælle mig hvordan den regnes ud ?

Hvis X er 2, så er -X lig -2. Så -X + 4 vil være +2.

Det var det første felt. Så klarer du sikkert selv resten.

Fra : Kim

Dato : 12-01-08 17:21

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev

> Hvis X er 2, så er -X lig -2. Så -X + 4 vil være +2.
>
> Det var det første felt. Så klarer du sikkert selv resten.

Jeg er sq ikke sikker :) gider du checke ?

Hvis X er 4, så er -X lig -4. Så -X + 4 vil være 0 ?

Hvis X er 6, så er -X lig -6. Så -X + 4 vil være -2 ?

Hvis X er 8, så er -X lig -8. Så -X + 4 vil være -4 ?

Mvh Kim

Fra : Holst

Dato : 12-01-08 17:28

Kim wrote:

> Jeg er sq ikke sikker :) gider du checke ?
>
> Hvis X er 4, så er -X lig -4. Så -X + 4 vil være 0 ?
>
> Hvis X er 6, så er -X lig -6. Så -X + 4 vil være -2 ?
>
> Hvis X er 8, så er -X lig -8. Så -X + 4 vil være -4 ?

Det er rigtig nok.

Og husk at din datter også selv skal lave det

Fra : Kim

Dato : 12-01-08 17:39

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i
> Og husk at din datter også selv skal lave det

Jo. Findes der ikke en dansk side med forklaring
til koordinatsystem til 5 klasse ?

Kan ikke finde det på http://www.matematikbogen.dk/
eller http://www.formel.dk/

Underligt nok i forhold til
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Cartesian-coordinate-system.svg
står der i hendes bog " Sigma for Femte " 54 ( K-systemet), at hvis
man skal sætte f.eks et punkt ( 2,3 ) ind så er 2 på Y akslen og 3
på X akslen.på side

På Cartesian-coordinate-system.svg ses at 3 er på Y-akslen og 2 er på
X-akslen.

Er det kun når man skal nævne skæringspunktet at man siger X-akslen først,
derefter Y-aksel ?

Eller kan du forklare mig og min datter hvorfor ?

Mvh Kim

Fra : Holst

Dato : 12-01-08 17:54

Kim wrote:

> [...]
> står der i hendes bog " Sigma for Femte " 54 ( K-systemet), at hvis
> man skal sætte f.eks et punkt ( 2,3 ) ind så er 2 på Y akslen og 3

De skulle nok have valgt sig en anden matematikbog, hvis de kalder det
aksler

Normalt vil et koordinatsæt angives (X,Y), og så svarer (2,3) til 2 hen
ad x-aksen, inden man bevæger sig lodret opad til 3.

> Er det kun når man skal nævne skæringspunktet at man siger X-akslen først,
> derefter Y-aksel ?

I almindelig siger man aldrig y-aksen først. Ethvert punkt er
kendetegnet ved et koodinatsæt, og skal der ikke kunne opstå
misforståelser, så er man jo nødt til at være konsekvent med at nævne
den samme koordinat først hvergang. Derfor nævnes x-koordinaten først,
og dernæst y-koordinaten.

> Eller kan du forklare mig og min datter hvorfor ?

En fejl i bogen, sådanne kan findes. Eller også har du ikke læst
grundigt nok på siden og forstået det! Men jeg har nu svært ved at tro,
at dette skulle kunne misforstås.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-01-08 19:31

Holst wrote:
> Normalt vil et koordinatsæt angives (X,Y), og så svarer (2,3) til
> 2 hen ad x-aksen, inden man bevæger sig lodret opad til 3.

Med huskereglen "Hen ad gaden, op til pigen".

....Men det kan selvfølgelig være de har andre huskeregler i 5.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Holst

Dato : 12-01-08 19:47

Toke Eskildsen wrote:

> Med huskereglen "Hen ad gaden, op til pigen".
>
> ...Men det kan selvfølgelig være de har andre huskeregler i 5.

Det kan være. I den alder går de nok kun på æblerov: "Op ad stammen, ud
ad grenen" ... nå, så virker den vist ikke så godt længere.

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 19-01-08 08:34

Hej Kim!

Nå man skal regne med minus tal, så tænk på et ganske almindeligt udendørs
termometer. ( Det skal være én med søjle, et digital termometer dur ikke)

Hvis temperaturen er -5 grader og den stiger 3 grader, så fryser det -2
grader.

Hvis temperaturen er -5 grader og den falder 3 grader, så fryser det -8
grader.

Det hjælper mig at have billedet af termometeret i hovedet, når jeg skal
regne med minus tal.

Hilsen
Peter

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 12-01-08 17:44

On 12 Jan., 19:31, Toke Eskildsen <darkw...@daimi.au.dk> wrote:

> Med huskereglen "Hen ad gaden, op til pigen".

Jeg synes, denne huskeregel er god. et Y har en lodret streg ned,
ligesom Y-aksen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Holst

Dato : 12-01-08 17:19

Kim wrote:

> Man skal lave et "sildeben" og skrive den ind i et
> koordinatsystem med en X og Y akse.ud fra formlerne:

De er nok ikke nået til det endnu, men inden de når til
koordinatsystemer, skulle du nok lige finde ud af, hvad et
koordinatsystem egentlig er. x- og y-akse hører ganske rigtig til
koordinatsystemer.

På engelsk, idet den danske Wikipedia naturligvis er for ringe:

http://en.wikipedia.org/wiki/Coordinate_system

Fra : Kim

Dato : 12-01-08 17:25

> [...]
> y-akse hører ganske rigtig til koordinatsystemer.
>
> På engelsk, idet den danske Wikipedia naturligvis er for ringe:

Jo jo det vidste jeg godt.
Her er et større billed:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Cartesian-coordinate-system.svg

Jeg har fundet et lille program, hvor jeg kan printe dem ud
så hun sparer tid på at sidde og tegne dem hver gang:
http://www.padowan.dk/graph/
så skal hun kun tegne punkterne ind.

Mvh Kim

Fra : Kim

Dato : 12-01-08 17:44

"Kim" <no@way.dk> skrev
> Min datter har en opgave jeg ikke kan huske.

Sorry jeg fik den skrevt forkert ind.

Så den svære er

(X,-2X + 4 )

X | 2 | 4 | 6 | 8 |
-------------------------------
-2X + 4 | | | | |

Fra : Holst

Dato : 12-01-08 17:57

Kim wrote:

> [...]
> -------------------------------
> -2X + 4 | | | | |
>
> Kan nogen her venligst fortælle mig hvordan den regnes ud ?

Ligesom før skal du bare opdele den i små dele:

-2X + 4. Så kigger vi først på 2X, det betyde 2 gange X. Er X lig med 2,
så er 2X jo lig med 4. Og er 2X lig med 4, så er -2X jo lig med -4. Og
til dette skal vi lægge 4, hvilket så giver 0.

Og de sidste tre efter samme logik.

Når du har sådanne, så skal du altid huske, at gange er vigtigere end
plus. Så man skal gange først, inden man plusser. Det har ikke så meget
betydning ovenfor, eftersom man jo sædvanligvis beregner fra venstre mod
højre, og gange står jo her før plus.

Fra : Kim

Dato : 12-01-08 18:05

> [...]
> så er 2X jo lig med 4. Og er 2X lig med 4, så er -2X jo lig med -4. Og til
> dette skal vi lægge 4, hvilket så giver 0.

ok, dvs hvis X er 4., er det -2 * 4 = -8 + 4 = -4 ?

Yes takker og bukker .

Mvh Kim

Fra : Holst

Dato : 12-01-08 18:16

Kim wrote:

> ok, dvs hvis X er 4., er det -2 * 4 = -8 + 4 = -4 ?

Ja, selvom jeg ikke kan lide dine lighedstegn. Der skal altid stå det
samme på begge sider af et lighedstegn:

Hvis X = 4:

-2X + 4 = -2*X + 4 = -2*4 + 4 = -8 + 4 = -4

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 12-01-08 18:43

Kim wrote:

> Kan nogen her venligst fortælle mig hvordan den regnes ud ?

Hej Kim,

nu må du endelig ikke misforstå, men jeg vil da anbefale dig at få
genopfrisket noget af din matematik...
Det tror jeg vil være en stor hjælp for dig - også når du senere skal hjælpe
med lektierne...

Rasmus

Fra : Kim

Dato : 13-01-08 12:04

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev
> [...]
> genopfrisket noget af din matematik...
> Det tror jeg vil være en stor hjælp for dig - også når du senere skal

Jeg har ikke de store problemer med det. Har en uddannelse som
Industrioperatør
som jeg tog for ca 10 år siden, nok derfor jeg er lidt rusten og fordi jeg
ikke
arbejder med matematik til dagligt mere.

Men rigtig nok. Min datter fortæller at over halvdelen af klassen
ikke har lavet halvdelen af det samme som hende, fordi som de
fortæller at deres forældre ikke er dygtige til matematik.

Eller også har de ikke overskudet til at sidde hver eneste
eftermiddag og aften og lave 2 sider i " Sigma for Femte "
hvor selv lærerne nogle gange har problemer med at regne den ud.

/Kim

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-01-08 12:28

Kim wrote:
> Men rigtig nok. Min datter fortæller at over halvdelen af klassen
> ikke har lavet halvdelen af det samme som hende, fordi som de
> fortæller at deres forældre ikke er dygtige til matematik.

Jeg undres - er lektiegivningen baseret på at børnene kun kan lave dem,
såfremt forældrene hjælper?

> Eller også har de ikke overskudet til at sidde hver eneste
> eftermiddag og aften og lave 2 sider i " Sigma for Femte "
> hvor selv lærerne nogle gange har problemer med at regne den ud.

Hvis en matematiklærer har problemer med opgaver som dem du
præsenterer, er der et problem med hans uddannelse.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Holst

Dato : 13-01-08 12:50

Kim wrote:

> [...]
> Industrioperatør som jeg tog for ca 10 år siden, nok derfor
> jeg er lidt rusten og fordi jeg ikke arbejder med matematik til

Jeg er ked af at sige det, men jeg synes, du har store problemer med det.

De opgaver, du har præsenteret er MEGET nemme, og har man bare klaret
folkeskolens afgangsprøve med rimeligt resultat, burde de ikke
afstedkomme et problem for dig. Det gør de jo tydeligvis, eftersom du
spørger om hjælp her. Med henvisning til de viste skemaer taler du
frejdigt om X-akse og Y-akse, selvom det umiddelbart har absolut ingen
relevans til X- og Y-akser.

Jeg ved godt, det er nemt for mig at sige, idet jeg er ingeniør, og
derfor i alt for mange studieår har levet i et matematikorgie. Ikke at
jeg af den grund har brugt matematik i de sidste ti år, men det er jo så
en anden historie. Og selvfølgelig bliver man rusten, når man ikke
bruger det.

Så har du lyst og mod på at hjælpe din datter med lektierne, så kan jeg
kun være enig med Rasmus. Jeg tror, det er aftenskolerne, der visse
steder har kurser i matematisk netop for forældre, så de kan hjælpe
børnene med lektierne. Men her må du jo kigge dig omkring i dit
lokalområde og se, hvad der kan tilbydes. For vi kan jo lige så godt
erkende, at det i 6., 7., 8. og 9. klasse bestemt ikke bliver nemmere
end i 5. klasse.

> Men rigtig nok. Min datter fortæller at over halvdelen af klassen
> ikke har lavet halvdelen af det samme som hende, fordi som de
> fortæller at deres forældre ikke er dygtige til matematik.

Ja, det er desværre et problem for mange, så du står helt bestemt ikke
alene med det problem.

> Eller også har de ikke overskudet til at sidde hver eneste
> eftermiddag og aften og lave 2 sider i " Sigma for Femte "

Og det er jo et andet problem. Mange steder vælger forældrene ikke at
bruge tid på lektierne sammen med deres børn. Og på det punkt kan din
datter jo være rigtig glad for, at du gider prioritere lektielæsningen
højt. Det er meget værdifuldt for hende.

> hvor selv lærerne nogle gange har problemer med at regne den ud.

Har lærerne problemer, skulle man måske overveje at finde nogle bedre
lærere.

Jeg vil igen støtte Rasmus' forslag. Ud over at du selv bliver bedre til
matematikken, og derved bedre kan hjælpe din datter, så har det også den
fordel, at du vil få en langt dybere forståelse for matematikken.
Forstår man matematikken - i modsætning til bare at kunne lave
regnestykket - så er man også langt, langt bedre til at vejlede andre derom.

Du vil langt bedre kunne vejlede hende omkring, hvordan opgaven løses,
og ikke risikere alt for langt hen ad vejen at løse opgaven for hende.
Og jo mere hun selv laver, og jo mere hun selv tænker over det, desto
større er chancen for, at der går et lys op for hende, så hun får en
dybere forståelse for det.

Jeg har ikke selv nogen børn i skolealderen, men indimellem støder jeg
jo på nogen lektielæsende af slagsen hos venner og bekendte. Og mon ikke
det var engang i efteråret, jeg hjælp en med noget matematik vist på 3.
klasse niveua eller lignende. Efter at vi havde siddet et kvarter eller
tyve minutter og svedt over opgaverne, sukkede hun dybt og sagde: "jeg
skal jo lave det hele selv, når jeg laver det med dig". Ja, søde, for
ellers lærer du det ikke!

Det dejlige var jo så, at efter endnu ti minutter eller så, gik der
pludselig et lys op for hende, og så gik det bare fremad. Og så var det
pludselig ikke lektielæsning længere, men derimod leg. Så efter endnu en
halv times tid havde hun pludselig fået lavet 2-3 sider mere end hun
skulle have haft lavet. Det var en vildt stolt pige!

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-01-08 14:12

Holst <newsnov06@shelter.dk> writes:

> [...]
> spørger om hjælp her. Med henvisning til de viste skemaer taler du
> frejdigt om X-akse og Y-akse, selvom det umiddelbart har absolut ingen

Ja, det er meget nemme opgaver. Men at x-akser og y-akser ikke har
noget med det skema at gøre, er forkert. I sin tid, for efterhånden
nogen år siden, var det også sådan vi blev introduceret til ligninger
og koordinatsystemer. Og det har da hængt ved hos mig.

Mvh Trine

Fra : Holst

Dato : 13-01-08 14:33

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> nogen år siden, var det også sådan vi blev introduceret til ligninger
> og koordinatsystemer. Og det har da hængt ved hos mig.

Det kan vi nok diskutere længe Men som fremstillet var der jo ikke
noget koordinatsystem koblet på opgaven.

Det væsentligste i denne del af tråden er, at det faktisk er nogle meget
nemme opgaver, som enhver voksen burde kunne løse uden større problemer.

Desværre må vi jo erkende, at der kan være endog ganske stor forskel på
"burde" og så praksis. Desværre er der ganske mange forældre, som ikke
har den store kunnen, og når det problem så kombineres med, at det er en
del år siden de sidst har brugt, bliver problemet bestemt ikke mindre.

Det korte af det lange er, at mange forældre vil have ganske stor gavn
af noget voksenundervisning, så vil sætte dem i stand til at hjælpe
deres børn med lektierne. Ved at tage sådan undervisning går de deres
barn en kæmpe tjeneste såvel som dem selv.

Og man skal gerne være et par år forud for barnet. Har man et barn i 5.
klasse, skal man helst selv være på 7. klasse niveau. Det sætter en
nemlig væsentlig bedre i stand til at yde den nødvendige hjælp, idet man
ved at være forud har opnået en større forståelse for matematikken. Og
for den sags skyld også gerne mere end to år forud.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-01-08 15:10

Holst <newsnov06@shelter.dk> writes:

> Det væsentligste i denne del af tråden er, at det faktisk er nogle
> meget nemme opgaver, som enhver voksen burde kunne løse uden større
> problemer.

Tja. Min mor vil gå fuldstændig i baglås hvis hun ser et x, hun vil
simpelthen ikke ane hvad hun skal stille op med det. Og jeg tror
bestemt ikke hun er den eneste. Men nu har hun jo heller ikke børn i
den alder mere. Jeg er ved at uddanne mig til markedsføringsøkonom og
der er folk på det studie, som trods alt kræver en gymnasial
uddannelse, som også synes det er for svært når der begynder at komme
x'er og y'er ind i det hele.

> [...]
> deres børn med lektierne. Ved at tage sådan undervisning går de deres
> barn en kæmpe tjeneste såvel som dem selv.

Helt enig. Hvis der havde været ressourcer til det, var det ikke nogen
dum ide at skolerne tilbød lektiehjælpsundervisning til forældrene.
Det vil også være en god hjælp til at bryde den negative sociale arv.

Mvh Trine

Fra : Holst

Dato : 13-01-08 15:30

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Det vil også være en god hjælp til at bryde den negative sociale arv.

Det er nemlig det. Det er lidt en ond cirkel.

En meget væsentlig grund, til at nogle forældre har svært ved at hjælpe
deres børn med lektierne, kan i høj grad skyldes, at deres egne forældre
ikke selv havde evnerne dengang.

Det gode er, at forældrene jo på andre måder gennem livet har lært
angribe andre problemer, og det betyder i vid udstrækning, at hvad
børnene skal bruge uger på, vil mange forældre kunne klare i løbet af
ganske kort tid. Det gør det typisk meget nemmere som 30-årig at skulle
tilegne sig den samme viden, som ens 12-årige barn.

Som spejderleder oplever jeg for eksempel jævnligt, at man måske er nødt
til en aften at have en forældre med, fordi andre ledere er syge. En
sådan forældre har måske aldrig bundet et råbåndsknob, men to minutters
instruktion, og forældren er i stand til at binde råbåndsknobet og også
på rimelig måde instruere børnene. Halvanden time senere, når
spejdermødet er færdigt, kan halvdelen af børnene fortsat ikke finde ud
af at binde et råbåndsknob

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-01-08 16:17

Holst <newsnov06@shelter.dk> writes:

> Halvanden time senere, når spejdermødet er færdigt, kan halvdelen af
> børnene fortsat ikke finde ud af at binde et råbåndsknob

De er også nogen besværlige nogen, sådan nogle råbåndsknob! I hvert
fald når man skal have ungerne til at forstå hvordan man gør...

Mvh Trine

Fra : Kim

Dato : 13-01-08 12:30

> [...]
> genopfrisket noget af din matematik...
> Det tror jeg vil være en stor hjælp for dig - også når du senere skal

Så lad os se hvor dygtig du er Rasmus.

Nu skal I andre ikke hjælpe ham !

Sigma forFemte, elevbog, ISBN: 87 7988 1807

Side 54, K - systemet.

Opgave 2.

Tegn Linien l: (x,6 - x )

Tegn derpå linien m: ( x,x +1 )

Hvilket af disse udsagn er rigtige:

a. l ? m b. l ?m

Venter spændt på svar.

Mvh Kim

Fra : Kim

Dato : 13-01-08 12:37

"Kim" <no@way.dk> skrev

> a. l ? m b. l ?m

Tænkte det nok, tegnene/symbolerne kommer ikke med

a. der hedder tegnkoden/symbolet: 2534 fra Unicode Hex i MS Word

b. der hedder tegnkoden/symbolet: 2551 fra Unicode Hex i MS Word

Jeg kører med MS Word 2002 ( Office pakken ) ( 10.2627.2625)

/Kim

Fra : Holst

Dato : 13-01-08 13:47

Kim wrote:

> Så lad os se hvor dygtig du er Rasmus.
>
> Nu skal I andre ikke hjælpe ham !

Synes du, Kim, at disse opgaver er svære?

> a. l ? m b. l ?m

Ja, jeg kunne ikke finde ud af at få disse tegn frem med dine nævne
unicode, men sådan er der jo så meget.

Men jeg har da et gæt hvad det er for tegn.

Ved du, hvad tegnene betyder?

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 13-01-08 23:05

Kim wrote:

> Så lad os se hvor dygtig du er Rasmus.

ÆV... jeg syntes jo netop jeg havde skrevet at det ikke var for at "spille
smart" eller noget i den dur, at jeg skrev det... du vælger åbenbart at tage
det som et personligt angreb, hvilket det på ingen måde er / var... det var
såmen blot et venligt råd...

> Nu skal I andre ikke hjælpe ham !
>
> Sigma forFemte, elevbog, ISBN: 87 7988 1807
>

> Side 54, K - systemet.
>
> Opgave 2.
>

> Tegn Linien l: (x,6 - x )
>
> Tegn derpå linien m: ( x,x +1 )

ærlig talt... jeg synes du er lidt til grin når du vil udfordre mig med 5.
klasses matematik...
der mangler dog en væsentlig forudsætning for at man kan tegne nogen som
helst linie, nemlig - hvad er x's startværdi?? jeg har tilladt mig den
frihed at tegne linierne for dig hvor x går fra -4 til 4... det ligger her:
http://rmjelektronik.dk/kims_matopgave.jpg

> Hvilket af disse udsagn er rigtige:
>
> a. l ? m b. l ?m

det er jo lidt svært at svare på...

igen må jeg sige at jeg er ked af at du tog mit indlæg på den måde...

Rasmus

Fra : Holst

Dato : 13-01-08 23:31

Rasmus M. Jensen wrote:

> [...]
> det som et personligt angreb, hvilket det på ingen måde er / var... det var

Ja, jeg tror desværre, at Kim tager vores skriverier som personlige angreb.

Og det er det ikke tværtimod. Som jeg har skrevet tidligere, er det
utrolig dejligt, at han gider at bruge tid på lektielæsningen sammen med
sin datter, for det er utrolig værdifuldt for hende.

Men føler han allerede nu på 5. klasses niveau, at opgaverne er svære,
så bliver det kun værre fremover.

> ærlig talt... jeg synes du er lidt til grin når du vil udfordre mig med 5.
> klasses matematik...

Hvis Kim finder den svær, tror han sikkert også, at andre finder den svær.

> der mangler dog en væsentlig forudsætning for at man kan tegne nogen som
> helst linie, nemlig - hvad er x's startværdi??

I almindelighed plejer man jo godt at kunne tegne en linje, idet man jo
tegner den for alle værdier af x. Jeg plejede altid at tegne den fra -7
til 7, fordi jeg havde sådan en Linex-trekant, der på den lange side
havde et 0 i midten og 7 ude ved hver spids. Det var min lærer altid
godt tilfreds med.

> jeg har tilladt mig den
> frihed at tegne linierne for dig hvor x går fra -4 til 4... det ligger her:
> http://rmjelektronik.dk/kims_matopgave.jpg

Man kan jo så undre sig over, hvorfor du har valgt, enhederne på
henholdsvis x- og y-aksen ikke har samme længde.

Havde du valgt enheden til at være ens på de to akser, ville man nemlig
bemærke en væsentlig ting, nemlig at de to linjer danner rette vinkler,
hvor de krydser hinanden.

> det er jo lidt svært at svare på...

De to spørgsmålstegn er sikkert henholdsvis to lodrette streger (der
angiver at linjerne er parallelle, eller et tegn, der angiver at de
enten skærer hinanden eller skærer hinanden med rette vinkler. Om det så
er a) eller b), der er det ene eller det andet, er uvist.

Da hældningen på de to linjer er henholdsvis -1 og 1, kan man hurtigt
uden overhovedet at tegne linjerne udelukke, at de er parallelle.

I 5. klasse er man naturligvis nødt til at tegne linjerne for at kunne
besvare spørgsmålet.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 14-01-08 00:22

Holst wrote:

> [...]
> utrolig dejligt, at han gider at bruge tid på lektielæsningen sammen
> med sin datter, for det er utrolig værdifuldt for hende.

jeg er simpelthen 120% enig!

> Men føler han allerede nu på 5. klasses niveau, at opgaverne er svære,
> så bliver det kun værre fremover.

jeps...

> Hvis Kim finder den svær, tror han sikkert også, at andre finder den
> svær.
hrm... jeg finder en masse ting svære, men derfor er jeg da godt klar over
at andre finder de ting meget lette... som at strikke f.eks.

> Det var min lærer altid
> godt tilfreds med.

> Man kan jo så undre sig over, hvorfor du har valgt, enhederne på
> henholdsvis x- og y-aksen ikke har samme længde.

hehe... nok fordi jeg brugte 65 sekunder på at lave figuren...

> I 5. klasse er man naturligvis nødt til at tegne linjerne for at kunne
> besvare spørgsmålet.
ja... mindes tiden - også med at tælle tern for at nå frem til et areal...
hehe...

Rasmus

Fra : David T. Metz

Dato : 16-01-08 14:53

Rasmus M. Jensen wrote:

> der mangler dog en væsentlig forudsætning for at man kan tegne nogen som
> helst linie, nemlig - hvad er x's startværdi??

Så blev du alligevel taget på sengen.

Det kan ske for den bedste!

Generelt vil jeg sige: Jeg tror også det kan være en god idé at friske
matematik eller andre fag op, hvis man ønsker at hjælpe børn med lektier
og oplever problemer allerede i femte klasse. Jeg husker svagt for år
tilbage at en eller flere aftenskoler udbød sådan nogle
lektiehjælps-kurser til forældre. Om det eksisterer endnu, eller om jeg
husker rigtigt tør jeg ikke sige.

Derudover: hvis ens eget barn har problemer med lektierne: tal med
læreren - det er skolens opgave at sikre at børnene kan lave deres
lektier. Efter hvad Kim skriver er der et problem i den klasse:

[...]

***
Ovenstående to citater tyder for mig at se på et problem af en størrelse
der indbyder til at kontakte skolen.

David