Og jeg der troede problemet var løst...
Fra : Martin

Dato : 10-01-08 17:51

.... med drengen der ikke vil i skole hvis i husker den historie.

Det viser sig nu at det passer slet ikke. Det er for dumt for han er
velbegavet, sidst han kom i skole fik han fulgt op på det han var bagud med
på 2 uger. (havde forsømt ½ år). Nu gør han det gudhjælpemig igen, og har nu
sammenlagt forsømt 1½ ud af 2 skoleår. Ikke pga af sygdom eller noget.

Der er nu kommet de socialt mynidgheder på banen, og forældrene skal til
møde idag med forældrene og de relevante personer.

Hvad stiller man typisk op med sådan en knægt? Der er gået "noget" galt op i
hovedet på ham efter hans fodboldtræner antydede at han var overvægtig,
hvilket han bestemt ikke er. Men nu har han fået et eller andet
mindre-værdskompleks og viser sig meget nødigt uden for en dør - og dermed
heller ikke i skolen.

Hvad stiller man op? Psykolog? De snakker om julemærkehjem hvilket er dybt
åndsvagt efter min mening, da han IKKE skal tabe sig, kun fatte at han ikke
er fed. For det er han ikke. Og hvis han var skulle han alligevel i skole
som andre børn.

Fra : C. Overgaard

Dato : 10-01-08 16:05

On Jan 10, 5:51 pm, "Martin" <jada...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> er fed. For det er han ikke. Og hvis han var skulle han alligevel i skole

Nej, han er ikke fed og det har aldrig været problemet, men det er
ikke alle som kan sige at et bestemt problem er deres problem og slet
ikke børn.

Hvis et barn får stillet et spørgsmål om en svær problemstilling så
svarer det ofte på noget andet, for det kan ikke magte at håndtere det
svære emne. Det er en beskyttelsemekanisme.

Emnet med fedme er grebet ud af luften. Det underliggende problem
omkring selvværd i en eller anden form skal udgraves af en
professionel. Han kan dårligt tåle modgang, fordi det bekræfter ham i
hans fejlagtige tro i at han ikke dur i det miljø, han er sat i.

Jeg har snuppet en model fra en sekt i USA, som egentlig forklarer
hvad der sker (Vi glemmer lige under hvilke forhold efterskolekæden
lærer elverne denne lektie):

http://www.center-validering.dk/files/dk_discovery.pdf

Han er i midten inde i firkant. Han ved hvad han har. For at han tør
at gribe ud efter de ting, som ligger ude i det hvide område skal han
passere nogle barriere i sig selv. Når han prøver at passerer denne
barriere i forbindelse med en udfordring møder han modgang og vælger
at hoppe tilbage i firkanten igen ved at blive væk fra det sted, hvor
at udfordringen fandt sted - skolen.

De er med andre ord ikke helt ved siden af, hvis de foreslår en
julemærkehjem, fordi at den underliggende mission på disse hjem er at
skabe børn med selvtillid. Fedme er et symptom - også indbildt fedme.

Lad kommunen spille ud, nu hvor at de er vågnet og spil med. De har de
professionelle som kan se igennem symptomerne. Det SKAL være
professionelle, da der kan være livstruende bivirkninger ved at en
amatør forsøger sig, så glem at finde noget ved siden af (Der var vist
noget med at hjemmet dårligt tåler for megen opmærksomhed omkring
storesøsterens boligforhold / erhvervsevne.)

Mvh
C.Overgaard

Fra : Nicolai Lang

Dato : 11-01-08 08:19

On Thu, 10 Jan 2008 17:51:16 +0100, "Martin" <jadahva@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>er fed. For det er han ikke. Og hvis han var skulle han alligevel i skole

Jeg vil godt lige kommentere den: Jeg havde et ophold på 4 måneder på
julemærkehjemmet i Hobro da jeg var 10. Ikke fordi jeg var for fed,
men fordi jeg blev mobbet i landsbyskolen - vel nok fordi jeg var
boglig stærk men fysisk svag på grund af astma.

De 4 måneder gav mig et tiltrængt pust væk fra klassen og gav mig
troen tilbage på mig selv.

Så jeg forstår ikke hvorfor det at snakke om et julemærkehjem er så
åndssvagt? Der er andre grunde end overvægt til at få et ophold.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Martin

Dato : 11-01-08 16:49

Jeg har forsket lidt mere. Efterskole blive løsningen. Langt væk hjemmefra
så han ikke kan ringe efter mor - og hun bliver svag - og henter ham.

Der er allerede aftale besøg ;)

Fra : C. Overgaard

Dato : 11-01-08 11:12

On 11 Jan., 16:49, "Martin" <jada...@hotmail.com> wrote:
> Jeg har forsket lidt mere. Efterskole blive løsningen. Langt væk hjemmefra
> så han ikke kan ringe efter mor - og hun bliver svag - og henter ham.
>
> Der er allerede aftale besøg ;)

Det er ikke stedet for en dreng uden selvtillid og han kan komme hjem
hurtigt ved at bryde de utallige regler om social samværd der er på
moderne efterskoler. Se dette link: http://www.center-validering.dk/efterskole.htm

Desuden bruger socialforvaltningen ofte efterskoler som
afsoningssteder for unge under 15 år. Det er smart fordi at
ungdomsbandernes struktur så går i stykker og efterskoler er også en
god løsning til dette formål for skatteborgerne, da de øvrige
alternativer er dyrere og ikke spor bedre. Se dette link fra TV2:
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/baggrund/article.php/id-8685744.html

Nok går han ikke i skole, men at placere ham sammen med kriminelle er
at skyde over målet.

På et julemærkehjem vil han derimod kunne gå den psykiske balast som
kan få ham til at fungere velintegreret i lokalmiljøet.

Løsningen bærer præg af at sagsbehandlerne vil købe sig tid.

Mvh
C.Overgaard

Fra : Martin

Dato : 11-01-08 19:32

Løsningen bærer præg af at sagsbehandlerne vil købe sig tid.

Nå jeg fik ikke uddybet nok: Det er en specialskole, ja man tør vil dårligt
sige Tvind, det lød ellers meget godt det de tilbyder og det betaler
kommunen gerne.

Fra : Therese

Dato : 16-01-08 21:37

"C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Nok går han ikke i skole, men at placere ham sammen med kriminelle er
>at skyde over målet.

Nu synes jeg godtnok, du er grov.

Der findes et utal af efterskoler. Der er f.eks. boglige efterskoler, hvor
der nok ikke lige kommer småkriminelle, idræftsefterskoler og en bunke
andre. At tale om, at det generelt er for "utilpassede unge" er en holdning,
man havde for 15 år siden.
Sikke noget pjat at fyre af.
Derudover er der rigtig mange skoler, hvor lærerne bruger en masse energi på
de unges selværd m.v. Det er jo ikke sikkert han har lyst til at bryde
regler for at blive smidt ud. For ikke-kriminelle - hvilket han virker til
at være - er det faktisk et stort skridt at gøre i den alder.

Dermed ikke sagt, at der ikke er nogen af skolerne, der bruges som
"losseplads" fra kommunens side.

Therese
www.elverdalen.dk
Fjern slet i min mailadresse

Fra : Therese

Dato : 16-01-08 21:41

Sorry Overgaard.
Jeg havde squ lige misset de indlæg, hvor der stod Tvind-skole og din
forklaring på din udtalelse...

Fra : Martin

Dato : 17-01-08 10:06

Jeg ved godt at Tvind har mange penge - nok for mange. Men tror i ikke det
blot gør skolerne bedre? www.efterskole.com

Det ser da lækkert ud? Ikke som på de andre efterskoler jeg kender til.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 17-01-08 12:51

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg ved godt at Tvind har mange penge - nok for mange. Men tror i ikke det
> blot gør skolerne bedre? www.efterskole.com
>
> Det ser da lækkert ud? Ikke som på de andre efterskoler jeg kender til.

Men de skal også lære noget:

http://www.rickross.com/reference/tvind/tvind30.html

Og kan de det med den uddannelsesbaggrund de har? Fra:
http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/19941/udvbilag/UDU/Almdel_bilag360.htm

Citat:
---
Spørgsmål 129:

"Overholder "Det nødvendige Seminarium" gældende lovgivning med hensyn til
markedsføring og reel forbrugeroplysning, når der annonceres for "Det
nødvendige Seminarium" og om, hvad uddannelsen kan bruges til?"

Svar:

Ministeriet har hverken til opgave eller mulighed for at følge Det
Nødvendige Seminariums eventuelle markedsføring.

Markedsføring er reguleret i markedsføringsloven, hvis overholdelse påses af
Forbrugerombudsmanden. Loven finder kun anvendelse på private
erhvervsvirksomheder og offentlige virksomheder, der kan sidestilles hermed.
Jeg kan ikke sige noget om, hvorvidt Det Nødvendige Seminarium i denne
forbindelse kan betragtes som en privat erhvervsvirksomhed.

Den folder, som ministeriet har kendskab til ("Læreruddannelse, Det
Nødvendige Seminarium", farvelagt brochure), gør korrekt opmærksom på, at
uddannelsen ved Det Nødvendige Seminarium ikke i sig selv giver adgang til
at undervise i den danske folkeskole
---

Så er alt vist sagt.

Carsten Overgaard
http://www.secretprisonsforteens.dk (hemmelige fængsler for børn)
http://www.retsreformnu.dk (Nytænkning for landets skyld)

"We are completely against abuse, of course," Rev. David Blaser, president
of TACCA,
told the Caller-Times. "But how to define it is for the courts to decide. If
you see a baby
going to the stream, drowning, and you get a rope and throw it to the baby
and it gets
the baby around the neck, do you drag it out of the water by the neck? Of
course you do."
(Citat fra:
http://www.austinchronicle.com/gyrobase/Issue/story?oid=oid%3A79818)

Fra : C. Overgaard

Dato : 15-01-08 22:19

On 11 Jan., 19:31, "Martin" <jada...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Nå jeg fik ikke uddybet nok: Det er en specialskole, ja man tør vil dårligt
> sige Tvind, det lød ellers meget godt det de tilbyder og det betaler

Jeg har tænkt over det.

Hvis løbet ikke er kørt, så forklar ham at denne forvisning er en
straf for hans handlinger, som han må udstå, men som han kan undgå
hvis han tager sig sammen.

Det er lige så lidt en løsning, som efterskolen er mht. til hans
selvtillid.

Vær opmærksom på at nogle efterskoler har restriktioner den første
måned på mobil-telefoner for at bryde elever ned, så de accepterer
deres forvisning. (Mange kommuner bruger helt indlysende og med gode
resultater efterskoler som afsoningssted for unge kriminelle og i
forbindelse med al afsoning er der en periode af tilvænning til stedet
rutiner, hvor at minimal kontakt til pårørende er en god ide.)

Danske skoler ligger sjælden - for sjælden - elev/forælder håndbøger
ud på nettet, men jeg fandt denne bog fra en amerikansk efterskole.
Her har man sat sig ind i hvordan at ungerne og forældrene tænker. Se
kapitel 7 "Emotions Overview - Stage I Crisis Resolution"

http://www.evangelhouse.com/Christian_Boarding_School_Handbook.pdf

Jeg fandt en forælder, som var meget glad for datterens ophold:

http://www.danieltroycarmichael.com/Blog/default.asp?Display=41&Year=2007&Month=12

Så jeg må medgive at efterskoler kan være en løsning - også selv om
man i virkeligeheden hjælper med en noget så usympatisk sag som at
opføre et palads i Mexico for skatteborgernes penge. Hvis
sagsbehandlerne ikke vil have sagen på deres bord, så er der ikke
meget mere at gøre.

http://epn.dk/erhverv_samfund/article1230127.ece

Jeg er glad for at jeg bor i en anden kommune.

Mvh
C.Overgaard

Fra : Martin

Dato : 17-01-08 10:03

Tror nu ikke der benyttes amerikanske metoder i danske skoler.

Fra : Patruljen

Dato : 16-01-08 06:34

On 11 Jan., 19:12, "C. Overgaard" <covergaard3...@gmail.com> wrote:

> [...]
> ungdomsbandernes struktur så går i stykker og efterskoler er også en
> god løsning til dette formål for skatteborgerne, da de øvrige

Det er forkert at tale om afsoningssteder.

> Nok går han ikke i skole, men at placere ham sammen med kriminelle er
> at skyde over målet.

Majotiteten på efterskoler er ikke kriminelle.

> På et julemærkehjem vil han derimod kunne gå den psykiske balast som
> kan få ham til at fungere velintegreret i lokalmiljøet.
>
> Løsningen bærer præg af at sagsbehandlerne vil købe sig tid.

??

Fra : C. Overgaard

Dato : 16-01-08 11:43

On 16 Jan., 14:34, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> Det er forkert at tale om afsoningssteder.

Men de bruges som sådan og som skatteborger kan jeg godt støtte op
omkring en bilig løsning. I mange tilfælde er en udskiftning af
miljøet nok til at udskyde yderligere kriminelle handlinger ligesom at
det er tilfældet med fængsler.

> Majotiteten på efterskoler er ikke kriminelle.

Hvis du læser det andet indlæg, så er der ikke tale om en normal
efterskole byggende på Grundtvig, men derimod en Tvind skole. De har
som bekendt påtaget sig at opmagasinere unge i et par generationer mod
en sølle lille sum, som på det seneste har sat dem i stand til bygge
deres egen lille by i Mexico efter at deres gode ven i Rhodesia -
Mugabe - måske går en usikker tid i møde.

Vi taler om lærere, som kan være uddannet på et seminarium der ikke
har været godkendt af myndighederne som undervisningssted for lærerer
til folkeskolen.

Hvordan skal det hjælpe drengen?

Mvh
C.Overgaard