Fodre ænder alene - forsvarligt eller ej?
Fra : Torben

Dato : 03-01-08 14:24

Hej gruppe,

hvad er Jeres holdning til at sende to piger (5 og 7 år) alene ned til en
mose for at fodre ænder?

Min egen holdning: Dybt uforsvarligt.

mvh
Torben - der måske er pyldret.

Fra : Thomas Corell

Dato : 03-01-08 14:26

Torben wrote:
> Hej gruppe,
>
> hvad er Jeres holdning til at sende to piger (5 og 7 år) alene ned til en
> mose for at fodre ænder?
>
> Min egen holdning: Dybt uforsvarligt.

Det kan jeg ikke mene noget om, udelukkende udfra alderen. Det handler
mere om modenhed...

--
Don't waste space

Fra : Frøken Jensen

Dato : 03-01-08 22:59

On 03/01/08 14:26, in article slrnfnpojq.kq.nospamplease@mail.corell.dk,
"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> wrote:

> Det kan jeg ikke mene noget om, udelukkende udfra alderen. Det handler
> mere om modenhed...

Og måske også om man kan svømme!

Fra : Brian K

Dato : 04-01-08 20:35

"Fr ø ken Jensen" <cdjjura@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og måske også om man kan svømme!

Ja - men når vandet er 0 grader, og kanten op fra vandet er glat..... så er
det vist ligegyldigt.

Ved godt hvad du mener.... men.... det er efter min bedste overbevisning
uansvarligt at blande vand og børn i den alder uden opsyn - i særdeleshed om
vinteren, hvor temperaturen på vandet at en ulykke i løbet af meget kort tid
(minutter) bliver med døden til følge. (og ja... jeg ved godt at
vandetstemperatur gør at genoplivningen bliver forlænget, men den gør også
at krafterne til at kæmpe bliver forsvindende korte)

Børn har også brug for at vide at de voksna tager beslutninger som relertere
til deres sikkerhed. Og i dette tilfælde lugter det mere af at der er en
voksen der ikke gider at tage med.

Mvh
Brian

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 03-01-08 14:27

On Thu, 3 Jan 2008 14:23:54 +0100, Torben wrote:

> Hej gruppe,
>
> hvad er Jeres holdning til at sende to piger (5 og 7 år) alene ned til en
> mose for at fodre ænder?
>
> Min egen holdning: Dybt uforsvarligt.

Kan kun give dig ret, der bør være en voksen til stede.

--
mvh.

Fra : Holst

Dato : 03-01-08 14:28

Torben wrote:

> hvad er Jeres holdning til at sende to piger (5 og 7 år) alene ned til en
> mose for at fodre ænder?
>
> Min egen holdning: Dybt uforsvarligt.

Umiddelbart er jeg enig med dig.

Men det afhænger jo i høj grad af de pågældende piger, deres opdragelse,
stedet de fodre ænderne og lignende.

Men jeg synes da, at du skulle fortælle din bekymring til pigernes forældre.

Fra : Torben

Dato : 03-01-08 16:05

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> Men det afhænger jo i høj grad af de pågældende piger, deres opdragelse,
> stedet de fodre ænderne og lignende.

Ja det afhænger naturligvis af modenhed, opdragelse osv.

Mosen er dyb (og naturligvis kold på denne årsitid) og fastlandet skråner
forholdsvis kraftigt ned mod vandet.

> Men jeg synes da, at du skulle fortælle din bekymring til pigernes
> forældre.

Det har jeg gjort, og moderen var uenig i min beslutning - derfor ville jeg
lige høre "panelets" mening

mvh
Torben

Fra : Torben

Dato : 03-01-08 16:18

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> wrote in message
> Det har jeg gjort, og moderen var uenig i min beslutning

beslutning = holdning

mvh
Torben

Fra : Frøken Jensen

Dato : 03-01-08 23:01

On 03/01/08 16:17, in article
477cfc91$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Torben"
<real_anonymous@hotmail.com> wrote:

> "Torben" <real_anonymous@hotmail.com> wrote in message
>
> beslutning = holdning
>
> mvh
> Torben

Sjovt...jeg læste "holdning" da jeg læste det, selvom der altså stod noget
andet :)

Fra : Holst

Dato : 03-01-08 16:38

Torben wrote:

> Ja det afhænger naturligvis af modenhed, opdragelse osv.
>
> Mosen er dyb (og naturligvis kold på denne årsitid) og fastlandet skråner
> forholdsvis kraftigt ned mod vandet.

Tjah ... det er svært at give et præcist svar på. Kender man pigerne og
har man været på stedet, kunne man bedre udtale sig.

Fra : David T. Metz

Dato : 24-01-08 00:30

Torben wrote:

> Det har jeg gjort, og moderen var uenig i min beslutning - derfor ville jeg
> lige høre "panelets" mening

Forær moderen et eksemplar af filmen "Rødt Chok".

David

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-01-08 15:47

Torben wrote:

> hvad er Jeres holdning til at sende to piger (5 og 7 år) alene ned
> til en mose for at fodre ænder?
>
> Min egen holdning: Dybt uforsvarligt.

Min holdning: Kommer an på pigerne og på mosen, men som udgangspunkt er
det fint.

> Torben - der måske er pyldret.

Det er en del af den tid vi lever i. Vi pylrer om ungerne fordi vores
omgivelser pylrer om ungerne. Hvis man lige parkerer helikopteren et
øjeblik, bliver man beskyldt for uansvarlighed, som oftest uden at de
forargede har tænkt nærmere over den langsigtede gevinst ved at lade
ungerne prøve noget på egen hånd.

Ja, ungerne kan drukne i mosen. De kan også blive ædt af en stor hund i
deres egen have eller løbe ud foran en bil. Man kan dø af alt. Det
handler om at løfte sig over hvad-nu-hvis-tankegangen og i stedet tænke
hvad-får-de-ud-af-det-og-hvad-er-risici.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Torben

Dato : 03-01-08 16:14

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> øjeblik, bliver man beskyldt for uansvarlighed, som oftest uden at de
> forargede har tænkt nærmere over den langsigtede gevinst ved at lade

Enige - problemet er bare at finde grænsen. Jeg mener faktisk at jeg er
large på mange områder, men jeg har nogle principper som jeg ikke ønsker at
vige fra. Og ét af de principper er, at børn der opholder sig i eller ved
vandet, ja de holdes under *konstant* opsyn af voksne.

Børnene, i dette tilfælde med mosen, er mine egne ungers bedste
legekammerater, og vi (forældrene) har ofte vidt forskellige holdninger til
hvad der er forsvarligt.

Mht. mosen mener jeg ikke at det er forsvarligt.

mvh
Torben

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-01-08 16:54

Torben wrote:
[... langsigtede gevinst ved at lade ungerne prøve noget på egen hånd]

> Enige - problemet er bare at finde grænsen. Jeg mener faktisk at
> jeg er large på mange områder, [...]

Jeg har mødt meget få forældre, der ikke mente at deres egne grænser
var en god balance mellem forsigtighed og frihed. Jeg kender dig ikke
og har dermed ikke reel mulighed for at bedømme hvor dine grænser er i
forhold til mine. På samme måde hjælper din beskrivelse af mosen heller
ikke rigtig, for den er naturligvis subjektiv. Hvad jeg prøver at sige
er at det er meget vanskeligt at give en konkret melding her på usenet.
Men derfor kan der stadig komme nogen brugbare generelle ting på banen.

> men jeg har nogle principper som jeg ikke ønsker at vige fra. Og ét
> af de principper er, at børn der opholder sig i eller ved vandet, ja
> de holdes under *konstant* opsyn af voksne.

Hvor gammelt er et barn? Er det defineret af modenhed eller alder? Skal
en almindelig 10-årig være under konstant opsyn ved en sø? En 14-årig?

> Børnene, i dette tilfælde med mosen, er mine egne ungers bedste
> legekammerater, og vi (forældrene) har ofte vidt forskellige
> holdninger til hvad der er forsvarligt.

Er det forskelligt hvem der er de forsigtige eller er det som regel de
samme der holder igen?

> Mht. mosen mener jeg ikke at det er forsvarligt.

At du gentager dit udsagn fortæller mig at du er fast besluttet på at
det ikke er forsvarligt. Hvis du er det, hvilket også fremgår at dit
ovenstående udsagn om konstant opsyn, hvad er så formålet med at spørge
i denne gruppe?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Torben

Dato : 03-01-08 17:27

> Hvor gammelt er et barn? Er det defineret af modenhed eller alder? Skal
> en almindelig 10-årig være under konstant opsyn ved en sø? En 14-årig?

Tjaaa, det er jo ikke helt nemt at definere Men børn der ikke kan
svømme, bør efter min mening være under opsyn. Og når det samtidig er koldt
kombineret med at ungerne har "tungt" tøj på, ja så mener jeg at der er
andre forbehold der bør tages i forhold til en varm sommerdag.

> Er det forskelligt hvem der er de forsigtige eller er det som regel de
> samme der holder igen?

Det er os der er de "sarte" - dvs. det er os der *aldrig* ville køre uden at
ungerne er spændt forsvarligt fast i bilen (også "bare" lige til bageren),
og det er os der *aldrig* kunne finde på at lade et barn på 15 måneder gå
alene på stejle trapper etc. Det er nogle af de andre emner vi har
diskuteret.

> [...]
> det ikke er forsvarligt. Hvis du er det, hvilket også fremgår at dit
> ovenstående udsagn om konstant opsyn, hvad er så formålet med at spørge

Andres holdning - og nej, jeg er ikke mere "fast besluttet" end at jeg vil
lade mig omvende hvis argumenterne er gode

mvh
Torben

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-01-08 20:37

Torben wrote:
> [...]
> at lade et barn på 15 måneder gå alene på stejle trapper etc. Det
> er nogle af de andre emner vi har diskuteret.

Hum... Kunne man forestille sig at I har en klassisk polarisering
kørende? De anser jer for at være overforsigtige og I anser dem for at
være uansvarlige. I forstærker hinanden i rollerne, så de forventer at
en melding fra jer altid vil være til den overforsigtige side og
omvendt, hvorved I vil være tilbøjelige til at trække i egen retning?

Jeg ved at vi har haft sådan et forhold til nogen venner (med omvendt
fortegn af jer), hvor vi blev nødt til at huske os selv på at forholde
os til de faktiske omstændigheder, i stedet for blot automatisk at sige
det modsatte af hvad vennerne sagde.

> Andres holdning - og nej, jeg er ikke mere "fast besluttet" end at
> jeg vil lade mig omvende hvis argumenterne er gode

Fremragende. Det lyder også godt at I kan snakke med vennerne om det.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-01-08 16:17

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> writes:

> hvad er Jeres holdning til at sende to piger (5 og 7 år) alene ned til en
> mose for at fodre ænder?

Det kommer an på pigerne. Hvis de er opdraget til at være ansvarlige
og tænke sig om - og gør det - så ser jeg ikke det store problem i
det. Jeg synes det er meget værre med de ret små børn, der får lov til
at rende rundt inde i Århus alene.

Jeg håber i hvert fald, at jeg når den tid kommer, vil turde lade mine
børn opleve verdenen selv og ikke pakke dem totalt ind i vat, som jeg
synes nogle forældre gør i dag. Men det er jo nemt nok at sige, når
ungen ligger trygt og godt inde i maven...

Mvh Trine

Fra : Frøken Jensen

Dato : 03-01-08 22:58

On 03/01/08 14:23, in article 477ce1eb$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Torben" <real_anonym@hotmail.com> wrote:

> Hej gruppe,
>
> hvad er Jeres holdning til at sende to piger (5 og 7 år) alene ned til en
> [...]

Det glade vanvid - uanset hvor tæt på hjemmet andedammen ligger.

Fra : marlene

Dato : 04-01-08 00:04

> hvad er Jeres holdning til at sende to piger (5 og 7 år) alene ned til en
> [...]

det er svæt at sige hvornår noget er uansvarligt.
modenhed og ansvarlighed fra det pågældende barn vejer tungt.
husker du slet ikke, hvad du selv kunne og gjorde med og uden "få lov" i 5-7
års alderen.

jeg er 100 på, at jeg har fodret ænder ved byens gadekær, gået hjemmefra
langs vejen med færgetræk af tung trafik,
stod ved samme vej alene som 6 årig for at vente på skolebussen.
gik også meget tidligt tur i skov og ved strand ikke kun på kendte stier.
havde lært at omgang med vand og skrænter skulle gøre med forsigthed.

havde det vel bare i mig "det at passe på og se mig for"

da jeg kørte fra min 4 1/2- 5 årige søn, for at handle mælk ( det tog nok 15
min) var min veninde meget forarget, huset kunne jo brænde var argumentet,
mit argument var han gerne ville være alene hjemme, han synes det var skønt.
og det skulle læres før eller siden.
elsker det den dag i dag - 14 år gammel.

ved godt det var et kraftigt sidespring, synes bare forældre er så dårlige
til at huske, hvad de selv ville og kunne dengang det var før.
mvh. 40 år

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 04-01-08 12:49

Hej Torben!

Vi bor i et område med gamle mergelgrave som er groet til, men der er stadig
sumpet visse steder i området. Der er nogle stier som man trygt kan færdes
på ( hvor den gamle mergelbane var), men der er også områder, hvor der kan
være sumpet og forholdsvis dybt vand.

Min dreng er 10 år. Jeg har gået med ham nogle gange og fortalt ham om
mergelgravene, og vist ham nogle steder hvor han må gå, og vist ham nogle
steder som ikke er sikre, og der må han ikke gå alene ud.

Jeg går udfra at han overholder de regler som vi har snakket om, og som vi
er enige om hvorfor de skal overholdes.

Så nej, jeg synes heller ikke det er forsvarligt at lade to børn på 5 og 7
år færdes alene ved eller i en mose.

Hvis der er stier, hvor der færdes mange mennesker og de kan fodre ænderne
derfra, og der ikke er langt derned, så måske. Men det er vigtigt at der har
været nogle voksne med, og fortalt børnene hvorfor det kan være farligt, og
vist dem hvor de ikke må være. Men som udgangspunkt mener jeg ikke små børn
skal færdes alene ved vand, og jeg vil betegne børn på 5 og 7 år som små
børn.

Men når jeg tænker på hvad jeg lavede af sådan nogle ting som dreng... og
jeg har da overlevet, på trods af at jeg har været i koldt vand til navlen
flere gange Jeg har nok været omkring 10 år dengang. Der er da nogle
gange hvor jeg tænker at jeg ville være nervøs, hvis jeg vidste min dreng
gjorde de samme ting.

Hilsen
Peter

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 13:13

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> wrote in message
> Hej Torben!

Hej Peter!

> Min dreng er 10 år. Jeg har gået med ham nogle gange og fortalt ham om
> mergelgravene, og vist ham nogle steder hvor han må gå, og vist ham nogle
> steder som ikke er sikre, og der må han ikke gå alene ud.

Ja det er en god idé at tage en snak i stedet for blot at side "det må du
ikke".

Ja puha, det kan jeg godt følge dig i

Tak for dit svar!
mvh
Torben

Fra : Brian K

Dato : 04-01-08 20:30

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe,
>
> hvad er Jeres holdning til at sende to piger (5 og 7 år) alene ned til en
> mose for at fodre ænder?
>
> Min egen holdning: Dybt uforsvarligt.

Hej

Totalt uansvarligt - og så er det for mit vedkommende ligegyldigt om der er
bybt, glat, ikke glat, om de er modne, eller om de for den sagsskyld kan gå
på vandet!

Der skal være en voksen i øjesyn når børn i den alder er i nærheden af vand.

Der udover skal der tages i betragtning at den 7 årige aldrig ville tilgive
sig selv hvis der skete noget med den 5 årige - blot for at tage en
betragtning (kan komme i tankt om mindst yderligere 10 - 15 stykker)

Mvh
Brian