dynamiske ip-adresser
Fra : Ukendt

Dato : 14-01-08 14:48

Jeg er ved at oprette en adslforbindelse hos tdc.
De skriver:

"Bemærkning: opret med 2 dynamiske ip-adresser"

Hvad menes der lige medm det?

--
mvh kajo

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-01-08 15:22

"kajo" <---> crashed Echelon writing

> "Bemærkning: opret med 2 dynamiske ip-adresser"
>
> Hvad menes der lige medm det?

Det betyder du får 2 IP-adresser tildelt som ikke nødvendigvis er den samme
fra gang til gang.

Dette har betydning hvis du skal køre nogen form for servere, hvor du har
brug for at IP-adressen er den samme hele tiden.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-08 15:38

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Dette har betydning hvis du skal køre nogen form for servere, hvor du har
> brug for at IP-adressen er den samme hele tiden.

Betyder det så også, at jeg som jeg gør nu, uden problemer kan brugere op
til 3 pc'ere på nettet samtidig.
Eller har det ingen betydning hvad det angår.

--
mvh kajo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-01-08 16:12

kajo skriver:

> Betyder det så også, at jeg som jeg gør nu, uden problemer kan brugere op
> til 3 pc'ere på nettet samtidig.
> Eller har det ingen betydning hvad det angår.

Det betyder at du kan koble 2 computere på uden at have router, men kan
nøjes med en switch.

Da prisen på en router og en switch i dag er omtrent den samme, vælger
de fleste at køre med et eget hjemmnetværk bag en router, så dybest set
har du ikke noget at bruge de 2 adresser til.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Nu også med Renault elektronik som speciale.........

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-08 22:12

> [...]
> de fleste at køre med et eget hjemmnetværk bag en router, så dybest set
> har du ikke noget at bruge de 2 adresser til.

Tak for svar - jeg fortsætter så med mit hjemmenetværk

--
mvh kajo

Fra : Hauge

Dato : 14-01-08 22:15

Hej
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Da prisen på en router og en switch i dag er omtrent den samme, vælger
> de fleste at køre med et eget hjemmnetværk bag en router,

Men en router giver en ret stor sikkerhed pga. firewall, der er bedre end
det skrammel der normalt er med Windows og lign.

Mvh Hauge

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-01-08 23:17

Hauge skriver:

> Men en router giver en ret stor sikkerhed pga. firewall, der er bedre end
> det skrammel der normalt er med Windows og lign.

Helt enig.

Derfor anbefaler jeg også altid en router, også selvom der kun skal 1
computer kobles på linjen.

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 15-01-08 14:10

I demand that "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> may or may not have
written in news:478bd0d9$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> Men en router giver en ret stor sikkerhed pga. firewall, der er bedre
> end det skrammel der normalt er med Windows og lign.

Bare for at rette en misforståelse. Der sidder (normalt) ikke en firewall i
en router, men routeren benytter sig at NAT/PAT (Network/Port Address
Translation), som fungere som en simpel "firewall", ved at der kun tillades
trafik fra de IP-adresser og porte, som computerne bag routeren har taget
kontakt med.

Men når kontakten først er etableret, kan serveren i den anden ende sende
alt incl. data der forsøger at hacke computeren bag routeren via den port
der er blevet åbnet i et begrænset tidsrum, ofte 15 minutter.

Andrew Engels Rump
--
Software Engineer
E-mail: mailto:newandrew@rump.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-08 14:27

Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump) skrev:

> Bare for at rette en misforståelse. Der sidder (normalt) ikke en firewall i
> en router,

Jo, det gør der i det der i daglig tale kaldes en router - altså
en billig standardrouter.

Det ligger ikke i selve begrebet router at det omfatter en
firewall.

--
Bertel

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 16-01-08 21:03

I demand that Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> may or may not
have written in news:p2dpo35q8t6a157t44ls43r2qg5hj6bkhu@4ax.com:
> Jo, det gør der i det der i daglig tale kaldes en router - altså
> en billig standardrouter.
> Det ligger ikke i selve begrebet router at det omfatter en
> firewall.

Det eneste en standardrouter og i min verden begrebet router tilbyder er
PAT & NAT (Port/Network Address Translation) og det er ikke firewall i min
verden.

Så vidt jeg kan se tilbyder flere routere det de kalder "SPI firewall", men
det er så vidt jeg kan se bare et andet ord for hvordan NAT/PAT fungere.

Andrew Engels Rump

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-01-08 04:25

> [...]

> PAT & NAT (Port/Network Address Translation) og det er ikke firewall i min

Måske skal din verden udvides?

http://temp.lundhansen.dk/LinksysFirewall.jpg

--
Bertel

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 17-01-08 13:43

I demand that Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> may or may not
have written in news:9kito3lec96g4qr023p1qg8ak71ejm98h5@4ax.com:

> Måske skal din verden udvides?
> http://temp.lundhansen.dk/LinksysFirewall.jpg

Jeg lære noget hver dag, men en ting er hvad "teknikkere" (her et generelt
begrep for alle der roder med teknik) mener om et emne, noget andet er hvad
marketingsdroids drømmer op af salgsgas for at øget indtjeningen - og
firewall lyder bedre end NAT/PAT.

Andrew Engels Rump

Fra : N_B_DK

Dato : 19-01-08 20:05

"Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump)" <newandrew@rump.dk>
wrote in message news:Xns9A288B95B7FEBnewandrewrumpdk@130.225.247.90
> [...]
> noget andet er hvad marketingsdroids drømmer op af salgsgas for at
> øget indtjeningen - og firewall lyder bedre end NAT/PAT.

Helt enig, den"firewall" i 9/10 soho produkter har ikke ret meget med en
firewall at gøre, men lad endelig folk blive i deres tro.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Rado

Dato : 21-01-08 14:59

On 17 Jan 2008 12:43:19 GMT, "Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew
> [...]

>begrep for alle der roder med teknik) mener om et emne, noget andet er hvad
>marketingsdroids drømmer op af salgsgas for at øget indtjeningen - og

Min Sandberg har både NAT og firewall, hvor meget sidstnævnte så er
værd ved jeg ikke. Men den kan i alt fald konfigureres en del:

http://zantra.dk/temp/sandberg

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-01-08 07:39

"Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump)" <newandrew@rump.dk>
crashed Echelon writing

> [...]
>
> Så vidt jeg kan se tilbyder flere routere det de kalder "SPI
> firewall", men det er så vidt jeg kan se bare et andet ord for hvordan

SPI står for Stateful Packet Inspection. Hvor sikkerhed med NAT/PAT blot
kigger på om port-sessionen er åben, vil en SPI firewall beslutte om
kommunikationen nu osse kan være rigtig.

Feks. hvis nogen udefra bombaderer et offer med en masse ACK pakker. Her
vil NAT/PAT bare høvle dem igennem, såfremt at der selvfølgelig forefindes
en session. Her er det så op til den enkelte client at filtrere.

En SPI firewall ville kigge om det nu osse kan være rigtig der kommer så
mange ACK pakker uden først en SYN pakke.

--
Bjarke Andersen

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 17-01-08 12:57

I demand that Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> may or may not
have written in news:Xns9A284DC5B42F2bjoegdk@130.225.247.90:
> [...]
> En SPI firewall ville kigge om det nu osse kan være rigtig der kommer
> så mange ACK pakker uden først en SYN pakke.

OK, jamen det er godt at lære noget nyt hver dag!

Andrew Engels Rump