Første bogstav
Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 14-01-08 16:05

Hej

Er det muligt, at hente ud fra mysql, sådan at første bogstav er mellem
f.eks a-h.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-01-08 17:44

On Mon, 14 Jan 2008 16:04:51 +0100, "Nikolaj Svendsen"
<nes@logtech.dk> wrote:

>Er det muligt, at hente ud fra mysql, sådan at første bogstav er mellem
>f.eks a-h.

Du kan bruge et såkaldt regulært udtryk:

SELECT navn FROM tabel WHERE name REGEXP '^[a-h]'

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 14-01-08 18:49

"Peter Brodersen" <usenet2007@ter.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan bruge et såkaldt regulært udtryk:
>
> SELECT navn FROM tabel WHERE name REGEXP '^[a-h]'
>
> --
> - Peter Brodersen
> Kendt fra Internet

Tusinde tak for for hjælpen.

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 15-01-08 10:51

Peter Brodersen wrote:

> Du kan bruge et såkaldt regulært udtryk:
>
> SELECT navn FROM tabel WHERE name REGEXP '^[a-h]'

Hvis navn er indekseret, vil flg. være bedre:

SELECT navn
FROM tabel
WHERE name >= 'a' AND name < 'g'

- så søges der kun i de rækker hvor navnet vitterligt starter med
a-h. (Peters løsning vil scanne samtlige rækker i tabellen).

/ Carsten

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 15-01-08 14:22

"Carsten Pedersen" <carsten_at_bitbybybit_dk@example.com> skrev i en
meddelelse news:478C81FA.2050308@example.com...

> [...]
>
> - så søges der kun i de rækker hvor navnet vitterligt starter med
> a-h. (Peters løsning vil scanne samtlige rækker i tabellen).

Kan ikke få det til at virke.

$query = mysql_query("SELECT * film_titel FROM film WHERE film_titel >=
'$tal_1' AND film_titel < '$tal_2' ORDER BY film_titel ASC limit $vis_fra,
$pr_side") or die(mysql_error());

Warning: mysql_result(): supplied argument is not a valid MySQL result
resource in /home/www/minside/test.php on line 31
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to
your MySQL server version for the right syntax to use near 'SELECT FROM film
WHERE film_titel >= 'A' AND film_titel < 'E' ORDER BY film_tite' at line 1

Fra : Martin

Dato : 15-01-08 16:26

Nikolaj Svendsen wrote:
> [...]
> '$tal_1' AND film_titel < '$tal_2' ORDER BY film_titel ASC limit $vis_fra,

fjern film_titel i din select

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 15-01-08 16:57

"Martin" <maaNO@SPAMscandesigns.dk> skrev i en meddelelse

> fjern film_titel i din select

Havde jeg også prøvet det gir den samme fejl

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 15-01-08 17:32

On Tue, 15 Jan 2008 14:22:23 +0100, "Nikolaj Svendsen"
<nes@logtech.dk> wrote:

>ORDER BY film_tite' at line 1

Er det en copy/paste/tastefejl at der mangler et l i film_titel?

/Jesper

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 15-01-08 17:49

"Jesper Juul-Mortensen" <na@na.invalid> skrev i en meddelelse

> Er det en copy/paste/tastefejl at der mangler et l i film_titel?
>
> /Jesper

Ja det er det

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 15-01-08 22:02

On Tue, 15 Jan 2008 17:49:14 +0100, "Nikolaj Svendsen"
<nes@logtech.dk> wrote:

>Ja det er det

Ok, det ville bare være ærgeligt hvis det var der fejlen lå gemt

/Jesper

Fra : Leif Neland

Dato : 15-01-08 18:05

Nikolaj Svendsen skrev:

> [...]
> WHERE film_titel >= 'A' AND film_titel < 'E' ORDER BY film_tite' at line 1

Hvis du bruger

Så kan man se, hvad MySql faktisk bliver fodret med i stedet for hvad du
tror...

Der er ihvertfald gået noget galt i copy/paste, fordi du i php skriver
SELECT * film_titel FROM
og i fejlmeddelelsen
SELECT FROM

Begge dele er forkert, rigtige muligheder er
SELECT * FROM eller SELECT film_titel FROM

Leif

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 15-01-08 18:10

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> SELECT FROM
>
> Begge dele er forkert, rigtige muligheder er
> SELECT * FROM eller SELECT film_titel FROM

Oki min fejl jeg tror, bare jeg holder mig til min første løsning.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-01-08 18:15

On Tue, 15 Jan 2008 10:50:50 +0100, Carsten Pedersen
<carsten_at_bitbybybit_dk@example.com> wrote:

> [...]
>
>- så søges der kun i de rækker hvor navnet vitterligt starter med
>a-h. (Peters løsning vil scanne samtlige rækker i tabellen).

Yeps (går ud fra at du mener name < 'i' )

Dog, hvis der skal scannes så store områder, så vil MySQL sikkert
alligevel foretage et fuldt table scan, fordi det kan være lige så
hurtigt som at skulle krydstjekke med et index.

Vi kan håbe på, at MySQL-folkene får lagt nogle optimeringer ind, så
regulære udtryk, der matcher i starten af strengen og LEFT() omskrives
til udtryk, der kan benytte indexes.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet