[MYSQL 5] Bruge select kolonne i where
Fra : Martin

Dato : 09-01-08 17:04

Sidder med denne

SELECT ((YEAR(NOW()) - YEAR(birthdate)) * 12) + ( MONTH(NOW()) -
MONTH(birthdate) ) AS monthold
FROM
users
WHERE
monthold > 300

Men får fejlen "Unknown column 'monthold' in where caluse"
Hvilket jo selvfølgelig er rigtigt nok, så man kan ikke bruge en select
kolonne i where eller hvad?

Ville jo gerne nødigt undgå at skrive

MONTH(birthdate) ) > 300

Fra : Søren

Dato : 10-01-08 10:56

> [...]
>
> Men får fejlen "Unknown column 'monthold' in where caluse"
> Hvilket jo selvfølgelig er rigtigt nok, så man kan ikke bruge en select

Nej, du kan ikke bruge en SELECT i din WHERE da SELECT først selektéres
_efter_ WHERE.

Men det bliver du nødt til

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-01-08 11:10

On Wed, 09 Jan 2008 17:03:35 +0100, Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk>
wrote:

>Hvilket jo selvfølgelig er rigtigt nok, så man kan ikke bruge en select
>kolonne i where eller hvad?

Nej, aliaser er ikke trådt i kraft her, så at sige. Hvis du
insisterer, kan du bruge HAVING (som dog også ligger efter en GROUP
BY), men det er ikke nødvendigvis meget pænere:

SELECT ((YEAR(NOW()) - YEAR(birthdate)) * 12) + ( MONTH(NOW()) -
MONTH(birthdate) ) AS monthold
FROM
users
HAVING
monthold > 300

Du kan også overveje at oprette en MySQL-funktion til formålet aht.
overskueligheden.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Martin

Dato : 10-01-08 11:51

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> BY), men det er ikke nødvendigvis meget pænere:
>
> SELECT ((YEAR(NOW()) - YEAR(birthdate)) * 12) + ( MONTH(NOW()) -

Aha... så det er sådan man kan bruge HAVING - smart!

> Du kan også overveje at oprette en MySQL-funktion til formålet aht.
> overskueligheden.

// Her må field jo både være DATE, DATETIME, TIMESTAMP - så hvordan skal
den defineres ?

CREATE FUNCTION MONTH_OLD (field DATETIME)
RETURNS ((YEAR(NOW()) - YEAR(field)) * 12) + ( MONTH(NOW()) - >
MONTH(field) )
END

SELECT MONTH_OLD(birthdate) FROM table WHERE MONTH_OLD(birthdate) > 300

Er det korrekt forstået, så læste jeg også noget med DEMILITER, hvad er
det lige den gør? Med eller uden DEMILITER så får jeg en fejl i min
query - så et eller andet må der være galt :)

Fra : Martin

Dato : 10-01-08 11:54

Martin wrote:

> [...]
> det lige den gør? Med eller uden DEMILITER så får jeg en fejl i min
> query - så et eller andet må der være galt :)

Har også prøvet med

DELIMITER |
CREATE FUNCTION MONTH_OLD (field DATE)
RETURNS ((YEAR(NOW()) - YEAR(field)) * 12) + ( MONTH(NOW()) - >
MONTH(field) )

DELIMITER ;
SELECT MONTH_OLD(birthdate) FROM users WHERE MONTH_OLD(birthdate) > 300;

Men denne giver også fejl - kan forstå at DEMILITER er tegnet imellem 2
queries(?)

Fra : Leif Neland

Dato : 10-01-08 18:01

Martin skrev:

> Ville jo gerne nødigt undgå at skrive

Jamen så skriv du da det, siden du så gerne vil

Enten "ville gerne undgå at skrive"
eller "ville nødigt skrive"

Det vil jeg nødigt frabede at undgå at få en kommentar til

Leif