Alternativt felt basert på dato(MySQL)
Fra : Ove Lie

Dato : 01-01-08 22:38

Har en database med flere felter på faste brukere av en tjeneste.

Det hender i midlertid at de ønsker en annen (tilsvarende) tjeneste for en
bestemt periode (en dag, til flere mnd. i strekk).

jeg har en 'table' med brukerinfo, samt feltet 'tjeneste' som er den faste
tjenesten.

Lurte på om jeg oppretter en ny 'table' med bruker_id, dato_fra,dato_til og
tjeneste, er det da mulig å hente ut data fra hovedfeltet for alle brukere,
men dersom det faller innenfor datoområdet for en bruker, kan jeg da ende
opp med den nye tjenesten i stedet for den opprinnelige?

table bruker:
b_id navn tjeneste
1 abc blå
2 bcd blå
3 cde blå
4 def blå

table "tjensete_dato":
b_id dato_fra dato_til tjeneste
3 020108 040108 rød

Ønsker et eks. 'select' som kan forklare meg hvordan jeg oppnår:
t.o.m. 010108 & f.o.m. 050108
b_id navn tjeneste
1 abc blå
2 bcd blå
3 cde blå
4 def blå

f.o.m. 020108 t.o.m. 040108
b_id navn tjeneste
1 abc blå
2 bcd blå
3 cde rød
4 def blå

Da det ikke er for mye data i basen enda er jeg åpen for å endre
datastrukturen totalt desom det endrer en umulig infallsvinkel til noe MySQL
serveren min kan takle.

På forhånd takk for hjelpen

-Ove