Felter til økonomiprogram
Fra : Ukendt

Dato : 28-12-07 16:55

Hej.

Jeg sidder og roder med et projekt - et minibogføringsprogram - og skal have
lavet nogle felter i en database. Jeg har 1 felt, jeg er lidt i tvivl om.
Jeg bruger Firebird

Feltet til at angive kontonummeret - skal det være et talfelt (integer)
eller et tekstfelt. Kontonumrene består kun af tal, men de skal jo ikke
bruges i beregning. Omvendt tænker jeg på, om der er noget med sorteringen

De skal jo gerne sorteres således

1100
2000
10000

og ikke således

10000
1100
2000

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-12-07 17:41

"Michael Sørensen" <.> skrev i meddelelsen

> Feltet til at angive kontonummeret - skal det være et talfelt (integer)
> eller et tekstfelt. Kontonumrene består kun af tal, men de skal jo ikke
> bruges i beregning. Omvendt tænker jeg på, om der er noget med sorteringen

Alene på grund af sorteringen ville jeg vælge talfelt.

Fra : Martin

Dato : 01-01-08 19:11

Philip Nunnegaard wrote:
> "Michael Sørensen" <.> skrev i meddelelsen

> Alene på grund af sorteringen ville jeg vælge talfelt.

Hvis der KUN skal være tal, og intet andet, så er et talfelt helt klart
det rigtige valg.

Men hvis der nu også skal være en bindestreg eller andet.... måske ikke
på nuværende tidspunkt - men hvad med om 1-3 år, er tal så stadig nok -
det er så forfærdeligt at lave et system om efter noget tid, fordi man
ikke lige havde tænkt sig om fra starten, og kigget fremad :)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-01-08 19:27

On Tue, 01 Jan 2008 19:11:11 +0100, Martin <martin@aarhof.eu.invalid>
wrote:

> [...]
<snip>

> [...]
>det er så forfærdeligt at lave et system om efter noget tid, fordi man
>ikke lige havde tænkt sig om fra starten, og kigget fremad :)

Generelt set er det jo svært at argumentere mod at man skal tænke sig om
og kigge fremad

Men det kan også overdrives. Man kan - og bør - ikke tage højde for
noget så gennemgribende som en ændring af hele kontonummer-systemet.
Hvis man skulle det, så vil man miste en masse i performance og
optimerings-muligheder.

Blot min mening.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Martin

Dato : 03-01-08 20:44

Jørn Andersen wrote:
> Generelt set er det jo svært at argumentere mod at man skal tænke sig om
> og kigge fremad

Jep... man spørgsmålet er så hvor langtid man skal kigge fremad i disse
tider.

> [...]
> noget så gennemgribende som en ændring af hele kontonummer-systemet.
> Hvis man skulle det, så vil man miste en masse i performance og

Jeg er helt enig lige med kontonumre, men der kan også være andre slags
numre som måske kunne ændre sig når man har lidt for mange ordrer eller
lign. :)

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 03-01-08 23:36

Lad det være en integer, både på grund af sorteringsfaciliteter, hastighed
og optaget plads/størrelse - de to sidstnævnte betyder dog ikke meget i en
simpel kontoplan.
Kristian Risager Larsen
http://kezze.dk