Trådløs router efter Fullrates ADSL-m
Fra : Erling S.

Dato : 17-12-07 11:37

Hej.
Jeg skal til at installere internet fra Fullrate i dag.
Er lidt i tvivl, om man bare kan sætte sin trådløse router
(Belkin) efer det ADSL-modem, der blev leveret, sådan uden videre?

mvh
Erling S.

Fra : Richard Thune

Dato : 17-12-07 11:56

"Erling S." <erling.nospam@xmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej.
> Jeg skal til at installere internet fra Fullrate i dag.
> Er lidt i tvivl, om man bare kan sætte sin trådløse router
> (Belkin) efer det ADSL-modem, der blev leveret, sådan uden videre?
Fullrate leverer ikke et ADSL-modem men en router med indbygget modem, så
det vil være bedst hvis du kan slå routerfunktionen fra på din Belkin så den
kun bruges som switch og trådløs adgangspunkt, men det burde også virke på
den anden måde men så router du to gange og det er nok i overkanten.
RT

Fra : Frank Damgaard

Dato : 17-12-07 16:48

Erling S. skrev:
> Hej.
> Jeg skal til at installere internet fra Fullrate i dag.
> Er lidt i tvivl, om man bare kan sætte sin trådløse router
> (Belkin) efer det ADSL-modem, der blev leveret, sådan uden videre?

Når du har internet til at fungere, så har fullrate et forum du kan
gå ind på, der er nogle vejleninger til hvordan man forbinder
modem/router fra fullrate med ekstra router/trådløs.

En hurtig løsning er at sætte dem efter hinanden, så får man desvære
dobbelt NAT og nogle problemer med nogle programmer.
Men web og mail bør fungere.

Bedre er at gøre som beskrevet i fullrates vejledning.
http://forum.fullrate.dk/showthread.php?t=10
(virker kun fra en fullrate-IP adresse)

Fra : Erling S.

Dato : 17-12-07 17:33

Frank Damgaard skrev:

> [...]
> dobbelt NAT og nogle problemer med nogle programmer.
> Men web og mail bør fungere.
>
> Bedre er at gøre som beskrevet i fullrates vejledning.

Ok - tak for svar. Jeg har været inde hos min svigermor og installere
det, og det kører med både web og mail.
Den router jeg har købt til hende, kan sættes til kun at køre som
gateway, men jeg har ikke haft tid til at sætte den op som sådan endnu.
Så den kører indtil videre efter Fullrates router, og er selvfølgelig
krypteret med wpa.
Desværre har jeg ikke Fullrate herhjemme, så jeg skal ind til hende for
at se deres forum.
mvh
Erling S.

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-12-07 06:34

Erling S. wrote:

> Desværre har jeg ikke Fullrate herhjemme, så jeg skal ind til hende for
> at se deres forum.

Der står det samme som vi har brugt ovre hos genboen.
Kort fortalt:
Du skal bruge din egen router som 'AP'.
Slå DHCP fra.
Giv den en anden adresse end 192.168.1.1 (=Fullrates router) - eks.
192.168.1.2
Forbind fullrates router til en af LAN portene på din egen router.

Stig Johansen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-12-07 14:29

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote in news:47675bc6
$0$90272$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> 192.168.1.2
> Forbind fullrates router til en af LAN portene på din egen router.

Fullrates router har desværre et problem med mange NAT forbindelser. Er din
mor en "Hr. og fru Danmark" bruger så vil det sikkert kun betyde at
Fullrate routeren skal genstartes engang imellem. Måske hver uge men
sikkert sjældnere.

Er hun derimod hardcore gamer eller downloader kan det være nødvendigt at
genstarte routeren flere gange dagligt. Frygteligt irriterende.

Løsningen er at køre Fullrate routeren i bridge-mode. Så fungerer routerens
telefonidel som vanligt, mens router delen springes over, og du kan benytte
din egen router til NAT, DHCP osv. Se opskriften på Fullrates forum.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 18-12-07 16:09

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
> mor en "Hr. og fru Danmark" bruger så vil det sikkert kun betyde at
> Fullrate routeren skal genstartes engang imellem. Måske hver uge men

Min Zyxel std. fullrate router kører normalt uden at skulle genstartes,
men jeg er heller ikke gamer eller fildeler, højst lidt skype...
(skype bruger fildelingsteknologi)
Det er vist måneder siden den sidst blev genstartet på grund af
strømafbrydelse...

Så til normalt "Hr og fru Danmark"-brug burde der ikke opstå problemer
med for mange NAT forbindelser.

> Er hun derimod hardcore gamer eller downloader kan det være nødvendigt at
> genstarte routeren flere gange dagligt. Frygteligt irriterende.

download burde heller ikke være et problem, undtagen man bruger
fildeling-download, download-acceleratorer eller andet avanceret

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-12-07 21:40

Frank Damgaard <frank_news@milpent.dk> wrote in news:4767e2a5$0$90267
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> strømafbrydelse...
> Så til normalt "Hr og fru Danmark"-brug burde der ikke opstå problemer

Det var osse min pointe omend det ikke fremgik særligt tydeligt. Tak for
præciseringen. Iøvrigt afhænger det jo også af hvor mange PC'ere man har
tilsluttet.

> download burde heller ikke være et problem, undtagen man bruger
> fildeling-download, download-acceleratorer eller andet avanceret

Det var forhåbentlig underforstået med "hardcore" at almindelig download
ikke er noget problem. Det samme gælder de fleste spil. Men benytter man
P2P download i stor stil eller spiller f,eks, FPS online spil, så løber man
hurtigt ind i problemer

Iøvrigt oplevede jeg betydeligt forbedrede (20-30%) pingtider/latency da
jeg skiftede fra Fullrates router til min egen DIR-655.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-12-07 21:43

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> Er din mor en "Hr. og fru Danmark" bruger så vil det sikkert kun
> betyde at Fullrate routeren skal genstartes engang imellem. Måske

For "hr og fru Danmark" skal den aldrig genstartes - den har først
problemer ved over 1000 samtidige connections - deres trådløse kan vist
klare op til 6000.....

Så for de fleste vil der ikke være problemer - jeg har et par gange kørt
noget P2P på min og har haft den "almindelige" i et halvt års tid, og
det har ikke været nødvendigt at genstarte den - den kører bare

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard