Avast finder vira, som jeg mener er system~
Fra : Jesper

Dato : 25-11-07 13:18

Hej.

Jeg har for nogle dage siden installeret et nyt antivirusprogram.

Der er tale om det gratis Avast, som jo har fået gode anmeldelser.

Ved en skanning finder programmet tilsyneladende nogle vira. Der er tale om
følgende filer:

Kernel32.dll

Winsock.dll

Wsock32.dll

Nu har jeg stort set ingen "teknisk viden" om PC, men efter at have søgt på
Google forstår jeg, at der er tale om nødvendige systemfiler og at det giver
problemer, hvis de slettes.

De nævnte filer er overført til "viruskisten" i antivirusprogrammet Avast.

Men jeg har konstateret, at de også stadig ligger i mappen "Programmer", "Windows",
hvor de oprindeligt "har hjemme".

Mit system kører upåklageligt.

Jeg er nu i tvivl om hvorfor filerne både ligger hvor de skal og samtidigt i
viruskisten. (Jeg er næsten sikker på, at jeg blev bedt om at foretage et
valg, da Avast fandt disse "vira" - så jeg har selv overført dem til
viruskisten).

Skal jeg foretage mig noget eller er alt som det skal være? Jeg er
naturligvis lidt usikker på, om systemet pludseligt bryder sammen.

Glæder mig til at høre nogle konstruktive inputs.

Mvh

Jesper.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-11-07 13:45

Den 25-11-07 13.17 skrev Jesper følgende:

> Ved en skanning finder programmet tilsyneladende nogle vira. Der er tale om
> [...]

Det er ikke kun navnene, der er interessante, men også placeringen. Hvis
fx Kernel32.dll ligger i c:\megetslemtprogram, så er det ikke
nødvendigvis en nødvendig systemfil.

> Men jeg har konstateret, at de også stadig ligger i mappen "Programmer", "Windows",
> hvor de oprindeligt "har hjemme".

Hvilket kunne tyde på, at dem, antivirusprogrammet har fundet, lå et
andet sted. Fortæller Avast ikke, hvor de karantænerede filer
oprindeligt lå?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Jesper

Dato : 25-11-07 15:39

> [...]
> sted. Fortæller Avast ikke, hvor de karantænerede filer oprindeligt lå?

Tak for dit svar (og din gode hjemmeside, som jeg ofte har besøgt).

Oprindeigt lå de i mappen "Windows", "System32" og der er de stadig (jeg fik
skrevet forkert i mit første indlæg. De lå ikke i mappen programmer....).

glæder mig til at høre nærmere...

Mvh

Jesper

Fra : JR

Dato : 29-11-07 22:36

Jesper skrev:
> [...]
> naturligvis lidt usikker på, om systemet pludseligt bryder sammen.
>

> Glæder mig til at høre nogle konstruktive inputs.

Hej Jesper.

"Backup af systemfilerne. Under installationen kopierer avast! nogle
kritiske systemfiler til Viruskisten under Systemfiler" kategorien.
Disse filer kan få operativsystemet til at bryde sammen, hvis de bliver
inficeret af en virus. Om nødvendigt kan disse filer blive gendannet fra
Viruskisten til deres oprindelige placering. Skulle en ukendt virus
inficere computeren på trods af den omfattende beskyttelse fra avast!
antiviruspakken og ændre en vigtig systemfil, så kan den let kan blive
bragt tilbage til dens oprindelige tilstand."

Fra: Hjælp i Avast

--
Jørgen Rasmussen

Fra : Jesper

Dato : 02-12-07 23:33

Fra: Hjælp i Avast

--
Jørgen Rasmussen

Jeg siger tak for hjælpen og gør således ikke mere ved det, hvis jeg har
forstået det rigtigt...

Mvh

Jesper