Krypteringsgrader i forbindelse med netban~
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 19-11-07 17:46

Hej,

Jeg har netop kørt en test hos min bank, for at kontrollere, at min computer
opfylder kravene for at kunne køre med deres netbanksystem.

Jeg anvender Windows XP Service Pack 2, samt Internet Explorer version 6 som
browser.

Testen viser, at jeg køre med 168 bits kryptering, hvilket i følge systemet
er OK.

Mit spørgsmål i denne forbindelse er:
Kan man på nogen måde hæve krypteringsgraden, så sikkerhedsniveauet bliver
endnu højere, og vil det eventuelt hjælpe på krypteringsgraden at opdatere
til Internet Explorer version 7?

Mit system er fuldt opdateret med alle sikkerhedsrettelser.

På forhånd mange tak for eventuelle svar.

--

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Peter Lind Damkjær

Dato : 20-11-07 19:30

Anders Boholdt-Petersen skrev:

> [...]
> endnu højere, og vil det eventuelt hjælpe på krypteringsgraden at opdatere

Hvorfor i alverden vil du højere end 168 (der formentlig er 3DES)?

/Peter

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-11-07 21:18

"Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> writes:

>Testen viser, at jeg køre med 168 bits kryptering, hvilket i følge systemet
>er OK.

168bit triple-DES er den standard, mange netbanker over hele verden
kører med. Den er "sikker nok".

Et ekstra antal bits vil ikke nødvendigvis gøre sikkerheden bedre;
det er meget lettere for en evt. tyv at lave et fysisk indbrud hos
dig, i stedet for at bekymre sig om at knække krypteringen.

Næste skridt er med andre ord at sørge for, at miljøet rundt om
din browser er sikkert: operativsystem, øvrige programmer, ingen
spyware, gode låse på døre og vinduer, tyverialarm, bevæbnede
vagter, ...

Men det går nok at stoppe ved "ingen spyware"

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-11-07 21:25

Den Tue, 20 Nov 2007 20:18:21 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> [...]
> spyware, gode låse på døre og vinduer, tyverialarm, bevæbnede
> vagter, ...
>
> Men det går nok at stoppe ved "ingen spyware"

Hvis han ikke har lås på hoveddøren, så tror jeg spyware er hans
mindste bekymrning.

Det er begrænset hvad spyware kan lave af ulykker når man ikke
(længere) har en PC.

Mvh
Kent

Fra : Michael Zedeler

Dato : 22-11-07 21:24

Anders Boholdt-Petersen wrote:
> [...]
> til Internet Explorer version 7?
>
> Mit system er fuldt opdateret med alle sikkerhedsrettelser.

Du får ikke meget ud af at benytte en stærkere kryptering. Af de mange
tusinde, der har fået lænset deres bankkonti ved hjælp af home
banking-systemer, tror jeg ikke der er så meget som én, der har haft
problemet på grund af for svag kryptering. Med andre ord: det er helt
andre sikkerhedsfornstaltninger, der kan give dig reelt øget sikkerhed.
Her er nogle af dem:

1. Hold din maskines operativsystem og programmer opdaterede.
2. Lad være med at køre programmer, du ikke specifikt har bedt om eller
som kommer fra en utroværdig kilde.
3. Brug antivirus og slå din Windows-firewall til.

Hvis der er flere som benytter din computer, så husk at de skal leve op
til samme krav.

Mvh. Michael.

Fra : Peter Lind Damkjær

Dato : 23-11-07 06:39

Michael Zedeler skrev:

> [...]
> 3. Brug antivirus og slå din Windows-firewall til.
>
> Hvis der er flere som benytter din computer, så husk at de skal leve op

Sidste sætning er en rigtig god pointe!

Jeg har i lang tid haft glæde af at bruge en "aflagt" PC, til
administrative opgaver som Skat.dk og netbank. Denne PC er alt for lille
til de spil børnene spiller, men kan snildt klarer alm. systemkrav fra
webapplikationer.

Ungerne har slet ikke adgang til den "aflagte" PC, da jeg frygter at de
ikke forstår at overholde punkt 2.

/Peter

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 16-01-08 00:41

"Peter Lind Damkjær" <peter@lind-damkjaer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> administrative opgaver som Skat.dk og netbank. Denne PC er alt for lille
> til de spil børnene spiller, men kan snildt klarer alm. systemkrav fra

Tak for svarene, nu blev jeg lidt klogere på krypteringsgrader i forbindelse
med netbanker.

Siden jeg skrev dette indlæg er jeg skiftet til en anden bank, men her lever
jeg også op til krypteringsgraderne for netbanken