aktie beskatning - hvordan opgøres til SKA~
Fra : Jan

Dato : 10-12-07 22:25

Hej,

Jeg har solgt nogle aktier jeg har haft i mange år(over 10) - men har
ikke papirerne fra købet. Har nogenlunde en ide om hvad jeg købte dem
for. Men hvad gør jeg når skatten skal gøres op? Vil det være ok med en
cirka købs værdi? Hvad siger skattevæsenet til det?

Kunne jeg evt. være så heldig at der er en skæringsdato, hvor jeg kan
tage kursværdien fra, f.eks. 31.12.2005?

Og hvordan laver man egentlig opgørelsen til SKAT? Skal alle ens aktier
noteres op i en fin opstilling, eller er det nok at angive en
fortjeneste eller tab?

Pft.

Jan

Fra : Hans

Dato : 11-12-07 18:22

> [...]
> hvad gør jeg når skatten skal gøres op? Vil det være ok med en cirka købs
> værdi? Hvad siger skattevæsenet til det?

De siger "snyder" hvis de undersøger det og så kommer du sikkert til at
betale skat af hele beløbet og ikke kun gevinsten.
Du skal naturligvis opgøre den korrekte gevinst/tab.

Jeg er dog lidt i tvivl om den gamle ordning stadigt gælder, når du har haft
aktierne i 10 år?
I "gamle dage" (cirka ét-to år siden?) var det således, at man ikke behøvede
at betale skat af aktier man havde haft i over tre år.

> Kunne jeg evt. være så heldig at der er en skæringsdato, hvor jeg kan tage
> kursværdien fra, f.eks. 31.12.2005?

Nej.

> Og hvordan laver man egentlig opgørelsen til SKAT? Skal alle ens aktier
> noteres op i en fin opstilling, eller er det nok at angive en fortjeneste
> eller tab?

Det skal bare skrives på selvangivelsen - jeg har selv spurgt om i hvilken
rubrik, så det kan jeg ikke svare på, men de behøver ikke nogen liste eller
andet - bare et beløb på selvangivelsen.