Aktie udbytte på selvangivelsen?
Fra : Hans

Dato : 29-11-07 21:31

Det er første gang jeg skal skrive aktier på min selvangivelse og jeg er
ikke helt med på hvor jeg skal skrive det ind henne.

Er det "Dansk aktieindkomst. Dansk udbytteskat er indeholdt":

501) Udbytte af danske børsnoterede aktier i dansk depot og udlodning fra
visse investeringsforeninger (før udbytteskat) 501

505) Andet udbytte af danske børsnoterede aktier og anden udlodning fra
visse investeringsforeninger (før udbytteskat) 505

310) Udbytte af danske unoterede aktier (før udbytteskat) 310

316) Andet udbytte af danske unoterede aktier og anden udlodning fra visse
investeringsforeninger (før udbytteskat)

... eller "Dansk aktieindkomst. Udbytteskat er ikke indeholdt":

502) Årets gevinst/tab på børsnoterede aktier/investeringsforeningsbeviser
og udbytte/udlodning, hvor der ikke er indeholdt udbytteskat. Tab angives
med minus 502

312) Årets gevinst/tab på unoterede aktier/visse
investeringsforeningsbeviser og udbytte/udlodning, hvor der ikke er
indeholdt udbytteskat. Tab angives med minus

... hvis det er ganske almindelige danske børsnoterede aktier købt i år?
Og hvad med amerikanske aktier købt via udenlandsk broker (aktie option
igennem mit job)?

Fra : Joakim

Dato : 02-12-07 09:57

Hej

Typisk ville udlodningen være indberettet af dit pengeinstitut til
Skat og være angivet på din selvangivelse, her under rubrik 61
(501).

I rubrik 61 skal anføres bruttobeløbet, dvs. udbyttet før
tilbageholdt skat.

Er der tilbageholdt 28 pct. i skat af udlodningen bliver det
godskrevet ved skatteberegningen og beløbet vil fremgå af din
årsopgørelse.

Finansielle kontrakter (aktieoptioner mv.), er omfattede af
kursgevinstloven og ikke aktieavancebeskatningsloven. Her skal du
udfylde en særlig indberetningsblanket, (se evt. vejledningen hos
Skat).

vh

Joakim

Fra : Hans

Dato : 11-12-07 18:28

> Typisk ville udlodningen være indberettet af dit pengeinstitut til
> Skat og være angivet på din selvangivelse, her under rubrik 61
> (501).

Men de har vel ingen anelse om det er gevinst eller tab med mindre aktierne
er købt gennem banken (hvilket de ikke er).

> I rubrik 61 skal anføres bruttobeløbet, dvs. udbyttet før
> tilbageholdt skat.

Øhhh... det tror jeg ikke. Min rubrik 61 hedder:
"Arbejdsgiveradministreret kapitalpension"

> Er der tilbageholdt 28 pct. i skat af udlodningen bliver det
> godskrevet ved skatteberegningen og beløbet vil fremgå af din
> årsopgørelse.

Hvordan kan der være tilbageholdt 28% skat? Det kan der vel aldrig være i en
normal aktiehandel?

> [...]
> kursgevinstloven og ikke aktieavancebeskatningsloven. Her skal du
> udfylde en særlig indberetningsblanket, (se evt. vejledningen hos

Hvad betyder det for mig, at det er omfattet af kursgevinst loven? Er
%-satserne anderledes?