Søges: Ideer til læsehøjt bøger til en dre~
Fra : Lars Ehlers

Dato : 07-12-07 19:28

Jeg mangler gode ideer til nogle nye bøger til min søn, vi læser som
regel en bog sammen før sengetid, og vi trænger til noget fornyelse.

Det skal helst være bøger med interessante/sjove billeder og ikke så
meget tekst. Han kan godt lide at fortælle, hvad tingene hedder, men
han er knap så god til at sætte sætninger sammen.

Jeg er af gode grunde afskåret fra at gå i en boghandel, så jeg er
begrænset til at kigge hos f.eks. GAD på nettet, men det er svært at
udvælge bøger alene via en titel.

Det skal nævnes, at han er tosproget og en del bedre til engelsk end
til dansk, men han er meget interesseret i at lære. Så jeg er også
interesseret i andre hjælpemidler, der kan være med til at øge hans
ordforråd.
--
Lars Ehlers

Fra : Marianne

Dato : 07-12-07 21:56

"Lars Ehlers" <lars@NOSPAMehlers.us> skrev i en meddelelse
> [...]
> til dansk, men han er meget interesseret i at lære. Så jeg er også
> interesseret i andre hjælpemidler, der kan være med til at øge hans

Jeg ville forsøge med 'Malle'. Hun har en engelsk 'søster' Maisy - bøgerne
er skrevet af Lucy Cousins (men måske er det en af dem, der skal udskiftes?)

Et alternativ er bøgerne om Kaj af Mats Letén.

mvh
marianne

Fra : Ivar

Dato : 07-12-07 22:27

Lars Ehlers skrev:

> Jeg mangler gode ideer til nogle nye bøger til min søn, vi læser som
> regel en bog sammen før sengetid, og vi trænger til noget fornyelse.

Jeg vil anbefale Totte- og Lotte-bøgerne. "Totte bygger" har været
et hit her i familien: http://www.saxo.com/item/113940

Til en på 2½ er rim og remser også gode. "Nede I fru Hansens kælder"
har været flittigt brugt her i huset:
http://www.carlsen.dk/butik/vare_liste_lang.asp?afd=&spanfelt=Serietitel&span=Rim%20og%20remser

Der skal nok gå et år mere, inden han kan have glæde af "Halfdans ABC",
men den SKAL han have

Det er lidt tilfældigt hvilke bøger, der falder i børnens smag.
Vi har en gammel bog af Richard Scarry der hedder "Her bor jeg"
Den er blevet læst, så den er i laser. Hans tegner er rigtigt
gode til at tale ud fra, og der ting man kan bede barnet om at finde.

Ivar Magnusson

--
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Børn http://lexinfo.dk/born/born.html

Fra : MM

Dato : 08-12-07 19:32

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> Den er blevet læst, så den er i laser. Hans tegner er rigtigt
> gode til at tale ud fra, og der ting man kan bede barnet om at finde.

Richard Scarry fåes i mange forskellige titler (vi har 4, som er købt inden
for de senest par år) og de er SÅ gode. Vores er også i laser. De kan også
"læses" på flere niveauer.

Fra : Ivar

Dato : 09-12-07 23:35

MM skrev:

> Richard Scarry fåes i mange forskellige titler (vi har 4, som er købt inden
> for de senest par år) og de er SÅ gode. Vores er også i laser. De kan også
> "læses" på flere niveauer.

Det er de utroligt gode tegninger, der giver hans bøger værdi.
Vi har haft to bøger, der var skåret over samme læst. Den ene var
"Her bor jeg", den anden hed vist "Her er jeg", den sidste var
ikke nær så populær som den første.

Ivar Msgnusson

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-12-07 21:54

"Lars Ehlers" <lars@NOSPAMehlers.us> skrev i en meddelelse
> Jeg mangler gode ideer til nogle nye bøger til min søn, vi læser som
> regel en bog sammen før sengetid, og vi trænger til noget fornyelse.

Louis Baum: Far, jeg vil se månen.

- en dejlig historie om Thomas, der ikke kan sove, før han har set månen, og
far, der forsøger alle mulige afledningemanøvrer - hvilket giver en masse
rytme og gentagelser sammen med en masse ord på ting.
Sammen med nogle vidunderlige illustrationer.

Jeg ved ikke, om den stadig kan købes, men den kan lånes på biblioteket.
God læselyst.

Hilsen Inger

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-12-07 23:23

> [...]
> til dansk, men han er meget interesseret i at lære. Så jeg er også
> interesseret i andre hjælpemidler, der kan være med til at øge hans

Pixie bøger kan varmt anbefales.

En anden variant som stiller større krav til forældrene er at I oversætter
mens I læser.
Hvis I feks. tager en bog på engelsk og du så læser for drengen på dansk den
ene dag.
Næste dag så skifter I så mor læser det samme afsnit på engelsk.
Metoden bliver brugt her i huset, blot er det ikke med engelsk og dansk

--
mvh Uffe

Fra : Brian K

Dato : 09-12-07 03:43

"Lars Ehlers" <lars@NOSPAMehlers.us> skrev i en meddelelse
> Jeg mangler gode ideer til nogle nye bøger til min søn, vi læser som
> regel en bog sammen før sengetid, og vi trænger til noget fornyelse.

Toget thomas
Alfons Åberg

mvh
brian