1-årig vågner om natten
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-12-07 20:15

Hej

Vores dejlige 12 måneder gamle søn har fået problemer med at sove. Fra
han var ca 4 måneder gammel begyndte han at sove hele natten igennem
uden problemer. Det vil sige at han blev lagt i seng omkring klokken
21 om aftenen og sov igennem uden problemer indtil han blev vækket
omkring klokken 7 næste morgen.

Men i de sidste 2 uger har vi haft vældige problemer med hans
sovevaner. Når han bliver lagt i sengen begynder han at ofte at græde
og holder kun op igen hvis man løfter ham op. Det kan tage ham op til
en halv time at falde i søvn. Hver eneste nat vågner han op omkring
klokken 4 om morgenen og græder meget voldsomt. Hvis vi løfter ham op
falder han til ro, men så snart han er tilbage i sengen græder han
højlydt igen. Dette kan stå for sig flere gange per nat.

Drengen er ellers glad og på alle måder velfungerende og børnelægen
siger at han ikke fejler noget.

Hvad kan der være galt og hvad kan vi gøre for at hjælpe hele familien
til at sove bedre?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Dido

Dato : 04-12-07 10:38

Sult???

Vores dreng gjorde det samme i den alder. Så begyndte vi at give han
alm. aftensmad, og 1 time efter fik han en stor protion havregrød eller
lignende "tung" mad. Så sov han igennem igen.

De får nogle sult-spring pludselig, så prøv jer lidt frem med maden

/Dorthe

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-12-07 04:53

On Dec 4, 10:37 am, Dido <blap...@msn.com> wrote:
> [...]
> lignende "tung" mad. Så sov han igennem igen.
>
> De får nogle sult-spring pludselig, så prøv jer lidt frem med maden

Ja sult er en mulighed. han spiser gerne en flaske MME på 270 ml lige
før han går i seng, men det er rigtigt at han i lang tid har fået
netop denne dosis, så det kan være vi skal prøve med noget mos eller
grød.

Med venlig hilsen og tak for råd.

Lars Hoffmann

Fra : Brian K

Dato : 04-12-07 16:55

[...]

Nu lyder de rsikkert er RAMAskrig fra resten af gruppen.....

Tag han ind i jeres seng i en periode......

Hvis han har mareridt, osv.... så burde det i en vis udstrækning stoppe hvis
han sover hos jer.

mvh
brian

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-12-07 09:14

On Dec 4, 4:54 pm, "Brian K" <s...@noway.dk> wrote:

> Hvis han har mareridt, osv.... så burde det i en vis udstrækning stoppe hvis
> han sover hos jer.

Vi er bare så bange for at skabe en afhængighed hvor han kun kan sove
i vores seng og vil hellere prøve andre udveje først.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : ben9

Dato : 04-12-07 22:18

> [...]

Vi er bare så bange for at skabe en afhængighed hvor han kun kan sove
i vores seng og vil hellere prøve andre udveje først.

Se det i øjnene - han forlader ikke gerne jeres seng i de næste 2 - 5,
måkske mere, år.

og hvis han ikke må være afhængige af jer, såeh......

han ER afhængige af jer og har brug for jeres sikre tilstedeværelse.

han skal nok flytte hjemmefra når den tid kommer - indtil da: glem 90 pct af
parforholdet, for nu er i ikke kærester mere, men forældre....

Fra : Brian K

Dato : 05-12-07 00:25

On Dec 4, 4:54 pm, "Brian K" <s...@noway.dk> wrote:

>Vi er bare så bange for at skabe en afhængighed hvor han kun kan sove
>i vores seng og vil hellere prøve andre udveje først.

Hvorfor?

Det er da dejligt at have ungerne med i sengen.....

Og man kan altså godt bære dem ind i seng igen når de sover (man skal bare
lige huske at fortælle dem det, inden de falder i søvn (så de ved hvor de er
når de vågner))

Husk... det er meget sjældent en teenager sover i sine forældre seng...

Og jeg har ALDRIG forstået det med at "så bliver det en vane!" - det er
noget man som forælder bestemmer - ganske enkelt!
Man kan godt give lov i enkelte perioder - UDEN at det bliver permanent.

mvh
brian (som hellere vil holde mit barn trygt, end at være bange for at "lave
vaner")

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-12-07 09:57

Brian K wrote:
> [...]
> permanent.
> mvh
> brian (som hellere vil holde mit barn trygt, end at være bange for at

Hvis barnet er bange for at sove alene, er det bedre at sørge for en madras
eller drømmeseng i børneværelset. Det er rigtigt, at det er forældrene, der
bestemmer, om barnet skal "have vaner", men hvis man tager barnet ind i sin
seng for at forhindre det i at græde og være utryg, virker det lidt grotesk
at gøre det på en måde, der vil få barnet til at græde mere og være mere
utrygt, når det skal "afvænnes" igen.

Per V

--
Den, der vil gøre alle tilpas, ender som en kamæleon på et skotskternet
tæppe.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 08-12-07 01:18

On 04/12/07 17:13, in article
ad9a50a2-12ba-4def-a27a-f19c17f6c0e4@e10g2000prf.googlegroups.com, "Lars
Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote:

> Vi er bare så bange for at skabe en afhængighed hvor han kun kan sove
> i vores seng og vil hellere prøve andre udveje først.
>
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

Ja, Gud forbyde, at en 1-årig skulle blive afhængig af sine forældre...
Sorry...kunne bare ikke lade være

Håber I finder en god løsning.

Fra : N/A

Dato : 10-12-07 21:52

Fra : Patruljen

Dato : 04-12-07 17:38

On 4 Dec., 04:14, Lars Hoffmann <l...@intercambiodvd.com> wrote:
> [...]
> siger at han ikke fejler noget.
>
> Hvad kan der være galt og hvad kan vi gøre for at hjælpe hele familien

Det er en god ting, at være opmærksom på, hvad Freud kalder -
udviklingskrisen eller den eksistensielle krise.
http://kultur.slagelsesem.dk/05AB/Dokumenter/klassiske%20udviklingsteorier.pps#258,16,Faserne/stadierne

Hvis du vil vide mere så Erikson skriver også et par guldkorn om
udviklingskriser.
Mange børn benytter overgangsobjekter - men jeg ville samtidig tænke i
stil med Benny.

Regards.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-12-07 23:21

On Dec 4, 10:18 pm, "ben9" <dont.filter@me> wrote:

> Se det i øjnene - han forlader ikke gerne jeres seng i de næste 2 - 5,
> måkske mere, år.

Den tror jeg simpelthen ikke på. Jeg kender masser af børn der alle
sover i deres egen seng i deres eget værrelse

> og hvis han ikke må være afhængige af jer, såeh......

Sikke noget vrøvl at fyre af. Han må blot ikke være afhængig af at
sove i vores seng.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : ben9

Dato : 05-12-07 09:45

> [...]

Den tror jeg simpelthen ikke på. Jeg kender masser af børn der alle
sover i deres egen seng i deres eget værrelse

men det gælder så ikke for jeres barn - børn er forskellige og jeg kender da
masser af børn der har sovet i deres forældres seng i nogle år - og tro mig,
det har ikke altid været lige sjovt for forældrene, men det var så prisen
for nogle harmoniske pubertetsbørn/tennagere

> og hvis han ikke må være afhængige af jer, såeh......

Sikke noget vrøvl at fyre af. Han må blot ikke være afhængig af at
sove i vores seng.

face it - dont beat it

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-12-07 23:28

On Dec 5, 12:25 am, "Brian K" <s...@noway.dk> wrote:

> Hvorfor?
>
> Det er da dejligt at have ungerne med i sengen.....

Det syntes jeg ikke det er. Men jeg kan da godt forstå hcis det en
gang imellem kunne være rart. Men at tage ham ind i vores seng løser
ikke problemet med at han ikke sover godt i sin egen seng.

> Og man kan altså godt bære dem ind i seng igen når de sover (man skal bare
> lige huske at fortælle dem det, inden de falder i søvn (så de ved hvor de er
> når de vågner))

Men ham her vågner jo op midt om natten og det er det der er
problemet.

> Og jeg har ALDRIG forstået det med at "så bliver det en vane!" - det er
> noget man som forælder bestemmer - ganske enkelt!

Jamen det er jo netop det vi gør nu. Vi vil hellere bide i det sure
æble med nogle vågne nætter og så håbe på på denne måde at lære ham at
være tryg ved hans egen seng. Det har virker fint de sidste 8 måneder,
men noget er åbenbart ændret indenfor de seneste par uger.

> Man kan godt give lov i enkelte perioder - UDEN at det bliver permanent.

Det er muligt det er det det ender med, men jeg kan ikke se se hvordan
det at falde i søvn i vores seng skulle hjælpe ham til at føle sig
tryg ved hans egen seng.

Så vil jeg hellere slæbe en madras ind på gulvet ved siden af hans
seng og så sove der i den tid det nu skulle tage for at han igen kan
vende sig til at sove godt.

Men først må vi lige finde ud af hvad der er galt før i kan inde
løsningen.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : ben9

Dato : 05-12-07 09:41

> [...]
>
> Hvorfor?
>
> Det er da dejligt at have ungerne med i sengen.....

Det syntes jeg ikke det er.

Nå - [ironi on] lugter han? [ironi off]

Kan du ikke lide at ligge i din seng med den du elsker mest? Det er for mig
totalt ubegribeligt at du kan have modstand mod at give dit kun et år gamle
barn tryghed......

Men jeg kan da godt forstå hcis det en
gang imellem kunne være rart. Men at tage ham ind i vores seng løser
ikke problemet med at han ikke sover godt i sin egen seng.

Jo det gør det da netop, nemlig at han sover godt i jeres seng, og så en dag
om nogen tid, dage, uger måneder eller år, så skal han nok sove trygt i sin
egen.

> [...]
> er
> når de vågner))

Men ham her vågner jo op midt om natten og det er det der er

nej, problemet ar at du ikke forstår at du blot skal "gå med modstanden" -
dvs se dit barns behov i øjnene og prøve at dække det!

Kom nu - vi snakker om en lille unge på sølle 12 måneder. Det må du da for
faen ku mande dig op til at drage omsorg for!

Rigtige mænd af i dag piver sku da ikke over at være blevet fædre med alle
de afsavn der følger med

> [...]

være tryg ved hans egen seng. Det har virker fint de sidste 8 måneder,
men noget er åbenbart ændret indenfor de seneste par uger.

forestil dig en der har højdeskræk og som så skal "helbrees" ved at blive
placeret i toppen at en mast - er vi ude i noget gammelt snak a la min
farfar: ka han ikke høre må han føle

> [...]

Det er muligt det er det det ender med, men jeg kan ikke se se hvordan
det at falde i søvn i vores seng skulle hjælpe ham til at føle sig

jamen - han er ikke tryg ved sin egen seng - så enkelt er det, men han blir
det heller ikke ved tvang

Så vil jeg hellere slæbe en madras ind på gulvet ved siden af hans
seng og så sove der i den tid det nu skulle tage for at han igen kan
vende sig til at sove godt.

den metode brugte jeg selv ind imellem - og den virkede - ind imellem

Men først må vi lige finde ud af hvad der er galt før i kan inde
løsningen.

igen - han er ikke tryg ved sin egen seng - og det ka du ikke tvinge ham til
at være

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Iben Holst

Dato : 05-12-07 10:04

> [...]
> vende sig til at sove godt.

> den metode brugte jeg selv ind imellem - og den virkede - ind imellem

Den har jeg også brugt - men jeg tror det kommer an på hvor gammel barnet er
hvorvidt det virker.

Da vores den ældste skulle lære at sove i en almindelig seng som godt 3
årig, var det ikke nok for ham at han i forvejen var vant til at sove i eget
værelse i tremmesengen. Og selvom jeg selvfølgelig gladeligt lod ham komme
ind i vores seng blev det jo efterhånden til hver nat og hele nætter og der
var en lillesøster på vej, så det var en situation vi var nødt til at skulle
ud af. Men en god uges tid på en madras ved siden af hans seng, så han
opdagede mig hver gang han vågnede og stak fødderne over kanten, hjalp efter
hensigten. Siden da og stadig i en alder af 8 år kan han finde på at komme
ind til os, og får lov til det, men det er ikke en vane og det står ikke på
ret tit.

Iben

Fra : ben9

Dato : 05-12-07 11:32

"Iben Holst" <iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på at komme ind til os, og får lov til det, men det er ikke en vane og det

men - iben, tro mig - det vil komme til at ske endda nogle år endnu....

verden er dælme en farlig en og livet er dælme osse farligt at face når man
er et barn....

så er det godt at ha mor og far der ka passe på sig - så enkelt er det!

Fra : Iben Holst

Dato : 05-12-07 12:01

> men - iben, tro mig - det vil komme til at ske endda nogle år endnu....

Det er jeg ikke i tvivl om! - og det skræmmer mig ikke. Der er plads til
mine børn hvorend jeg færdes og også i min seng...

> verden er dælme en farlig en og livet er dælme osse farligt at face når
> man er et barn....
>
> så er det godt at ha mor og far der ka passe på sig - så enkelt er det!

Jamen vi er helt enige

Fra : Iben Holst

Dato : 05-12-07 09:57

> [...]

> lige huske at fortælle dem det, inden de falder i søvn (så de ved hvor de

Selvom jeg også er tilhænger af at det lille pus sover hos mor og far, så
kan jeg på sin vis godt forstå dig. For det kan faktisk godt blive til en
dum vane, men med en lille indsats er man sikker på, at det faktisk kun står
på når barnet har brug for det og ikke fordi det er en vane.

Vi har prøvet lidt det samme med vores nu 7 mdr. gl. søn. Da han var 5 mdr.
vågnede han også flere gange om natten og vi tog fat på at give ham noget
mere at spise. Vi gav ham vælling lige inden han skulle sove (hjemmelavet -
ikke "papvælling" som ikke ligger lige så godt i maven) fordi et grød måltid
kan være for meget men mælk for lidt. En fyldt mave kan også give
søvnproblemer. Og hvis han vågnede midt om natten fik han også en flaske
vælling og lige så stille gik det over igen og i godt 1 måned nu har han
hverken skullet spise lige før sengetid eller om natten.

Siden har vi haft lidt natteroderi som ikke har været forårsaget af sult,
men fordi han havde brug for tryghed. Og her er det jeg mener du skal prøve
at vende dit synspunkt lidt. For din søn har det garanteret trygt nok i sin
seng når det først er nu problemet er opstået, men det hjælper intet hvis
det er trygheden fra mor og far han savner. En god og tryg seng kan aldrig
opveje savnet og trygheden fra sine forældre. Og det bliver ikke til en dum
vane hvis I bare sørger for at lade ham ligge i sin egen seng så snart han
er ok med det. Det kan godt betyde nogle nætter hvor barnet flyttes fra den
ene seng til den anden flere gange, men jeg er overbevist om at det er godt
givet ud. Vores søn har i 3-4 uger nu sovet fra 19.30 til 06.00 i sin egen
seng fordi vi i natteroderiet forinden, lod ham være hos os når han vågnede,
men lagde ham tilbage hver gang han faldt i søvn. Det er ikke så farligt at
gøre når barnets seng står i forældrenes soveværelse. Men hvis det har sit
eget værelse kan det givetvis give problemer med bare at ligge det tilbage.

Iben

Fra : ben9

Dato : 05-12-07 11:29

> [...]
> soveværelse. Men hvis det har sit eget værelse kan det givetvis give
> problemer med bare at ligge det tilbage.

jeg kom til at tænke på en antropolog fra Indien der for nogle år siden var
i dk for at studere danskeres måde at gebærde sig på - som antropologer nu
engang gør.

det jeg hæftede mig mest ved var hans undren over at - som han cirka
udtrykte det - det vestlige menneske var det eneste pattedyr han kendte der
lod sit afkom i stikken langt væk fra de beskyttende forældre

alle andre pattedyr har deres børn tæt ved sig i den tid der skal til - for
menneskets vedkommende er det formentlig nogle måneder eller nogle få år

men det er da tankevækkende.......

Fra : Iben Holst

Dato : 05-12-07 15:49

> [...]
> udtrykte det - det vestlige menneske var det eneste pattedyr han kendte
> der lod sit afkom i stikken langt væk fra de beskyttende forældre

Det mener jeg også jeg har hørt før...

> alle andre pattedyr har deres børn tæt ved sig i den tid der skal til -
> for menneskets vedkommende er det formentlig nogle måneder eller nogle få
> år
>
> men det er da tankevækkende.......

Ja det er det!

Fra : Frøken Jensen

Dato : 08-12-07 01:27

On 05/12/07 15:49, in article
4756bb4e$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Iben Holst"
<iben@holst.mail.dk> wrote:

> Det mener jeg også jeg har hørt før...

> Ja det er det!

Det værste er egentlig, at de fleste forældre der ikke vil have børn i
sengen, ikke har overvejet hvorfor de selv holder af, at dele seng med deres
partner. At putte, kramme, føle sig tryg ved den andens nærhed...det er mig
en gåde, at man som voksen kan have brug for dette og samtidig helt
ignorere, at børn ofte nyder det samme - hvis de får tilbudet.

Fra : Brian K

Dato : 09-12-07 00:17

"Fr ø ken Jensen" <cdjjura@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<>

> [...]
> en gåde, at man som voksen kan have brug for dette og samtidig helt
> ignorere, at børn ofte nyder det samme - hvis de får tilbudet.

Fanme en god pointe!

Bravo!

mvh
brian

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-12-07 00:26

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse

> Fanme en god pointe!
>
> Bravo!

Enig.

Hilsen Inger

Fra : Frøken Jensen

Dato : 09-12-07 00:30

On 09/12/07 0:26, in article 475b281e$0$90272$14726298@news.sunsite.dk,
"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> Enig.
>
> Hilsen Inger

Jeg har mine lyse øjeblikke ;)

Fra : N/A

Dato : 10-12-07 21:52

Fra : N/A

Dato : 10-12-07 21:52

Fra : N/A

Dato : 10-12-07 21:52

Fra : N/A

Dato : 11-12-07 08:57

Fra : N/A

Dato : 11-12-07 09:03

Fra : N/A

Dato : 11-12-07 09:03

Fra : N/A

Dato : 11-12-07 09:04

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-12-07 02:10

On Dec 5, 9:41 am, "ben9" <dont.filter@me> wrote:

> Nå - [ironi on] lugter han? [ironi off]

Den nedladende tone frabedes. Lad os da prøve at tale sammen som
voksne mennesker.

> Kan du ikke lide at ligge i din seng med den du elsker mest? Det er for mig
> totalt ubegribeligt at du kan have modstand mod at give dit kun et år gamle
> barn tryghed......

Jeg har intet imod at give mit barn tryghed, men søger efter den
bedste måde at gøre det på. For det første er jeg slet ikke sikker på
at det at lade ham sove i vores seng vil hjælpe på hans
natteproblemer, derefter tror jeg også på at hvis vi lader ham sove i
vores seng, undgår vi problemet i stedet for at løse det og på længere
sigt tror jeg det vil give den modsatte effekt af hvad vi søger.

Lad mig lige slå fast at grunden til at han ikke skal ind og sove hos
os er absolut IKKE at hans tilstedeværelse i vores seng generer mig
eller min kone, men derimod at jeg tror det vil skabe et uheldigt
behov hvor han kun kan sove i vores seng.

> Jo det gør det da netop, nemlig at han sover godt i jeres seng, og så en dag
> om nogen tid, dage, uger måneder eller år, så skal han nok sove trygt i sin
> egen.

Nej, det løser - måske - problemet med at han kan sove, men det løser
ikke problemet med at han kan sove i hans egen seng, og der er en
ganske specifik fare for at vi skabe et afhængighedsforhold som ikke
tidligere var der.

> nej, problemet ar at du ikke forstår at du blot skal "gå med modstanden" -
> dvs se dit barns behov i øjnene og prøve at dække det!

Blot fordi vi ikke kan blive enige om hvad løsningen på problemet er
syntes jeg ikke du kan drage den konklusion at jeg ikke ønsker at
dække barnets behov.

> Kom nu - vi snakker om en lille unge på sølle 12 måneder. Det må du da for
> faen ku mande dig op til at drage omsorg for!

Nu må du da stoppe. Kan du virkelig ikke se at det netop er hvad jeg
gør.

> forestil dig en der har højdeskræk og som så skal "helbrees" ved at blive
> placeret i toppen at en mast - er vi ude i noget gammelt snak a la min
> farfar: ka han ikke høre må han føle

Nej - vi er ude i noget hvor vi hellere vil finde en god langsigtet
løsning end blot redde et par hurtige nætters søvn. Hvis den løsning i
sidste ende er at barnet skal sove hos os, then so be it - men jeg kan
nemt se ulempen ved det.

> jamen - han er ikke tryg ved sin egen seng - så enkelt er det, men han blir
> det heller ikke ved tvang

Nej, det er absolut ikke så enkelt. Det er en konklusion du helt selv
har draget ud fra et par beskrivelser i en nyhedsgruppe. Der kan da
være tusinde grunde til at han ikke sover godt.

> Men først må vi lige finde ud af hvad der er galt før i kan inde
> løsningen.
>
> igen - han er ikke tryg ved sin egen seng - og det ka du ikke tvinge ham til
> at være

igen - det er blot din teori. Jeg ved ikke hvad der er galt, men vi
føler os frem og prøver at finde en løsning der løser flere problemer
end der bliver skabt.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Brian K

Dato : 05-12-07 12:14

[...]

Det er altså noget vrøvl.

Vi snakker om en seng - ikke en sprøjte med heroin!

Om det skal blive en vane er noget i bestemmer.

Hvorfor lave sådan et postyr over det, PRØV... Vi er vel enige om at det er
jer som forældre der bestemmer om det skal blive en vane?

mvh
brian

Fra : ben9

Dato : 05-12-07 16:03

> [...]

eller min kone, men derimod at jeg tror det vil skabe et uheldigt
behov hvor han kun kan sove i vores seng.

bare rolig - når han får kønsbehåring og skrattende stemme, kommer det af
sig selv..........

især hvis hans behov er dækket godt og grundigt i den tidlige barndom

> [...]

ikke problemet med at han kan sove i hans egen seng, og der er en
ganske specifik fare for at vi skabe et afhængighedsforhold som ikke

hvad med at komme dit barn i møde i forhold til dets behov i stedet for at
prøve at holde fast i dine gene fantasier om hvor galt det kan gå?

> [...]

Blot fordi vi ikke kan blive enige om hvad løsningen på problemet er
syntes jeg ikke du kan drage den konklusion at jeg ikke ønsker at

jeg siger ikke at du er en dårlig far og ikke ønsker det bedste for dit
barn - jeg tror alle forældre vil deres børn det bedste. jeg er blot ikke
sikker på at du kan se fordelen ved at tage tingene ovenfra og nedefter -
tag det bare roligt, han gider ikke sove hos jer om føje tid, når han har
fået nok af det.

> [...]
> faen ku mande dig op til at drage omsorg for!

Nu må du da stoppe. Kan du virkelig ikke se at det netop er hvad jeg

hmmmm - hvis barnet kunne snakke, ville det sige noget andet, nemlig at du
misforstår dets signaler - herregud - barnet synes bare verden er alt for
stor og vil gerne sove hos far og mor

> [...]
> farfar: ka han ikke høre må han føle

Nej - vi er ude i noget hvor vi hellere vil finde en god langsigtet

den slags findes ikke når man er far eller mor

end blot redde et par hurtige nætters søvn. Hvis den løsning i
sidste ende er at barnet skal sove hos os, then so be it - men jeg kan
nemt se ulempen ved det.

og jeg kan se fordelene ved det - i øvrigt findes der ikke noget der er mere
ulempe ved end at være forældre - pyha - hårdt arbejde og menge mange afsavn

> [...]

> til
> at være

igen - det er blot din teori. Jeg ved ikke hvad der er galt, men vi

prøv at lade ham sove i jeres seng i den næste tid og se hvad der sker

og prøver at finde en løsning der løser flere problemer
end der bliver skabt.

pyha - så får du travlt for det at have børn er en lang stribe af problemer,
bekymringer og afsavn for ikke at snakke om manglen på nattesøvn - jotak jeg
husker det godt og er glad for at jeg ikke skal gennem den mølle en gang
til, men det var på trods af besværet ret fedt og meget udviklendende

Benny

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Bo Warming

Dato : 07-12-07 07:34

Hermed et - let forenklet og generaliserende og dermed
frastødende-pralende - svar til de mange bekymrede indlæg i denne tråd.

Da mine børn var 1 år og ikke ville sove, så havde jeg masser af legetøj
parat ogeller satte ungen i hobbegynge/gåstol og sad i en lænestol og læste
og sørgede for at ungen var tør og underholdt og efterhånden dejsede om af
træthed så jeg kunne gå i seng igen.

Jeg lod video køre med Pippi-film eller Tom og Jerry som faktisk gjorde
indtryk på en 1-1½ årig og med bl.a. teknilego havde jeg lavet en masse
fjernstyrede sager og jeg satte ting på stole der kunne væltes ned og ungen
havde det ret sjovt - og virkede det ikke, så puttede jeg i bæresele og
cyklede en tur med den lille mens jeg sang nogle fædrelandssange - som jeg
imorgen lørdag skal synge igen på Rådhuspladsen kl 1400 ved Den Danske
Forening demo

Et trug med babymos på gulvet var selvbetjening mht affodring, og moderen
var glad for at kunne sove og lade sine bryster slappe af et par timer. Men
jo sjovere man gør vågen-livet, jo mindre gider babyer sove Og jo klogere
bliver det, jo mere sultne på oplevelser, og det var svært af finde på nyt -
indtil det blev forår og ungen kujnne rode i havens jord og spise et par
regnorme eller småkager jeg havde sat på en stol oppe på havebordet, så der
var lidt bjergbestiger udfordring for den energisk kravlende skrigeunge, som
skulle gøres SELVHJULPEN, hvilket lykkedes og præger adfærd for både dreng
og pige idag omkring alder 20

Lader man vedr sådanne eksperimenter et kravlebarn tisse i dobbeltsengen,
hvor der er lagt voksdug under lagnet og,
hvor man selv ligger og læser, så vil kravlebarnet foretrække at vende
tilbage til samme hjørne og tisse der igenigen, så der skujlle lægges mange
sugende aviser mellem voksdug og lagen. Lidt tisstank i rummet dør ingen
af - oplevelser er vigtigere. Men moderen skred med børnene da da var hhv 3
og 1½ - vendte tilbage indimellem for at få nr to og skred igen, for
kvinder kan ikke tåle selvhjulpenhed mht dette tidsspildende fænomen, søvn.

------------------------

Jeg tror forældre frustreres af lærdes spekulative spilleregler for
opdragelse og at engangbleer er eksempel på uheldigt snobberi og tøjbleer
var en overkommelig udfordring.
I filmen DAisy Diamond, der endnu går i Palads dræber en desperat enlig mor
sit barn da hun i weekenden, mens alle butikker er lukket , løber tør for
pampers-libero bleer og kolikungen s fulde lorteble skal skiftes.

Så enkelt er det sjældent når forældrer myrder deres børn, men tilvænning
til tøjbleer anser jeg for en god ting - så kan man altid klippe et gammelt
lagen op til bleer, hvis intet andet tørt er tilgængeligt.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 08-12-07 01:16

On 04/12/07 4:14, in article
ca5f5b1f-5002-4c79-b065-e6de23236a88@s12g2000prg.googlegroups.com, "Lars
> [...]

> siger at han ikke fejler noget.
>
> Hvad kan der være galt og hvad kan vi gøre for at hjælpe hele familien

Måske savner han tryghed og nærvær om natten - prøv at lade ham sove sammen
med jer, hvis I altså er indstillet på dette.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-12-07 04:59

On Dec 4, 4:14 am, Lars Hoffmann <l...@intercambiodvd.com> wrote:

> Hvad kan der være galt og hvad kan vi gøre for at hjælpe hele familien
> til at sove bedre?

Nu har vi prøvet at sove sammen med ham og det hjalp ikke. To nætter
har han sovet i vores seng og begge nætter er han vågnet op grædende
klokken 3-4 stykker. Idag er han så rendt ind i en god forkølelse så
han er snottet og da han ikke kan trække vejret ordentligt igennem
næsen hjælper det ikke just på nattesøvnen.

Jeg syntes det er interessant at noterer at de fleste af dem der siger
at løsningen er at sove sammen med barnet i samme åndedrat siger at
man ligeså godt kan indstile sig på at barnet ikke kan sove i sin
egen seng de næste mange år. Jeg tror ærlig talt ikke det nødvendigvis
er det bedste råd. Nej det er ikke heroin, men det skaber da stadig
afhængighed.

Vores søn går i en børnehave (eller hedder det vuggestue når de ikke
er ældre?) Der er der en lille pige på samme alder der græder og
skriger dagen lang. Grunden til at hun gør det er at forældrene har
båre hende rundt og altid haft hende i armene så snart hun var bare en
lille smule utilfreds. Det betyder at hun naturligvis har været mere
end tryg når hun er sammen med hendes forældre, men det betyder også
at hun nu har et trauma hver gang hun ikke bliver båret rundt.

Naturligvis skal man give børnene så megen omsorg at det føler sig
trygge og er rolige, men man skal IMHO ikke blot kapitulerer og lade
dem sætte dagsordenen for hvornår de skal sove sammen med forældrene.
Det er bestemt ikke fordi det generer mig at sove sammen med min søn,
men derimod fordi jeg tror at han på længere sigt har bedre af at lære
at sove i egen seng. Jeg er dog nu i vildrede angående hvad det
egentligt er der vækker ham om natten da det jo heller ikke hjalp at
sove sammen.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Iben Holst

Dato : 09-12-07 13:28

>Nu har vi prøvet at sove sammen med ham og det hjalp ikke. To nætter
>har han sovet i vores seng og begge nætter er han vågnet op grædende
>klokken 3-4 stykker.

Jeg ville give det et par nætter mere...

> [...]
>egen seng de næste mange år. Jeg tror ærlig talt ikke det nødvendigvis
>er det bedste råd. Nej det er ikke heroin, men det skaber da stadig

Når sult ikke er problemet og en våd ble heller ikke er, så jo vil jeg
bestemt påstå at det næstbedste råd er at tage barnet i sin egen seng i en
periode. Men som jeg tidligere har nævnt mener jeg også, at det kan blive en
ren vane for barnet. Men kun hvis man lader det blive en vane. Det kræver at
man lader barnet komme i sin egen seng når det er faldet i søvn efter den
grædende opvågning (ikke nødvendigvis de første nætter!) og kun hvis sengen
> [...]

>end tryg når hun er sammen med hendes forældre, men det betyder også
>at hun nu har et trauma hver gang hun ikke bliver båret rundt.

Ja - sådanne børn og forældre findes - nogle børn skriger også "bare" hele
tiden fordi det er en voldsom omvæltning for dem at komme hjemmefra.

>Naturligvis skal man give børnene så megen omsorg at det føler sig
>trygge og er rolige, men man skal IMHO ikke blot kapitulerer og lade
>dem sætte dagsordenen for hvornår de skal sove sammen med forældrene.

Nej, men det må du sandelig heller ikke tillægge en 1 årig. Et barn i den
alder søger kun trygheden og ikke en magt for sætte en dagorden for sin egen
behagelighed. Og din søn har langt fra sat nogen dagsorden efter at have
sovet hos dig sølle 2 nætter.

>Det er bestemt ikke fordi det generer mig at sove sammen med min søn,
>men derimod fordi jeg tror at han på længere sigt har bedre af at lære
>at sove i egen seng.

Dét har han! Men det betyder ikke, at han ikke kan sove x-antal hele eller
halve nætter sammen med mor og far i perioder. Og dette er bestemt heller
ikke andet end en periode I sammen skal igennem.

>Jeg er dog nu i vildrede angående hvad det
>egentligt er der vækker ham om natten da det jo heller ikke hjalp at
>sove sammen.

Ja den er svær. Når min søn på 7 mdr. tager den sene eftermiddagslur eller
tidlig aftenslur er han i den senere tid begyndt at vågne voldsomt grædende
og svær at trøste. Det er uanset om han sover på sofaen, i barnevognen,
eller i sin seng. Jeg aner ikke hvad der forårsager det - men satster på at
det bare er en periode vi skal igennem hvor jeg tager ham i mine arme indtil
han er glad igen.

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 09-12-07 13:46

Som nævnt lige før synes jeg ikke at 2 nætter ikke nok at vurdere tingene
på. Men jeg kommer til at tænke på, hvis din søn sagtens kan falde i søvn i
sin egen seng og sover fint der intil 3-4 stykker om morgenen, så er der
ingen grund til at have ham i jeres seng fra han skal sove og indtil da.
Selvom jeg meget gerne har mine børn (af og til 3 stk på een gang) i sengen,
så synes jeg ikke der er grund til at tage ham i jeres seng før han rent
faktisk vågner selv.

Det vigtigste for ham er at vide at I er der for ham når han vågner og er
ulykkelig og at I lader ham blive i jeres nærhed mens han falder trygt i
søvn igen.

Iben

Fra : David T. Metz

Dato : 22-01-08 21:08

Lars Hoffmann wrote:

> [...]
> egen seng de næste mange år. Jeg tror ærlig talt ikke det nødvendigvis
> er det bedste råd. Nej det er ikke heroin, men det skaber da stadig

Det er noget pjat. Det tager højst en uge at vænne barnet til at save
alene igen.

> [...]
> end tryg når hun er sammen med hendes forældre, men det betyder også
> at hun nu har et trauma hver gang hun ikke bliver båret rundt.

Det er en tvivlsom tolkning. Jeg orker ikke en længere udredning, men
kig evt. selv på tilknytningsteori (John Bowlby). Kort fortalt: Hvis
forældrene vitterligt havde taget hende op, hver gang - så burde hun
egentlig være et trygt barn (alt andet lige). Noget tyder på hun ikke er
det - så der må være andre ting på spil. Men altså: man skaber ikke
utrygge børn af at tage dem op og bære dem rundt hele tiden. I visse
kulturer går mødre rundt med ungerne det meste af dagen - og de børn er
(alt andet lige) super trygge.

> Naturligvis skal man give børnene så megen omsorg at det føler sig
> trygge og er rolige, men man skal IMHO ikke blot kapitulerer og lade
> dem sætte dagsordenen for hvornår de skal sove sammen med forældrene.

Børn på 1 år "sætter" ikke dagsordenen. De "er" en dagsorden.

Pointen med den retorik: I den alder er der ikke tale om manipulation
fra barnets side. Der er tale om udtryk for umiddelbare (dvs.
uoverlagte) behov.

> [...]
> at sove i egen seng. Jeg er dog nu i vildrede angående hvad det
> egentligt er der vækker ham om natten da det jo heller ikke hjalp at

Giver I ham stadig MME? I givet fald: drop det helt. Det fylder og det
mætter kun kortvarigt. Nøjes med at give ham rigtig mad.

Vi brugte lun vælling til vores yngste var omkr. 10 måneder - ved
sengetid, fordi det gjorde putning til et nemt ritual.
Sundhedsplejersken nærmest vendte øjne af os, og sagde at det havde hun
(datteren) ikke brug for. Og det gav også natteroderi - formentlig sult.

Men ellers kan årsagerne være utallige: mareridt (i det hele taget
drømme), tænder, andre uvante kropslige sensationer, små forandringer i
daglige rutiner osv. osv.

David

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-12-07 06:30

On Dec 9, 1:27 pm, "Iben Holst" <i...@holst.mail.dk> wrote:

> Når sult ikke er problemet og en våd ble

hmm, nu siger du våd ble... Han laver aldrig stort om natten, men han
tisser næsten altid. Kan det være at en til-tisset ble om natten
pludselig er et problem omend det ikke var det før? Vi skifter ham
normalt ikke om natten men måske skulle vi lige prøve det og se om det
er der den trykker. Det fandme træls at den slags små unger ikke
kommer med en ordentlig instruktionsbog.

> [...]
> behagelighed. Og din søn har langt fra sat nogen dagsorden efter at have

Du misforstår mig. Jeg mener ikke han gør det for at bestemme eller
for at sætte en dagsorden, men derimod at de i den alder utrolig
hurtigt lærer handling og konsekvens, og hvis de finder ud af at de
ved at græde om aftenen kommer ind i sengen hos mor og far, skaber man
nemt et behov der ikke tidligere eksisterede.

> Dét har han! Men det betyder ikke, at han ikke kan sove x-antal hele eller
> halve nætter sammen med mor og far i perioder. Og dette er bestemt heller
> ikke andet end en periode I sammen skal igennem.

Ja, en periode er det, men så må vi håbe det er uger og ikke år.

Hvis du finder svaret så skriv endelig!

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Iben Holst

Dato : 09-12-07 14:47

>hmm, nu siger du våd ble... Han laver aldrig stort om natten, men han
>tisser næsten altid. Kan det være at en til-tisset ble om natten
>pludselig er et problem omend det ikke var det før?

Ja det kan det faktisk godt.

> Det fandme træls at den slags små unger ikke kommer med en ordentlig
> instruktionsbog.

Puha ja - det kunne man godt ønske sig ind i mellem. Selvom mine 2 ældste er
meget forskellige i sind, var der meget jeg kunne sammenligne, men nu med
den trejde - man skulle tro det var endnu nemmere, men det synes jeg altså
ikke - jeg synes han er meget sværre at læse end de 2 andre

> [...]
>ved at græde om aftenen kommer ind i sengen hos mor og far, skaber man
>nemt et behov der ikke tidligere eksisterede.

Alle basale behov som krælighed, tryghed, mad og tør ble starter et sted på
et tidspunkt. Og det starter sjovt nok fra fødslen. Men tryghed er også en
svær en. Det er så nemt at give, men utrygheden viser sig på forskellige
måder og igennem flere perioder igennem livet - især hos børnene... Når din
pode vokser sig stor til skolealderen (og inden da) vil der opstå
siutationer som også kan give ham brug for ekstra tryghed om natten, som han
også har nu. Med mindre en tør ble altså kan gøre det

>Ja, en periode er det, men så må vi håbe det er uger og ikke år.

Det er faktisk op til dig selv at finde den gyldne middelvej, hvor du ikke
gør det til en vane for din søn men eller ikke afskærer ham muligheden og
nødvendigheden for den store tryghed og hygge der er i mors og fars seng...
Men nogle børn har bare brug for mere tryghed end andre. Min datter på 5 år
har altid haft ernormt meget mere brug for det end min søn på 9. Men de er
altså også vidt forskellige i sind.

> [...]
> at
> det bare er en periode vi skal igennem hvor jeg tager ham i mine arme

I lige måde - hvis det altså ikke er noget med en tør ble - for det kan jeg
godt udelukke som problemet hos os

Iben

Fra : Patruljen

Dato : 10-12-07 07:06

On 5 Dec., 07:28, Lars Hoffmann <l...@intercambiodvd.com> wrote:

> Det syntes jeg ikke det er. Men jeg kan da godt forstå hcis det en
> gang imellem kunne være rart. Men at tage ham ind i vores seng løser
> ikke problemet med at han ikke sover godt i sin egen seng.

Det interessante ved dine sætningsopbygninger og deres forløb kunne
bl.a.være dette.

Du begynder teksten med at fortælle os at - det syntes du ikke, der
er. ( Dejligt at have ungerne i sengen )
Efterfølgende fortæller du så begrundelsen. Begrundelsen formuleres
ikke undersøgende eller der stilles ikke spørgsmål. Du leverer blot
følgende " kendsgerning". " at tage ham ind i vores seng løser ikke
problemet "

Vi ønsker os af naturvidenskabsfolk i almindelighed, at de ikke indgår
i en undersøgelse eller forskning med et forudfattet synspunkt - men
lader undersøgelsen eller forskningen om at levere resultatet.

> Men ham her vågner jo op midt om natten og det er det der er
> problemet.

Hvorefter muligheden er, som den er forslået, at tage barnet ind i
jeres seng, og når det er faldet til ro og i søvn efterfølgende bære
barnet tilbage til sin egen seng.

Som i - Gradvis desensibilisering

> [...]
> være tryg ved hans egen seng. Det har virker fint de sidste 8 måneder,
> men noget er åbenbart ændret indenfor de seneste par uger.

Du er blevet gjort opmærksom på helt ordinær udviklingspsykologi. Men
det er tilsyneladende ikke trængt ind -
Så jeg gentager, men en smule mere tydeligt;

Den orale fase: 0-1 1/2 år
Erogen zone: Munden.
   Lystfølelsen tilfredsstilles, når barnet sutter på brystet, sutten,
bamsen eller lignende

Udviklingskrise: Afvænning fra amning => barnet opfatter sin egen krop

Barnets personlighed: styret af lystprincippet (det'et), tåler ikke
behovsudsættelse
Bemærk begrebet - udviklingskrise. Kan du definere psykisk førstehjælp
til mennesker i et kriseforløb, så, som et mindstemål -

Kender du til begrebet regression ?

> Det er muligt det er det det ender med, men jeg kan ikke se se hvordan
> det at falde i søvn i vores seng skulle hjælpe ham til at føle sig
> tryg ved hans egen seng.

Som et udgangspunkt kan det hjælpe til at genetablere en anderledes
følelse - end utryghed.
Men jeg tænker ærlig talt, at det største problem her, er dine
forudfattede synspunkter.

Det er langt fra ualmindeligt, at mænd oplever sig truet i relation
til partneren i barnets tidlige år. Jeg kunne få den tanke, at det er
dit virkelige problem.

> Så vil jeg hellere slæbe en madras ind på gulvet ved siden af hans
> seng og så sove der i den tid det nu skulle tage for at han igen kan
> vende sig til at sove godt.

Den helt ordinære udviklingspsykologi vil lade os vide, at
bevidstheden om egen eksistens formes netop på dette tidspunkt.
Sanseintegration mv.leder barnet til den forestilling, at det ikke "
hænger sammen "/ har symbiotisk kontakt med sin mor. Det handler
sandsynligvis, også her, langt mere om moderen end om dig.

> Men først må vi lige finde ud af hvad der er galt før i kan inde
> løsningen.
´
Prøv uden forudfattede holdninger.

Mvh.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-12-07 08:16

On Dec 10, 3:05 pm, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> ikke undersøgende eller der stilles ikke spørgsmål. Du leverer blot
> følgende " kendsgerning". " at tage ham ind i vores seng løser ikke

Jeg giver udtryk for min holdning, det er da en ganske almindelig måde
at dialogerer på. Jeg har en holdning som jeg er villig til at prøve
af men derfor behøver jeg vel ikke at skriver disclaimers og
spørgsmålstegn når jeg giver udtryk for den. At jeg ikke giver udtryk
for en universel sandhed er vel omsonst at skrive.

> Vi ønsker os af naturvidenskabsfolk i almindelighed, at de ikke indgår
> i en undersøgelse eller forskning med et forudfattet synspunkt - men
> lader undersøgelsen eller forskningen om at levere resultatet.

Hvilken forskning? hvilken undersøgelse? Naturvidenskabsfolk? Kom nu
ned på jorden

> Hvorefter muligheden er, som den er forslået, at tage barnet ind i
> jeres seng, og når det er faldet til ro og i søvn efterfølgende bære
> barnet tilbage til sin egen seng.

Han falder blot ikke mere til ro i vores seng end i hans egen, så tak
men nej tak.

> Som i - Gradvis desensibilisering

> Du er blevet gjort opmærksom på helt ordinær udviklingspsykologi. Men
> det er tilsyneladende ikke trængt ind -

Nej, det var alt for flyvsk for mig - og det er det iøvrigt stadigt,
men jeg kan da se at din konklusion er at han skal ind i vores seng og
sove. .

> Kender du til begrebet regression ?

Nej, men efter 10 år som udlandsdansker er mit dansk ikke superspidst.

> Som et udgangspunkt kan det hjælpe til at genetablere en anderledes
> følelse - end utryghed.
> Men jeg tænker ærlig talt, at det største problem her, er dine
> forudfattede synspunkter.

Der siger at såfremt et barn vænner sig til at sove i forældrenes seng
kan det være svært at komme tilbage i egen seng igen. Jeg syntes ikke
det er mere forudfattet end så meget andet. At et barn lærer af
konsekvens og handling er et faktum.

> Det er langt fra ualmindeligt, at mænd oplever sig truet i relation
> til partneren i barnets tidlige år. Jeg kunne få den tanke, at det er
> dit virkelige problem.

Latterligt. Problemet er at barnet ikke sover igennem om natten.
Desuden er min kone større modstander af at have ham i sengen end jeg
er. Måske du skulle komme ned på jorden og komme med lidt færrere
forudfattede konklusioner.

> Prøv uden forudfattede holdninger.

Det skulle du måske selv gøre. Hvis du følger med i tråden kan du se
at vi nu uden held har prøvet at have ham med i sengen. Der var
absolut ingen forskel i hans handling, han var præcis lige så
ulykkelig som i hans egen seng.

Fra : Ben9

Dato : 11-12-07 08:44

Lars Hoffmann wrote:

> At et barn lærer af
> konsekvens og handling er et faktum.

jovist - lissom hunde, men den lære barnet får er ikke nødvendigvis god,
hvorimod kærlighed er den bedste lære man kan få, så ind i revnen med ungen.

Iøvrigt: hvorfor fanden stritter du sådan imod? Hvad er *dit* problem......

tag dig nu sammen mand og kom ungen imøde i stedet for det der
oldnordiske ro, renlighed og regelmæsssighed.

Er der da for helvede ikke en mor i det foretagende der kan tage lidt
vare på ungens behov.....

Lars Hoffmann - i stedet for at sidde her og forsvare dine rigide
holdninger, skulle du tage og gå til noget mor-barn-noget i aftenskolen,
for der er da vist noget der er gået din næse forbi siden dengang i
50'erne hvorfra dine opdragelsesnormer stammer.

det ER tydeligt, at hans behov fylder mere end ungens

> [...]
> Desuden er min kone større modstander af at have ham i sengen end jeg
> er. Måske du skulle komme ned på jorden og komme med lidt færrere

som du dog forsvarer dig og er selvretfærdig

> [...]
> at vi nu uden held har prøvet at have ham med i sengen. Der var
> absolut ingen forskel i hans handling, han var præcis lige så

(Benny siger til sig selv: glem det, for mod dumhed kæmper selv guderne
forgæves)

Fra : Patruljen

Dato : 10-12-07 09:00

On 10 Dec., 16:16, Lars Hoffmann <l...@intercambiodvd.com> wrote:

> [...]
> at vi nu uden held har prøvet at have ham med i sengen. Der var
> absolut ingen forskel i hans handling, han var præcis lige så

En hurtig kommentar.
Det kan vi vist roligt kalde et ukontrolleret forsøg -

Mvh.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-12-07 09:08

Fra : Dido

Dato : 10-12-07 21:52

Hej Lars,

Har I held med at give mere mad??

Ellers kan det anbefales at få checket ørerne... Vores er lige blevet
"rigtigt" ørebarn, det hjælper også gevaldigt på søvnen!!!

Glem alle de andre nedladende kommentarer.

/D

Fra : Patruljen

Dato : 10-12-07 09:21

> [...]
> spørgsmålstegn når jeg giver udtryk for den. At jeg ikke giver udtryk
> for en universel sandhed er vel omsonst at skrive.

Måske er det en ganske almindelig måde, at undersøge sager på, der
hvor du kommer fra. Jeg tror du er faglært murer, snart.

> Hvilken forskning? hvilken undersøgelse? Naturvidenskabsfolk? Kom nu
> ned på jorden

Det er en helt ordinært udgangspunkt for enhver redelig undersøgelse.
Noget du kunne lære en del af, er jeg bange for .-/ Budskabet
forandres ikke, hvad enten du fantaserer om mig i en leviteret form
eller som grundigt grounded.

> Han falder blot ikke mere til ro i vores seng end i hans egen, så tak
> men nej tak.

I givet fald ville jeg undersøge på forældre relationen.

> Nej, det var alt for flyvsk for mig - og det er det iøvrigt stadigt,
> men jeg kan da se at din konklusion er at han skal ind i vores seng og
> sove. .

Nu udelod du så bekvemt sætningen - som i gradvis desensibilisering
for at nå til din konklusion. Måske skulle du vænne dig til at
undersøge noget mere og konkludere noget mindre. i relation til mig,
såvel som din dreng -

Så du affejer elementær udviklingspsykologi, fordi disse erfaringer er
for flyvske for dig ?
Og må slette ethvert spørsmål der relaterer sig til informationen. '

Også selvom du får afvide, at der er en sandsynlighed for at din dreng
befinder sig i en krise -

Særdeles. Tankevækkende.

> Nej, men efter 10 år som udlandsdansker er mit dansk ikke superspidst.

Kunne du erhverve dig almindelige sproglige færdigheder og måske læse
helt banal udviklingspsykologi, når du nu engang, måske, skal til at
optræde som ansvarlig opdrager ?

> [...]
> kan det være svært at komme tilbage i egen seng igen. Jeg syntes ikke
> det er mere forudfattet end så meget andet. At et barn lærer af

Dine forudfattede synspunkter, som sandsynligvis mere fortæller, at du
er truet til - bristepunktet - af jalousi over den tid og opmærksomhed
moderen tildeler drengen iforvejen. Og derfor ikke tillader yderligere
forstyrelser. Jep.

> [...]
> Desuden er min kone større modstander af at have ham i sengen end jeg
> er. Måske du skulle komme ned på jorden og komme med lidt færrere

Latterligt, derhen at følelsen er uacceptabel for de fleste og bliver
trængt ned i det ubevidste. Netop.
Desuden vil jeg sige, at en mor og far, som er modstandere af at et
1.årigt barn tager ophold i perioder i deres seng, muligvis forklarer
- hvorfor barnet ikke kan bruge dem til at falde ¨til ro.

Enhver mor, som foretrækker at barnet ligger alene og græder alene. Er
en fremmedgjort mor.

Mvh.

Fra : Ben9

Dato : 11-12-07 08:56

Patruljen wrote:

> Måske er det en ganske almindelig måde, at undersøge sager på, der
> hvor du kommer fra. Jeg tror du er faglært murer, snart.

hehe - så må man sku da håbe at mester ikke sætter ham til at lave buer
eller snirkler en dag.....

> Også selvom du får afvide, at der er en sandsynlighed for at din dreng
> befinder sig i en krise -
>
> Særdeles. Tankevækkende.

nærmere urovækkende

> [...]
> er truet til - bristepunktet - af jalousi over den tid og opmærksomhed
> moderen tildeler drengen iforvejen. Og derfor ikke tillader yderligere

point

> [...]
> 1.årigt barn tager ophold i perioder i deres seng, muligvis forklarer
> - hvorfor barnet ikke kan bruge dem til at falde ¨til ro.

Osse min tanke - der er en grundlæggende kultur i den lille familie -
hvor far og mor er dem der skaber kulturen - og denne kultur er båret af
utryghed og esklusion - det er trist at læse om at et kun et-årigt barn
ikke kan få den ømhed og nærhed det har ret til og det er trist at tænke
på de muligheder dette barn vokser op med.

man kan kun håbe at der sker noget der får disse kyniske forældre til at
vågne op og se deres egen rigide opdragelse i øjnene for derved at få
muligheden for at ændre adfærd

den adfærd der nu udvises er dybt kritisabel - jeg fatter ikke kynismen,
og jeg fatter heller ikke at lars hoffmann har tid til at sidde og
skrible her på usenet - han sku ta sig af sit barn i stedet

hårde ord? måske, men den 1-årige har altså nogle livsbetingelser der
bør optimeres!

> Enhver mor, som foretrækker at barnet ligger alene og græder alene. Er
> en fremmedgjort mor.

ja - enten er moderen:
   kynisk
   undertrykt af den jaloux fader
   dum som et bræt (manglende forældreevne)

eller osse er lars hoffmann et blålys

Fra : N/A

Dato : 10-12-07 21:52

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-12-07 13:53

On Dec 10, 5:20 pm, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> forstyrelser. Jep.
> Enhver mor, som foretrækker at barnet ligger alene og græder alene. Er

Er ham patruljen en troll her i gruppen som jeg bare ikke kendte på
forhånd?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ben9

Dato : 11-12-07 08:57

Lars Hoffmann wrote:

> Er ham patruljen en troll her i gruppen som jeg bare ikke kendte på
> forhånd?

hold da op hvor er forsvaret da helt oppe at ringe - udenomssnak.....

Fra : Patruljen

Dato : 10-12-07 17:04

On 10 Dec., 21:52, Dido <blap...@msn.com> wrote:
> Hej Lars,
>
> Har I held med at give mere mad??

> Ellers kan det anbefales at få checket ørerne... Vores er lige blevet
> "rigtigt" ørebarn, det hjælper også gevaldigt på søvnen!!!

Mon ikke der er tjekket for den slags banaliteter, inden problemet
formuleres her
Eller kan det være sådan. At den slags - sult & barnesygdomme - også
er indhyllet i uvidenhedens tåger ?

mvh.

Fra : Patruljen

Dato : 10-12-07 17:09

On 10 Dec., 21:53, Lars Hoffmann <l...@intercambiodvd.com> wrote:

> Er ham patruljen en troll her i gruppen som jeg bare ikke kendte på
> forhånd?

Nope. Du må vist læse definationen på begrebet - troll Jeg er ikke
nedladende. Men.
Jeg er socialpædagog, psykodynamisk, miljø terapeut. Og. Du trænger
unægtelig til hurtigt et daf på hørerøret.

mvh.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-12-07 00:27

On Dec 10, 9:52 pm, Dido <blap...@msn.com> wrote:
> Hej Lars,
>
> Har I held med at give mere mad??

Vi har prøvet at give mere grød om aftenen uden held, Han har spist
nogenlunde samme mængde som altid og når han vågner om natten er han
heller ikke sulten

> Ellers kan det anbefales at få checket ørerne... Vores er lige blevet
> "rigtigt" ørebarn, det hjælper også gevaldigt på søvnen!!!

Ørerne er blevet tjekket og der er intet galt. Men i nat har vi haft
et gennembrud! Han har sovet hele natten igennem uden problemer og da
jeg i morges klokken syv tog hjemmefra snorkede han som et lokomotiv -
Herligt!

Indtil nu har han sovet i en slags sovepose, som sikrer at barnet ikke
bliver koldt om natten, men i nat prøvede vi så med en god gammeldags
dyne, og sørme nok om det ikke virkede. Det kan naturligvis være et
tilfælde, men vi vil da prøve at lade ham sove med dyne i nogle nætter
endnu og se om det ikke skulle virke. Det kan naturligvis også være at
han har haft en eller anden form for fysisk ubehage, som er ophørt nu
og at det blot tilfældigvis faldt sammen med at sove med dyne. Men
hvor er det dog dejligt at se ham sove godt

> Glem alle de andre nedladende kommentarer.

Ja det vil jeg gøre. Fordømmelser og anklager kan jeg ikke rigtig
bruge til noget.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-12-07 00:33

On Dec 11, 1:08 am, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> Jeg er socialpædagog, psykodynamisk, miljø terapeut. Og. Du trænger
> unægtelig til hurtigt et daf på hørerøret.

Fantastisk hvad du kan udlede om mig, mit barn og min kone på et par
indlæg i en nyhedsgruppe. Du har jo endda ligefrem gættet min
profession!

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ben9

Dato : 11-12-07 09:03

Lars Hoffmann wrote:

> Fantastisk hvad du kan udlede om mig, mit barn og min kone på et par
> indlæg i en nyhedsgruppe. Du har jo endda ligefrem gættet min
> [...]

ja - hem patruljen er dygtig - er der noget at sige til at hjervridere
skal ha kassen....

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-12-07 00:52

On Dec 11, 8:43 am, Ben9 <donot.filter@me> wrote:

> Iøvrigt: hvorfor fanden stritter du sådan imod? Hvad er *dit* problem.......

Hvor ser du at jeg stritter imod? Jeg har en anden holdning end dig
til hvordan man skal hjælpe barnet til at sove bedre, men ikke desto
mindre har vi netop prøvet hvad du anbefaler! At din anbefalede
metode så ikke har givet noget resultat er jo bare ærgeligt og så må
vi prøve noget andet. Det har vi så gjort, og i nat sov han godt. Hvad
er der så galt i det?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ben9

Dato : 11-12-07 09:04

Lars Hoffmann wrote:

> [...]
> metode så ikke har givet noget resultat er jo bare ærgeligt og så må
> vi prøve noget andet. Det har vi så gjort, og i nat sov han godt. Hvad

nå - jamen, det var sku da rart at høre

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-12-07 01:04

On Dec 11, 9:02 am, Ben9 <donot.filter@me> wrote:

> ja - hem patruljen er dygtig - er der noget at sige til at hjervridere
> skal ha kassen....

Var ironien ikke tyk nok?

Fra : Patruljen

Dato : 11-12-07 05:06

On 11 Dec., 09:04, Lars Hoffmann <l...@intercambiodvd.com> wrote:

> Var ironien ikke tyk nok?

Banal udviklingspsykologi burde være et must for alle forældre. Man
kan ikke køre knallert uden kørekort,
tilgengæld kan man få alle de unger man orker. Helt uden kørekort
eller brugsanvisninger -

Kære Rikke

Det glæder mig at høre at hjerteoperationen forløb godt. Det var
dejligt for jer

Dit spørgsmål er svært at besvare, for der er lige så mange meninger
om dette, som der er forældre.

Jeg kan godt forstå at det er tryg for jer at have jeres datter
liggende i nærheden. Det ville jeg også selv have gjort Med hensyn
tila t sove i eget værelse, så kan man sige at hun med den alder, hun
har nu ikke er så bevidst om det, som hun givet vis vil være om bare
en måned eller to, hvor hun jo kommer ind i en fase, hvor hun skal til
at 'separere sig' fra sine forældre.

I princippet bliver børn jo mere og mere bevidste jo ældre de er og
derfor kan det tale for at I allerede flytter hende ind på eget
værelse nu. På den anden side, skal børn være ret gamel (skolealder)
før de egentlig helt forstår, at de ikke er forladt, når mor og far er
ude af syne. Altså før de egentlig forstår at mor og far er lige inde
i stuen ved siden af. Nogle gange tror jeg det ville være bedst, hvis
man havde en fire meter bred seng, hvor alle kunne ligge: men sådan
fungerer det jo ikke

Hvis I føler at det er tiden at I får soveværelset for jer selv, så
synes jeg at I skal forsøge at flytte hende nu. Hvis I har det dårligt
med det, så kan I også vente til senere. Større børn kan man også lære
at sove på en madras på gulvet, så de er i nærheden. Det kommer helt
an på, hvad man som forældre kan bedst med. Det bliver dog nok ikke
nemmere at vente.

Gør det I har det bedst med og det som fungerer og giver den bedste ro
for jer alle.

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske

Vi tager den lige igen for Lars Hoffman`s dreng -

Fra : Patruljen

Dato : 11-12-07 05:13

On 11 Dec., 08:51, Lars Hoffmann <l...@intercambiodvd.com> wrote:

> [...]
> metode så ikke har givet noget resultat er jo bare ærgeligt og så må
> vi prøve noget andet. Det har vi så gjort, og i nat sov han godt. Hvad

Det ukontrollerede består i, at alene du kan berette, hvad der har
fungeret og ikke har
Vi kan så vurdere på, om du mon vil indrømme, når de lommefilosofier,
der åbenbart skal udgøre det mangelfulde grundlag, din dreng må vokse
op på, er fejlagtigt.

Jeg tror det ikke -
Prøv noget nyt, Hoffman. Læs en bog ?

Hvert tredje barn under fem år har søvnproblemer. Mange mennesker ved
af erfaring, at det påvirker både forældrene og barnet selv. Manglen
på nattesøvn kan gøre barnet irritabelt og ukoncentreret, og som
forældre føler man sig magtesløse og frustrerede.

Bogen viser, hvordan man fra starten giver børn gode sovevaner - eller
hvordan man får dem indarbejdet, hvis barnet allerede har en dårlig
soverytme. Det centrale i fremgangsmåden er at opbygge en regelmæssig
rutine og faste ritualer, når man lægger sit barn i seng. Barnet skal
lære at forbinde det at falde i søvn med nogle konkrete ydre
omstændigheder, som det kan føle sig trygt ved. Hvis man ved, hvordan
man får barnet til at føle sig trygt, vil barnet på kort tid lære at
falde i søvn og sove igennem uden ens hjælp og tilstedværelse.

Forfatterne viser, hvordan man stille og roligt i takt med udviklingen
af barnets døgnrytme kan gå til værks i opbygningen af barnets
sovevaner. De forklarer de psykologiske mekanismer, der ligger bag
barnets forskellige reaktioner, når metoden praktiseres. Bogen giver
også anvisninger til, hvordan man tackler mareridt og andre specifikke
søvnforstyrrelser. http://www.saxo.com/item/101772

Mvh.

Fra : Patruljen

Dato : 11-12-07 05:28

> [...]
> metode så ikke har givet noget resultat er jo bare ærgeligt og så må
> vi prøve noget andet. Det har vi så gjort, og i nat sov han godt. Hvad

Om begrebet - Basic trust -

Det er vigtigt, at du altid tager dit spædbarn op, når det græder.
Gråden er den eneste måde, hvorpå dit spædbarn kan få din
opmærksomhed, så find altid ud af årsagen til dit barns gråd. Når du
trøster dit barn, skaber det tillid og tryghed.

Om begrebet - redelige undersøgelser - uden forudafttede holdninger.

Børns søvnbehov er forskelligt. Det nyfødte spædbørn kender ikke
forskel på nat og dag - denne skelnen kommer først i 3-4 måneders-
alderen, derfor skal du finde en fornuftig søvnrytme sammen med dit
barn.
Nogle børn kan lide at ligge alene og falde i søvn, mens andre har
brug for, at blive holdt om, sunget for, eller blive vugget i søvn.
http://www.roedovre-apotek.dk

Om du har et barn, der foretrækker a eller b. Afhænger ikke af dine
forudfattede holdninger eller behov for at være alene med moderen.
Enhver undersøgelse, der åbnes med en forudfattet holdning. er ikke en
objektiv undersøgelse, Hoffman.

mvh.

Fra : Patruljen

Dato : 11-12-07 05:45

> Var ironien ikke tyk nok?

Vedr. overgangsobjekter.

"Lystfølelsen tilfredsstilles, når barnet sutter på brystet, sutten,
bamsen eller lignende "

Sutten fungerer som overgangsobjekt eller en tryghedsskabende
erstatning - for det gode bryst.
Senere - suttekluder, bamser etc.

Som i gradvis desensibilicering. Den kan du hjælpe yderligere på vej.
End ved blot at proppe sutten i munden på barnet - Inden længe og
måske allerede nu, er borte - tit, tit lege, noget der optager dit
lille barn. Altså konsistensen i omgivelserne undersøges - er de der,
også selvom jeg ikke kan se dem - ligenu ?

Som sundhedssygeplejersken ganske rigtigt beskrev - tager det nogen
år, før den erkendelse af omverden er fastankret i bevidstheden.
Imellemtiden hænder det regelmæssigt - at din dreng vil være i tvivl
om konsistensen.

Er i der, selvom han ikke kan se eller høre jer ? Du kan roligt regne
med, at han er sårbar og afhængig.
Og vil finde en stor lettelse og tryghed i at finde. Ja. I er der.

Resten må du selv læse dig til -

Mvh.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-12-07 06:59

On Dec 11, 1:28 pm, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> Om du har et barn, der foretrækker a eller b. Afhænger ikke af dine
> forudfattede holdninger eller behov for at være alene med moderen.

Det eneste forudfattet i denne tråd er din holdning til hvem og hvad
jeg er. Den kunne i øvrigt ikke være mere ved siden af.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-12-07 11:21

On Dec 11, 1:13 pm, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> Vi kan så vurdere på, om du mon vil indrømme, når de lommefilosofier,
> der åbenbart skal udgøre det mangelfulde grundlag, din dreng må vokse

Ja hvis det nu handlede om at gruppen eller blot du som helhed skulle
dømme forholdet imellem min søn og hans forældre ville det muligvis
være et problem. Nu er det dog ikke tilfældet. Men hvis du morer dig
med at opstille ubegrundede teorier om kriser og relationsproblemer,
så gør du da endelig det. Det da heldigt at du her på nettet kan føje
de ting der går imod dine teorier til side som løgne.

> Jeg tror det ikke -
> Prøv noget nyt, Hoffman. Læs en bog ?

Den sidste jeg læste om søvnproblemer er denne:
http://www.amazon.com/Duermete-Nino-Solucionar-Problemas-Barcelona/dp/0553060651
Jeg ved ikke om den er oversat til dansk så du kan kritiserer den

> [...]
> på nattesøvn kan gøre barnet irritabelt og ukoncentreret, og som
> forældre føler man sig magtesløse og frustrerede.

Ja vi kan tydligt mærke på hans humør om han har sovet godt om nattet.
I nat sov han godt og han har været super aktiv og fuld af energi.

> Barnet skal
> lære at forbinde det at falde i søvn med nogle konkrete ydre
> omstændigheder, som det kan føle sig trygt ved.

Ja det kan jeg så kun være enig i. klokken 20:30 bad, derefter
aftensmad og i seng. Der er sjældent mere end 10 minutters forskel fra
en dag til en anden.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Patruljen

Dato : 11-12-07 11:28

On 11 Dec., 19:21, Lars Hoffmann <l...@intercambiodvd.com> wrote:

> Ja det kan jeg så kun være enig i. klokken 20:30 bad, derefter
> aftensmad og i seng. Der er sjældent mere end 10 minutters forskel fra
> en dag til en anden.

Konkrete ydre omstændigheder - Hoffman.
Ligger din dreng med et stopur og kontrollerer tiden - eller tror du
han kan klokken ?

Konkrete ydre omstændigheder - er ikke dine konkrete ydre
omstændigheder. Men drengens.
Det stiller selvfølgelig krav om en vis indlevelse. Som at din dreng
ikke bruger stopur - endnu.

Mvh.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-12-07 11:37

On Dec 11, 7:28 pm, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> Konkrete ydre omstændigheder - Hoffman.

Det var dog fantastisk hvor dygtig du er i stand til at tale
nedladende til folk. Er det med vilje du hver gang staver mit
efternavn forkert?

> Ligger din dreng med et stopur og kontrollerer tiden - eller tror du
> han kan klokken ?

Nej, men en daglig rytme er bestemt en ydre omstændighed som hjælper
ham til at føle sig tryk ved hvad der sker i hver øjeblik.

> Konkrete ydre omstændigheder - er ikke dine konkrete ydre
> omstændigheder. Men drengens.

Jamen jeg er da åben for gode råd.

> Det stiller selvfølgelig krav om en vis indlevelse.

Det var så den nedladende tone igen. God dreng!

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Patruljen

Dato : 11-12-07 11:39

> Den sidste jeg læste om søvnproblemer er denne:http://www.amazon.com/Duermete-Nino-Solucionar-Problemas-Barcelona/dp...
> Jeg ved ikke om den er oversat til dansk så du kan kritiserer den

Jeg vil lade gode kolleger kommentere forfatterens synspunkter
istedet. Og konstaterer blot istedet. At du tilsyneladende forstår at
udvælge den litteratur, der bekræfter dine forudfattede holdninger.
Godnat og sov godt - Lær dit barn gode sovevaner.

Eduard Estivill, forfatteren til denne bog, er læge og leder af et
søvninstitut i Spanien. Han har specialiseret sig i behandlingen af
børns søvnproblemer.

Bogen beskriver hvordan man fra starten giver sit barn gode sovevaner
- eller hvordan man får dem indarbejdet, hvis barnet allerede har en
dårlig soverytme.

Bogen bør læses i sin helhed, men efterfølgende kan man godt slå op i
de enkelte kapitler, når et bestemt spørgsmål melder sig.

Bogen beskriver på en meget god måde vigtigheden i at opbygge en
regelmæssig rutine og et fast ritual. Den er inddelt så man kan læse
om alder, f.eks spædbarnet i forhold til det 6 mdr. gamle barn. Den
kommer ind omkring emner som mareridt, når barnet skal sove hos
bedsteforældre, når barnet er sygt osv.

Bogen er solgt i flere lande og med stor succes og til glæde for mange
familier. Personligt har jeg det dog svært med den meget skematiske
opstilling, som præger bogen.

For mig at se virker bogen meget positivistisk med konkrete problemer
og konkrete løsninger. Jeg har svært ved at forlige mig med tanken om
at børn kan sættes ind i skemaer. Samtidig bryder jeg mig ikke om
løsningen med at gå fra et grædende barn, som skal lære at sove i egen
seng, og slet ikke at tidsintervallet skal øges for hver gang man går
ind til barnet. Ifølge bogen kan der f.eks. den 7. dag gå 17 minutter
før man viser sig igen. Jeg er meget uenig med forfatteren i at dette
er den rigtige måde.

Bogen "Godnat og sov godt" rummer mange ting, nogle mere gode end
andre. Når man læser bogen skal man derfor gøre sig klart, om man selv
mener dette er den ideelle løsning og ikke bare tage det for "de vise
ord". Jeg vælger derfor at give bogen 3 bismervægte.

Anmeldt af: Helen Lyng Hansen

Bogfakta:

Titel: Godnat og sov godt - Lær dit barn gode sovevaner
Forfatter: Eduard Estivill og Sylvia de Béjar
Forlag: Borgen
Udgivelsesår: 2003
Antal sider: 121
Pris: 169,-
ISBN: 8721012083
Link: www.borgen.dk

Lad os gentage det synspunkt - der harmoniserer så dårligt med din
stopurs - regelmæssighed.

Fra : Patruljen

Dato : 11-12-07 11:54

On 11 Dec., 19:37, Lars Hoffmann <l...@intercambiodvd.com> wrote:

> Nej, men en daglig rytme er bestemt en ydre omstændighed som hjælper
> ham til at føle sig tryk ved hvad der sker i hver øjeblik.

> Jamen jeg er da åben for gode råd.

Mennesket er ikke indrettet mekanisk. Efter ure. Der er dage, der er
mere anstrengende end andre. der er dage, som indeholder flere
perceptioner, der skal bearbejdes osv. etc. Med andre ord. Det vil
hænde at din dreng er mere træt på nogen dage og mindre træt på andre.
En logik, selv Dr. Eduard Estivill burde kunne begribe.

Det er langt mere afgørende med ritualer, rækkerfølger for samme,
genkendelige objekter og overgangsobjektet.

Mvh.

Fra : Patruljen

Dato : 11-12-07 12:24

> [...]
> være et problem. Nu er det dog ikke tilfældet. Men hvis du morer dig
> med at opstille ubegrundede teorier om kriser og relationsproblemer,

Jeg skriver, at jeg får den tanke, at du er mere optaget af dine egne
behov end din drengs. Og leverer en forklaring, der er størst
statistisk sandsynlighed for, kan ligge til grund. Nemlig Jalousi
mellem faderen og drengebarnet.
Og don`t worry. De ubevidste - bitre/jalousi - følelser er gengældt,
som i sagnet om Ødipus.

Når jeg skriver sådan, skyldes det ikke mindst din vedvarende
affejning af helt basal udviklingspsykologi.

Din dreng erfarer populært sagt en eksistiensiel krise omkrind den
9.måned. Her er next step at barnet oplever sig adskilt fra moderen.
og som et selvstændigt væsen. Indtil da lever barnet i - hvad der
kaldes en symbiotisk tilstand med sin mor.

Seperationsangst; adskillelsesangst, barnets angst for at miste sin
mor, hvilket - kan - føre til at barnet ikke kan udholde at tabe
moderen af syne.

Regression; forsvarsmekanisme. tilbagevenden til adfærd og
reaktionsmåder, der hører til et tidligere udviklingstrin.
Tilbage til det kendte, trygge og sikre. Som i -

Moar !

Du har fået afvide, at din dreng ikke er bevidst omkring kontinuiteten
i omgivelserne - når de er udenfor sansernes rækkevidde. Altså er Mor
der, også når jeg ikke kan se hende.

Det kræver efter min mening ikke den store indlevelse, for at forstå.
At er det situationen, er det rart at blive løftet op
som et minimum af en tryghedsgivende respons - eller kort og godt. At
der er en overvejende sandsynlighed for at din dreng gennemlever disse
udviklingstrin. Afføder ingen reaktion.

Du kalder den almindelige udviklingspsykologi for - flyvsk. Du
undersøger ikke de stikord, du har fået. og nu kalder du tingene for
ubegrundede -

Jeg kan ikke konstatere, en nysgerrighed eller vilje til at komme din
dreng imøde. heller ikke, selvom du får afvide, at din dreng
formentlig har ganske ubehagelige øjeblikke.

Når du således fejer tingene væk, uden andre hensyn til din dreng. End
denne Dr.Eduard Estiwill`s tabeller og skemaer. Må jeg tilstå, at jeg
kunne få den begrundede formodning, at stopuret havde en anderledes
funktion for dig. Nedtælling til ??? http://video.yahoo.com/video/play?vid=28238&fr=

Mvh.

Fra : Patruljen

Dato : 11-12-07 12:36

> Det var dog fantastisk hvor dygtig du er i stand til at tale
> nedladende til folk. Er det med vilje du hver gang staver mit
> efternavn forkert?

Er jeg dygtig til at tale nedladende til folk, syntes du ?
Ligenu skriver vi sammen. Hoffman.

Nej. Det er ikke med vilje, at jeg staver dit navn forkert. Men jeg
gør, hvad der skal til for at fange din opmærksomhed et øjeblik .-)

> Det var så den nedladende tone igen. God dreng!

Næe. Jeg skriver blot. Det stiller selvfølgelig krav om en vis
indlevelse.
Ingenting nedladende der -

Regards.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-12-07 12:50

On Dec 11, 7:39 pm, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> Jeg vil lade gode kolleger kommentere forfatterens synspunkter
> istedet. Og konstaterer blot istedet. At du tilsyneladende forstår at
> udvælge den litteratur, der bekræfter dine forudfattede holdninger.

Du kunne ikke opstille den hypotese at jeg ikke har en forudfattet
holdning men derimod erfarer og tager handling derefter? Nånej, det
går jo imod det stereotype billede du har dannet dig af mig, så det
kan naturligvis udelukkes på forhånd. Bogen læste jeg for flere
måneder siden før vi havde nogen form for søvnproblemer. Ikke fordi
det er nogen form for bibel angående søvnproblemer men det er da
bestemt interessant læsning. Vi har heller aldrig gået fra ham mens
han græder som er den del af teknikken i bogen

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-12-07 13:05

On Dec 11, 8:23 pm, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> Jeg skriver, at jeg får den tanke, at du er mere optaget af dine egne
> behov end din drengs.

Jamen det er da så helt klart en forkert tolkning. Problemet med at
barnet ikke sover godt er da udelukkende for barnet skyld. At jeg skal
tilbringe nogle vågne nætter er da det mindste problem i hele verden.

> Og leverer en forklaring, der er størst
> statistisk sandsynlighed for, kan ligge til grund. Nemlig Jalousi
> mellem faderen og drengebarnet.

Når allerede dit udganspunkt i tankerækken er forkert er det jo klart
at du når den forkerte konklusion.

> [...]
> og som et selvstændigt væsen. Indtil da lever barnet i - hvad der
> kaldes en symbiotisk tilstand med sin mor.

Måske er det det der er problemet, måske har han ondt i maven, måske
er det for varmt i hans seng. Igen springer du fluks til konklusioner
baseret på et meget få informationer.

> Det kræver efter min mening ikke den store indlevelse, for at forstå.
> At er det situationen, er det rart at blive løftet op
> som et minimum af en tryghedsgivende respons - eller kort og godt.

Hvem har sagt at han ikke bliver løftet op når han græder eller på
anden måde klager sig i sin seng. Endnu en fejlagtig konklusion fra
din side.

> At
> der er en overvejende sandsynlighed for at din dreng gennemlever disse
> udviklingstrin. Afføder ingen reaktion.

Jo, vi prøvede to nætter at sove sammen med ham uden at der var nogen
forskel i hans mønster. Men det affejede du jo som en usandhed.

> Du kalder den almindelige udviklingspsykologi for - flyvsk. Du
> undersøger ikke de stikord, du har fået. og nu kalder du tingene for
> ubegrundede -

Ja gu fanden kalder jeg dine teorier for ubegrundede, se blot i
tidligere i denne besked hvor mange fejlagtige konklusioner du er
kommet frem til.

> Jeg kan ikke konstatere, en nysgerrighed eller vilje til at komme din
> dreng imøde.

Du kalder ikke min spørgen i en nyhedsgruppe for nysgerrighed?

> Når du således fejer tingene væk, uden andre hensyn til din dreng. End
> denne Dr.Eduard Estiwill`s tabeller og skemaer.

Se der var igen en konklusion du sprang til. Jeg har læst bogen, men
vi har ikke brugt metoden til at få ham til at sove med.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Patruljen

Dato : 13-12-07 17:00

On 11 Dec., 20:50, Lars Hoffmann <l...@intercambiodvd.com> wrote:

> Du kunne ikke opstille den hypotese at jeg ikke har en forudfattet
> holdning men derimod erfarer og tager handling derefter?

Hvad syntes du selv, du skriver egentlig ?

"Jeg har en anden holdning end dig til hvordan man skal hjælpe barnet
til at sove bedre, men ikke desto mindre har vi netop prøvet hvad du
anbefaler! "

Som du kan læse - har du en holdning -før du undersøger.
Jeg går ud fra, du selv ved hvad du skriver ?

> Nånej, det
> går jo imod det stereotype billede du har dannet dig af mig, så det
> kan naturligvis udelukkes på forhånd.

Jeg læser hvad du skriver, kurt-

> Vi har heller aldrig gået fra ham mens
> han græder som er den del af teknikken i bogen

Det var da godt.

Regards.

Fra : Patruljen

Dato : 13-12-07 17:14

On 11 Dec., 21:05, Lars Hoffmann <l...@intercambiodvd.com> wrote:

> [...]
> tilbringe nogle vågne nætter er da det mindste problem i hele verden.

> Når allerede dit udganspunkt i tankerækken er forkert er det jo klart

Det er dig, der siger konklusionen er forkert. Ikke mig -

> Måske er det det der er problemet, måske har han ondt i maven, måske
> er det for varmt i hans seng. Igen springer du fluks til konklusioner
> baseret på et meget få informationer.

Du fortæller du har været hos lægen m drengen. Temperaturer i sengen
og lign. banaliteter forventer jeg er også udelukkede. Eller skal vi
tilat gætte på splinter i storetåen også ?

> Hvem har sagt at han ikke bliver løftet op når han græder eller på
> anden måde klager sig i sin seng. Endnu en fejlagtig konklusion fra
> din side.

Den fejlagtige komklusion er alene den du foretager. Jeg skriver ikke,
at drengen ikke bliver løftet op. Det ville da også være besynderligt,
eftersom det er noget af det første du skriver -

> Jo, vi prøvede to nætter at sove sammen med ham uden at der var nogen
> forskel i hans mønster. Men det affejede du jo som en usandhed.

Ikke nødvendigvis en usandhed. Men. Du fortæller at drengen falder til
ro af at blive løftet op. Begynder at græde når han ligges i sengen
igen. Hvis han derefter begynder at græde, når i har ham med i sengen,
vil jeg fokusere på forældre relationen. Det var det der stod.

Der stod også, at havde begge forældre den forudfattede holdning, at
drengen ikke skulle befinde sig i sengen, kunne det forklare, hvorfor
han ikke kan bruge opholdet til noget positivt.

> Ja gu fanden kalder jeg dine teorier for ubegrundede, se blot i
> tidligere i denne besked hvor mange fejlagtige konklusioner du er
> kommet frem til.

Hvad enten du mener, jeg når mange fejlagtige konklusioner eller ej.
Er det ikke et grundlag hvorpå du kan affeje den almindelige
udviklingspsykologi, Hoffmann. Dertil tager jeg vist ikke fejl i så
vældigt meget.

> Du kalder ikke min spørgen i en nyhedsgruppe for nysgerrighed?

Næe. Du forsvarer dine forudfattede holdninger mægtigt ret længe, før
du forsøger dig med noget andet. Som du så meddeler ikke fungerer

> Se der var igen en konklusion du sprang til. Jeg har læst bogen, men
> vi har ikke brugt metoden til at få ham til at sove med.

En ganske enkel konklusion. Hiver du en bog frem fuld af stopure,
tabeller og skemaer og skinger barnegråd - eller gør du ikke ?

Mvh.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-01-08 14:10

On Jan 22, 9:07 pm, "David T. Metz" <d...@tdcadsl.dk> wrote:

> Men ellers kan årsagerne være utallige: mareridt (i det hele taget
> drømme), tænder, andre uvante kropslige sensationer, små forandringer i
> daglige rutiner osv. osv.

Ja det er ikke altid lige nemt at finde ud af hvad der går for sig med
de små.

Til dem der skulle have interesse kan jeg da orientere om at drengen i
midten af december begyndte at sove bedre igen. Der var så lige en uge
omkring jul hvor han skulle vænne sig til den daglige rytme igen, men
nu kører det igen helt fint. Han sov dybt og uden forstyrrelser natten
igennem - hver nat.

Jeg skal ikke kunne sige hvad problemet i sin tid var, men glæder mig
over at det går bedre nu.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann