Fryse æg?
Fra : nana sørensen

Dato : 30-11-07 00:31

Hej gruppe...

Nogen der ved om man kan fryse æg ned, og tø dem op igen, uden at de bliver
"sære" eller ændrer sig væsentligt?
Jeg tænker om skallen mon knækker, når det flydende indeni udvider sig når
det fryser? Kunne man komme udenom det ved at prikke et ganske lille hul i
toppen af ægget og så fryse dem mens de står op?
Råd som "lav retten først og frys bagefter" virker ikke i dette tilfælde, da
det drejer sig om et dyr, der skal have en ganske speciel slags æg at spise,
og det er nødvendigt at de er i "rå form", for at den gider det.
Hilfe?

Mvh. Nana

Fra : nana sørensen

Dato : 30-11-07 00:42

Glemte at spørge om hvor længe de i så fald ville kunne holde sig?

Fra : Emil

Dato : 30-11-07 06:09

"nana sørensen" wrote:

>Glemte at spørge om hvor længe de i så fald ville kunne holde sig?

Holdbarheden for friske æg i køleskab (under 12 grader C.), regnes
normalt for max. 90 dage, hvis de skal tjene som menneskeføde.
Efter så lang tid, kontrollerer man æggene ved at lægge dem i koldt
vand.
Et friskt æg vil lægge sig vandret på bunden.
Et 45 dage gammelt æg, vil løfte den buttede ende 45 grader over
bunden.
Et 90 dage gammelt æg vil stille sig lodret på bunden, med den buttede
ende øverst.
Er æggene ældre, vil de stige til overfladen, eller de kan måske være
fordærvede. Det afgøres af en duftprøve af et udslået æg.

Som dyrefoder vil 180 dage normalt være ok. Problemet er, at man ikke
først kan lave duftprøven, hvis dyrene vil have hele æg.

Blødkogte æg har fået ødelagt æggenes naturlige forsvarsmekanismer, og
kan kun holde sig spiselige i et par dage.
Det samme gælder, hvis æggene er blevet renset for ekskremener med
vand eller sandpapir, som begge ødelægger den naturlige beskyttelse.

Der findes andre langtidsopbevaringsmetoder.
Det kan være nedlægning i vandglas, hvor æggene så kan holde sig i
årevis, og stadig tjene til menneskeføde. Æggene bevarer deres normale
egenskaber i meget høj grad, da luftens ødelæggende påvirkning er
udelukket. Vandglassen påvirker dog skallens struktur.
Det er nok den løsning du skal bruge.

Det kan også være voksning af æggene, som forstærker den naturlige
holdbarhed en smule. Jeg har ingen info omkring dette.

Frysning ødelægger strukturen i æggene. Der er flere fremgangsmåder
(sammenpisket æg, adskilt i hvider og blommer, tilsat salt eller
sukker); men her er holdbarheden nedsat til 90 dage for blommerne
(begrundet i iltning af fedtindholdet), så det er hovedløs gerning,
som dog ofte anbefales i damebladene. Det er jo den normale holdbarhed
for friske æg i køleskab

Snak med Randers Regnskov (udenfor myldretiden). De plejer at være
flinke til at besvare spørgsmål.

m.v.h. Emil

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-11-07 19:19

On Fri, 30 Nov 2007 06:09:22 +0100, Emil
<emilsen@nowhere.invalid> wrote:
Klip

>Snak med Randers Regnskov (udenfor myldretiden). De plejer at være
>flinke til at besvare spørgsmål.
>

>m.v.h. Emil
Eller snak med kineserne, de har vist rekorden.

Fra : Emil

Dato : 01-12-07 05:11

Ebbe Hansen wrote:

>Emil wrote:
>Klip

>Eller snak med kineserne, de har vist rekorden.

I at være flinke til at besvare spørgsmål? Der er nok nogle sproglige
problemer.

m.v.h. Emil

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-12-07 10:35

Ebbe Hansen skrev:

> Eller snak med kineserne, de har vist rekorden.

Du tænker nok på tusindårsæg (eller hundredeårsæg):

Link til Century egg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thousand_year_old_egg

--
Herluf :·)

Fra : The MANN

Dato : 02-12-07 21:09

> Du tænker nok på tusindårsæg (eller hundredeårsæg):
>
> Link til Century egg:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Thousand_year_old_egg
>
> --
> Herluf :·)

Er det ikke bare den kinesiske udgave af "solæg" ??

The MANN

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-12-07 09:01

The MANN skrev:

http://en.wikipedia.org/wiki/Thousand_year_old_egg

> Er det ikke bare den kinesiske udgave af "solæg" ??

Nej. De kinesiske "tusindårsæg" bliver fermenteret ved
nedgravning i en speciel blanding af (vistnok) aske, kalk
og ler - ikke i hundrede eller tusind år - men i hundrede
dage. (se evt. linket ovenfor). Jeg har engang smagt en
teskefuld af sådan et "tusindårsæg", som en herboende
kineser havde bragt med efter en tur i hjemlandet.

De sønderjyske solæg bliver ikke gravet ned i jorden, men
kogt i 15-20 minutter og lagt i en kraftig saltlage i en uges
tid. Navnet har ikke noget med sol at gøre. Solæg hedder
på tysk Solei. ('Sol-' er et ældre ord for 'salt'.

Link til solæg:
http://da.wikipedia.org/wiki/Sol%C3%A6g

--
Herluf :·)

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-12-07 11:04

On Mon, 3 Dec 2007 09:01:18 +0100, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]

> teskefuld af sådan et "tusindårsæg", som en herboende
> kineser havde bragt med efter en tur i hjemlandet.

En herlig, lidt osteagtig snack. Tidlige kunne jeg købe dem i den lokale
thai-biks, men den kan ikke skaffe dem mere. Mon det har noget med
fugle-influenzaen at gøre? Ved nogen hvor de kan købes?

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-12-07 11:26

"Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> En herlig, lidt osteagtig snack. Tidlige kunne jeg købe dem i den
> lokale thai-biks, men den kan ikke skaffe dem mere.

Har du så også smagt de kinesiske andeæg, hvor man spiser et næsten fuldt
udviklet andefoster?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-12-07 11:49

On Mon, 3 Dec 2007 11:26:22 +0100, Jens Bruun wrote:

> Har du så også smagt de kinesiske andeæg, hvor man spiser et næsten fuldt
> udviklet andefoster?

Nej. Jeg har set dem i Cambodia, dog vistnok hønseæg med kyllingefoster.
Dér er de en meget populær snack der fås næsten overalt på markeder og
barer. At spise dem vil nok være meget grænseoverskridende for de fleste
europæere. Det gælder efter min opfattelse ikke de kinesiske århundredeæg.
Dem har jeg serveret for leverpostejelskende danske gæster uden at der
udbrød panik.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 30-11-07 00:46

On 30 Nov., 00:30, "nana sørensen" <nanato...@phobia.dk> wrote:

> [...]
> det drejer sig om et dyr, der skal have en ganske speciel slags æg at spise,
> og det er nødvendigt at de er i "rå form", for at den gider det.

Emil er grundig som altid, så jeg vil bare bakke ham op: Æg holder sig
uhyre meget længere, end man skulle tro (og end datomærkningen
påstår). Æg holder sig desuden udmærket uden for køleskab ved
"køkkentemperatur", hvis man har det lidt køligt i køkkenet, eller i
et kælderrumm eller lignende.

Italienere plejer at tabe både næse og mund, når de kommer til Danmark
og ser, at æggene her er i køleskab i supermarkederne. Nogle danskere
taber tilsvarende næse og mund, når de i støvlelandet finder æggende
på en almindelig hylde ved siden af melet.

Jeg opbevarer dog som regel æg i køleskabet, da jeg finder det
praktisk. Jeg har dog glemt ægs holdbarhedsdato masser af gange, men
bruger dem naturligvis alligevel, hvis de lugter af æg (man er ikke i
tvivl, hvis man slår et fordærvet æg ud).

Så hvis du skal opbevare æggene i mere end et par måneder eller tre,
så brug du bare Emils metode om nedlægning i vand. Det vil holde
æggene nogenlunde gode i meget, meget lang tid , og særligt til
dyrefoder ville jeg ikke have skrupler.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-11-07 09:50

Kevin skrev:

> Æg holder sig uhyre meget længere, end man skulle tro (og end
> datomærkningen påstår).

Helt enig. Jeg har fortalt det før, men kan passende gøre det igen:
Da jeg stod i købmandsbutik i Zambia, havde vi æg stående i 30-styks-
bakker ved 35 °C i op til en månedstid, og selv efter en måned kunne
æggene spises uden problemer (forudsat at skallen var hel). Jeg har
efterfølgende fået et ret afslappet forhold til 'mindst holdbar til'
for æg herhjemme. I præ-zambianske tider læste jeg vist texten som
'bør anvendes inden', men det er jo faktisk ikke det der står.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 30-11-07 10:53

edelvang@gmail.com skrev:

<klip>

> [...]
> så brug du bare Emils metode om nedlægning i vand. Det vil holde
> æggene nogenlunde gode i meget, meget lang tid , og særligt til

Emil taler ikke om nedlægning i vand, men nedlægning i _vandglas_. Det
er noget helt andet: http://da.wikipedia.org/wiki/Vandglas

Min mor har aldrig puttet mad i vandglas, men derimod buketter, der
skulle holde længe. De fik vandglas i vasen og ikke almindeligt vand.
Når de havde suget vandglassen, kunne de nærmest holde uendeligt.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Emil

Dato : 01-12-07 08:01

edelvang@gmail. wrote:

> [...]
>bruger dem naturligvis alligevel, hvis de lugter af æg (man er ikke i
>tvivl, hvis man slår et fordærvet æg ud).

Præsist! Jeg har nogle gange tumlet med tanken om at tørre æg ved at
opbevare dem tørt og køligt i meget lang tid. Formålet er at nedbringe
vægten af medbragte fødevarer på vandreturer i øde områder.

Det kræver så, at de friske æg behandles som rådne æg, forstået på den
måde, at de ikke må beskadiges på nogen som helst måde, for så går det
helt galt. Naturens indpakning er genial, guddommelig og perfekt.

Min datter har fundet en gårdbutik (8700) som sælger æg, hvor man frit
kan vælge hvor friske æggene skal være. Prisen er ens for alle æg; det
var noget omkerng kr. 1,50 eller 1,75 pr. stk. Indtil videre har jeg
ingen info om økologi eller størrelser, bortset fra, at det ikke er
burhønseæg eller lignende uhyrligheder.

Vælger man nylagte æg (der kan være lune fra lægningen) er de
velegnede til suffléer og porcherede æg; men kogte de er totalt
umulige at pille.
Der er vejledning til, hvad man bør vælge til et givet formål.
Æg er i mange henseender en variabel størrelse, og i nogle tilfælde er
det en fordel at bruge dem, som har været gemt i længere tid.

Jeg skal ud og kigge på stedet i nærmeste fremtid. Det lyder næsten
for godt til at være sandt.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 01-12-07 09:48

Hej Emil

> Jeg skal ud og kigge på stedet i nærmeste fremtid. Det lyder næsten
> for godt til at være sandt.

Kan du ikke smide en adresse her ?

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 02-12-07 04:09

"Max" wrote:

>Kan du ikke smide en adresse her ?

Beklager, jeg har ikke været der endnu. Men du kan få en
'turistvejledning':

Når man forlader Lundum (8700 Horsens) ad Lundumvej, er det sidste
gård i byen på venstre hånd (lige husnumre, måske 20).

Ved indkørslen til gården står der et hvidt skilt, som man kun ser,
hvis man kører UD af byen.

Besøger du stedet før mig, må du fortælle om din oplevelse af stedet.
Ellers skal jeg nok berette om min oplevelse senere.

m.v.h. Emil

Fra : Niels

Dato : 01-12-07 02:46

> [...]
> det fryser? Kunne man komme udenom det ved at prikke et ganske lille hul i
> toppen af ægget og så fryse dem mens de står op?

Hvorfor ikke bare prøve?

--
Niels

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-12-07 19:52

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der ved om man kan fryse æg ned, og tø dem op igen, uden at de
> bliver "sære" eller ændrer sig væsentligt?

Nu har du jo fået mange og gode svar, så jeg vil godt spørge dig, hvorfor du
overhovedet ønsker at fryse æg? De koster jo ikke just en herregård i frisk
udgave, men vi har tidligere set skribenter i nærværende gruppe, der ønskede
at nedfryse gær, så hvorfor ikke...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-12-07 20:41

Jens Bruun skrev:
> [...]
> udgave, men vi har tidligere set skribenter i nærværende gruppe, der ønskede

Det lyder som om Nana skal bruge en bestemt slags æg, ikke bare
tilfældige buræg fra Netto.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-12-07 20:49

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse

> Det lyder som om Nana skal bruge en bestemt slags æg, ikke bare
> tilfældige buræg fra Netto.

Jeg er ikke tankelæser, og kan slet ikke gennemskue, hvad grunden er. Nana
taler om æg, der skal bruges til affodring af dyr. Tror du, dyr stiller
særlige etiske krav til de æg, de indtager?

Måske Nana vil svare?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-12-07 20:56

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> Jeg er ikke tankelæser, og kan slet ikke gennemskue, hvad grunden er. Nana
> taler om æg, der skal bruges til affodring af dyr. Tror du, dyr stiller
> særlige etiske krav til de æg, de indtager?

Næ, men måske er det nemmere for en lille slange at sluge et vagtelæg
end et hønseæg?

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-12-07 21:04

> Næ, men måske er det nemmere for en lille slange at sluge et vagtelæg
> end et hønseæg?

Muligt. Jeg kan købe friske vagtelæg i begge mine to, lokale supermarkeder.
Hver dag.

Måske Nana kan svare?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 01-12-07 21:24

Hej Trine

> Næ, men måske er det nemmere for en lille slange at sluge et vagtelæg
> end et hønseæg?

Slanger sluger ikke æg.

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-12-07 21:35

Max skrev:

> Slanger sluger ikke æg.

Man kan slevfølgelig altid diskutere hvad 'sluge' betyder, men jeg
tror at de fleste ville sige at denne slange sluger et æg hvis man
spørger dem hvad den laver:

· http://youtube.com/watch?v=uVG5D10yiSA

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-12-07 21:51

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Slanger sluger ikke æg.

Der er slanger, der ikke lever af andet end æg. F.eks. den afrikanske
ægsnog.

Mvh Trine

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-12-07 21:54

> Der er slanger, der ikke lever af andet end æg. F.eks. den afrikanske
> ægsnog.

Stiller den særlige krav til, at æg skal have været nedfrosset?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : nana sørensen

Dato : 02-12-07 00:55

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Stiller den særlige krav til, at æg skal have været nedfrosset?
>
> --
> -Jens B.
>
> D.e.f.f.e.s.

Nej, men deres unger spiser bittesmå æg, som er hundesvære at opdrive
udenfor ynglesæsonen. Derfor er det smart at kunne opbevare æggene i meget
lang tid.

Fra : Max

Dato : 01-12-07 23:26

Hej Trine

> Der er slanger, der ikke lever af andet end æg. F.eks. den afrikanske
> ægsnog.

Ja, men den sluger ikke ægene, den har en tand i halsen (en knast på
en halshvirvel) den gnaver hul i æget med, når det er tomt bliver det
knust og skallen spyttes ud.

--
Mvh Max

Fra : nana sørensen

Dato : 02-12-07 00:58

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Ja, men den sluger ikke ægene, den har en tand i halsen (en knast på
> en halshvirvel) den gnaver hul i æget med, når det er tomt bliver det

Da ægget passerer kæberne, så må man kalde det slugt. Æggeskallen ligner i
øvrigt en lille hvid kartoffelbåd.

Fra : nana sørensen

Dato : 02-12-07 00:54

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Trine

> Slanger sluger ikke æg.
>
> --
> Mvh Max

Jo, det gør ægsnoge!

Spase billeder af ægsnoge:
http://images.google.dk/images?gbv=2&svnum=10&hl=da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=Dasypeltis+scabra&spell=1

Fra : nana sørensen

Dato : 02-12-07 00:53

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> [...]
> Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
> Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Trine er inde på noget af det rigtige.
Det drejer sig om ægsnoge, som i voksen størrelse kan nemt kan spise op æg
til ti gange deres hoveds størrelse. F.eks hønseæg. (det ser i øvrigt SEJT
ud, når de spiser et æg. De sluger det helt og punkterer det med en skarp
tap på deres modificerede rygsøjle, og gylper derefter hele skallen op i et
stykke)
Problemet er, at deres unger er latterligt små, så de skal have finkeæg og
først med tiden vagtelæg.

Fra : nana sørensen

Dato : 02-12-07 00:50

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> wrote in message

> Det lyder som om Nana skal bruge en bestemt slags æg, ikke bare tilfældige
> buræg fra Netto.
>
> Venlig hilsen Dikte

Netop, nærmere bestemt finkeæg.

Fra : nana sørensen

Dato : 02-12-07 00:50

> [...]
> frisk udgave, men vi har tidligere set skribenter i nærværende gruppe, der
> ønskede at nedfryse gær, så hvorfor ikke...

Hvis du havde læst det oprindelige indlæg, så ville du vide det. Det er
til et dyr. Og det er ikke almindelige hønseæg vi snakker om, det er
zebrafinkeæg, som er skidesvære at få fat i udenfor ynglesæsonenen.

Til alle: Mange tak for jeres svar. jeg eksperimenterer videre med
æggefrysningen. Det MÅ bare kunne lade sig gøre, på en eller anden måde.
(Jeg kan oplyse at det IKKE kan lade sig gøre, hvis man nman prikker et hul
i ægget, så æggemassen kan udvide sig. Det sprænges alligevel, heldigvis i
en plastikboks, fordi jeg lige var forudseende.)

Fra : Emil

Dato : 02-12-07 05:13

"nana sørensen" wrote:

>Hvis du havde læst det oprindelige indlæg, så ville du vide det. Det er
>til et dyr. Og det er ikke almindelige hønseæg vi snakker om, det er
>zebrafinkeæg, som er skidesvære at få fat i udenfor ynglesæsonenen.

Det kunne du jo bare have fortalt straks

Øglerne 'smager/lugter' med tungen. Derfor er æggets konsistens helt
uden betydning, blot det er råt.

Derfor kan du, med en passende kanyle fra apoteket, suge det meste
(mere end halvdelelen for ikke at knuse skallen under frysningen) af
ægget ud, og fryse det sammen med resten af ægget; opbevares nemmest
i pilledoseringsæsker.
Efter optøning sprøjtes indholdet tilbage i ægget lige før fodring.

Tilbage er spørgsmålet om, _hvor_ kræsne dyrene er.
Der er stor variation mellem de forskellige dyrearter, og jeg aner
intet derom.
Æggeblommen indeholder fedtstoffer som vil harske, da den er blevet
iltet.
Det kan kun afgøres ved forsøg (eller viden). Jeg vil gætte på, at et
årstid i fryseren ek OK til dyr.

Den ultimativt bedste, og letteste, løsning er nedlægning i vandglas.
Så får dyrene det det bedste fra alle hylder.

m.v.h. Emil

Fra : nana sørensen

Dato : 02-12-07 18:06

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> wrote in message

> Det kunne du jo bare have fortalt straks
>
> Øglerne 'smager/lugter' med tungen. Derfor er æggets konsistens helt
> uden betydning, blot det er råt.

Ja, men de har en MEGET følsom lugtesans. Jeg er totalt med, når det gælder
krybdyr. har 30 + terrarier i huset.

> [...]
> i pilledoseringsæsker.
> Efter optøning sprøjtes indholdet tilbage i ægget lige før fodring.

Det er måske en løsning. Men jhar du nogensinde set hvor småt et finkeæg er?
Slangerne spiser iøvrigt ikke æg der ser knækkede eller dårlige ud, så det
skal være så usynligt som muligt.

> [...]
>
> Den ultimativt bedste, og letteste, løsning er nedlægning i vandglas.
> Så får dyrene det det bedste fra alle hylder.

Hvordan fungerer vandglas? Og lugter det af noget? Og hvor giftigt er det?
Fortæl mere... Je ghar kun forsøgt mig med det til at gøre nogle plader til
et terrarie vandafvisende, og det var noget værre juks.

Fra : Emil

Dato : 03-12-07 06:46

"nana sørensen" wrote:

>Det er måske en løsning. Men jhar du nogensinde set hvor småt et finkeæg er?

Nej. De mindste æg jeg har haft i hånden, er svaleæg. Men de er altså
også meget små.

>Slangerne spiser iøvrigt ikke æg der ser knækkede eller dårlige ud, så det
>skal være så usynligt som muligt.

Sidst jeg så æg, som havde været konserverede i vandglas, bemærkede
jeg, at de så noget ru ud på overfladen. Om det skyldes manglende
afvaskning eller aflejringer/krystaldannelser kan jeg ikke vide noget
om.

>Hvordan fungerer vandglas? Og lugter det af noget? Og hvor giftigt er det?
>Fortæl mere... Je ghar kun forsøgt mig med det til at gøre nogle plader til
>et terrarie vandafvisende, og det var noget værre juks.

Når man konserverede æg i gamle dage, fyldte man et lerfad op med æg
og hældte vandglas over. Der skulle én eller anden vægt til for at
holde æggene nede. Under alle omstændigheder sluttede man af med en
sjat eddike, der bidrog med den nødvendige syre til at få vandglas til
at størkne. Og fidusen var simpelthen at lukke hermetisk for luftens
adgang. Efter nogen tids forløb var vandglassen helt stiv, men ikke
voldsomt fast, og æggene kunne siden graves frem enkeltvis med en ske.

I gamle dage var lerkrukkerne ofte glasseret indvendigt med en
blyholdig glasur. Desværre opløstes der blyforbindelser i vandglassen,
og dermed videre over i æggene. Dengang (omkring år 1900) døde mange
af blyforgiftning på den konto - formoder man, for det var en ukendt
ting dengang.

Vandglas er lugtløs (for mennesker), virker lokalirriterende, og det
neutralliser man ved at dyppe i en eddike/vand blanding, som
efterfølgende afskylles. Herved opstår der kemiske forbindelser som
findes i sand, og som bruges som fyldstof i vitaminpiller. Så det er
herefter helt ugiftigt at komme i kontakt med, indvortes som udvortes.

I gamle dage var man ikke så dygtige til at fremstille vandglas. Det
indeholdt noget frit alkali, som bevirkede at æggehviden kunne blive
gelatinøs og faa en kulagtig Smag. Det var dengang.

Ovenstående er frit efter hukommelsen og læsning på nettet, så træk
selv fra.

Jeg véd der findes en artikkel om vandglas, hvori der grundigt
beskrives om konservering af æg (jeg har læst den engang; men jeg
hæftede mig ikke ved indholdet) i Karl Meyers Vareleksikon.
Førsteudgaven fra 1904 bør ikke læses; men i 1921 kom sidste
reviderede udgave. Den er genoptrykt i 1952 på Aschehoug forlag.
Sproget er dansk.

Jeg mistede mit exemplar (fra 1921) under dramatiske omstændigheder
(snøft).
Hvis du (og jeg) er heldige, vil en venligsindet indehaver af artiklen
indskanne og OCR-behandle den, så vi alle kan guffe guldkornene i os,
her på stedet.

m.v.h. Emil

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-12-07 09:50

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> on mandag 3. december
2007 at 9:01 +0100 wrote:
> Jeg har engang smagt en
>teskefuld af sådan et "tusindårsæg", som en herboende
>kineser havde bragt med efter en tur i hjemlandet.

Hvordan smagte det?
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-12-07 11:01

Frank Løkkegaard skrev:

> Hvordan smagte det?

Ubeskriveligt. Nærmest som en overlagret blåskimmelost.
Jeg tog det nu som "oplevelse", og som jeg vist tidligere
har nævnt i en anden gruppe, tror jeg at jeg vil nøjes
med at smage "tusindårsæg" én gang i hvert årtusind.
Så jeg har én gang til gode.

Skift evt. over til det engelsksprogede wikipedialink.
Lidt nede på siden er der et billede af, hvordan denne
delikatesse kan serveres:
http://en.wikipedia.org/wiki/Century_egg

--
Herluf :·)