TDC bredbånd City kun i "kerne byer"?
Fra : Per

Dato : 28-11-07 14:51

Jeg har 20/1Mbit bredbånd fra TDC, men jeg kan ikke bestille 15/1MBit City.
Er der nogen der har forklaring på dette? TDC siger at City kun tilbydes i
større "kernebyer". Kører det ikke på samme udstyr som 20Mbit?

Fra : Rado

Dato : 28-11-07 20:04

On Wed, 28 Nov 2007 14:51:02 +0100, "Per" <ihate@spam.com> wrote:

>Jeg har 20/1Mbit bredbånd fra TDC, men jeg kan ikke bestille 15/1MBit City.
>Er der nogen der har forklaring på dette? TDC siger at City kun tilbydes i
>større "kernebyer". Kører det ikke på samme udstyr som 20Mbit?

Jeg har præcis det samme problem. De begrundede det med at min linje
ikke havde kapacitet til City 15 selvom flere teknikere havde
bekræftet af den kunne - teknikerne tog fejl, sagde de. På det
tidspunkt havde jeg en 10/1- nu har jeg så prøvet at opgradere til
20/1 og her kører den faktisk 18/1 uden problemer. Så det er noget
lodret vrøvl at linjen ikke har nok kapacitet.

På den vej jeg bor på hvor der er huse i hver ende med et par
kilometer uden huse imellem kan beboerne i den ene ende af vejen (der
efter hvad jeg kan regne ud må være koblet på hovedcentralen i byen)
godt få City 15, resten, i den anden ende, inkl. jeg selv, der er
koblet på en undercentral, er ikke på listen på bestillingsformularen.

Og jo, ifølge en tekniker jeg talte med skulle udstyret være det samme
(ADSL2).

Men de har til gengæld tilbudt mig City 8, så den med at de kun levere
City i "kernebyer" holder ikke. Mon det kun er City 15 de mener?

Og jeg overvejer iøvrigt at klage over det, siden der ikke er noget
hold i deres begrundelse for afslaget, for at se hvad de så vil sige.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Per

Dato : 29-11-07 07:52

> Men de har til gengæld tilbudt mig City 8, så den med at de kun levere
> City i "kernebyer" holder ikke. Mon det kun er City 15 de mener?

Ja jeg kan også få city 8, men ikke 15. På trods af at jeg pt. har 20Mbit.

> Og jeg overvejer iøvrigt at klage over det, siden der ikke er noget
> hold i deres begrundelse for afslaget, for at se hvad de så vil sige.

Jeg vil også gerne klage, men hvor skriver man til?

Fra : Rado

Dato : 29-11-07 20:34

http://tdc.dk/kontakt/klage/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-12-07 19:31

"Per" <ihate@spam.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har 20/1Mbit bredbånd fra TDC, men jeg kan ikke bestille 15/1MBit
> City. Er der nogen der har forklaring på dette? TDC siger at City kun
> tilbydes i større "kernebyer". Kører det ikke på samme udstyr som 20Mbit?

Kernebyer er et udtryk for hvilket højere-ordens udstyr der står i byen,
ikke hvad der sidder på kunde-linjen.
Det afhænger altså ikke af hvad din linje kan trække, men hvor stor
kapacitet der er til centralen, hvilket påvirker den økonomiske belastning
en linje af en given hastighed bevirker.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Rado

Dato : 03-12-07 10:44

On Sun, 2 Dec 2007 19:31:04 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>kapacitet der er til centralen, hvilket påvirker den økonomiske belastning
>en linje af en given hastighed bevirker.

Hvordan kan man så uden videre få en 20 mbit linje på samme central,
der jo potentielt belaster centralen endnu mere end en 15 mbit City?

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 03-12-07 10:46

Rado wrote:

> Hvordan kan man så uden videre få en 20 mbit linje på samme central,
> der jo potentielt belaster centralen endnu mere end en 15 mbit City?

Den koster vel lidt mere...?

/Steffan

Fra : Rado

Dato : 03-12-07 12:16

On Mon, 03 Dec 2007 10:45:46 +0100, "Steffan S. Fallesen"
<ssf-no-spam@sondermark.com> wrote:

>Den koster vel lidt mere...?

Prisforskellen skyldes ifølge TDC at man får ubegrænset gratis support
på alm. bredbånd, mens man betaler ca 200 kr. pr gang for support på
Bredbånd City. Hvad det skulle have med centralen at gøre ved jeg
ikke, sålænge kapaciteten er tilstede. Og det må den være hvis de kan
tilbyde endnu højere hastigheder på alm. bredbånd, end Bredbånd City
kan levere.

Hvis der er andre økonomiske forhold der gør sig gældende burde TDC
melde klart ud med et "Du kan få Bredbånd City der hvor det bedst kan
betale sig for TDC at give dig det, ikke andre steder".

Fra : Rado

Dato : 03-12-07 12:29

On Mon, 03 Dec 2007 10:45:46 +0100, "Steffan S. Fallesen"
<ssf-no-spam@sondermark.com> wrote:

>Den koster vel lidt mere...?

For lige at få det på det rene - ja en 20 mbit koster over 180 kr mere
end Bredbånd City 15 mbit. Men en City 15 mbit linie koster kun 20 kr
mere end en City 8 mbit, så det kan ikke være båndbredden der koster
pengene.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-12-07 19:47

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan man så uden videre få en 20 mbit linje på samme central,
> der jo potentielt belaster centralen endnu mere end en 15 mbit City?

Prisen er ikke den samme.

En anden ting der gør sig gældende er konkurrencen.
City-produkterne udbydes primært på de store centraler, fordi der der er
andre udbydere.

Generelt er det økonomisk mere fordelagtigt at have kunder på få store
centraler end mange små, dette udnytter mange mindre udbydere.
City er et forsøg på at tage konkurrencen op med disse.

Fra : Rado

Dato : 03-12-07 22:36

On Mon, 3 Dec 2007 19:46:46 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
>Prisen er ikke den samme.

Nej men hvis det alene er kapaciteten til centralen det handler om
giver det ingen mening at man tilbyder 20 mbit men ikke vil tilbyde
15, til de samme kunder.

> [...]
>centraler end mange små, dette udnytter mange mindre udbydere.
>City er et forsøg på at tage konkurrencen op med disse.

Og dermed handler det altså slet ikke om det som Bredbånd City
officielt står for, nemlig at man slipper billigere mod til gengæld at
give afkald på gratis support. Var det virkelig det det handlede om,
så ville man tilbyde denne løsning til alle kunder.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-12-07 23:11

> Nej men hvis det alene er kapaciteten til centralen det handler om
> giver det ingen mening at man tilbyder 20 mbit men ikke vil tilbyde
> 15, til de samme kunder.

Hvorfor giver det ikke mening at man tilbyder et dyrere produkt de steder
hvor resursen er knap?

> Og dermed handler det altså slet ikke om det som Bredbånd City
> officielt står for, nemlig at man slipper billigere mod til gengæld at
> give afkald på gratis support.

Kan du ikke linke til den side hvor det står hvad City officielt står for?

Fra : Rado

Dato : 05-12-07 02:26

On Mon, 3 Dec 2007 23:11:00 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hvorfor giver det ikke mening at man tilbyder et dyrere produkt de steder
>hvor resursen er knap?

Fordi prisforskellen ifølge TDC skyldes fravalg at hotline, og ikke
resurser.

>Kan du ikke linke til den side hvor det står hvad City officielt står for?

Citat fra http://privat.tdc.dk/internet/netway/

"Hvorfor betale for at kunne ringe til kundeservice, hvis du aldrig
gør det? Bredbånd City er billigt, fordi vi har skåret telefonisk
hotline og kundeservice væk."

Ergo burde alle bredbåndskunder kunne få samme rabat ved at fravælge
hotline, da alle er lige stillet netop i den henseende.

Men da det ikke er tilfældet, nærmer det sig falsk markedsføring.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-12-07 08:27

> Ergo burde alle bredbåndskunder kunne få samme rabat ved at fravælge
> hotline, da alle er lige stillet netop i den henseende.

Nu skriver de jo faktisk:
Bredbånd City kan ikke leveres overalt.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-12-07 08:30

On Wed, 05 Dec 2007 02:26:11 +0100, Rado wrote:

> [...]
> hotline, da alle er lige stillet netop i den henseende.
>
> Men da det ikke er tilfældet, nærmer det sig falsk markedsføring.

Samme side siger ogsaa

"TDC Bredbånd City er uopsigeligt i 6 mdr. og forudsætter Fastnet
eller TDC Basislinje. Bredbånd City kan ikke fås med ISDN og
DuÃt (undt. Duét Mini), og kan kun oprettes til privat brug.
Bredbånd City kan ikke leveres overalt."

ergo de siger tydeligt at dette produkt ikke er tilgaengeligt
alle steder, og du kan ikke vaere overrasket naar de saa siger
at de ikke kan levere dette produkt paa din lokation.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Per

Dato : 04-12-07 20:54

> En anden ting der gør sig gældende er konkurrencen.
> City-produkterne udbydes primært på de store centraler, fordi der der er
> andre udbydere.

Dvs. TDC forskelsbehandler deres kunder ud fra om der er mange udbyder i
området. Den slags svinestreger kan da ikke være lovligt?!?

Fra : Per

Dato : 04-12-07 20:56

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-12-07 20:58

On 2007-12-04, Per <ihate@spam.com> wrote:

> Dvs. TDC forskelsbehandler deres kunder ud fra om der er mange udbyder i
> området. Den slags svinestreger kan da ikke være lovligt?!?

Hvorfor ikke? Der er da meget, der er dyrere uden for de større byer.

--
Andreas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-12-07 20:59

Per skriver:

> Dvs. TDC forskelsbehandler deres kunder ud fra om der er mange udbyder i
> området. Den slags svinestreger kan da ikke være lovligt?!?

Ja føj da.

Fullrate forskelbehandler også mig.

De vil sku ikke levere, bare fodi jeg bor i en mindre by.
Den slags svinestreger kan da ikke være lovligt?!?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-07 21:44

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Fullrate forskelbehandler også mig.

Og mig.

> De vil sku ikke levere, bare fodi jeg bor i en mindre by.

Jeg bor i en større by og kan godt få fullrate - men de vil sgu
ikke engang give mig mere end 10 Mbit selv om de reklamerer med
20, og det bare fordi jeg bor et par km fra en eller anden
central! Og de vil ikke engang garantere at jeg kan få de
10?!!???

Den slags svinestreger kan da ikke være lovligt?!?

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-12-07 21:49

> De vil sku ikke levere, bare fodi jeg bor i en mindre by.

Jeg er sikker på at de er ligeglade med din bys størrelse. Derimod er jeg
ret sikker på at de ikke vil levere af den simple grund at det ikke kan
svare sig. Mage til kapitalister...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-12-07 21:20

> Dvs. TDC forskelsbehandler deres kunder ud fra om der er mange udbyder i
> området. Den slags svinestreger kan da ikke være lovligt?!?

Hvorfor kan det ikke være lovligt?
Det er meget normalt at firmaer tager det de kan få for deres varer.

Fra : Madsen58

Dato : 04-12-07 21:49

"Per" <ihate@spam.com> skrev i en meddelelse

> Dvs. TDC forskelsbehandler deres kunder ud fra om der er mange udbyder i
> området. Den slags svinestreger kan da ikke være lovligt?!?

Det gør de heller ikke.
Har pt. TDC bredbånd city og der er ikke andre udbydere som har udstyr på
den central, cc og andre kan kun levere via BSA (via TDC).

--
Madsen

Fra : Rane

Dato : 06-12-07 13:28

> [...]

>Er der nogen der har forklaring på dette? TDC siger at City kun tilbydes i
>større "kernebyer". Kører det ikke på samme udstyr som 20Mbit?

Jeg undrer mig også meget over dette "City" koncept. Bor i en mindre
by (ca. 8-900 mennesker) på en rimelig central villavej. Sjovt nok kan
disse centrale byveje ikke få BB "City" men de omkringliggende
lande/markveje der omringer byen kan sjovt nok godt. Der kan næsten
kun være én central her i denne lille by da der er mindst 4km til
nærmeste by og hele 9-10km til nærmeste større by. Så det undrer mig
gevaldigt hvorfor vi ikke kan få 15/1Mbit når Lars Tyndskid ude på
Markvejen 2 kan.