6 dtk frugt og grønt?
Fra : bj

Dato : 21-11-07 20:49

Jeg har idag diskuteret kost med en tidligere kollega..

vi fandt faktisk ud af at vi ikke kunne definere "6 stk. frugt og grønt"???

Er det så under definitionen 600gram frugt og grønt det samme term?

Og vil det sige at man i rpincippet kunne spise fx 300gram, grøntsager og
spiser 3 stk frugt?

mvh
bj

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-11-07 21:48

bj skrev den 21-11-2007 20:49:
> [...]
>
> Er det så under definitionen 600gram frugt og grønt det samme term?
>
> Og vil det sige at man i rpincippet kunne spise fx 300gram, grøntsager og

Det kommer jo an på hvilken type frugt man taler om.

tre vindruer er naturligvis ikke det samme som 3 æbler.

Og gramangivelsen......vil jeg snarere sig er en god tommelfinger regel
om hvor meget man i gennemsnit over tid skal indtage.

Hvis man spørger mig, så er spis mere frugt en
falliterklæring......for man gør intet aktivt for at nedbringe den cirka
ekstra dagsration af kalorier FamilienDanmark indtager via chokolade og
konfekture. hhv. 18 kg pr. år pr indbygget
(gældende for 2005 og ved 2000 kalorier dagligt)

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : bj

Dato : 21-11-07 21:54

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> konfekture. hhv. 18 kg pr. år pr indbygget
> (gældende for 2005 og ved 2000 kalorier dagligt)

vildt, 18kg choko/konfekture pr. år pr. indbygger:-/

definitation på frugt er for os: 1 ælbe eller 1 banan, kiwi eller pære fx.

men set i et store hele handler det for os i diskutionen om at de 600gram
lige så godt kan være 600 gram frugt som 6 gram grøntsager (brok.
gulerødder, blomkål, hvidkål, ærter, majs, osv. altså primært grove
grøntager)

mvh
bj

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-11-07 22:14

bj skrev den 21-11-2007 21:54:

> vildt, 18kg choko/konfekture pr. år pr. indbygger:-/

Jep, 180 plader Rittersport om du vil. Altså pr. år.
ca. 3 plader pr. uge.

eller, at du i løbet en uge allerede spiser næste uges første dag i
kalorier

> definitation på frugt er for os: 1 ælbe eller 1 banan, kiwi eller pære fx.

Kiwi vil jeg mene, at du skal have to af før du har fået 1 frugt.

> [...]
> lige så godt kan være 600 gram frugt som 6 gram grøntsager (brok.
> gulerødder, blomkål, hvidkål, ærter, majs, osv. altså primært grove

ja. i bund og grund ja.

men vælger man bare det ene, så misser man en anden vigtig ting i
forbindelse med 6omdagen: variation.

Fra : bj

Dato : 21-11-07 22:23

> [...]
>
> ja. i bund og grund ja.
>

> men vælger man bare det ene, så misser man en anden vigtig ting i

mange tak for svaret, vildt med rittersport når det synliggøres på den måde,
180 stk om året ved 3 om ugen, hmm, det sætter lige som tingene lidt i
relief om hvor meget man nok egentligt skal spise for at tage på og hvor det
er man kan sætte ind for at tabe sig!

Jeg har besluttet at smide de sidste kilo jeg skal af med NU, det vil sige
jeg vil ramme punktet inden jul, 5-7kg. mener det er realistisk

Tror i hvert fald på det.-)

med venlig hilsen
bj

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-11-07 07:30

bj skrev den 21-11-2007 22:22:

> [...]
> relief om hvor meget man nok egentligt skal spise for at tage på og hvor det

Læg lige mærke til. De 18 kilo kun er chokolade og konfekture.

Dertil kommer alt muligt andet - mildest talt - anden underlødig kost:
pizza*, junkfood-burgere, mayonnaise-salater, sukkersodavand

og alle de andre ting som man i bund og grund godt ved ikke hører med
til en sund kostplan.

OG Jaaaaaaaaaaa, naturligvis kan man lave pizzaer, burgere,
mayonaissesalater og andre varer i en mindre underlødig udgave.
Men realiteten er jo, at ikke særlig mange laver mindre underlødige udgaver.

*: en hel pizzaria-pizza indeholder - afhængigt af fyldet - op til 2
gange det det daglige kalorieindtag. Hvornår har du sidst delt en
pizza med en anden?

> Jeg har besluttet at smide de sidste kilo jeg skal af med NU, det vil sige
> jeg vil ramme punktet inden jul, 5-7kg. mener det er realistisk

Jeg hilser din beslutning velkommen og naturligvis kan det lykkedes.
Må man spørge, hvorfor det netop NU at du har truffet beslutningen om at
skal smide over 1 kilo pr. uge inden jul?

Har du overvejet hvilke tiltag som skal indarbejdes i din hverdag, som
understøtter din beslutning?
I forbindelse med tiltagene ville jeg overveje, at decembermåned er -
for de flestes vedkommende - fyldt med sociale aktiviteter, der i deres
traditionelle udgave og udlevelse gavner en vægttabsproces.

Naturligvis kan 5-7 kilo inden 24. december nåes.
Vi har idag den 22. november.

Såfremt du vil smide over 1 kilo pr. uge, så vær indstillet på, at
traditionel* deltagelse i julefrokoster, advents-tamtam og alle de andre
hyggelige forjule-arrangementer, på kalorieforbrugssiden kræver en
ganske gevaldig stigning i form af motion og anden fysisk aktivitet.

Chokoladefirmaet Toms, som har skrevet følgende om julearrangementer:
http://presserum.toms.dk/1053.aspx

*: nu kender jeg naturligvis ikke hvordan du traditionelt
deltager....jeg tror dog godt, at du ved hvad jeg mener med traditionelt

> Tror i hvert fald på det.-)

Tillad mig at lege djævlens advokat: Tro og realisme hvordan forener
du det?

Fra : bj

Dato : 22-11-07 22:21

Hej
Svarer imorgen, er lige kommet ind ad døren og sengen står i døren og hopper
på min ryg

godnat
bj

Fra : bj

Dato : 23-11-07 22:24

> [...]
> skal smide over 1 kilo pr. uge inden jul?
>

> Har du overvejet hvilke tiltag som skal indarbejdes i din hverdag, som

Ja, det har jeg overvejet, grønt og magert kød som kylling, kalkun og fisk
som laks, tun, rejer, sej ...

> I forbindelse med tiltagene ville jeg overveje, at decembermåned er - for
> de flestes vedkommende - fyldt med sociale aktiviteter, der i deres
> traditionelle udgave og udlevelse gavner en vægttabsproces.

JEg ved det er december der er på vej, men motivation er hér NU og det må
jeg handle på, " bedre nu end senere" eller for sent! Nej, såan er det ikke
til, men for sent i forhold til det jeg gerne vil opnå med mig selv og det
jeg stiler efter

> [...]
> hyggelige forjule-arrangementer, på kalorieforbrugssiden kræver en ganske
> gevaldig stigning i form af motion og anden fysisk aktivitet.

Jeg er er så en af de personer der er dygtige til at styre uden om det jeg
ikke føler jeg har brug for - også selv m det er dejlig mad, nuvel spiser
jeg ikke slik og is fx. så. motionen er ikke noget problem, det er på plads,
det jeg ikke har på plads er at jeg ikke har fået kage og for meget mad
generelt i dette år ud af kroppen! Det er nu det skal ske - længere er den
ikke.

Har siddetog lavet en kostplan hvor der også er plads til spisedag(e) for
ikke at løbe sur det.

> [...]
> tror dog godt, at du ved hvad jeg mener med traditionelt

> Tillad mig at lege djævlens advokat: Tro og realisme hvordan forener

jamen det forener jeg såmen bare ved at være spørgende til mig selv hele
tiden og være opmærksom på at jeg har taget beslutningen fordi det er
vigtigt for mig og at min motivation er klar. Der er ikke nogen grund til at
lave det til et nytårsforsæt fx.

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-11-07 22:54

bj skrev den 23-11-2007 22:24:

> Ja, det har jeg overvejet, grønt og magert kød som kylling, kalkun og fisk
> som laks, tun, rejer, sej ...

ok.

> JEg ved det er december der er på vej, men motivation er hér NU og det må
> jeg handle på, " bedre nu end senere" eller for sent!

Hvordan er det gået tidligere, når den motivation du har oplevet
her&nu forsvandt?

Hvad er der anderledes denne gang?

Og for sent? I forhold til hvad?
Jo jo, jeg kender godt den med "banken", hvor man får 1440
"værdikuponer" udleveret hver nat kl 00.00 og kuponerne bliver brugt
uanset hvordan du bærer dig ad.

> Nej, såan er det ikke
> til, men for sent i forhold til det jeg gerne vil opnå med mig selv og det
> jeg stiler efter

Du pirrer min nysgerrighed: Opnå med sig selv og stile efter.

kald mig bare total imbicil eller måske direkte dum. hvad betyder
disse udsagn i forbindelse med at tabe sig? Der må være mere end tallene
på badevægten man stiler efter at nedbringe.

> Jeg er er så en af de personer der er dygtige til at styre uden om det jeg
> ikke føler jeg har brug for

øhhhh, igen: hvordan har du opnået den evne?
Det er noget jeg nemlig går og leder efter.
Faktisk gerne ASAP, da jeg har de sidste 1½-2 uger har haft tilbagefald
af gamle vaner, så desværre har ødelagt min fine statistik for
november-måned. http://www.de3faktorer.dk/artikler_billeder/vaegt.pdf

hvilke "mentale mellemregninger" har du lavet for at du idag sidder med
den evne som du er god til?
har det været en evne, hvor du har haft perioder med
"her&nu"-vægttabstiltag eller noget du har tilegnet dig over en
længere tid?

hvad er en spisedag?

Fra : bj

Dato : 24-11-07 13:34

> Hvordan er det gået tidligere, når den motivation du har oplevet her&nu
> forsvandt?

det er gået godt, jeg er, set ud fra befolkningen´, ikke pr. definition
overvægtigt eller tyk, men set i forhold til det jeg selv gerne vil og skal
bruge min vægt til så er det klart en fordel at veje mindre end jeg gør. Jeg
taler omat yde watt-mængde. Denne watt-mængde yder jeg ikke voldsomt meget
af og derfor med en reduktion af vægt bliver watt-mængeden proportionalt
større/bedre. Jeg skal jo således ikke slæbe rundt på udnøig vægt.
Når jeg fanger min kampvægt føler jeg også i sin simplethed, at jeg fungerer
bedre på alle andre omrpder i livet, det han om selvillid, men mest af alt
min selvværd stiger helt klart når jeg gør noget for mig selv.

> Hvad er der anderledes denne gang?

Det der er anderledes denne gang er at jeg har et helt klart mål forude som
jeg tilmed også har betalt for at få styr på. Jeg er begyndt at planlæggge
og strukturere min kost og træning i en højere grad. Struktur og
planlægning!! hmm, det lyder måske som om der ikke er plads til spontanitet,
men det er ikke sandt for med strukturen og planlægningen finder jeg netop
en masse tid til mig selv og det jeg gerne vil udover min træning og kost
fx.

> Og for sent? I forhold til hvad?

for sent i forhold til tidspunktet hvor jeg skal bruge at være nede i vægt.
Nuvel, nede i vægt betyder for mig at jeg skal holde min vægt nede og
livstilen skal være den sunde kost - altså ikke ne slankekur, glem det, det
virker ikke alligevel, kun på kort sigt og det er bestemt godt at få en god
kickstart til sit vægttab, men skal det holde ved, er der jo kun en vej og
det er livsstilen!

Så kort og godt er min vægt betinget af min sport og tdspunktet hvor jeg
skal toppe og være klar.

> Du pirrer min nysgerrighed: Opnå med sig selv og stile efter.

Jeg vil opnå at finde ind til mig selv igen efter et alvorligt uheld og
stiler efter at finde tilbage til min sport. Det en livsstil for mig som jeg
ønsker at finde tilbge til. Jeg er startet og har føler jeg er godt på vej
med struktur i forhold til mit liv, fritid og træningen, men skal lige have
det sidste med, kosten, som skal vare resten af livet. JEg stiler efter at
komme tilbage på topplan i min sport (topplan er min topplan, men også i
topplan i sporten så måske går det ud på ét)

> kald mig bare total imbicil eller måske direkte dum. hvad betyder disse
> udsagn i forbindelse med at tabe sig? Der må være mere end tallene på
> badevægten man stiler efter at nedbringe.

Jeg stiler efter at få mig en stærk krop, en flad mave, selvværd, styrke,
overblik, et sund liv, livkvalitet, tallene på vægten kommer ikke til at
styre vægten, men det afgør kampformen/kampvægten, men det betyder oså at
tallene bliver lavere end de er pt. I sin grund kan man vel sige at det
handler om at nedbringe fedtprocenten og forme kroppen til den den skal
bruges

> øhhhh, igen: hvordan har du opnået den evne?

Vilje óg masser af spørgsmåål til mig selv som fx... har jeg brug for det
mad dér lige nu? Hvad vil det betyde for mit mål, hvis jeg spiser mere nu?
Det handler om at man blvier bevidst om at kunne spørge sib selv og give sig
selv svaret. Det handler om at være på et bevidst plan om sine handlinger.
Det er svært at forklare, men det virker or mig. Det handler måske lige frem
om at coache sig selv! Accepteér at man også koommer til at fejle og ikke
straffe sig selv ved yderligere træningen eller nedskæring af indtag i kost.
Det bliver baer en ond cirkel hvis man straffer sig selv, men tro mig, det
tager noget tid(lang tid) at tro på det virker, men det gør det For mig i
hvert fald.

Med mit røngten-syn (hihi) kigger jeg retterne ud til en fx. julefrokost og
spiser det jeg ved indeholder færrest kalorier, salat og grænsager. Spiser
fisk og får proteiner sammen med fedt som jo også er i maden og noget
kulhydrat. Tager lidt ad gangen og smager måske i virkeligeheden på det
hele, men aldrig rigtigt meget af det hele. At gå flere gange betyder at jeg
slipper for at svare på spørgsmål om, hvorfor jeg ikke spiser så meget. De
tror således at jeg spiser meget, det gør jeg også, men ikke mere end hvad
jeg har brug for energimæssigt. og svarer jeg, hvis jeg bliver spurgt om
hvorfor jeg ikke spiser noget af det og det der eller hvorfor spiser du ikke
så meget, svarer jeg måske med et contra spørgsmål som fx. Hvorfor spørger
du mig om det? Er det vigtigt for dig at vide noget om hvordan jeg spiser.
Kan vedkommende svare tilbage an man spotte om det er reelt eller om det
bare er nysgrerrighed til at bringe mine tiltag videre som sladder fx. Og
svarer jeg, at det er forbi jeg skal have nedbragt min vægt så kan du være
sikker på at retur svaret bliver "jamen du er da ikke tyk eller fed, du
trænger da ikke til at tabe dig"... lige nøjagtigt det svar er jeg så træt
af for hvoraf kommer dette svar. Dette svar kommer ud fra generaliseringen
om befolkningens "kropsstruktur"/ det indre billed hos den givne person. Ja,
det kan da være rigtigt, men de ter altså bare vigtigt for mig og tja, er
det et problem, er det i hvert fald ikke mig problem. Sådan er jeg begyndt
at tænke, og tro mig, jeg er så glad for mad at jeg aldrig kommer til IKKE
at spise Jeg har tit svaret... "sig mig tror du jeg kan dyrke min sport
på mit plan og så ikke spise, jeg spiser mere på 3-4 dage end du måske gør
på 5 og 6 dage, jeg spiser bare kun det jeg ved kroppen har brug for"... det
kunne være et svar, men jeg gider ikke merr svare på den måde. Jeg stiller
de der kontraspørgsmål og ser hvad kommer retur.

Jeg vil tabe mig for min skyld og det jeg jeg skal bruge min vægt til og
forbi det er sundt for kroppen ikke at være overvægtigt, det er livsgivende
og -bekræftenden og dejligt, det er bare essensen at se og føle på egen krop
at det man har besluttet beygnder at indfinde sig, bevares det er jo en lang
proces som man skal arbejde med hele tiden.

> [...]
> november-måned. http://www.de3faktorer.dk/artikler_billeder/vaegt.pdf
>

> hvilke "mentale mellemregninger" har du lavet for at du idag sidder med

læs oven for

> har det været en evne, hvor du har haft perioder med
> "her&nu"-vægttabstiltag eller noget du har tilegnet dig over en længere
> tid?

Ja, det er egen erfaring og mange timers for og imod- sedler, og det ender
næsten altid med det samme, at jeg vil gøre det for min skyld

> hvad er en spisedag?

En spisedag er den dag i ugen du spiser hvad du har lyst til og er den
planlagt føler man/jeg ikke at det er at synde. MAn træder "lovligt" ved
siden af sin planlægning eller set på en anden og langt mere positiv måde,
du holder fast i din struktur planlægning og alt går efter planen
Når jeg når så langt tila t finde tilbage til essensen af hele dette forløb
bliver spisedagene færre og færre. og man glemmer det lige frem nogen gange,
hvis ikke det er fordi jeg har en kostplan Det mentale i spisedagen
består i at der er noget at se frem til på denne dag. du kan spise hvad du
har lyst til 1 dag i ugen. Min lægger typisk søndag for det hænger godt
sammen med min sport og at mandag er en god dag at fortsætte de gode takter.

Jeg håber du har fået noget brugbart ellers så spørg bare

mvh
bj

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-11-07 15:21

bj skrev den 24-11-2007 13:33:

> Jeg håber du har fået noget brugbart ellers så spørg bare

Wauv. jeg skal lige læse dit meget gode detailrige svar igennem
et par gange.

du har vitterligt fanget min nysgerrighed.

Fra : bj

Dato : 24-11-07 15:29

> Wauv. jeg skal lige læse dit meget gode detailrige svar igennem et
> par gange.
>

> du har vitterligt fanget min nysgerrighed.

> [...]

helt fint

bj

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-11-07 19:10

> jeg har brug for energimæssigt. og svarer jeg, hvis jeg bliver spurgt om
> hvorfor jeg ikke spiser noget af det og det der eller hvorfor spiser du
> ikke så meget,

Bliver du nogensinde spurgt? Jeg har deltaget i et utal af frokoster og for
den sag skyld også julefrokoster, og jeg har ALDRIG hørt spørgsmålet,
hverken mod mig eller andre. Det er en egocentrisk holdning at andre
interesserer sig for hvad du spiser. Det gør de ikke.

Mvh Maria

Fra : bj

Dato : 24-11-07 19:54

> [...]
> hverken mod mig eller andre. Det er en egocentrisk holdning at andre
> interesserer sig for hvad du spiser. Det gør de ikke.

jeg kan godt høre du ikke kommer meget ud, nu skyder jeg lige med SKARPT
KRUDT for, jo, jeg bliver spurgt meget til hvad jeg spiser fordi de ved hvor
vigtig en del af mit liv det!!!

Det er ikke egocentrisk at tro sådan noget, det er ren og skær fakta, Maria.
Folk spørger mig fordi de kan se når jeg har ligget på den lade side længe
og når jeg så er igang studser de ofte over at jeg har viljen til at byde
mig selv og kroppen det igen som følge af min sport. bevares det er da
megahårdt mentalt at lave jojo med sin vægt på den måde jeg har gjort og
gør, men når jeg er i kampvægt/-form så er jeg meget slank og når jeg ikke
er ses det relativt tydeligt ¨på mig.. så jo, jeg bliver spurgt til råds om
alt muligt med kost og min livsstil. Jeg deler gerne ud af mine erfaringer,
men fakta er bare, at hvd der virker for mig måske ikke er måden ind for
andre. DET ER VÆSENTLIGT

NUvel kan jeg mærke på min krop at jeg ikke kan (eller det mentale) holde ve
med at finde det frem gang efter gang og derfor har jeg "bare" besluttet, at
jeg må leve livsstilen helt igennem og finde min min kampvægt og have den
med +/- et par kilo i stedet for + 6/7kg og så være helt pillet når det går
for sig, længere en den ikke... MEN KALD MIG IKKE EGOCENTRISK, det skuffer
mig og jeg bliver ærligt tallt vred derfor de store bogstaver

mvh
bj

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-11-07 20:26

> jeg kan godt høre du ikke kommer meget ud, nu skyder jeg lige med SKARPT
> KRUDT for, jo, jeg bliver spurgt meget til hvad jeg spiser fordi de ved
> hvor vigtig en del af mit liv det!!!

Jeg kommer skam ofte ud, og jeg spiser ofte sammen med mange forskellige
mennesker, så det er ikke erfaring, der mangler. Måske hænger det mere
sammen med den sidste del af sætningen - at det er en vigtigt del af dit
liv.

> [...]
> mig selv og kroppen det igen som følge af min sport. bevares det er da
> megahårdt mentalt at lave jojo med sin vægt på den måde jeg har gjort og

Det forstår jeg ikke. Spiser du så usædvanligt at andre kommenterer det
eller er det - som jeg først opfattede det - en reaktion på at de kender dig
og derfor studser over dine ændrede vaner?

Mvh Maria

Fra : bj

Dato : 24-11-07 20:46

> [...]
> eller er det - som jeg først opfattede det - en reaktion på at de kender
> dig og derfor studser over dine ændrede vaner?

jeg spiser ikke væsenligt anderledes end andre, jeg vælger blot altid et
jeg ved ikke givre for mange kolorier i mit regnskab.

De kender mig så godt og ved at det er vigtigt for mig, men alligevel
spørger de ind til det for at pejle på om jeg er i en "periode" med
"regnskab".

I bund og grund lever jeg, når jeg er "på", usædvanligt i min omgangskrdes
øjne forståe således, at de fx. har svært ved at forstå at jeg siger nej til
kage og ja til frugt fx. Det er således ikke mit problem men deres og jeg
siger nej til vin/øl og ja til vand/sodavand (i mindre målestok).

Måske andre synes det er usædvanligt med min måde at gribe kosten an på med
kylling, fisk, grovpasta, ingen slik, kage (i perioder), ingen sovs, gider
ikke spise flødekartofler osv. fx. spiser ikke heller, menjeg vælger at se
mine valg som TILVALG og føler jeg ikke jeg forsager noget for jeg opnår min
kampvægt og form på denne måde, jeg få mig selvvær og selvtilliden stiger i
takt mod formen, mere overskud til min træning, mit arbejde.. det hele
hænger sammen.

de studser over det fordi de ikke har fuldt indblik i hvad det vil sige og
betyder for mig med formen og kampvægten til min sport, og jeg gider ikke
forklare mere til dem. JEg ved ikke om det er miog der spsier usædvanligt
eller om det er andre, men generaliseringen er at " jamen, bj, du har da
ikke brug for at tabe dig", det er deres mening og ikke mit! Det kunne jo
deltage i min sport (cykling) og fonde ud af pointen med vægten!!

min kost består som oftest af følgende:

Kylling, kalkun, fisk; laks, tun, rejer, sej, makrel, æg, grovpasta,
valnøddelie, tidselolie, chiliolie (hmm, hvor finder jeg det der Udoá choice
med alle 3 fedtsyrer i på en og samme tid), lidt brød (ikke hver dag ej
heller pasta), oksekød, hytteost, grøntsager og frugt...(og kage i
off-perioder)... jeg tror nu ikke såmen det er hvad jeg spiser kun, men lige
så meget det at de ikke forstår pointen i, at det ikke er nødvendigt at
spise 2. og 3. portion fx. eller spise desserten fx. Drikker kakao efter
træning også¨.

Det hele handler om at få opfyldt mængden af proteiner for at jeg ikke
bruger min muskler op, får de rigtige fedtstoffer således at kroppen bedst
muligt kan optage næring og udskille affald bedst muligt.

Husk på at det er baseret på TILVALG fra min side

min ændrede vaner kommer måske bag på folk hver gang fordi det ikke er et
tema hos dem at leve på den måde jeg gør! jeg ved det ikke, men har
besluttet at det er deres problem.

Det er ikke nemt at forklare via hér, forstår du, det er jo nemmere at tale
om debattere sådan nget IRL

ikke flere sure opstød herfra, blodsukkeret er stabilt igen,

mvh
bj