[MySQL] vise alle efter Z
Fra : Leonard

Dato : 09-11-07 18:14

I en tabel har jeg et navnefelt, hvor enkelte navne begynder med ÆØÅ
eller andre specialtegn.
Navne listes på en side for deres forbogstav således, fx for A:
SELECT id,name FROM horses WHERE LEFT(name,1)=\"A\"

og så forventede jeg at
SELECT id,name FROM horses WHERE LEFT(name,1)>\"Z\"
ville liste alle dem med specialtegn som første bogstav, men der kommer
intet.

SELECT id,name FROM horses WHERE LEFT(name,1)>\"Y\" giver fint alle der
begynder med Z, men ikke de 2, der begynder med Ø

Hvordan kan jeg liste de navne, der begynder med andet end A-Z?
--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Leonard

Dato : 12-11-07 11:46

On Fri, 9 Nov 2007 18:13:57 +0100, Leonard wrote:

> Hvordan kan jeg liste de navne, der begynder med andet end A-Z?

Er der ingen, der har et løsningsforslag?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-11-07 12:04

On Mon, 12 Nov 2007 11:46:13 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Er der ingen, der har et løsningsforslag?

For eksempel:

... WHERE navn NOT REGEXP '^[A-Z]'

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Leonard

Dato : 12-11-07 12:17

On Mon, 12 Nov 2007 12:03:54 +0100, Peter Brodersen wrote:

> For eksempel:
>
> .. WHERE navn NOT REGEXP '^[A-Z]'

og som sædvanlig når det kommer fra dig, så virker det bare.

Men hvorfor virker det ikke som jeg forsøgte først?

WHERE LEFT(name,1)>\"Z\"

Fra : Martin

Dato : 19-11-07 17:25

Leonard wrote:

> og som sædvanlig når det kommer fra dig, så virker det bare.
>
> Men hvorfor virker det ikke som jeg forsøgte først?
>
> WHERE LEFT(name,1)>\"Z\"

Så vidt jeg husker... så er Z ikke "nr 27" i det engelske alfabet men
noget i stil med 35-40 stykker... og da vi ikk ved hvad hvilket navn du
søger efter, så kan det jo være det ligger under Z (fx punktum komma
eller lign - ligger svjh før A)

Fra : Leonard

Dato : 23-11-07 13:36

On Mon, 19 Nov 2007 17:25:19 +0100, Martin wrote:

> [...]
> noget i stil med 35-40 stykker... og da vi ikk ved hvad hvilket navn du
> søger efter, så kan det jo være det ligger under Z (fx punktum komma

Du har helt ret, der er ikke en logisk rækkefølge på tegnene.
Alle de tyske umlaut-tegn kommer lige efter a og før b.
Det gør at sorteringen bliver forkert, så Kö kommer lige efter Ka og
ikke først sammen med Ko, hvor det hører hjemme.

Er der en nem metode til at sortere på tysk i MySQL?
Faktisk skal der helst sorteres rigtigt på alle EU-sprog.

Eller bliver jeg nødt til at lave noget PHP, der sorterer efter at have
trukket data ud af databasen?

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 23-11-07 14:37

Leonard wrote:

> [...]
> Faktisk skal der helst sorteres rigtigt på alle EU-sprog.
>
> Eller bliver jeg nødt til at lave noget PHP, der sorterer efter at have

Du kan ændre sorterings rækkefølgen ("collation") enten generelt
eller i din forespørgsel.

Se dette kapitel i dokumentationen:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/charset.html

Mvh

/ Carsten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-11-07 14:50

Leonard <piper28a@gmail.invalid> writes:

> Det gør at sorteringen bliver forkert, så Kö kommer lige efter Ka og

Det lyder som om din "locale"-information ikke er korrekt på din
SQL+Operativsystem kombination.
--
Thorbjørn Ravn Andersen